De AMG GT-familie is wederom uitgebreid, evenals vernieuwd.
Mercedes besloot om in 2014 ineens een Porsche 911-concurrent te bouwen. De ondertussen welbekende AMG GT (en GT S) zijn relatief betaalbaar, hebben de geniale 4.0 Biturbo V8 voorin en worden steeds krachtiger. Het overzicht in de AMG GT-familie is ondertussen een beetje verloren gegaan. De AMG GT is de absolute instapper met 462 pk, de S peutert er ietsje meer uit (510 pk). Bijna tegelijkertijd kwam de AMG GT als cabrio (de GT C met 557 pk) en als GT R (585 pk). So far so good, totdat Mercedes de GT S een facelift gaf en de GT C ook als coupé toevoegde. En toen de GT er ook als vierdeurs in GT 43, GT 53, GT 63 en GT 63S trim kwam, totaal parallel aan de CLS 43 en 53, werd het een beetje verwarrend. De oplossing daarvoor? Helemaal niks, er komt zelfs nog een model bij. De AMG GT R PRO.
Dit is de heftigste AMG GT ooit. De voor- en achterbumper krijgen extra carbon-goodies mee, wat de aerodynamica ten goede komt. Het interieur wordt vergezeld met een rolkooi. Door de toegenomen breedte en details als de koelgaten in de spatborden, zal je snel doorhebben of je met een GT R of een GT R PRO te maken hebt. De groene striping is namelijk optioneel. Dat de 585 pk van de GT R niet het maximum is van de 4.0 V8, bewijst de GT 63S. Die heeft namelijk 639 pk. De GT R PRO heeft dat niet. Die blijft op 585 pk, waardoor de auto qua krachtcijfers vrijwel gelijk is aan de normale GT R. De meerwaarde zit hem dus echt in de aero-bits of de groene streep.
Verder nieuw: een volledig digitaal instrumentarium en Audi-esque tiptoetsen in de middenconsole. Echter, voor die veranderingen hoef je niet over te stappen naar de PRO. De normale GT, GT S, GT C en GT R krijgen dit nieuwe interieur, samen met nieuwe LED-koplampen, in de vorm van een facelift à la C-Klasse. Qua motor blijft elke AMG GT gelijk.
De GT R PRO moet je zien als de 911 GT3 RS-versie van de AMG GT R. Heftiger voor op het circuit, maar de ook al heftige 911 GT3 blijkt ook een prima auto voor deels op het circuit en deels op de straat. De GT R PRO is voor de hardcore raceliefhebber, die het liefst alles opgeeft om een waar circuitkanon te hebben. De krachtigste AMG GT is en blijft de GT 63S.
freek1 zegt
Precies wat ze nodig hadden… nog een naam in het rijtje. Alsof een kleuter met zijn hand op het toetsenbord slaat
2wheeler zegt
@freek1: AMG GTR PRO ULTRA HYPERHYPERHYPER 3000!
koentag zegt
@2wheeler: AMG GT R PRO ULTRA TBI 63S V8 Limited Black Edition 2019 (nummer 001)
drdre1 zegt
Maar wel een van de, zo niet dé, bruutste auto’s van Mercedes! Erg mooi model blijf ik ’t vinden.
ikleesookoverautos zegt
@drdre1: ja helemaal mee eens.
Edge zegt
Ik kan niet wachten op de Mercedes AMG GT R PRO CS Ultralight Competition Trophy+
escort77 zegt
@Edge: ik wacht wel op de black series daarvan.
henkhupelschoten zegt
@Edge: de pro sti tuee versie schijnt de kers op de tie.. taart te zijn!
ablogjunk zegt
Iemand heeft hier een filmpje gekeken van Schmee….
str8six zegt
@ablogjunk: natuurlijk niet.
Loek zegt
@ablogjunk: shit, betrapt. Shmee is natuurlijk hét mediapersonage van de autowereld en alle info gaat via hem. Je zou bijna zeggen dat het tijd wordt voor Mercedes om een media-website aan te maken waardoor bloggers en nieuwsschrijvers makkelijker aan nieuws kunnen komen. Een soort https://media.mercedes-benz.nl, zegmaar.
stationcar zegt
@ablogjunk:
Wie? ?
SimonMc zegt
@ablogjunk: Wie? Laat ons toch niet in spanning afwachten man !
piquet1986 zegt
@ablogjunk: zodra hij zegt: ”Hello It’s Shmee!” en zijn scherm onder de kwijl zit, ben ik al klaar.
exotic zegt
@piquet1986: “Hi guys i’m Shffmeeeeyy” *spetter* *spetter* *sis* *sis*
JanJansen zegt
Ik wacht nog even op AMG GT R PRO black-series
mondeoscti202 zegt
Is dit niet een rolbeugel in plaats van een rolkooi? On topic.. Als ik een circuit waardige auto zocht zou dit voor mij toch te soft zijn, ik zie een vol lederen interieur, meerdere beeldschermen, dikke verstelbare stoelen. Daarnaast snap ik niet waarom er minder vermogen beschikbaar is dan wat er mogelijkerwijs uit gehaald kan worden, de GT3 RS had (en heeft? !) een atmosferische motor waardoor dit logisch was. Je zou namelijk denken dat een beter afgestemd onderstel meer vermogen aan zou moeten kunnen, zeker met een setje kwalitatief rubber.
SimonMc zegt
@mondeoscti202: “dikke verstelbare stoelen” Je bedoelt die met leder bekleedde, carbon race stoelen?
SimonMc zegt
@mondeoscti202: “Daarnaast snap ik niet waarom er minder vermogen beschikbaar is dan wat er mogelijkerwijs uit gehaald kan worden”.
Dit is een turbomotor. Hoeveel kan er dan uit gehaald worden? Moeten ze er dan 1000 pk uithalen? Vergeet ook niet dat de GT 63S een compleet andere auto is. Veel zwaarder én 4-wiel aandrijving.
dennisn52b30 zegt
@mondeoscti202: gelukkig voor jou verkopen ze ook een AMG GT3 en GT4 die uitsluitend voor circuit is!!! Snel naar Affalterbach rijden om er eentje te bestellen!!!
Onehp zegt
@mondeoscti202: als ik me niet vergis hebben alle AMG GT Coupé/Cab vaste geometrie turbo’s, terwijl er onder de kap van de GT 4deurs plaats is voor variabele geometrie turbo’s waar ze er dus, binnen hun strikte normen voor bedrijfszekerheid, meer vermogen uit kunnen halen.
janmetdelangeachternaam zegt
De échte toegevoegde waarde van dit compleet nieuwe model, sorry maar die zie ik niet
stationcar zegt
@janmetdelangeachternaam:
De echt toegevoegde waarde zit vooral bij Mercedes, die verkopen er weer een paar extra ?
sjonnie82 zegt
@janmetdelangeachternaam: ze hebben jou ook advies zeker niet gevraagd? Slordig
cpp1 zegt
Ze hebben dit ding nu inmiddels wel genoeg uitgemolken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo jammer dit… De AMG GT was zo’n mooie auto toen hij net uitkwam. De basislijn is prachtig: Sterk, toch sierlijk. Klassieke Coupé lijn, toch modern ogend. Dat hele basisontwerp is inmiddels compleet verkracht, met dit anabolen-hok als culminatie!
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Zo gaat het meestal bij sportauto’s van Mercedes. De SLS was een schoonheid toen hij uit kwam. De Black Series zag er niet uit en dat uitzwaaimodel (ben de naam even kwijt) al helemaal niet. Hetzelfde met deze AMG GT. De basisversie was het mooist en het wordt er weer steeds lelijker op.
Aan de andere kant: ze willen een 911-concurrent en daarvoor geldt hetzelfde in mijn ogen. De Carrera’s/Targa’s vind ik het mooist. Zodra er Turbo of GT2/3 op komt te staan, vind ik het niet meer uit zien.
simon550i zegt
Moeten we dit model dan nu ook zien als de nieuwe Black Series? Aangezien de naam Black series niet meer gebruikt zou worden.
Loek zegt
@simon550i: jup, al is het niet bekend of dit label ook naar andere modellen komt. Ik denk het wel, overigens.
steelfighter zegt
De eerste minst krachtige met de diamond grill is de mooiste
niex zegt
Hoeveel AMG GT’s zijn er nu wel niet? Blijkbaar is het toch niet zo een geweldig ding.
grrrrommmmm zegt
Mmmm. Moest meteen denken aan een breedbekkikker en een bladblazer…
Vette bak, dat dan weer wel!
aJackie zegt
Ik snap er geen drol meer van, van al die uitvoeringen ….
Dutchdriftking zegt
Je bent tenslotte pas een échte 911 concurrent als je veeeeel speciale modellen hebt!