Na de nodige teasers is het eindelijk zover, hier is de nieuwe generatie Suzuki Hayabusa op het netvlies!
Er zijn van die motorfietsen die we allemaal wel kennen. Of je nu een liefhebber bent van motoren of niet. De Suzuki Hayabusa is zo’n motorfiets en er is goed nieuws, want de Japanners hebben een compleet nieuwe generatie voor je.
Het is geen toeval dat de naam Hayabusa zo bekend is. Het model gaat al even mee. Sinds 1999 om precies te zijn. De tweewieler werd zo beroemd omdat het destijds de snelste productiemotorfiets ter wereld was. De topsnelheid bedroeg meer dan 300 km/u wat toen, en nu nog steeds, achterlijk snel is op een motor.
Waar je nu naar kijkt is de derde generatie Suzuki Hayabusa. De tweewieler krijgt zijn kracht van een vloeistofgekoelde viercilinderlijnmotor. Het blok levert 190 pk en 150 Nm koppel. De kenner merkt op dat hier sprake is van minder vermogen in vergelijking met de tweede generatie. En dat klopt, want die is goed voor 197 pk. Om aan de Euro 5-emissienorm zijn er echter concessies gedaan. Dat betekent echter niet dat er concessies zijn gedaan met betrekking tot de prestaties. De motorfiets sprint in 3,2 seconden naar de honderd. Dat is twee tienden sneller in vergelijking met de vorige generatie. De topsnelheid ligt op 299 km/u. Snel stilstaan is geen probleem met de gemonteerde Stylema-remmen van Brembo.
Een moderne motorfiets is geen moderne motorfiets zonder alle technische snufjes. Onder andere cruise control, een Low RPM Assist, Launch control (met drie standen) en een Hill Hold Control System zijn allemaal verkrijgbaar op de nieuwe Hayabusa.
Aan het uiterlijk van de nieuwe generatie Suzuki Hayabusa is evolutionair geknutseld. Dat wil zeggen dat dit nog altijd onmiskenbaar een Hayabusa is. Je herkent het nieuwe model onder meer aan de LED-verlichting naast de luchtinlaten. Met de Multi-LED koplamp kun je het dimlicht én grootlicht regelen en de richtingaanwijzers zijn achter verwerkt in de LED-verlichting.
Prijzen voor de nieuwe Suzuki Hayabusa zijn nog niet bekend. Met de marktintroductie is er keuze uit drie kleurencombi’s. Namelijk Glass Sparkle Black met Candy Burnt Gold, Metallic Mat Sword Silver met Candy Daring Red en Pearl Brilliant White met Metallic Mat Stellar Blue. Dit voorjaar verschijnt de derde generatie Hayabusa bij de dealer.
erik64 zegt
Vreemd eigenlijk……Deze motor is echt vreselijk lelijk en toch wil ik hem hebben….
Dutchdriftking zegt
@[email protected]: Omdat hij zo lelijk is wil ik graag een B-king. Wel zonder die achterlijke uitlaten natuurlijk.
BeQuietAndDrive zegt
Vreemd dat ze dan 299 km/u opgeven. Had dan nog wat moeite gedaan om er 300 van te maken. Zeker omdat de vorige generatie dat kennelijk wel haalde (aldus het artikel).
RubenPriest zegt
Net als 250 km/u op Duitse auto’s is 299/300 een gentlemen’s agreement in de wereld van motorfietsen. Dat akkoord kwam in het begin van de 21ste eeuw, mede door de eerste Hayabusa. Die dingen kunnen uiteindelijk veel harder als je zou willen, net als bij vele Duitse auto’s
dalmore zegt
In het vorige artikel werd dit al voorspeld:
“ Reken er maar op dat Suzuki zegt dat de topsnelheid 299 km/u is, maar dat de ‘Busa aanzienlijk sneller zal gaan.”
Als ik het goed heb heeft het iets met een verbod te maken op té snelle motoren? Als het anders is hoor ik het graag :)
ar156sw zegt
@BeQuietAndDrive: Ik vind het vermogen eigenlijk vreemder… had wel verwacht dat ze dat boven de 200pk hadden laten uitkomen. Die vmax is toch meer een indicatie.
BeQuietAndDrive zegt
Ik heb geen verstand van motoren, maar dit ding schijnt een 1.3 liter motor te hebben (met een turbootje denk ik, gezien het vermogen). Bij auto’s vindt je vermogens boven de 200 PK ook nauwelijks bij dergelijke cilinderinhouden.
kennone zegt
@BeQuietAndDrive: zonder turbo maar wel 16000tpm of meer waarschijnlijk. Bij een auto stopt het vaak al bij 6000tpm wat dus het grote verschil maakt.
BeQuietAndDrive zegt
Oh, ok… hoe blijft zoiets heel? :)
mashell zegt
Niet. Maar dat geeft niks, de meeste Hayabusa rijders verongelukken ruim voordat de motor stuk gaat…
roadrunner92 zegt
Wat een onzin, je kan met een busa makkelijk 80.000 kilometers halen. (Voor een motor heel veel) Suzuki maakt de meest betrouwbare blokken daarom worden Hayabusas heel veel voor dragracing gebruikt.
giel zegt
@BeQuietAndDrive: gek genoeg met normaal onderhoud elke – zo maar een gokje – 7-10.000km of zo. Klein met olie, groot met kleppen stellen en zo.
Over het algemeen kunnen motormotorblokken best veel hebben, ook al zijn ze idd veel hoogtoeriger dan automotorblokken
BeQuietAndDrive zegt
Maar waarom kan ik geen 16.000 toeren maken mijn de Golf van mijn vrouw dan? :D Als het kennelijk niet stuk gaat…
heyhuub zegt
Eerder 10.000-11.000rpm. Moderne 1000cc fietsen hebben over de 200pk bij 14.000. Dus vermogen is niet echt meer het sterke punt van de hayabusa.
elemento zegt
H2 of agusta of s1000rr panigale v4 lopen harder 300 en hebben meer dan 190 pk
giel zegt
Ook deze Hayabusa zal denk ik sneller gaan dan 299. Wat bij al motoren is, is dat de snelheidsmeter begrensd is op 299. Vooral digitaal is dat makkelijk te fixen. Vaak zie je de toerenteller nog wel even doorlopen, dus de snelheid neemt dan nog wel toe.
Geldt trouwens wel voor alle moderne supersports; lopen allemaal wel harder dan 299.
antwaarpeneir zegt
@elemento: en zien er dan nog eens goed uit ook
boomhauwer zegt
@elemento: panigale geeft — weer boven de 299.
kennone zegt
Niet dat het weinig is, maar gezien dat zowat alle andere motor merken 200pk fietsen in de verkoop hebben had ik serieus minstens 220pk verwacht..
b00m3rang zegt
Mee eens. Alleen, ik ben geen kenner/tuner, maar ik verwacht dat als je er een ander uitlaatje op zet met een re-map dat je dan een behoorlijke winst zult hebben. En deze motor al 1.3L en de meeste high end motoren zaten wel op de 200pk/L. Nou verwacht ik geen 260 pk maar een 20pk vermogens stijging is al ruim merkbaar. Vooral als je t koppel omhoog weet te krikken. Jammer dat daar dan wel weer tuning voor nodig is. Van een nieuwe hayabusa verwacht je toch zoiets als wat de eerste generatie wist neer te zetten qua prestaties t.o.v. de toenmalige concurrenten. Nu lijkt dat een beetje lafjes, zeker omdat de H2 al zoveel meer heeft. En die draait al wel weer even mee.
sandervzanten zegt
Vind het vermogen ook echt laag uitvallen tov de concurrentie. Die zitten met de huidige eisen ook aan 210-225pk.
De H2 heeft dat hoge vermogen door zijn supercharger. Leuk op papier, maar je moet het vermogen wel kwijt kunnen en beide wielen op de grond houden. In de praktijk is hij nauwelijks sneller dan de literbikes van deze tijd. Ik in NL al meerdere keren een getunede H2 zien verliezen van een S1000RR uit 2012. Laat staan als je er het nieuwste model BMW er naast zet.
Uiteindelijk is al dat vermogen leuk op papier, maar gaat het om de berijder die er op zit. Zie op het circuit genoeg 16-jarige mannetjes op 300-600cc’s de dikste Panigale’s in halen alsof ze stil staan.
piebepost zegt
Best wel bijzonder eigenlijk, dat ik bij Suzuki toch vooral moet denken aan bloedsnelle motoren en duffe automobielen terwijl omdat bij BMW precies andersom heb.
schuiftrompet zegt
@piebepost: toch heeft juist bmw Redelijk wat duffe automobielen tegenwoordig, en juist bloedsnelle motoren. Haha
piebepost zegt
Fair enough.
alcantara zegt
Petjesmotor
Ap zegt
Al draagt de aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding
vaakbenjetebang zegt
Is de obligate verlenge achterbrug inmiddels ‘gewoon’ af fabriek te bestellen? Lijkt toch een fiets te zijn met een heel specifieke doelgroep.