Er was al gelekt, maar BMW heeft nu officieel het doek van de nieuwe BMW X5 en X6 getrokken.
We waren al op de hoogte dat het eraan zat te komen, maar BMW heeft nu de nieuwe modellen van de dikke SUV aangekondigd. In april zullen zowel de X5 en de X6 een flinke update krijgen en te bestellen zijn. Toeval bestaat niet, want Mercedes-Benz onthulde verleden week hun belangrijkste concurrent: de GLE en GLE Coupé. Ben jij in de markt voor een nieuwe SUV, dan heb je dit voorjaar een moeilijke keuze te maken!
Nieuwe BMW X5 en X6
Voor de X5 is het de vierde generatie en voor de X6 de derde. Aan het exterieur zijn er wijzigingen aangebracht, maar ook weer niet wereldschokkend. Zo kennen we BMW ook. Het is een beetje een midlife-facelift en allebei de modellen krijgen een nieuwe grille. Niet zo groot als op andere modellen, maar wel opvallender. Ook krijgt het een andere voorbumper, zien we op de afbeeldingen. De X5 krijgt standaard xLine-ontwerpelementen en de X6 is uitgevoerd met een M-Sport pakket. Dit maakt de coupe SUV nog stoerder.
In het interieur zien we veel gelijkenis met de nieuwe BMW X7. Het gebogen digitaal paneel is boven een licht aangepast dashboard geplaatst. Het ziet er allemaal net wat strakker uit. Toch knap van BMW om een goed ontworpen cockpit elke keer net iets beter te maken.
Natuurlijk is het systeem uitgerust met de nieuwste versie (8.0) van BMW’s iDrive-besturingssysteem. Het komt met een 12,3-inch instrumentendisplay en een 14,9-inch infotainmentscherm. Uiteraard touchscreen. Ook de bediening van de airco krijgt in de middenconsole extra aanraakbedieningen. Blijkbaar zitten BMW-rijders daar volgens BMW op te wachten.
Motoren
Alles wordt beter, aldus BMW. Je kunt kiezen uit benzine, diesel en benzine-elektrische plug-in aandrijflijnen. Alle versies krijgen een achttraps automaat en vierwielaandrijving standaard. Terecht, want dat hoort wel bij een dergelijke bak.
Je kunt kiezen uit een hele lijst met motoren. Beide modellen kunnen worden besteld met een achtcilinder benzinemotor, een zescilinder-in-lijn benzinemotor en een zescilinder-in-lijn dieselmotor – elk met de nieuwste generatie krachtbronnen. Alle aandrijfeenheden beschikken nu over 48V mild hybrid-technologie. Deze komt in de vorm van een elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd.
Een van de belangrijkste modellen is de BMW X5 xDrive50e (was de 45e). Moeilijke naam om te vertellen op een verjaardag, maar goed. Deze is geüpgraded met een nieuwere generatie turbocharged 3.0-liter zescilinder benzinemotor, die 26 pk extra levert bij 309 pk. Samen met de elektromotor is het totale systeemvermogen toegenomen tot 490 pk (700 Nm). Prijzen zijn overigens nog niet bekend.
Al met al een flinke facelift. Resteert de vraag: pak je de Mercedes of de BMW? Ik weet het wel.
PunicaOase zegt
Nette SUV, volgt aan de voorkant het design van de nieuwe X1.
drom zegt
Ik vind de GLE heel gaaf, maar zou uiteindelijk toch voor de X5 kiezen denk ik
Robert zegt
Als ik in de markt was voor een BMW en het geld had voor een X5 of X6, dan kocht ik een 5 Serie stationwagon.
michelschouten zegt
Ik zou voor de X5 gaan. Mooie auto zoals uitgevoerd als op de foto’s
karhengst zegt
Niets is zo stoer als een carrosserievorm gericht op mensen die een makkelijke instap behoeven of graag het kinderzitje vastzetten zonder te hoeven bukken.
Maar kudos voor het niet compleet verkloten van de grille. Loopt dit model niet in China?
blogie zegt
Erg fraai. Vond de pre facelift al een mooie verschijning maar deze is zeer goed gelukt. Enkel OS8 is tot nu toe eerder een achteruitgang (mijn mening) maar ov OS7.
busterd zegt
Prijzen staan inmiddels in de configurator.
intimrasiert zegt
De toestand van BMW’s design is op het moment zo erbarmelijk dat we blij mogen zijn dat het oorspronkelijke ontwerp bij deze LCI niet geheel naar de t***** is geholpen. Maar we gaan nog zien wat het M-pakket ervan bakt en mogelijk lopen de netvliezen toch wat schade op als er M-performance meuk wordt uitgebracht.
AudiRS zegt
Gaaf hoor!! Fraaie wagen. Niet verkloot door al die extremen.
Heb het idee dat steeds als er zo’n vreselijk lelijk hok getekend wordt bij BMW, men zwaar onder de paddos zit.
Bij deze waren ze gelukkig nuchter en hebben ze een goede nacht gehad.
oetelaar zegt
Mooie auto! De grille mag er deze keer ook zijn en oogt proportioneel. Vwb het interieur ben ik benieuwd, maar dat zal net als de pre-LCI ook wel een mooie cockpit zijn.
mashell zegt
Die X5 heeft een mooie kleur. Blijkt dat zo’n wagen toch echt een chroompakketje nodig heeft?
gregorius zegt
Antwoord op de vraag: Ik pak de Mercedes.
Ik kan die kont van de X6 echt niet aanzien en het is er niet beter op geworden de laatste generaties.
Het interieur is er gelukkig wel beter op geworden; maar het is nou ook niet een stap verder in de toekomst; het is eerder bijtrekken naar wat de concurrentie al 5 jaar heeft.
Verder zie ik veel element van de XM (niet leuk), iets strakkere lichtunits, maar wel heel moeilijk en geforceerd.
Dus nee, voor mij is het nog altijd een GLE boven deze.
outlook zegt
Zodra je een beetje dikke velgen onder de GLE zet wordt het echt zo een enorme ordinaire kamperbak. Zonder dikke velgen is ie eigenlijk ook niet te pruimen..
Vorige X5 of eigenlijk tot vorige week het huidige model is nog steeds erg fraai
Allison Burgers zegt
Zoals The Opposites al zeiden: Dom, Lomp en Famous.
launchcontrol zegt
Maaarrr….. maak de zin eens af!
rollingstoned zegt
Weer zo’n saaie, suffe en lompe blokkendoos.
lexis zegt
De tablet dashboard integratie lijkt hier redelijk geslaagd, waar het bv op de 3 toch als tang op een varken is.
Ooit komt anoloog terug, dat zie je bv nu in de muziek distrubutie ook al, lp vinyl is al paar jaren terug hot . De warme klank weet de mensen te beheesteren .Old shool is meestal beter.
Nemus zegt
Hier was ik op aan het wachten. Zoals hij nu is voorgesteld ga ik hem bestellen. Wou oorspronkelijk voor een special color gaan (San Remo green of Oxford Green) maar dat appelblauwzeegroen ‘Blue Ridge’ is wel erg mooi. Dat icm met het Elfenbeinweiß is een mooie combinatie, ennal zeker in de ‘standaard’ X-Line.
Ik moet toegeven dat hoewel het gebogen scherm erg mooi is, ik toch wel de voorkeur geef aan het ‘oude’ systeem zoals in de 5 Touring of in de X3.
Moest de 5 touring phev een beter rijbereik gehad hebben was ik daar voor gegaan, zonder twijfel. En de GLE is ook een mooie wagen, maar ik vind de X5 toch mooier. En een BMW stuurt simpelweg beter.
Uiteindelijk is voor mij het phev-gedeelte doorslaggevend: met 100km rijbereik en een elektromotor van bijna 200pk is het bijna een elektrische auto, maar wel eentje waarbij je op langere ritten gebruik kan maken van een geweldige zescilinder.
Een phev die dus écht het beste van twee werelden combineert.
Ik kan niet wachten 🥰