De vierde generatie Flying Spur is hier, en die lijkt verdacht veel op de derde generatie.
De Bentley Mulsanne is al een tijdje van het toneel verdwenen en heeft geen opvolger kregen. De Flying Spur is nu dus het vlaggenschip van Bentley. Vandaag tonen de Britten de nieuwe generatie van hun vlaggenschip.
Bentley noemt het expliciet een nieuwe generatie, maar dat mag je met een flinke dosis zout nemen. Zoals we vorige week al concludeerden ziet de ‘nieuwe’ Flying Spur er vrijwel exact hetzelfde uit als de vorige generatie. Waar de Continental nog nieuwe koplampen had (enkele in plaats van dubbele), kunnen we hier hooguit spreken van een subtiele facelift.
We snappen dat Bentley niet het hele design overhoop wil gooien, maar dit is weer het andere uiterste. Als klant wil je toch laten zien dat je in iets nieuws rijdt. Nu kunnen alleen hardcore spotters zien dat de voorbumper iets anders is. Maar goed, verder zullen we niet klagen, want zoals collega @jaapiyo terecht opmerkte is het nog steeds een bijzonder fraaie bak.
Voor de vernieuwingen moeten we ook niet bij de buitenkant zijn, maar onder de motorkap. Daar is niet langer een W12 te vinden, maar nog wel een V8. In combinatie met een elektromotor levert deze 761 pk en een royale 1.000 Nm aan koppel. Met een elektrische actieradius van 76 km kun je ook alvast een beetje proeven hoe het voelt om een volledig elektrische Bentley te rijden.
Helemaal onbekend is deze aandrijflijn ook niet, want deze kennen we al van de nieuwe Continental GT en de Panamera Turbo S E-Hybrid. De aandrijflijn is dus geen reden meer om de Flying Spur te verkiezen boven de Panamera, die ook op hetzelfde platform staat. Het luxe interieur en dito uitstraling is dat natuurlijk wel.
Over het interieur gesproken: hier is ook niet veel veranderd. Ook hier geldt dus: het was fraai en dat is het nog steeds. Bij de updates aan het interieur benoemt Bentley als eerste nieuwe stikselopties, dus dat geeft wel een beetje aan hoeveel er veranderd is
Richmond zegt
1000nm had je ook al met de oude 6,75l V8 van voor de overname
anthwan zegt
Een goedkope facelift en de W12 er uit, is er een nieuwe crisis bij Bentley?
mashell zegt
Of ze wisten echt niets wat ze konden verbeteren.
HZW zegt
W12 motor productie is gestopt, dus er moest wel wat anders komen.
rollingstoned zegt
“Het luxe interieur en dit uitstraling is dat natuurlijk wel.”
@machielvdd Bedoel je nu dito, die, of de? ;-)
machielvdd zegt
Yep, dat moest dito zijn, is gefixt!
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk schandalig dat een merk als Bentley niet deze ‘rotor’ velgen links en rechts even spiegelt voor de OCD-ers onder ons. Daar krijg ik altijd zo’n jeuk van!
Verder is het nog altijd doodzonde dat de W12 niet meer leverbaar is. Niet omdat het moet, maar omdat het kan…
Crosscabouter zegt
Ben benieuwd hoeveel mensen er met ‘jeuk’ rondlopen na het zien van het asymmetrische velg design…
Ik snap hier ook helemaal niks van. Hoe moeilijk is het om 2 mallen te maken? Zeker op een auto uit deze prijsklasse…
Stefan zegt
Ik word niet warm van het interieur. Wellicht dat het in het echt anders is. Terwijl juist het interieur bij een Bentley zo prachtig is.
machielvdd zegt
Het interieur is nog hetzelfde, dus dat ligt dan aan de uitvoering. Gewoon met bruin leer en houtafwerking bestellen en het is weer mooi als vanouds.
mashell zegt
Dit zwart met grijs en rood heeft inderdaad een hoog Lupo GTI gehalte maar Bentley kan echt heel veel beter.
HZW zegt
Verschrikkelijke kleuren in het interieur, zo opzichtig.
verdebosco zegt
Heeel saai. Alsof het model uit 2014 komt. De wereld van VW (zie de eveneens saaie Passat) is ook zichtbaar bij neefje Bentley.
HZW zegt
En de nieuwe Audi RS7 Avant krijgt ook deze aandrijflijn.
audirs3 zegt
De zoveelste PHEV… Next