Met de MG Cyberster is er eindelijk een echte elektrische cabrio. En hij komt ook naar Europa!
Het huidige MG heeft afgezien van de naam en het logo niet bijster veel te maken met het oorspronkelijke MG, maar de Chinezen zijn de roots van het merk niet vergeten. Waar andere merken geen brood zien in een elektrische cabrio, brengt MG deze gewoon wél op de markt.
Dit komt niet als een donderslag bij heldere hemel, want de MG Cyberster is al veelvuldig voorbijgekomen. Eerst als concept car en vervolgens is de productieversie op verschillende manieren gelekt. Maar nu is ‘ie dan eindelijk officieel.
Althans, het design van de productieversie is officieel. De specificaties houdt MG nog even voor zich, maar we kunnen de auto in ieder geval vanuit alle hoeken bekijken. Een van de eerste dingen die daarbij opvallen zijn de vleugeldeuren. Die hadden we nog niet gezien. Daarmee heeft de Cyberster de uitstraling van een serieuze sportwagen.
Hoewel MG toch een beetje een budgetmerk is, heeft deze Cyberster ook in andere opzichten geen goedkope uitstraling. Als je deze auto tussen een Aston Martin en een Ferrari parkeert sta je niet voor lul.
Interieurfoto’s deelt MG nog niet, maar op de foto van bovenaf kunnen we toch een glimp opvangen van het binnenste. Dit is ook heel anders dan we van MG gewend zijn en ziet er van een afstandje niet verkeerd uit. Op gelekte beelden was ook een yoke-stuur te zien, maar we durven niet te zeggen of de afgebeelde auto dat heeft.
De specificaties zijn nog niet officieel, maar niet getreurd: er zijn al wat cijfers gelekt. De Cyberster zal in twee varianten komen, met één of twee elektromotoren. In het eerste geval krijg je 310 pk, in het tweede geval 536 pk.
Dat klinkt leuk, totdat je het gewicht hoort. De versie met twee elektromotoren weegt maar liefst 1.985 kg. Dat is even slikken… De instapversie is iets lichter, maar 1.850 kg is nog steeds heel veel voor een roadster. Een lichtvoetige sportwagen zal het dus niet worden, maar laten we positief blijven. Deze MG Cyberster is ongetwijfeld leuker dan 99% van de EV’s.
Het goede nieuws is dat hij ook onze kant op komt. De Cyberster zal in 2024 zijn opwachting maken, niet toevallig het jaar waarin MG haar 100-jarig jubileum viert. Volgend jaar zomer mogen we de auto in Nederland verwachten.
drsjeroen zegt
Laat maar komen! Eerste Chinese auto die ik zou overwegen. Mochten ze de prijs op of onder de 40k weten te krijgen, gaat dit hetzelfde effect hebben als de MX5 back in the days. Hopelijk het begin van leuke elektrische auto’s!
ukbob zegt
Ik had ook goeie hoop,
Misschien leuke Lease optie..
Maar als ik lees dat ‘t ding ongeveer even groot is als een 911 en dingen als vleugel deuren heeft, gok ik dat ie best wat prijziger gaat worden dan dat!
drsjeroen zegt
Vleugeldeuren zal toch alleen voor het prototype zijn?
kniesoor zegt
Een verheugende tijding !
drtim zegt
Gewoon een leuk ding
banderas zegt
Gewicht merk je amper in bepaalde EV’s. MG4 stuurt ook gewoon strak.
JanJansen zegt
Blijkbaar nog nooit in een echt lichte auto gereden?
Zou een proefrit in een Renault Alpine gaan maken.
fanboy zegt
@JanJansen: lichter is altijd wel beter, maar het koppel en vermogen van de elektromotoren doen gewicht vaak vergeten (het is ook niet echt een probleem) en natuurlijk de lage plek van het gewicht zorgt er voor dat je ook fijne ervaring in de bochten kunt hebben.
Wel ga je het merken als je er echt mee gaat smijten natuurlijk, echt op de grens rijden.
p993 zegt
De bandjes…denk ook eens aan de arme bandjes!
Donstil zegt
Nah ik heb wel wat auto’s gereden van het kaliber “wegen niet veel maar zouden heel fijn moeten sturen” en zo baanbrekend als dat we op het internet doen geloven is het allemaal niet.
Zou mij verbazen als een elektrische roadster met dito vermogen en een laag zwaartepunt (want batterijen in de bodem) niet net zo leuk rijd.
rollingstoned zegt
Vandaar ook dat ze in de racerij auto’s zo zwaar mogelijk maken…
AstonMartinDriver zegt
Rijd zeker lichter, doe ik al 60 K km 😇
geelbarrel zegt
Ziet er netjes uit maar die kilo’s …. oef
rwdftw zegt
EV = kilo’s. Het hoort erbij. Je kan ook kilo’s inleveren, maar dan lever je ook bereik in.
Maar laat deze maar komen! Ik vind em best geinig en weer eens wat anders dan de volgende geelektrificeerde zeecontainer.
Stefje zegt
Kilo’s is hogere banden slijtage en dus meer ongefilterd plastic wat ik inadem. Doe mij maar lekker een lichtgewicht benzine auto met opf filter.
mashell zegt
Niet zo snel. De zware auto kan ook gewoon op hardere slijtvastere banden staan waarmee die minder fijnstof produceert dan een lichtere auto op sportieve kleverige en snel slijtende banden. Doordat een EV meestal regeneratief remt, geen fijnstof uit het verbrandingsproces heeft kan die heel goed per kilometer minder fijnstof produceren dan een lichtere auto met verbrandingsmotor.
O plaat zegt
Een roadster die meer weegt dan mijn Cadillac sedan, de toekomst is saai.
Jagris zegt
Wauw, ik vind ‘m leuk. En dat heb ik niet snel bij Chinese auto’s. Benieuwd of de auto zijn looks ook kan vertalen in goede rijeigenschappen en of de kwaliteit een beetje goed is. Ik kijk uit naar zijn launch.
utregcity zegt
Helemaal goed. 👍
schuimbekje3 zegt
mijn porsche weegt ook 2400kg en heeft bijna 100pk minder en zou ik niet noemen als slak…
W115 zegt
Liever een strakke Chinees dan een seniele Europeaan.
p993 zegt
Iem een idee waarom andere fabrikanten dit segment links laten liggen?
En waarom MG hier dan wél brood in ziet??
piedlourd zegt
Zwaartepunt van de kernwaarde van het merk; staat bekend om fijn rijdende, niet al te prijzige roadsters. Dus..
Mazda en Alfa Romeo zijn ook typisch merken die dit zouden kunnen doen. Opel niet.
Gulli zegt
Van het merk MG wel ja, maar ook van het merk MG?
Met andere woorden, de auto’s die MG onder de nieuwe vlag uitbrengt zijn wel even heel anders dan wat we van ze gewend zijn (ZS, ZR en ZT waren rare fratsen) dus kun je het nog wel over hetzelfde MG hebben?
MaartenD zegt
ziet er geinig uit alleen vleugeldeuren op een cabrio vind ik een beetje onzinnig
karhengst zegt
Oogt beter dan de huidige Z4. Ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat wordt.
pomoek zegt
Het ding ziet er gewoon goed uit. Een serieuze leuke EV cabrio van een, naar ik begrijp, Chinese ontwerper Shao Jingfeng. Vroeger hadden “de Chinezen” nog Europeanen nodig om auto’s te ontwerpen. Maar het lijkt alsof dat niet meer nodig is. Is dit het begin van het einde voor Europese designers? Of is dat al veel eerder gebeurd?
grandmasterb zegt
@ pomoek helemaal mee eens. Jammer dat hun regiem nog zo achterlijk, asociaal en onmenselijk is. Ik zou hem daarom nu nooit kopen.
mashell zegt
Ach de Amerikanen hebben in Guantanamo ook gewoon een concentratiekamp en worden gerund door de wapen lobby. Niet alleen stoken ze elke oorlog op maar ze hebben nog steeds dat 2e amendement. Japanner, Duitsers en Italianen waren fout in de oorlog.
Dus ik hoop dat je je lekker voelt in je Peugeot.
alper zegt
Amen.
pomoek zegt
@grandmasterb: Heb je een punt.
rollingstoned zegt
Ik zie wat enthousiaste reacties wat het design betreft, maar ik vind het design niet erg goed uit de verf komen. Het idee is aardig, maar van de zijkant ziet het allemaal maar raar en geknutselt uit. Ook het front heeft een rare hoek, schuin van voren. Een posterauto ziet er uit alle hoeken goed uit. En dat is bij deze MG niet bepaald het geval. Daarbij, die vleugeldeuren… in een cabrio… zal het vast goed doen op de parkeerplaats van de McDonalds :-P
pomoek zegt
@mashell: Heb je ook een punt
duke021 zegt
….. heeft toch niks meer met MG te maken. Jammer dat een iconisch naam misbruikt wordt. Hulde aan de octagon van Brits grond
Dutchdriftking zegt
Zo op de plaatjes een mooi ding. De Alpine heeft model gestaan?
Gulli zegt
Zie er tussen mijn wimpers door ook wel lijnen van een F-type in, vooral rond het kontje.
Otua zegt
Ze hebben geprobeerd een f-type te verkleinen naar het formaat van een mx-5 en daarvoor heel goed naar de mx-5 gekeken.