Na de gewone E63 AMG is het nu de beurt aan de station.
De beurs in Genève komt er hard aan en dat betekent dat de komkommers definitief de GFT bak in kunnen. Mercedes presenteert in de aanloop naar de beurs alvast hun E63 4Matic+ en E63 S 4Matic+ Estate: de rappe versie voor labrador-eigenaren en andere klanten die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken.
Onder de kap ligt uiteraard de inmiddels vertrouwde 4.0 V8 met 571 pk in de gewone versie of 612 pk in de “S”. De Snelste E63 Estate vlamt in 3,5 tellen naar 100 km/u en dat is volgens Mercedes ongekend snel in deze klasse. De gewone versie met 571 pk is met een standaardsprintje in 3,6 seconden niet veel langzamer. Het AWD-systeem is dusdanig intelligent dat de verdeling van het koppel tussen voor en achter volledig variabel is, dus tractie gegarandeerd.
Ruimte is waar je een E Estate voor bestelt en dat zit ook bij de AMG wel snor. De bagageruimte heeft een inhoud van 640 liter, met neergeklapte achterbank wordt dat maar liefst 1.820 liter. Verder kan de achterbank 10 graden steiler worden gezet om zo 30 liter extra inhoud in de achterbak te creëren, terwijl er nog gewoon mensen achterin kunnen zitten.
Verdere gegevens zijn natuurlijk grotendeels gelijk aan die van de gewone E63 AMG sedan, rustig nalezen kan in onderstaande tabel. De verkoop gaat van start in april 2017 en in juni moet de Estate bij de dealer staan.
UPDATE: voor bewegende beelden (en geluid) check je dit filmpje!
sr20det zegt
Ding heb letterlijk een snor
kalslasie zegt
@sr20det: El Mustaché
kalslasie zegt
@kalslasie: der berüchtigte Schnurrbart Klasse
3246cm252kw zegt
@sr20det: lol natiebak
granlusso zegt
@3246cm252kw: Haha elke auto komt uit een natie, dat kopt
bartteeuwen zegt
@sr20det: Ideetje van Dieter.
mercedesclk350 zegt
-edit: check!-
OT: Wel een dikke wagen hoor! Zo in het wit vind ik hem erg dik.
lebeaunl zegt
Mooi ding en zeker indrukwekkende prestaties. och vind ik de RS6 bruter en blijft die mijn voorkeur houden.
Dimglor zegt
@lebeaunl:
Ben ook wel grote fan van de Rs6, maar als ik deze zie zou ik toch wat twijfelen.
Terwijl ik vroeger resoluut voor de Rs6 zou kiezen..
En nu weer verder werken, of hij zal nooit op de oprit komen …
kermit123 zegt
@lebeaunl: idd ook mijn voorkeur RS6! Quatro systeem verl beter dan de 4matic
vandijkbv zegt
@kermit123: Quattro systeem heeft nog geen optie dat al t vermogen naar de achter wielen gaat. Dus is Quattro nog steeds beter?
slickrick zegt
@vandijkbv: de Mercedes heeft een drift mode, en toch 4wd , dat gaat je bij Audi nooit lukken. Vrij uniek dat je de aandrijving op de voorwielen kan uitzetten. Lekker heel het jaar RWD en als je op wintersport gaat de 4wd aan zetten
kalslasie zegt
Zo dan die “S” badge maakt de auto 10 kilo zwaarder!!!
boomhauwer zegt
@kalslasie: zonder badge bestellen dan. Superleggera!
kimhung zegt
Ja zet maar voor mn deur. Mooi ingetogen en Niet te schreeuwerig.
viezefreddyw zegt
Wat een beul van een auto, ongelofelijk! En wat een zieke prestaties ook. Zeker in een station. Porsches pesten is nog nooit zo leuk geweest!
Ik ben benieuwd naar de Nederlandse prijs. Die zal wel niet voor de poes zijn.
Gulli zegt
@viezefreddyw: die poes moet je ook gewoon lekker achterin neerzetten :) Of op de stoel naast je natuurlijk
viezefreddyw zegt
@gulli: Achterbanken platgooien. Met 1820 liter heb je genoeg ruimte om hem even langs de snelweg te parkeren.
schuiftrompet zegt
@viezefreddyw: je doet je naam wel eer aan haha
viezefreddyw zegt
@schuiftrompet: Die moet toch ergens op gebaseerd zijn he?!
Gulli zegt
Dit is toch veel mooier dan die Vierdeurs-coupé-die-geen-coupé-is-want-hij-heeft-vier-deuren-waar-ze-een-station-van-hebben-gemaakt-en-hem-Shooting-Brake-noemen-maar-het-is-geen-Shooting-Brake-want-hij-heeft-vijf-deuren-CLS-AMG-63?
berlinetta zegt
@Gulli: Nou doe mij toch maar de CLS
MoeWat zegt
@Gulli: spatie knop defect ?
granlusso zegt
@Gulli: Haha die eeuwige discussie of de CLS-klasse wel of geen coupé genoemd mag worden.
Mercedes-Benz heeft ‘m zelf vierdeurscoupé genoemd, vanuit marketing oogpunt kan het dus prima. :)
Gulli zegt
@granlusso: Is prima hoor, moeten ze vooral doen. Maar als Volvo hun volgende truck Landaulette gaat noemen omdat ze een ruitje achterin het dak maken, mag het dan ook nog steeds? Ik begin die marketing (sowieso de hele designrichting met al die belachelijke kruisingen die geen kruisingen zijn maar gewoon wanstaltig -mening-) van Mercedes een beetje beu te worden. Ik vond het een schitterend merk maar de afgelopen 10 jaar hebben ze echt de plank misgeslagen -mening-.
Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik louter heb gereageerd om de discussie nog eens aan te zwengelen ;)
ko4n zegt
@Gulli: ben ik het mee eens. Maar alle duitse fabrikanten doen het. Ik noem auto’s als de 6 gc, x6, gle coupé, cls, A7, etc. Allemaal best aardige auto’s (sommige mooi andere absoluut niet) maar ze voegen niks toe tov van de “normale” auto’s
Gulli zegt
@ko4n: klopt ook, ze zijn wat dat betreft allemaal geen haar beter dan de ander
mashell zegt
@gulli: nee? De CLS is veel mooier. Maar de E-klasse is veel meer geschikt voor mensen die regelmatig heel snel een een nieuwe koelkast nodig hebben.
Gulli zegt
@mashell: Je bent wel een koning als je je transportbedrijf uitrust met een vloot E63’s :) Dan mag je pas spreken van sneltransport :P Overigens zijn er vast een aantal nachtapothekers die deze strategie al gebruiken
gregorius zegt
@gulli: Ik ben erg fan van snelle stations en ik sta nog steeds stil als ik een mooie CLS station had gezien. Nadelen waren echter dat het interieur gewoon echt niet mooi was, dat de 63 echt te veel zuipte en dat de 350cdi een te oud en zwak blok was, wat ook nog eens sloom aanvoelde.
Met deze nieuwe E, hoef ik geen nieuwe CLS (die komt toch niet meer). Met het 4.0 AMG blok kan je ook zuiniger rijden. Dus over een jaar of 4, als die dingen na 3 jaar uit de lease komen; staat deze vooraan de rij; zeker omdat ze er nog steeds geen topdiesel in leggen. Tenzije Porsche op tijd komt met die Panamera Shooting break.
aarsgewei zegt
@gregorius: wat is er mis met het interieur van de cls? Ik vind het veruit het mooiste interieur van zijn klasse zelfs. De 350cdi zwak noemen gaat ook nergens over natuurlijk.
gregorius zegt
@aarsgewei: Nou woon ik niet in NL, maar in Zwi en wil het zo zijn dat de mannen in mijn familie allemaal van die 4×4 stationwagons zijn met dikke motoren rijden. Over de afgelopen jaren hebben we redelijk wat vergelijkingsmateriaal weten te scoren. Van Audi, BMW, MB, Porsche en Infiniti (ik moest weer anders zijn met een SUV als dagelijkse koets, natuurlijk).
Van alle interieurs, vinden we eigenlijk ‘de vorige generatie’ MB het minst mooi. De gene die in de CLS hangt bijvoorbeeld. Het interactieve van MB haalt het voor ons niet vergeleken met de concurrenten. Het kleine schermpje in het dash of die lelijke ipad met ipad-1 randen van na de update. Wieweet dat je dat van CLS mooi vindt, ik vind het het niet halen qua vormen, ontwerp en materialen.
Die 350 CDI met 265 pk van MB vind ik qua gevoel erg te vergelijken met mijn 238 pk van de 3.0 Renault die in de Infiniti ligt. Maar het haalt het bij verre niet vergeleken met 3.0TDI-S uit de Porsche (Audi) of 35d van BMW.
Vegeleken met 2.0 diesel in een Golf of een Megane; is zo’n CLS 350 CDI natuurlijk geweldig.
berlinetta zegt
@gregorius: De interieurs van de vorige generaties Mercedes was ook best wel treurig. Het was hopeloos ouderwets en zag er niet meer uit. Met de nieuwste generaties hebben ze dat wel fraai opgelost vind ik.
En qua diesels loopt MB inderdaad achter qua power. Waar ze niet verder komen dan 265 pk, gooien hun concurrenten daar nog eens 100 pk boven op.
leaper035t zegt
Dat zijn alweer lekkere cijfers dat AMG voorlegt! Behalve imago zie ik niet in waarom je op de break de S-versie zou nemen. Oh ja, omdat het kan natuurlijk!
jorden zegt
@leaper035t: wintersport liefhebbers? mensen die eerlijk tegen zichzelf zijn en beseffen dat ze Lewis Hamilton niet zijn?
Gulli zegt
@leaper035t: Drift mode blijkbaar, en 0.1 seconde.
cossiekiller zegt
@leaper035t: 100 meer koppel, 850Nm in totaal, daarom! En een driftmode!
berlinetta zegt
De prestaties zijn werkelijk fenomenaal, maar ik vind de voorkant vreselijk. Die gaten in de bumper lijken te klein en die snor begrijp ik al niet sinds de SL. Jammer dat zo’n mooie auto in standaardtrim zo lelijk wordt door een sportpakketje.
Graafke zegt
Woow 2000kg is niet mis!
stephane8200 zegt
@graafke: inderdaad. 2000kg voor een middenklasse sedan vind ik echt heel veel massa die je dan mee moet slepen.
vtechlover zegt
@stephane8200: even zwaar als zijn concurrent (RS6)
stephane8200 zegt
@vtechlover: dat klopt. En dat is ook veel. Van de andere kant was een E34 M5 al 1750kg maar was een C63 AMG er vanaf 1450kg. Maar ja, een compacte hatchback als een Golf of A-klasse weegt al 1500kg.
Over de hele lijn lijkt alles dus 4-500kg zwaarder geworden.
E34M5Touring zegt
@stephane8200: Mijn Touring woog 1730kg. Dacht echt dat de sedan rond de 1600kg zat maar die weegt ook gewoon 1700kg. Gewoon bijna 300kg zwaarder dan een 518i sedan.
willeme zegt
Op zich heel dik, alhoewel ik dan liever een E350d Estate met alle opties en Brabus D6 kit heb. Dan ben ik veel sneller in Oostenrijk (vanuit NL) en blijft er wat te driften over ;).
berlinetta zegt
@willeme: Waar kom je dan op uit? 300 pk zoiets denk ik? Dat is serieus speelgoed. V8-geluidje uit de speakers toveren en je merkt niet eens dat je geen AMG hebt ;)
porker zegt
Zonder ster een gemiddelde station, nietszeggend ontwerp. Motorkap van de 5 serie… maar goed ik hou nu eenmaal van de klassieke Mercedes lijn.
f10m530d zegt
Ze zeggen dat Mercedessen veel op elkaar lijken, maar deze E-Estate is toch goed te onderscheiden met de rest.
Dutchdriftking zegt
Schitterende wagen. Maar toch liever een RS6. Ondanks dat ook dat een uitlopend model is. Komt de nieuwe A6 al op Genève?
misterdrogba zegt
Voor de executive met haast. Zowel de C-estate als de E-estate kan ik waarderen, ze kloppen gewoon.
Corrado16v zegt
Vroegah, toen de Enzo in 3,5 seconde de 100 deed.
jipino zegt
@corrado16v: 3,65! ENORM verschil. Deze is dus VEEL sneller.
vonklausenburg zegt
Met de huidige C en R-Klasse Estate heeft Mercedes de stationwagen van een praktische spullenvervoerder een “sedan-met-hoge-bips” gemaakt. Op dit moment zijn er twee merken die de stationwagen mijns inziens uitmuntend maken: Mercedes en Volvo.
cossiekiller zegt
Zo, ik heb een nieuwe ‘droomdaily’. Haha, droomdaily. Dit kan nog het woord van 2017 worden!
Een ‘S’ in het blauw, bruine leren zetels, panoramadakje (gewicht speelt toch geen rol meer bij 2 ton) en een mooie zilverkleurige velg eronder. Strikje hoeft niet.
Luckylen zegt
Heel voorspelbaar die Duitsers , zal best fun zijn z’n limo , maar een oude Volvo station 5 cilinder met 250pk blijft veel emotioneler
romeoalfa zegt
@luckylen: Ga jij maar lekker emotioneel doen in een Volvo hok. Ik pak de AMG wel.
freeze zegt
Apart dat meer PK, NM en een hoger gewicht van de S geen invloed hebben op de CO2 uitstoot en het brandstofverbruik
berlinetta zegt
@freeze: Dat brandstofverbruik moet je dan ook met een pak zout nemen.
fastforward zegt
Mooie wagen. Lastig kiezen tussen een RS6 en deze.
3246cm252kw zegt
3,5 seconde waar gaat het heen! Weet nog goed dat de ENZO op de markt kwam en 0-100 in 3,65 sec deed en dat was al bizar! Zelfs de Veyron moet nu opletten bij de stoplichtsprint als je net te laat reageert red je het al niet meer om sneller op de 100kmh te zijn.
berlinetta zegt
@3246cm252kw: Inderdaad bizar. Tegenwoordig moet je toch echt met de nieuwste supercar aankomen, wil je een Duitse powerstation bij kunnen houden op de sprint.
3246cm252kw zegt
@berlinetta: inderdaad! Haha binnenkort gaat het bij 0-100 tijden alleen nog om reactietijd. Krijg je een launchcontrol die met stoplichten samenwerkt?
jipino zegt
@3246cm252kw: Precies waar ik ook aan dacht, haha. 3,65 seconden. Wat een onzinnige feitjes om je hoofd mee te vullen eigenlijk, maar het blijft toch hangen.
3246cm252kw zegt
@jipino: inderdaad maar hebben ze wel slim gedaan bij Ferrari om een decimaal extra op te geven, daardoor vergeet ik het nooit meer hahah
frederik zegt
Papa zijn was nog nooit zo leuk. Wat een beest!
“Schat ik heb nog eens nagedacht en we moeten toch een iets praktischer auto hebben. Mercedes heeft nu een nieuwe station die meer ruimte heeft dan onze BMW, en ja, we worden toch wat ouder en Mercedes is veilig en comfortabel…”
pinut187 zegt
3.5 sec is wel erg snel voor een station. Doe mijn er maar 1 in het purperiet met wit leren interieur.
rd1991 zegt
De natte droom voor de bankovervaller nu met 4 Matic. Kunnen RS6 eigenaren iets opgeluchter ademhalen.
Dylan zegt
Kan nu al niet meer wachten tot hier een brabus pakket op zit!
730ld zegt
Allemaal leuk maar de 6.3 klinkt toch het best
allesmetturbo zegt
Voor zon dikke station lijkt me alles sneller dan onder de 4 sec naar de 100 echt onzin. Lekker met je kroost op de achterbank die naar de kofferbak vliegen in 3 sec, tja.. beetje teveel van het goede, volgende generatie gaat zeker in 2.9 sec naar de 100
maxim007 zegt
Doe mij deze maar, ipv your average day audi rs6
maxim007 zegt
Doe mij deze maar ipv your average day audi rs6
audirijder zegt
Hoe snel is de e63amg s sedan?
Ram-G-maN zegt
@MauritsH: Komt er wederom een AMG Business Package uit? Want die snor kan echt niet, liever een sleeper.
kareljansen zegt
Moet wel zeggen dat 1 van die 2 modellen totaal overbodig lijkt. Wie zou er nu de gewone bestellen? Als je niet perse de allerdikste wilt, dan pak je toch gewoon een 43, dat is tenslotte ook vlot genoeg..
mrrallycross zegt
Lekker, 612 pk in je station