Ondergetekende vind ALL CAPS geen stijl. Maar goed, dit is de officiële naam die moeder Mercedes haar sportieve topmodel meegeeft. Dus dan hebben wij respect en noemen we ‘m ook maar Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE.
Althans, een keer dan, want laten we het gewoon hebben over de topperrrr in de AMG GT lijn. Die hadden we al een keertje gespot op de beursvloer in München vorig jaar. Maar Mercedes trompettert er vandaag een officieel persbericht uit sprekende over een wereldpremière in Shanghai. Daar is dit weekend natuurlijk ook de Formule 1 Grand Prix. Dus wat dat betreft een mooie gelegenheid om de nieuwe überblepper met specs en al aan ‘de wereld’ te tonen.
Kanon
Moeten we het maar meteen hebben over die specs. Want man man man, wat een kanon is het op papier. Deze AMG heeft nog geen amechtige vierpitter onder de kap, maar de bonkige V8. Daar moet je tegenwoordig wel door de neus voor betalen. Maar in Nederland helpt qua aanschaf de elektropower daarbij een beetje. De CO2-taks zal daarmee tenminste een klein beetje gedrukt worden.
Powaaaaaah
Qua gecombineerde power heeft de nieuwe top AMG GT 816 pk en -jawel- 1.420 Nm te bieden. Pfoe. Deze power gaat via alle vier de wielen naar het asfalt en standaard carbon ho-ijzers moeten de zaak dan weer afremmen. De elektromotor zelf is boven de achteras gemonteerd voor de gewichtsverdeling, gekoppeld aan een tweetraps bak en levert 204 pk. Het 4MATIC+ onderstel is een grote bak technologie.
Bomvol tech
Er is een mechanisch slipdiff op de achteras en de elektromotor kan direct power leveren aan de achteras, maar onder omstandigheden op een of andere manier ook via de cardanas naar de voorwielen. Zo lang wij niet hoeven uit te zoeken waar de kortsluiting zit over 15 jaar, vinden we het allemaal helemaal mooi.
Prestaties? Ja!
De meeste klanten zullen vooral benieuwd zijn naar wat voor prestaties al deze tech nu oplevert. Welnu, nul-naar-honderd gaat in 2,8 seconden, de topsnelheid is geregeld op een gezonde 320 kilometer per uur. Voor het verbruik geeft Mercedes verschillende waardes op. Voor de milieubewuste kopers van dit soort auto’s onder ons: 8,2 liter per 100 kilometer op een ‘gecombineerde’ cyclus en 12,3 liter per 100 kilometer als de batterij leeg is. Een plaatje van wat er onder de kap zit, mist echter in de perskit.
High Performance Accu
Mercedes maakt een groot ding van de accu in de AMG GT blepper edition. Deze heeft echte kennis van het AMG Formule 1 team *kuch* in zich. Door directe koeling kan de auto bijvoorbeeld altijd maximaal energie recupereren en opslaan. De accu wordt op een optimale temperatuur van 45 graden gehouden. In een van de vier modi, kan je ook one pedal driving hanteren met je 816 pk sterke AMG GT. Je moet er zin in hebben, maar het kan.
Actieve Aero
En ja, natuurlijk heeft het topmodel actieve aero. Gepatenteerde actieve aero zelfs, aldus Mercedes. In de voortrein zit stiekem een carbon spoiler verstopt die 40 millimeter naar beneden zakt boven de 80 kilometer per uur. Dit kleeft de auto nog strakker op de weg en vermindert de lift op de vooras. Er is ook een achterspoilertje met vijf verschillende standen afhankelijk van de rijmodus.
Looks
Helaas zijn er ook wat visuele wijzigingen. Onder andere in de vorm van dubbele trapezoïd-vormige uitlaten aan beide kanten. Nergens voor nodig natuurlijk. Daarnaast zijn er ook E PERFORMANCE badges. Ook nergens goed voor natuurlijk. Het klepje voor de stekker achter in de bumper is wel nodig, maar niet per se fraai. En er zijn ook 20″ velgen die nodeloos donkergrijs zijn. Gelukkig zijn daarvoor wel ook andere opties beschikbaar. Zoals 21″ gesmede velgen in correcte kleuren. @willeme zal jaloers op je zijn. Fijn is dat nappa-leder in een of twee kleurtjes standaard is in de topper.
MANUFAKTURE
En natuurlijk, het is een hele dure potente auto, maar je buurman heeft ‘m waarschijnlijk ook. Dus je kan ook terecht bij Mercedes om er echt iets speciaals van te maken met het MANUFAKTURE programma. Zeg maar het Individual, Tailor Made, Q by Aston Martin, of Sonderwunsch van Mercedes. Is een beetje een inkoppertje voor zowel de fabrikant als de klant.
Als klant geef je toch al tonnen uit, dus waarom niet nog wat meer om er ‘jouw’ egomaan project van te maken. En als fabrikant kan je episch binnenlopen op al die klanten die dat willen. En stiekem; het is ook gewoon wel leuk. Vooral over 50 jaar als je kleindochter (#woke) stad en land afstruint om opa’s mintblauwe Mercedes AMG GT terug in handen te krijgen ergens uit een schuur in Bratislava.
Koop dan?
Maar doen dus gewoon. Of ga jij voor een vierpittertje met gewone ronde uitlaten? Laat het weten, in de comments!
ghost zegt
Blubberdik!
z4rickss zegt
Nahhhh geef die 4pitter maar.
kniesoor zegt
🤥
kennone zegt
En een gewicht van een twee-onder-een-kapwoning?
MaartenD zegt
Die ambient lighting oogt zo goedkoop
iphonistvongates zegt
De all caps hebben mij over de klif gejaagd dus ben ik opgelucht te melden dat ik liever opteer voor de hopelijk aanstaande SL65 AMG EXTRA DARKISH BLACK SERIES.
henkiebb zegt
Vooral de achterkant nog mooier met die lampen zo. Maar wanneer stopt Mercedes nou eens met dat graflelijke dashboard met iPad. Niet te doen.
Richmond zegt
ik vind dit niet mooi die lichten
Wolflow zegt
Gelukkig zit hier niet zo’n miezerige 4-cylinder in
Willy500E zegt
Mooi design, bagger interieur
yippiekaye zegt
Heerlijk, zo zonder al die spoilers. Mooie cleane look.