De Lamborghini Countach is officieel terug en de 21ste-eeuwse versie van de auto heet LPI 800-4.
Lamborghini kent een historie aan vele krankzinnig snelle en knettergekke supercars. Eigenlijk wilde je nooit echt terug naar het verleden, want het werd steeds beter. Miura werd Countach, Countach werd Diablo, Diablo werd Murcièlago en Murcièlago werd Aventador. Lamborghini deed ook vrij weinig met terugvallen op hun geschiedenis behalve een speciale editie hier en daar. Een echte hommage is er nooit gekomen, ondanks een aantal pogingen.
Lamborghini Countach LPI 800-4
Tot nu dan. We wisten dat het er aan zat te komen door een aantal lekken en aankondigingen, maar het is officieel: dít is de Lamborghini Countach LPI 800-4!
Normaliter laten we het uiterlijk een beetje voor wat het is – de meningen verschillen hier altijd over – maar het uiterlijk van de Lamborghini Countach LPI 800-4 is misschien wel het belangrijkste aan de auto. Ze hebben namelijk goed gekeken naar de klassieke Countach en daar een scala aan elementen voor meegenomen in het eindresultaat.
Met name de hoekige styling springt in het oog. Je kunt er nog het greenhouse van een Aventador in herkennen, maar verder is het allemaal lekker retroachtig en hoekig. Waar normaliter enorme koelsleuven in de voorbumper zitten, zitten er nu simpele lijnen. De koplampen zijn vierkant (helaas geen klapkoplampen!) en de bekende wigvorm van de Countach is goed te zien in de voorzijde. In de zijkant vinden we wel een lel van een koelsleuf, je moet toch ergens de motor mee koelen. Lamborghini lijkt expres de bewegende koelgaten van de Aventador achterwege te laten. Daar zit nu een op de Countach geïnspireerde koelsleuf.
De achterzijde kent wel de styling van de Countach maar hier wordt duidelijk dat het echt wel een moderne interpretatie is. Nou is de styling wel lekker simpel, maar de lampen doen bijvoorbeeld denken aan de Sián. Lamborghini doet normaliter vreemde dingen met de uitlaten, hier zijn het ‘gewoon’ vier ronde pijpen, ook dat kennen we van de Countach. De velgen zijn een mix tussen moderne Aventador-velgen en de oude ’telefoonvelgen’ van de Countach. Dat is een wat vreemd design.
Wie trouwens een geweldig retro-interieur verwacht komt van een koude kermis thuis. Het is hier gewoon een modern Sián-achtig interieur wat vooral erg modern is. Niet historisch, wel naar verwachting.
Specs
Niet gek, want naast het bijzondere koetswerk is de Lamborghini Countach LPI 800-4 een bekend recept. We noemden de Sián al even, een speciale hybride gelimiteerde hypercar op basis van de Aventador. Daar haalt de Countach zijn basis vandaan. LPI 800-4 is de logische benaming op basis van het feit dat de auto rond de 800 pk heeft wat verdeeld is over vier wielen. De ‘I’ in ‘LPI’ staat voor hybride (Ibrido), dus ook hier speelt een 780 pk sterke 6.5 liter V12 met een elektroboost een rol, om in totaal op zo’n 820 pk uit te komen. Specs worden niet genoemd, maar verwacht vergelijkbare resultaten als de Sián.
Historie
Daarnaast is er uiteraard een breed scala aan historische knipogen verwerkt in de Lamborghini Countach LPI 800-4. Naast de styling, uiteraard. De naam alleen al, Countach, wat een stopwoordje is in het Piedmontse dialect, opgepikt door de ontwerpers van de auto. Je spreekt het trouwens uit als ‘koen-tasj’. Aldus Lamborghini, dus die discussie is bij deze verleden tijd.
De Countach had als interne naam ‘LP 112’, wat terugkomt in de 112 exemplaren die er gaan komen van de auto. De kleur waarin hij onthuld wordt, Bianco Siderale, was de kleur die Ferruccio Lamborghini op zijn persoonlijke Countach had. Daarnaast mogen de 112 klanten kiezen uit een breed scala historische kleuren voor de Lamborghini Countach LPI 800-4, maar met Ad Personam alles op maat kiezen mag natuurlijk ook.
De Lamborghini Countach LPI 800-4 wordt aan het begin van 2022 uitgeleverd aan klanten.
autogeak zegt
Zonde van die luchtinlaten aan de zijkant, naast dat een zeer geslaagd design
boomhauwer zegt
@autogeak: liever oververhitte motor dan.
Donstil zegt
Weer een Aventador met een andere body. Tuurlijk hij is best lekker weer maar het begint wel een beetje een cashcow te worden zo.
kennone zegt
@Donstil: klopt maar is dat erg?
rolov zegt
@kennone: ligt er aan wat die kost.
rolov zegt
@kennone: 2.66 miljoen kost die op kenteken. Dan is het erg ja. Voor een andere body op een aventador .
wza1979 zegt
Ziet er niet slecht uit.
Maar dit een countach noemen. Nee daarvoor lijkt ie er te slecht op.
Bernadette zegt
@wza1979: het gaat om de elementen/verwijzingen en die zijn er behoorlijk veel.
papa zegt
@wza1979: net of een golf 3 veel op een golf 2 lijkt
airditude zegt
Ik vind hem netjes hoor! Zal wel de leeftijd zijn, maar genoeg oude details in de mix met nieuw, om hem weer een heel eigen gezicht te geven. Maar voelt wel weer als de Lamborghini van de poster van vroeger
bitd zegt
@airditude: helemaal eens
911targa zegt
Liever het origineel met zijn ballonbanden. Altijd grappige om bandwangen te zien van pakweg 65 a 75.
kniesoor zegt
Voor m’n gevoel was er meer van te maken geweest qua 21e eeuwse interpretatie van de oude Countach, deze LPI 800-4 roept geen Aha-erlebnis op. Beschik helaas niet over de benodigde designerskills om dat in beeld uit te drukken.
JanJansen zegt
@amghans: inderdaad ook mijn gevoel. Er is veel meer uit te halen. Juist bij zo’n gave extravagante basis kan je best wat goede ontwerpers los laten gaan.
tvklarenbosch zegt
Het zal geen populaire meningen zijn, maar wat vind ik dit een cynische verkrachting van een prachtige klassieker. Zo zonde.
epic001 zegt
@tvklarenbosch: helemaal mee eens. Dit is echt een hele luie manier om de Aventador met een beetje hybride Sian technologie nog 8 jaar in leven te houden.
tvklarenbosch zegt
@epic001: dit is gelukkig niet de opvolger van de Aventador, dus ze zullen er geen 8 jaar mee doen. 112 stuks komen er
munchy zegt
Prachtige auto. Goed geslaagd hommage ontwerp. Echt de Countach in een modern jasje.
Bernadette zegt
@munchy: eens. Al haf ik het nóg mooier gevonden als de deurramen ook gespit waren net als het origineel. En popup-headlights natuurlijk.
rollingstoned zegt
@drdre2: popup headleads mogen niet meer ivm veiligheid en zulks…
Bernadette zegt
@rollingstoned: veiligheid?? Wat is er nou mooier dan doormidden worden gereten door ’n authentieke popup-headlight??
rollingstoned zegt
Het probleem met klapkoplampen is dat ze omwille van de voetgangersveiligheid aan banden zijn gelegd. Helaas :-(
The reality is, safety regulations somewhat killed off the Pop-up headlight. This was mainly down to pedestrian safety regulations being tightened up and having a ‘sharp’ surface area was deemed too dangerous for most manufacturers to bother continuing with pop-ups.
https://thebackroads.co.uk/2019/08/10/the-real-reason-pop-up-headlights-vanished/
avocado zegt
De kunst van het uitmelken zit er keurig in!
aschja zegt
Luie Italianen! Een verbouwde Aventador zo’n iconische naam geven.
lithiumion zegt
@aschja: herstel; luie, lees efficiënte Duitsers
VeniVidiVici zegt
Super gaaf, maar ik mis toch een mooie 21ste eeuw hoekige achterspoiler.
wernerv8 zegt
Die is voor de faceliftversie compleet met bodykit. Word weer een jaren 80 topper 😄
zeevink zegt
Aventador met looks van een countach is meer op zijn plek. Wel mooi uitgevoerd dat wel.
turblogger zegt
Niets mis mee
base85v zegt
Vindt dit toch wel de mooiere Lamborghini van het moment. Wel grappig dat ik de originele countach juist kan waarderen vanwege zijn waanzinnige uiterlijk. En deze straalt juist rust uit.. maar goed, ik vind hem geslaagd. Prachtig ding.
Richmond zegt
De originele countach was niet zo gewaagd, pas met de facelifts kwamen de grote bumpers, spoilers, luchthappers en brede spatborden
lithiumion zegt
Eigenlijk een beproefd VAG recept. En dit keer niet lelijk hoor, sterker; misschien wel het mooiste na de originele laatste Countach, wat Lamborghini heeft geproduceerd. Maar eerlijk is eerlijk, ook niet te betrappen op iets wat ooit italiaanse flair had. Maar goed negatief lullen is altijd makkelijk vanaf de zijlijn, dus laat ik het positief houden; al met al zeker een geslaagde herinterpretatie.
superfunky zegt
Foeilelijk, schreeuwt om aandacht, en ongetwijfeld verschrikkelijk over-priced.
Kortom, de gemiddelde Arabier kan niet verder leven zonder, dus het wordt een mega-succes!
550maranello zegt
Geweldig! In tijden niet zo’n begerenswaardige auto gezien. Wat een prachtige interpretatie van de originele Countach. Ik wil hem…zo graag!
moveyourmind zegt
Rationeel is het een ontwerp dat designtechnisch beter klopt dan het origineel.
Maar gevoelsmatig kan hij niet tegen het rommelige ontwerp met enigzins vreemde verhoudingen van de oude op. Dat bijna buitenaardse design van het origineel blijft ongeëvenaard en niet te evenaren.
harrie zegt
Eens. Alle Countach design elementen zitten er wel in, maar deze blijft gewoon niet hangen.
Dennis zegt
Erg fraai! En dan komt de eerst geproduceerde nog naar NL ook!
kniesoor zegt
Nick z’n Elettra een keertje extra lief aangekeken ?
frank2b zegt
Een erg geslaagde eigentijdse interpretatie van de Countach. Scherpe lijnen, clean design. Fraai!
rickyleek zegt
Hopelijk snel een bij Copart USA zodat de Goonzquad heren er wat plamuur op kunnen smeren 😬
V8Vantage zegt
Alle Lamborghinis na de Countach waren toch al een modernere interpretatie van de Countach? Net zoals de Countach weer een moderne versie was van de eerdere Lamborghinis.
Dat geschreven hebbende, de Countach laat zich niet herinterpreteten. Los daarvan ziet dit er best goed uit.
ar156sw zegt
Ik wilde hem heel graaggaaf vinden. De Countach hing vroeger aan mijn muur (zo’n heerlijk foute latere, cocaïne-wit,
gouden velgen, grote spoiler…
Maar helaas: mooie details wel, maar als geheel mislukt. Niet hoekig genoeg, uit verhouding, zwart gat aan de zijkant misstaat, koplampen zitten op de verkeerde plek, interieur heeft geen charme, bovenaanzicht mist iconische vormen… jammer.
enricoleerdam zegt
@ar156sw: de koplampen op het verkeerde plek. Ik ben dus niet de enige die dat dacht !
mustang750supersnake zegt
t is wat mij betreft de best uitziende lambo sinds de diablo, maar n countach???…nee dat had veeeeeeelllll beter gekund….
clarkson zegt
Walgelijk. Smakeloos. Ik heb er geen woorden voor. Om zo’n legendarische modelnaam te gebruiken voor een nieuw ‘succesje’. Dit is iedereen zijn droomauto geweest (en dan bedoel ik de enige echte). Ongelofelijk dat ze dit durven te doen. Bah!
okdoei zegt
“De velgen zijn een mix tussen moderne Aventador-velgen en de oude ‘telefoonvelgen’ van de Countach.
Dat is een wat vreemd design.”
En dat is weer op zijn beurt een mening.
hjhj zegt
Liever een mooie echte countach dan zo’n aventador met bodykit.
Beetje hetzelfde als de tijd dat men van een fiero een testarossa wilde maken…
machiel zegt
Best vet. Ik kan hem wel hebben.
evdw zegt
De ouwe Countach was natuurlijk maar een lelijk hok.
Deze nieuwe versie is gewoon zeer geslaagd, echt een heel gaaf ding geworden!
tosoni zegt
Ik mis de iconische spoiler!
Gulli zegt
Wel gaaf maar vind hem meer weghebben van een Diablo eigenlijk, zal door de koplampen komen
antwaarpeneir zegt
Spijtig dat alweer de aventador de donor is voor zulk project, maakt het gewoon weer de zoveelste variatie op datzelfde model. Is er toch ook nog veel te hard aan te zien naar mijn mening. Ik mis ook die iconische spoiler op de koffer..
Poulusma zegt
Ze moeten bij Lamborghini denk ik vrezen voor een claim van Rockstar.
Een dergelijk model rijdt in GTA V ook rond 😂
brent zegt
had toch liever andere achterlichten gezien, ik denk dat een soort rechthoek achtige lichten hem beter hadden gestaan
mustang750supersnake zegt
jammer…als je dan toch n beperkte oplage maakt…ga er dan ècht voor……dit is slap….
ericc zegt
Nu hopen dat Ferrari een Testarossa uitbrengt op basis van de SF90!
flyerbunch zegt
Mja.. buiten de foto’s niks nieuws dus🙄
MaartenD zegt
De naam Countach onwaardig deze Aventador kitcar met Leepu’s Garage make-over
norvik zegt
https://youtu.be/RxTSgHND2kw hier is wat beeldmateriaal in het wild van de revealparty