De kleine Jaguar SUV is eindelijk gepresenteerd!
Met een recordbrekende kurkentrekker (video) vlamde Jaguar de E-PACE de wereld in. De sportieve compacte SUV is vrij conventioneel vormgegeven door Ian Callum cum suis en volgens ons is dat een prima idee. De designtaal bij Jaguar Land Rover is immers dik in orde.
Voor het design van de carrosserie diende de Jaguar F-TYPE als inspiratiebron. Het DNA van Jaguar komt ook tot uiting in de vorm van de daklijn en de kenmerkende vorm van de zijruiten. Mooie woorden, maar het is gewoon een kleinere F-PACE. Toch geven we Ian Callum ook nog even het woord:
Established Jaguar design principles ensure the E-PACE is immediately recognisable as the sports car of its class. Our new compact SUV combines the interior space, connectivity and security that families expect with the kind of proportions, purity of design and performance not usually associated with such a practical vehicle.
Nog even wat feitjes over de afmetingen van de E-PACE: de compacte SUV is 4.395 mm lang. Met de 2.681 mm lange wielbasis biedt de E-PACE plaats aan vijf inzittenden, de beenruimte achterin is 892 mm. De bagageruimte heeft een inhoud van 577 liter.
Wat rijeigenschappen betreft belooft Jaguar dat dit de hot hatch van z’n segment wordt. De E-PACE is bovendien uitgerust met essentiële zaken als 4G Wi-Fi en een dik vet touchscreen. Voor de verbinding met de weg zorgt de AWD, die volgens de Britten op elke ondergrond z’n mannetje staat. In navolging van Tesla laat Jaguar je bovendien op internet je E-Pace samenstellen én bestellen.
De Jaguar E-PACE wordt leverbaar met benzine- en -dieselmotoren. Met de 221 kW (300 pk) sterke Ingenium-turbomotor sprint de E-PACE in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/uur, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 243 km/uur. Voor klanten die maximale efficiency willen, is er een voorwielaangedreven uitvoering van de 110 kW (150 pk) sterke Ingenium-dieselmotor (124 g/km Co2).
De E-PACE wordt in Nederland leverbaar voor prijzen vanaf 48.300,- Euro. Ter vergelijking: de F-PACE begint bij 57.100,- Euro (viercilinder diesel). Een gelikte promo-video van de nieuwe E-PACE check je op autojunk.nl.
lebeaunl zegt
-edit: yes! gefixt-
porsche928 zegt
Ah. Prijs in de link gevonden! Maar iets duurder dan de Tesla 3, me like!
Loek zegt
@porsche928: Je weet wel dat dit de E-Pace (baby F-Pace) is en niet de productie i-Pace elektrische auto? Model 3 heeft weinig te maken met dit ding.
jorden zegt
Wat is het nut van een auto met 4G WiFi?! Neem aan dat de doelgroep wel een degelijk telefoon abonnementje kan bekostigen.
jaspervdwinden zegt
@jorden: dan hoeven de kinderen op de achterbank hun zakgeld niet stuk te slaan op prepaid MB’s… ;)
peug206 zegt
@jaspervdwinden: @jordan dit is in luxe auto’s voornamelijk voor directeuren en buitenlandse werknemers etc als die komen voor overleg. Wat het in een instap model doet weet ik niet. In een 7 serie of s klasse daarintegen is het wel handig.
peug206 zegt
@peug206: @jorden bedoel ik natuurlijk..
alloallo zegt
Ook prima in Skoda Superb! Is immers een goede taxi @peug206:
jorden zegt
@jaspervdwinden: hahaha ja daar heb je een puntje. Maar betaald Jaguar dan het 4G abonnement voor je?
jaspervdwinden zegt
@jorden: ja, en jij betaalt hen weer… XD
balboni zegt
@jorden: data verzamelen over de auto en berijder. Kan fabrikant gebruiken om product gerichter en efficiënter te verbeteren. Zie Tesla. Wordt de standaard in de industrie
Sir_Vmax zegt
Elke denkbare hoek is gefotografeerd behalve de gene met echt volledig en goed overzicht….
autoblogger zegt
@srthellcat: update, nieuwe gallery toegevoegd.
T16 zegt
-edit: dank u, is inmiddels toegevoegd aan artikel-
imarinos zegt
Stoere auto maar moet hem in het echt zien, foto’s vertekenen.
Lijkt me geen grote auto, tenzij die meneer die aan de kofferbak rommelt 2,25 meter lang is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@imarinos: ja! Dat had ik nou ook! Of al die mensen zijn reuzen, of het is een serieus klein autootje…
johnwaters zegt
@imarinos: kleine auto’s zijn zelden groot.
kevin_krystofiak zegt
De mooiste van de familie! Samen met de F-Type coupé
prototypezero zegt
Beetje een Suzuki Swift neusje (voornamelijk koplampen met die spitse neus), maar op zich wel een aardige auto. Oogt wel een beetje geforceerd samengeperst, eerst zien in het echt…
Rob zegt
Vriendelijke uitstraling wel. Prima.
Maar waarom mag je op de achterbank niet naar buiten kijken van Jaguar? Vooral kinderen kunnen toch niks zien door die kleine ruitjes..?
jochempie zegt
@Rob: zodat je een reden hebt om een rear seat entertainment pakket aan te vinken..
lincoln zegt
Koning nep koelsleuf ..
Gril op een electrisch voertuig !!
berlinetta zegt
@lincoln: Volgens mij ben jij je leesbril deze keer vergeten.
lincoln zegt
@berlinetta:
Ik wil me hier uit liegen ..
Maar kan zo snel nix verzinnen ..
bischero zegt
@lincoln: fantastische reactie ?
lekkaah zegt
@lincoln: jezes lincoln, always blame the booze……..
dacht overigens ook dat het om dat elektra ding ging waar ze ’t al maanden over hadden..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: drank maakt meer kapot dan je lief is
str8six zegt
Schattig. Wat een dotje. Een echte vrouwenauto.
berlinetta zegt
@kevin_krystofiak: Die F Pace coupe komt er waarschijnlijk ooit ook nog wel.
berlinetta zegt
Waarmee moet deze concurreren? X3 en consorten? Daarvoor vind ik hem iets te oubollig. Verder wel een leuke auto.
amersfoorter zegt
Dus eerst soort cayenne op de markt brengen en daarna een soort macan? Wow!!! Nee echt wowowowow
kennone zegt
Voorwiel aandrijving?? Is deze weer op basis van de Ford Mondeo?? Hehe
awesome zegt
@kennone: net zo veel als de X-Type op de Mondeo is gebaseerd.
Nee dus.
rickross zegt
Ik dacht altijd dat dit een elektrische versie van de f pace zou zijn
kennone zegt
@rickross: I-pace dacht ik dat dat werd
HzR zegt
@rickross: nee, die is met de ‘i’ van electrisch. Bij die Engelsen moet het altijd net even anders hè!
MAB zegt
De F pace is al niet groot dan is dit ding helemaal klein en zo ziet die er ook uit.
dakarbemo zegt
Ik ben een jaggg lover maar vind dit echt niks. Hij ziet er echt een tikkie goedkoop en opgefrommeld uit. Beetje te rond en te vaag ofzo. Zou me graag dieper in de schulden steken voor zon F pace.
anders zegt
Dus Range Rover gaat met de Velar het succes vande F pace in de weg zitten en vervllgens gaat de E pace het succes van de Evoque (of zelfs de Discovery Sport) in de weg zitten?
WinkeB zegt
@anders: of ze doen iets in de aard van wat VAG doet met de Skoda en Seat SUV’s? Als de basis van deze E-Pace er al ligt met de Discovery, waarom dan het cliënteel dat nooit een Range Rover zou kopen geen alternatief bieden? (verbeter mij als dit uit de lucht gegrepen is, en deze modellen niets met elkaar delen)
anders zegt
@winkeb: Seat en Skoda zitten ook inderdaad in dezelfde vijver te vissen) en Seat was (is?) ook jarenlang een zorgenkindje. Dat terwijl die vijver waarin zij zitten te vissen toch veel groter is dan de vijver van JagLaRo. Er zullen inderdaad heel wat mensen absoluut niet in een LaRo of stappen (of andersom), maar ik denk ook dat een heel groot grijs gebied is van mensen die toch een keuze maken tussen allebei. En VAG heeft zo ongeveer voor iedereen in ieder model in vier merken verkrijgbaar. Voor JagLaRo zijn er nogal wat onontgonnen gebieden. 2 gelijkende modellen voor een paar % meer klanten die anders absoluut geen LaRo hadden gekocht, lijkt mij een heel duur kostenplaatje . De aantallen/efficiëntie en winstgevendheid van Jag LaRo zitten nog niet bepaald op het niveau VAG. Maar ook voor mij geldt, ik zal het wel mis hebben. Want iedereen is gek behalve ik ;-)
porker zegt
Zie alle nieuwste auto’s uit het hogere segment, veel geavanceerdere userinterface en meer digitaal. Ziet er nu al gedateerd uit eigenlijk en dat is een gemiste kans!
abdoelklapstoel555 zegt
Telkens weer zo’n lelijke stuur
moveyourmind zegt
De F-Pace is nog tot daar aan toe, maar dit is gewoon een Faguar…
w0o0dy zegt
Oké dit gaan Alfa Romeo problemen opleveren… 6 mille goedkoper dan een Stelvio? Yikes!
awesome zegt
@w0o0dy: en een ander segment. De Stelvio is volgens mij eerder gepositioneerd naast de F-Pace
bischero zegt
@awesome: volgens mij ook inderdaad.
poeperman zegt
@awesome: stelvio = Giulia = D-segment
E-pace = XE = D-segment
lekkerlinksrijden zegt
@w0o0dy: Stelvio is een maat groter, dus is de Stelvio goed in de markt gezet
w0o0dy zegt
gaangaathenkhupelschoten zegt
Lijkt wel of Engeland het nieuwe Korea of USA is geworden op het gebied van interieurs. Kan toch niet?
antoonniels zegt
Ik vind het er net als een hotwheel uitzien. Veel te grote wielen, uiterlijk alsof ze net niet voldoende ruimte hadden om de proporties op orde te krijgen. Gelukkig valt de prijs mee, want 48300 voor een tweede auto voor mevrouw is natuurlijk peanuts. Ow u wilt ook nog even in het optieboekje kijken. Maar natuurlijk.
roland78 zegt
Niet om het een of ander, maar ik vind het maar een lelijk ding. Lijkt wel of de inspiratie op is bij Jaguar.
lekkerlinksrijden zegt
@roland78: dat is toch bij 90% vd merken zo. Oh nee dat heet een familie gezicht, lekker herkenbaar in marketing taal
dirkiii zegt
Veel te duur in mijn ogen
stephane8200 zegt
Dus toch! Ik heb er gisteren 2 in camouflage zien rijden hier in Coventry. Kon het even niet plaatsen, proporties anders dan de F-Pace en leek niet op de I-Pace.
Geinige auto maar ik ben nog niet helemaal toe aan een SUV.
dnadave zegt
Mooie hyundai….
Edge zegt
Ik vind hem niet zo heel mooi als ik eerlijk ben. Alle designelementen zijn tof, maar het geheel oogt eigenlijk iets te gedrongen, met als gevolg dat de auto te zwaar lijkt.
HzR zegt
Was de opdracht: zet een F-Type hoog op de poten en maak hem braaf?
Zag laatst een gecamoufleerd pre-produktie exemplaar en die zag er qua proporties goed uit. Maar zonder make-up is het wel erg saai, maar het zal wel goed verkopen.
En waarom moet elke SUV een sportwagen zijn in de marketing teksten!? Een SUV koop je toch omdat ie praktisch is en comfortabel?
fastforward zegt
Buitenkant: mooi maar de veehoudingen lijken erg op de F-pace. Het glasoppeevlak is wel erg klein, zeker achterin. Is een vliegtuigraampje tegenwoordig genoeg?
Interieur: het ziet er krap uit. Wat doet die idiote ‘handgreep’ uit de Ftype trouwens in deze wagen? Ziet er niet uit. Moet t in het echt zien.
Concurrenten? Een X1, Q2, GLA?
diesel78 zegt
@fastforward: Dat denk ik ook. F-pace is concurrent van: X3, Q5, Stelvio, etc.
jochempie zegt
Volgens mij is dit meer een concurrent voor een Fiat 500X.. anders had Jaguar wel besloten om wat strakke lijnen te behouden. Wat is dit ding “zacht” zeg..
baserace zegt
Ik maar denken dat het een electrische versie van de F-Pace was…
baserace zegt
Anyhow: fraaie bak! Concurent van de X3 en de Stelvio of ben ik nu weer op het verkeerde been gezet?
antoonniels zegt
@baserace: Op het verkeerde been inderdaad. Deze auto is veel kleiner. Denk meer X1/ X0.5 of Audi Q2 qua formaat denk ik.
jippie zegt
Ze zijn zo verstandig geweest de uitlaatpijpen weer wat meer op de hoeken te zetten. Zoveel leuker dit dan die design gedrochten van BMW en Audi.
Esprit_de_Flandre zegt
Yep, binnenkort de best verkopende Jag ooit…