Geen Impreza-look, wel een cross-over-look.
Zeg je Subaru dan zeg je WRX. Met deze drie letters werd Subaru een merk dat tot de verbeelding sprak. En dat met een auto die helemaal niet tot de verbeelding sprak als uitgangspunt: de Impreza. Inmiddels heeft Subaru de naam WRX losgeweekt van Impreza.
Recept
Dat laatste was vooral een marketing-dingetje, want in feite was het nog steeds een Impreza. Dat geldt echter niet meer voor de gloednieuwe WRX, die vandaag onthuld wordt. Het betreft alweer de vijfde generatie. Het recept blijft gelukkig hetzelfde. De WRX is dus een rallykanon voor de straat, met vierwielaandrijving, een boxermotor en een handbak.
Boxermotor
De nieuwe boxermotor is nu 2,4 liter groot en levert 271 pk bij 5.600 toeren en 350 Nm aan koppel. Een vrij bescheiden upgrade ten opzichte van de vorige WRX, die 265 pk leverde. Het koppel van de nieuwe WRX is zelfs minder. Wat wel goed nieuws is voor de puristen: naast een automaat is er ook nog altijd een handgeschakelde zesbak te krijgen.
GT
De automaat krijg je bij de GT-uitvoering en schakelt tot 30% sneller op en tot 50% sneller terug. De WRX GT beschikt verder onder meer over adaptieve schokdempers, Recaro-kuipstoelen en 18-inch velgen.
Platform
Qua uiterlijk vallen twee dingen op. Ten eerste ziet de auto er niet meer uit als een Impreza. Het laten vallen van de naam Impreza is nu dus meer dan een marketing-dingetje geworden. De WRX staat overigens wel op hetzelfde platform, maar daar staan vrijwel alle nieuwe Subaru’s op. Deze nieuwe basis zorgt ervoor dat de WRX 28% stijver zou moeten zijn dan zijn voorganger.
Outback-look
Het tweede wat opvalt is de ‘off-road-look’. De WRX heeft namelijk plastic randen rond de wielkasten gekregen á la Subaru Outback. Het is even wennen, maar voor een auto met een rally-achtergrond niet helemaal misplaatst. En misschien is het wel een geniale zet van Subaru in deze tijden van cross-overgekte.
STi
Aan de achterkanten zien we vier uitlaten en een spoilerlipje, maar hier wil je natuurlijk het liefst een joekel van een spoiler zien. Daarvoor moet je nog wachten op de nieuwe Subaru WRX STi, die vast en zeker (of voor onze Vlaamse lezers: zeker en vast) zal volgen.
Nederland
Optimisten zullen denken: nu de WRX een cross-over look heeft is de auto misschien ook interessanter voor Nederland. Dat is hoogstwaarschijnlijk te optimistisch gedacht. De Impreza is namelijk ook al een tijd meer leverbaar in ons land.
gregorius zegt
Klinkt lullig, maar dit is eigenlijk gewoon een gepeperde budget auto geworden.
Ooit, waren de Lancer en de Subaru de PK-machines op de weg; dan nam je voor lief dat er geen kalfjesleer in zat en er waren toch nog geen 23″ LCD displays in de auto.
Maar nu lijkt het gewoon een update van de huidige auto met een gestolen Civic-sedan achterkant van een generatie of 2 geleden.
271 pk uit een 2.4 blok is natuurlijk ook ouderwets.
En zelfs met deze niet erg indrukwekkende cijfers, zullen ze nog geen verbruikswaarden halen die ook maar in de buurt komen van iets waardoor deze auto niet afgrijselijk duur zou worden in NL.
kniesoor zegt
Vrees, dat je gelijk hebt. Alleen een merkblinde liefhebber met hele diepe zakken zou overwegen om zo’n oto naar NL te halen.
Loek zegt
@gregorius: de Impreza was altijd al een budgetauto. Zelfde geldt voor de Lancer. Het waren de compacte sedans van Subaru en Mitsubishi indertijd. Dat Subaru en Mitsubishi vervolgens daar knotsgekke rallymonsters van maken is een beetje wat Toyota nu doet met de GR Yaris. De Yaris is nog steeds een B-segment hatchback, maar nu wel met een extreem leuke versie.
De naam WRX is inderdaad een beetje vreemd, maar zo lang de WRX STi nog wat sportieve credentials heeft is er in feite weinig anders.
shalomleon zegt
@gregorius: gek genoeg geef ik je gelijk. Dus ik blijf nog even evo tikden for good old sakes
bartteeuwen zegt
De eerste foto waar de achterkant op zichtbaar is, lijkt toch net een skoda? Zelfs het kleine knikje in de c stijl is overgenomen. Beetje anoniem, en zelfs lelijk met die hoekige zwarte “fender flares”.
willeme zegt
Alle zwarte delen meespuiten in kleur. Goed setje Enkei’s, OZ’s of BBS’jes eronder. KW V4 onderstel eronder. Bleerpijp aan de achterkant. Klaar.
dijan zegt
Willem,ben je voor 80.000 euro mooi klaar.En dan ……
maferick74 zegt
Nee, ik vind het helemaal niks, ik vind het door de jaren heen steeds lelijker geworden. Jammer
brammetjedeb zegt
Wat lelijk…
Niels99 zegt
Wat een miskleun😕
herve11f zegt
Weer geen verkoop in Europa
alcantara zegt
Wat een sneue bak zeg, de Aziaten trekken zich hiermee definitief terug van het Duitse PK geweld. Zuinige budget people carriers bouwen is het enige wat ze nog kunnen daar.
ok, doei!
gerbert1976 zegt
Ik ben in het bezit van een Impreza uit 2010. 2 liter automaat 4wd Sport. Geen turbo. Bescheiden uiterlijk. Geen giga vleugels etc. Opgekieteld naar +/- 190pk. Lust een slokje: 1 op 10 gemiddeld, en pruimt alleen octaan 98 of hoger. Maar ik wordt al verdrietig als ik aan de dag denk dat hij er ooit uit moet.. fantastische auto. Ligt als een blok op de weg, alleen dikke diesels en Tesla’s zijn eerder weg bij het stoplicht. Jammer dat zulke wagens niet naar NL komen via de reguliere weg. Zelf eentje halen gewoon geen optie. Tenzij je geld teveel hebt. Deze WRX vind ik wel oké overigens.
kapitein zegt
Triest ding, kan het niet anders zeggen. Zonde hoe Subaru en Mitsubishi beide hun in de 90’s opgebouwde legende status compleet laten doodbloeden en nu enkel nog witgoed op wielen produceren.
E550 zegt
@kapitein: “doodbloeden”… ze worden nog goed verkocht in Noord-Amerika en Azië.
sleepyj zegt
Die overhang, damn. Hoe krijgen ze het getekend.
tvr1974 zegt
Leuk dat dit soort auto’s nog gebouwd worden, jammer dat ze in NL door onze overheid alleen met belachelijke eisen worden toegelaten. Zelf vroeger een wrx en later een STI gehad. Never ever een probleem gehad en ik reed er niet rustig mee. O.a. op de nordschleife 1 X pmnd. Daar heb ik ook gereden met Duits en Frans spul en ging allemaal kapot.. Dus premium betekent voor mij wat anders dan voor de meeste hier.. Jammer van de achterlijke overheid hier.
marcomanta zegt
Het geluid van de rally auto’s uit de tijd van Colin Mcrae staat mij nog altijd bij, ik hoop dat deze in de buurt komt.
antwaarpeneir zegt
Over gedateerd design gesproken