De Ford Bronco komt naar Europa. Eindelijk
Bij de buren is het gras altijd groener en niet alleen vanwege de buurvrouw. Neem Ford in de VS bijvoorbeeld. Daar is het aanbod qua auto’s zeer beperkt. Leuke auto’s als de Fiesta ST en Focus ST kun je daar niet meer krijgen, terwijl wij deze nu (nog) wel kunnen bestellen. Andersom is het natuurlijk ook zo. De bijzondere Mustangs – zoals de GT500 – staan niet bij de Europese dealers.
Datzelfde geldt voor enkele pick-ups en SUV’s. De F-150 wordt via de grijze import naar Nederland verscheept en op kenteken gezet als bedrijfswagen. De SUV’s zoals de Expedition krijgen wij hier niet. Tot voor kort gold dat ook voor de Bronco, de (naar Amerikaanse maatstaven) compacte terreinwagen van het merk. Goed nieuws voor de liefhebbers, want de Bronco komt naar Europa!
Ford Bronco komt naar Europa!
En voor dat je denkt dat die Bronco Sport 1.5 driecilinder naar Nederland komt, neen! Het gaat om de ‘echte’ Bronco. De Jeep Wrangler-concurrent komt in beperkte oplage naar Europa. Heel veel is er verder niet bekend, maar we weten dat de auto alleen met het stuur links gebouwd wordt.
In Engeland kunnen ze dus niet genieten van de Bronco. Ford heeft wel degelijk gekeken om te zien of een RHD-conversie mogelijk is. Technisch gezien kan het, maar men verwacht dat de vraag naar de Bronco op die markten te klein is om de kosten van de ombouw te rechtvaardigen.
Aandrijflijnen nog niet bekend
Over motoren en uitvoeringen rept Ford Europe met geen woord. In de VS is deze zesde generatie Bronco (fabriekscode U725 voor intimi) leverbaar met een 2.3 EcoBoost viercilinder (300 pk), 2.7 EcoBoost V6 (330 pk) en een 3.0 EcoBoost V6 (400 pk).
Alle Bronco’s hebben de 10R-60-transmissie, een tientraps-automaat die Ford samen met GM heeft ontwikkeld. Alleen de 2.3 kun je eventueel met een handgeschakelde zevenbak krijgen (de Getrag MTI550). Het meest logische zou de kleine motor zijn, gezien de uitstoot en de strengere Europese regelgeving.
Nog eventjes wachten.
Aan de andere kant, als er toch maar een handjevol geleverd gaan worden, is de kans ook aanwezig dat ze de duurste exemplaren verkopen. Wel weten we dat alleen de vierdeurs versie naar Europa komt. De tweedeurs blijft in de VS.
De Bronco komt naar Europa aan het einde van 2023, nog eventjes wachten dus. Tot die tijd kun je wel alvast kijken welke accessoires je er allemaal bij wil hebben, want er is een heleboel mogelijk qua tenten, offroad-accessoires en andere opties.
Meer lezen? Dit zijn alle snelle Fiesta’s op een rij!
lekkaah zegt
Prima wagentje ..
Veel te veel vermogen .. 150 peekaa meer dan voldoende ..
Nu al beter dan 99,95% van het Europese wagenpark ..
Dutchdriftking zegt
@lekkaah: Waarom beter? Hij kan offroad (wat nergens in Nederland mag) zit vol goedkoop krakend plastic (een i10 zit tegenwoordig netter in elkaar, zeker qua interieur) en de auto is na onze BPM extreem duur. Oké, daar kan de auto weinig aan doen. Het enigste wat de auto goed doet is er goed uitzien op een paar meter afstand, en een fatsoenlijke motor. Typisch Amerikaans dus. Doe mij maar een Defender.
Wolflow zegt
Voor mij ook graag een klassieke Defender
Friez zegt
Je kunt prima legaal offroaden in Nederland. Op de Leenderheide bijvoorbeeld. Met/Na wat regenachtig weer kun je daar prima spelen.
hanso zegt
@dutchdriftking Jij hebt er al in gezeten?
flik2punt0 zegt
Wel jammer dat de ford bronco sport niet naar Europa komt. Een stoere variant van de ford kuga. Normaler maatje zou een stuk beter passen. En hogere aantallen kunnen afzetten. Maar wel ten kosten van de kuga natuurlijk. Deze is ook gaaf, maar wel net als de wrangler. Leuk om te zien maar fijn dat niet iedereen er in rijdt.
wimbers zegt
Ik kan het alleen maar toejuichen, ze zullen er wel achterkomen dat het zonder hybride versie niet echt lekker zal verkopen in sommige landen.
De reclame is lachwekkend voor europa. In mijn ervaring met offroad rijden in Europa is er met uitzondering van sommige plekken in Scandinavië geen enkel land waar offroad toegestaan wordt in niet-georganiseerde vorm.
Dit is ook een reden waarom ik ermee gestopt ben. Altijd maar weer die brave evenementjes in plaats van je daktent erop gooien en gewoon een berg oprijden..
slowland zegt
Furstenau is nog wel aardig….
Maar dit is niet off-roading, dat is spelen in een modderpoel.
Wij gaan hier vaak met een paar vrienden de bergen in, kijken hoe ver je kan komen. Een lier is dan geen luxe. Ook sneeuwkettingen altijd mee, zelfs in Augustus!
erce zegt
Ik heb er vorige week eentje in Barendrecht zien rijden. Hoewel ik het een enorm gaaf ding vind, was ik “underwhelmed” door het formaat.
Jantje_555 zegt
toch gek dat ze geen rechtsgestuurde versie maken. Niet enkel in Engeland rijden ze rechts toch. Japan, Oceanie, etc vallen mee uit de boot.
tenaci zegt
In de USA heeft de Bronco toch ook een hybride aandrijflijn? Net als de Maverick. Dat lijkt me dan de meest waarschijnlijke optie voor Europa
slowland zegt
Nee…
dubcars zegt
Wel bijzonder dat de Bronco niet met het stuur rechts wordt gebouwd, maar dat er in de promoplaatjes in dit artikel wel de ‘Britse’ kentekens van Ford worden gebruikt.
mc96 zegt
Ik ben benieuwd hoe de Bronco het in Europa gaat doen. In de VS appelleert het model aan de iconische oorspronkelijke Bronco. In Europa heeft de Bronco dat voordeel niet, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeep Wrangler of de Landrover. Verder moet het model concurreren in een hoger marktsegment als op de thuismarkt. Ik hoop dat het een succes wordt, maar vrees het ergste.
raoufff zegt
Geen hond die dit gaat kopen want het is geen schattig truttig crossovertje net als de Kuga of Ecosport, daarnaast zal de BPM hoger uitvallen dan de kosten van je uitvaart.
RiKe zegt
De Bronco komt naar Europa, met een Nederlands prijskaartje dankzij de belasting van maar een kleine €150k gok ik? In ieder geval €100k…