De bevestiging liet even op zich wachten, maar het is officieel: in 2015 gaan we kennis maken met de SUV van Jaguar.
Jaguar maakt ons al een tijdje lekker met hun aanstaande SUV, maar ruim een jaar geleden konden we dan eindelijk kennis maken met de concept-versie. Hij werd zelfs al gespot op de stoep bij Harrods, zoals het een echte Jag betaamt. De officiële bekendmaking laat nog even op zich wachten, maar Jaguar-fans doen er goed aan de IAA in Frankfurt volgend jaar in de gaten te houden.
Marc Bienemann, Managing Director van Jaguar Land Rover Benelux, bevestigde zojuist namelijk tegenover BNR dat ‘zijn’ SUV daar voor het eerst aan het grote publiek getoond zal worden. Wordt het de Q-Type of XQ, krijgt hij inderdaad 3.0-liter V6 onder de motorkap? We zullen het ongetwijfeld gaan horen in september.
mgmgb zegt
Ik dacht dat Land Rover al sinds 1948 bestond?
Een SUV onder Jaguar badge, wat een modieuze bullshit. Schande voor het merk. Gelukkig hebben ze verder genoeg moois om het ruim voldoende te compenseren.
sydney zegt
@mgmgb: Ja, en Porsche moet zich alleen maar bezig houden met luchtgekoelde boxers,Mini met kleine auto’s, Land Rover met terreinauto’s zonder opsmuk,VW met auto’s voor het volk,Lamborghini met tractoren en alle Rolls Royce’s zijn er alleen voor bedoeld om met chauffeur te worden rondgereden.
Wat een onzin.Het is 2015 en de wereld is veranderd en zal blijven veranderen.Jaguar dus ook.En het is ook niet zo dat ze in de bedrijfsautomarkt stappen he!?
MAB zegt
@sydney: je zegt het verkeerd, Rolls Royce zou dan alleen maar vliegtuig motoren moeten maken.
mgmgb zegt
@sydney:
Ik zou op al die eerdere dingen JA willen zeggen.
En in alle eerlijkheid, ik zie ze nog liever een busje maken dan een SUV. Dat is nog altijd eervoller. SUV’s zonder Land Rover badge zijn proletenbakken, zonder uitzondering.
4244cc zegt
@mgmgb: zo begon het ook met bmw
Robert zegt
@4244cc: dat gezegd hebbende, deze Jag ziet er beter uit dan alle X modellen bij elkaar.
Rob zegt
@mgmgb:
Historich verantwoord is het inderdaad niet. Maar dan zou Jaguar ook geen diesel mogen aanbieden, of, de gruwel, stationwagons.
Realiteit is dat Jaguar een modern luxe merk wil zijn en concureert met het duitse trio. Daar past een SUV prima bij.
Ik vind het ook niks, maar begrijpelijk vind ik het wel.
mgmgb zegt
@Rob:
Ik begrijp het eigenlijk niet. Je bent concerngenoot van Land Rover, je zou alleen maar met jezelf concurreren. Diesel en station Jaguars zijn noodzakelijk om te overleven als merk, want die heeft het concern verder ook niet. Ik zie niet in hoe de doelgroep voor een Jaguar SUV anders is dan die voor een Land Rover of Range Rover. Maar we gaan het meemaken, ik gun ze in ieder geval goede verkoopcijfers want dat betekent meer budget voor het ontwikkelen van prachtige sportwagens.
mrniesoe zegt
@mgmgb: totdat je de SUV in het echt ziet….
caraddicted zegt
Doe wat aan de achterkant en hij is prachtig
stancedjetta zegt
@caraddicted: zouden ze ook is met de xj moeten doen..
knipperlichtje zegt
Is er al iets bekend over een nieuwe XF? De huidige is alweer op leeftijd.
Orichy zegt
@knipperlichtje: De eerste prototypes rijden al driftig rond: http://www.worldcarfans.com/114121085706/2016-jaguar-xf-to-spawn-a-long-wheelbase-variant.
Ik heb gelezen dat dit geen SUV mag heten van Jaguar, omdat die eigenlijk onder Land Rover/Range Rover vlag verkocht worden, maar het kan verkeren.
Wel een heel erg leuk en mooi model, wat kansen biedt voor Jaguar, misschien wel een aanslag op de vraag naar Land Rovers en Range Rovers. Volkswagen doet het ook met zijn merken en lijken daar niet slechter van te worden. Het is gewoon een kwestie van extra geld generen, waar anders klanten naar andere merken waren overgestapt.
Rob zegt
@knipperlichtje:
Nu je zegt inderdaad, al aardig lang op de markt. Maar nog steeds heel fraai! En kan nog prima wat jaartjes mee. Maar goed, dat zeg ik wel over meer auto,s die iedereen al hopeloos ouderwets vindt…..
harrie zegt
Mooie timing. Hoop potentiële Q7 kopers die na het nieuws van vandaag hier op gaan wachten.
jim070 zegt
Heel gaaf, wordt nog wat met die v8 uit een f-type r :)
rangerover zegt
Koop gewoon een Land Rover als je een SUV wilt en een Jaguar als je een stijlvolle sedan wilt.
jack_abarth zegt
Achteruit wat stijler zetten zodat er ook wat in kan, en vervolgens bouwen.
Heb zelf het geld niet, maar hij zou hoog in de shortlist staan.
supercharger zegt
Kijk, toch nog interessant SUV nieuws vandaag!
trustmeiamanengineer zegt
Ziet er een stuk beter uit dan de Q7 in ieder geval.
mellie zegt
En ik ben er bij op de IAA in Frankfurt volgend jaar.
Zal me ogen goed de kost geven.
gtdave zegt
Achterkant van een ssang yong
hoglard zegt
Ik hou niet van SUVs maar deze is wel te hachelen.
rikus zegt
@hoglard: idd, als je dan toch persé een SUV wil, dan toch deze.
jorden zegt
Een chique SUV is een heel goed plan! Na de range rover (zeer stevig geprijsd in NL) heb je eigenlijk niets. X5, M, cayenne zijn in mijn ogen geen galante verschijningen.
berlinetta zegt
Zo ik ben die Q7 alweer vergeten.
tom307 zegt
Tegenstrijdige berichten in de media ;-P
De CEO heeft het volgende te vertellen:
Jaguar CEO: 2016 SUV is Not an SUV – Deserves New Classification
DECEMBER 8, 2014 BY ED JONES
Jaguar Land Rover’s Ralf Speth has released a curious statement about the new 2016 Jaguar SUV which treads that very fine line between compelling and pretentious. For the simple fact that the company’s first ever SUV will be primarily road-focused, we’ll apparently have no business referring to it as an ‘SUV’ at all.
“A Jaguar SUV is not possible,” said the Jaguar boss.
“SUVs and 4x4s are for Land Rover. The Jaguar concept is far more road-orientated. It will need a different kind of name.”
Jaguar CEO: 2016 SUV is Not an SUV – Deserves New Classification
Prior to the SUV’s launch, the company is calling is a ‘Sports Crossover’ which in essence seems an even less-suitable choice for a vehicle they’re apparently trying to distance from an overriding ‘sport’ association. Reports suggest that Jaguar is yet to come up with a final name for the 2016 SUV and is also said to be working on a unique description and classification.
Standing out for the crowd is important and could prove effective, but at the same time has the potential to confuse the living heck out of buyers unsure of what to make of non-conventional vehicle classifications – BMW’s SAV (Sports Activity Vehicles) being prime examples.
Still, the Jaguar Boss insisted that as the 2016 SUV will be so wholly different from the brand’s existing vehicles that a change to its classification is wholly necessary.
“Of course, it will be a vehicle which looks great and which has a strong stance, but the capability will be very different from a Land Rover,” said Speth.
“Mike Cross and his vehicle dynamics team will do an extraordinary job to make sure that it is sensational to drive on the road. It will be something special in that regard. Of course, it will not be anything like a sports car, but it will have a very specific character that sets it apart.”
En autoweek heeft het over:
Ook Jaguar gaat aan de grote SUV, maar als we Jaguar Land Rover mogen geloven, is de SUV helemaal geen SUV. Pardon?
Met de C-X17 Concept – die we het afgelopen jaar in meerdere smaken te zien kregen – blikte Jaguar vooruit op de komst van een grote, luxueuze SUV. Het Britse Autocar heeft gesproken met Jaguar Land Rover-topman Ralf Speth, en als we de beste man mogen geloven, is de SUV stiekem helemaal geen SUV.
“Een Jaguar SUV is niet mogelijk”, zegt de topman. SUV’s en 4×4’s komen van Land Rover en de auto waar de C-X17 op vooruitblikt, is volgens Speth meer bedoeld voor op de weg. “Daar is een andere aanduiding voor nodig”, aldus Speth. Momenteel wordt de auto intern aangeduid als Sports Cross-Over, maar volgens de topman wordt aan een meer aantrekkelijke term gewerkt.
Daarmee stapt Jaguar in het bootje van merken die zelf aanduidingen bedenken om zich te onderscheiden. BMW doopte z’n X6 bijvoorbeeld een Sports Activity Vehicle en de GT-modellen gaan bijvoorbeeld door het leven als Progressive Activity Series.
JordyS zegt
@tom307: Conclusie: we noemen het geen SUV maar het is er wel een.
jozef879 zegt
Eerst een XE, nu een SUV. Jaguar gaat helemaal de verkeerde kant op. Ze kunnen beter aan een vervanger voor de XK gaan werken (lees: elegante GT)…
E34M5Touring zegt
@jozef879: Waarom denk je dat ze met die modellen komen? Om kapitaal te maken voor nieuwe modellen. Als ze een Cayenne achtige situatie creëren kon dat nog wel is goed geld op gaan leveren, dan is er ruim budget voor een XK vervanger.
Rob zegt
@E34M5Touring:
Yeah, een XK opvolger, om Aston Martin definitief in verlegenheid te brengen ;-)
E34M5Touring zegt
@Rob: Hoop dat ze er niet teveel een grotere F-Type van maken en hem wel een beetje een eigen identiteit geven. Vind de F-Type prachtig maar vind bij Jaguar juist zo mooi dat er een zekere gelijkenis is zonder direct een familiegezicht te hebben. Hoop dat ze dat een beetje vasthouden. Dan onderscheid je je pas van de ‘grote drie’ vind ik. Die het ‘1 look’ principe inmiddels flink doorvoeren helaas.
schnhvn zegt
Beter gelukt dan de nieuwe Q7 in vedergeval als mag je het natuurlijk niet vergelijken..
arthur1004 zegt
Nee dank u, u hoeft hem niet in te pakken, er hoeft geen strik omheen, ik neem hem zo wel mee…
toyotafortuner zegt
Wat een verademing tov de vorige post!