De Porsche 911 GT3 (992) is weer een pareltje eerste klas geworden.
In deze barre tijden en bange dagen voor de petrolhead is het goed om te weten dat Porsche er is. Niet alleen omdat ze met de Taycan hebben bewezen dat de toekomstige technologieën ook nog leuk rijdende auto’s kunnen opleveren, maar ook vanwege de primeur van vandaag, de Porsche 911 GT3. Sinds 1999 zijn er al zes generaties geweest. Vandaag hebben we nummer zeven voor je!
Porsche 911 GT3 (992)
En laten we er maar meteen beginnen met het goede nieuws van de Porsche 911 GT3 (992), de zescilinder boxermotor blijft behouden! Jazeker, anno 2021 zijn er nog fabrikanten die een hoogtoerige en atmosferische sportmotor op de markt brengen. Volgens Porsche is de motor direct gerelateerd aan het blok dat we aantreffen in de 911 GT3 R. De motor is goed voor 510 pk en 470 Nm.
Iets minder goed nieuws, alle Europese versies zijn voorzien van een GPF, een partikelfilter voor benzinemotor. Hierdoor voldoet de motor nog altijd aan de strenge emissie-eisen. Maar zo’n atmosferische motor heeft ook voordelen naast het geluid. De gasrespons is veel beter en het vermogen en koppel komen er veel geleidelijker in. Het goede nieuws wordt nog veel beter, want je kunt kiezen uit twee soorten transmissies.
Prestaties 911 GT3 (992)
De 911 GT3 (992) met PDK accelereert in 3,4 seconden naar de 100 km/u. De 0-160 km/u sprinttijd is in 7 seconden achter de rug en van stilstand naar 200 km/u duurt slechts 10,8 seconden. Goed nieuws voor puristen, de handbak maakt ook zijn rentree. Daarmee kun je in 3,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. Van 0-160 km/u duurt 7,9 seconden en van 0-200 km/u duurt 11,9 tellen. Dat is iets langzamer, maar dan heb je wel het genoegen van zelf moeten schakelen. Qua topsnelheid moet je overigens wél de handbak hebben, want die gaat 320 km/u. De 911 GT3 (992) met PDK gaat niet harder dan 318 km/u.
Rondetijd 911 GT3 (992)
Maar de enige prestaties die ertoe doen, zijn op het circuit. Al vanaf de eerste generatie 911 GT3 heeft Porsche de Nurburgring gebruikt als tweede habitat. De 911 GT3 (992) stelt absoluut niet teleur, integendeel. Met ontwikkelingscoureur Lars Kern aan het stuurwiel hebben de Duitsers een tijd weten neer te zetten van 6:59.927.
Dat is een volledige lap, in veel gevallen wordt de meting gedaan over het 20,6 kilometer (in plaats van 20,8). Daarbij haalde de nieuwe 911 GT3 (992) een tijd van 06:55.20, ongeveer een minuut sneller dan de eerste generatie 911 GT3 (996). Ter referentie, dat is 17 seconden sneller dan de ‘oude’ 911 GT3 (991.2).
Gewicht
Deze snelle tijden zijn mede mogelijk gemaakt door sterk verbeterde aerodynamica en lichtgewicht materialen. De 911 GT3 is nu een stukje breder dan voorheen (alle 992’s zijn eigenlijk dikbillen) met grotere wielen en banden. Dankzij een lichtere sportuitlaat en lichter glas en extensief gebruik van koolstofvezel, heeft Porsche het gewicht weten tot beperken tot 1.418 kg voor de 911 GT3 (992) met handbak, de versie met PDK weegt 1.435 kg.
Onderstel 911 GT3 (992)
Het onderstel is ook behoorlijk afwijkend van de standaard 911. Zo heeft de GT3 andere draagarmen, fuseekogels, veren en dempers. Over die dempers: die moeten dusdanig goed zijn dat de auto sportiever én comfortabeler is geworden dan voorheen. Om de boel op tijd te kunnen stoppen, vind je 408 mm grote schijven aan de voorzijde, 28 mm méér dan voorheen. Desalniettemin is het gewicht juist 17 procent lager dan bij de 991.2 GT3. Wil je nog meer gewicht besparen, kies dan voor de keramische remschijven of het optionele carbon dak.
Voor het eerst zijn er drie soorten banden leverbaar voor de 911 GT3. Normaal gesproken waren er twee opties. Er is keuze uit banden van Michelin, Pirelli, Dunlop! Handig voor als je circuit-aspiraties hebt. Als je die sowieso hebt, kies dan voor het (gratis!) Clubsport-pakket, waarmee je halve rolkooi, zespunts-gordels en brandblusser krijgt.
Je kan niet zomaar naar de Porsche-dealer en alleen het gratis Club Sport bestellen, er moet ook een 911 GT3 gekocht worden. Dat is een prijzige aangelegenheid, de Nederlandse prijs is 236.200 euro.
De Porsche 911 GT3 (992) wordt binnenkort verwacht bij de dealers.
cazzo046 zegt
Iets meer dan 1400 kg, dat is best knap.
458speciale zegt
Niet echt mijn smaak
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
-edit: dank u-
Wederom een geweldig stuk techniek. Helaas onbereikbaar, dus ga deze zomer maar voor ’t “armeluisalternatief”, de 981 Cayman, hopelijk Cayman S.
berlinetta zegt
In mijn ogen koop je daarmee een veel mooiere Porsche.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met vooronderzoek (want ongeveer 45-50K is een flinke uitgave). Heb veel Porsche eigenaren gesproken. Ook de lokale specialist (Rennsport Breda) heeft me goed geïnformeerd. Ik heb de 996 turbo overwogen, maar dat interieur is echt verschrikkelijk. Ook een 997 met aangepast IMS lager overwogen, maar het risico op bore scoring schrikt me af. En een goede 997.2 is buiten budget. De Boxster is ook leuk, maar vind ‘m persoonlijk niet zo mooi. 987.2 Cayman S ook overwogen, maar voor een paar K meer kwam de 981 ook binnen bereik en dat is, zeker qua interieur, een enorme stap de 21e eeuw in. Heb al een paar mooie 2.7 instappers gezien, maar inmiddels ook al wat 3.4 S-en. Helaas is auto’s bezichtigen en proefrijden nu bijna onmogelijk. Dus hopelijk deze zomer de knoop doorhakken.
theblazerunner zegt
@F36GC: Gewoon iets anders dan Porsche kopen, keuze zat voor dat geld
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Nee. Ik wil niet iets anders.
viezefreddyw zegt
@F36GC: Hoewel ik je keuze zeer goed begrijp (paar keer een Cayman gereden, fantastische auto’s), ben ik wel benieuwd waarom je alleen geïnteresseerd bent in een Porsche. Kan je dat toelichten?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
100% subjectieve emotie. Het is een jongensdroom die nu bereikbaar voor me is. Andere merken doen me veel minder of zijn onbereikbaar. Het is dus geen rationele keuze. Beetje als de categorie “echte petrolheads hebben eens in hun leven een Alfa gehad”, is dat voor mij een Porsche.
Ik kan voor dat geld ook een TTRS, M2, of misschien zelfs een F-type kopen maar die doen me gewoon weinig.
viezefreddyw zegt
@F36GC: Niks mis met subjectieve emotie. Het is ook zeker niet dat ik je keuze niet begrijp. Maar er zijn wel mooie concurrenten, zoals de door jou genoemde M2 en F-Type, aan te schaffen voor hetzelfde geld. Maar een Porsche, in welke vorm dan ook, is voor mijn gevoel ook net even een stapje hogerop. Het heeft meer magie (kan dat?) dan andere auto’s. Succes met je zoektocht, ik ben benieuwd wat het gaat worden en wanneer er wat moois op je stoep staat.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Even voor de volledigheid: het is een (sport)auto voor erbij: voor de hobby, voor de toerritten, voor incidenteel een rondje circuit. Voor praktisch dagelijks gebruik heb ik mijn 4-serie of de boodschappen-Yaris van Mevrouw F36GC. Hoewel door corona de 4-er wel heel veel stil staat. Afgelopen jaar minder dan 10K km gereden, en dat waren bijna alleen maar ritjes voor de fun.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@viezefreddyw ik noem het zelf de “omkijkfactor”. Zo’n M2 is natuurlijk een machtig apparaat, en sneller en moderner dan een Cayman, maar heeft voor mij niet die omkijkfactor. Sterker nog, ik vind het een beetje een boy-racer auto met een tikkie fout imago. En ik heb al een BMW 😉. De TTRS vind ik gewoon niks. Ik heb sowieso niks met Audi en Mercedes, ben altijd een BMW-man geweest.
Zo’n F-type is natuurlijk ook gaaf en doet wel wat hoofden draaien met die prachtige V6, maar omdat Jaguar/Land Rover hier letterlijk om de hoek zit, zie ik ze veel te vaak. En wat je zegt: Porsche heeft toch iets magisch, iets extra’s, hoewel natuurlijk volkomen subjectief.
Er zijn ongetwijfeld betere en snellere auto’s te koop voor 45/50K, maar die wil ik (nu) niet.
viezefreddyw zegt
@F36GC: Ik snap hem helemaal. De Cayman is in vergelijking met een M2 een wat ‘volwassenere’ auto. En aangezien het interieur van een M2 en 4GC vrijwel identiek zijn kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt dat je twee dezelfde auto’s hebt wanneer je instapt. Komt ook bij dat een Cayman vaak een auto is die gereden wordt door echte liefhebbers die er vaak zuiniger op zijn. Een F-Type vind ik persoonlijk een gaaf ding en was misschien wel mijn keuze geweest. Ze zijn een stukje comfortabeler dan een Cayman. Alhoewel dat bij een sporthobbyauto (mooi woord) vaak geen punt hoeft te zijn. Als alternatief op een Cayman is misschien een Alpine of Alfa Romeo 4C iets leuks, al zullen die lastiger te vinden zijn voor dit geld.
Al met al snap ik je keuze goed.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@viezefreddyw Alpine of 4C? Had ik 6-cilinder boxer nog niet als argument genoemd? 😉 🤣
viezefreddyw zegt
@F36GC: Ghehe point taken.
e46coupe zegt
Deze pdk pook ziet er in ieder geval stukken beter uit dan in de 992 Carrera
viezefreddyw zegt
@e46coupe: Ik vind dit er een beetje raar uitzien. Ik dacht even dat het een handbak was…
Het pookje van de 992 Carrera is ook niet echt moeders mooiste nee.
mashell zegt
Dit ziet er juist uit als een berg overbodig gewicht dat niet in een GT3 past.
babayaga zegt
Touring package?
The Stig NL zegt
@babayaga: Die komt later nog.
viezefreddyw zegt
Ik was altijd meer fan van de GT3 dan van de GT3 RS. De GT3 was (klinkt raar) altijd wat subtieler dan de GT3 RS. Deze ziet er meer uit als een RS dan een GT3. Jammer. Wel erg mooie cijfers weer. Echt een kanon van een wagen geworden.
berlinetta zegt
Ook mijn gedachte. Deze begint langzaam het clowneske uiterlijk van de RS te krijgen. Hopelijk kan een Touring Package daar nog iets aan veranderen.
kniesoor zegt
@viezefreddyw: Een kleine 30 (!) seconden sneller de ‘Ring rond dan een 991.1 GT3 RS en ca. EUR 25K goedkoper. Ze worden steeds bereikbaarder en schneller, die Porsches.
robindeelen zegt
Dat filter is dat bij een keuring of iets verplicht? Anders word dat toch door iedere eigenaar eruit gesloopt…
thooootje zegt
https://cc.porsche.com/icc/ccCall.do?rt=1613488412&screen=1366×768&userID=CC&lang=cc&PARAM=parameter_internet_cc&ORDERTYPE=992810&CNR=C00&customID=cc&MODELYEAR=2021&hookURL=https%3a%2f%2fwww.porsche.com%2finternational%2fmodelstart%2fall%2f
voor de geïnteresseerden staat die ook al op de internationale configurator
Charles Taycan 4S zegt
Messcherp circuitapparaat! Prachtig!👌
SDM zegt
Maakt het geluid wat Homer Simpson maakt als hij naar een donut kijkt….
Dit is toch een Corona knaller, atmosferische 6 cilinder en een handbak in zo’n auto wat wil je nog meer!?
(nu alleen nog even kijken waar ik mijn twee kinderzitjes laat…)
Rick-dos zegt
Normaal ben ik absoluut een GT3 man vandaar dat ik een GT3 991.2 ga aanschaffen maar bij deze weet ik het net nog niet. Door die voorspoiler vind ik ‘m net iets te tam. Wellicht dat de foto’s en de kleur ‘m geen recht doen.
Van de 992 reeks zou ik zeker voor de Turbo S gaan.
pindakoning zegt
Ik blijf de 992 in Turbo uitvoering het mooiste bij het model passen. Bij voorgaande elfjes was het bijna altijd het tegenovergestelde.
De voorkant van deze GT3 vind ik netjes, alleen is de achterkant wel erg wennen
joosstra zegt
– edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OT : Heel erg dik geworden, hopelijk gaan veel eigenaren voor deze kleur kiezen, in plaats van zwart.
Ot92 zegt
Mooi ding. Zet maar hier neer met een PDK bak. Wel de blauwe accenten van de velgen achterwege laten a.u.b.
Dutchdriftking zegt
Wat is hij goed gelukt zeg! Erg fijn. Doe mij maar een gele.
jaapiyo zegt
Oef de CO2 taks is wel weer even slikken. In Duitsland vanaf 167.518 Euro. Toch bijna 70K direct naar Mark en co.
marcus1963 zegt
Ik wacht op de Touring versie.
Edge zegt
Ik ben geen fan van die nieuwe spoiler met zwanenhalssteun. Ik weet dat het voor de aerodynamica beter is dan een traditionele spoiler met steunen die hem aan de onderkant ondersteunen, maar het ziet er in mijn ogen enorm lelijk uit. Zo’n zwanenhalssteun ziet er gaaf uit op een (om het bij Porsche te houden) 911 RSR, waarbij de spoiler een stuk achter het bodywork mag uitsteken, maar bij een straatauto waar dat niet mag ziet het er altijd uit alsof de spoiler te ver naar voren is gemonteerd.
berlinetta zegt
Als ik in de markt was voor een GT3 had ik deze spoiler misschien ook wel vervangen door een wat mooier exemplaar.
nord zegt
Altijd lachen, Duitsers en de Nurburgring tijd, stratosferische voorsprong, Porsche is 20-30 sec sneller dan zijn concurrentie maar op andere circuits is hij weer langzamer dan zijn concurrenten. Hoe kan dat nou.. ☺️
En iedereen slikt het voor zoete koek. Voor de rest mooie bak, hoor. Fietsenrek had niet gehoeven.
tvr1974 zegt
Voor het eerst zijn er drie soorten banden leverbaar voor de 911 GT3. Normaal gesproken waren er twee opties. Er is keuze uit banden van Michelin, Pirelli, Dunlop en Goodyear. Er staat 3 maar ik tel toch echt 4 banden merken… Apart. Overigens is de auto voor de normale weg nu echt overbodig. Immers alles kan je met een Tesla ook maar dan sneller.. NB ik zit lekker ff te stangen natuurlijk want bij een Tesla mis je toch wel een motor in de auto.. Maar ok t is wachten tot Mr Musk komt met de Tesla RS-gt3 oid
berlinetta zegt
In ieder geval wel knap dat je bij een artikel over de nieuwe 911 GT3 een Tesla aanhaalt.