Eerder al gelekt, maar nu hebben we alle info en foto’s!
De Citroën Aircross is volgens de Fransen een vervolg op de populaire C4 Cactus, en dat benadrukken ze met beeldende marketingtaal als volgt:
Een UITNODIGING TOT REIZEN in een cabine die onmiddellijk een gevoel van COMFORT en ENERGIE OPWEKT. Aan boord van de concept car Citroën Aircross staat alles in het teken van welzijn voor lichaam en geest. Naast het fysieke comfort dankzij de brede en ruime zetels, wordt deze indruk nog versterkt door warme materialen en de combinatie van lichte tinten en verfrissende kleuren. De strakke lijnen die dwars werden uitgewerkt suggereren ruimte, terwijl royale geometrische vormen structuur geven aan het ongedwongen interieur. Het reizen staat bij de Citroën Aircross centraal met opbergruimten en de mogelijkheid tot het vastgespen van bagage in een fris en modern interieur dat uitnodigt om samen op een andere manier op pad te gaan.
Juist ja… Maar goed, het is een bijzondere en compacte ‘SUV’ en dat zien we ook aan de binnenkant. Deze concept beschikt over twee HD-schermen van 12-inch, waarvan één mobiel om te delen met de passagier. Bovendien is elke zetel voorzien van luidsprekers en microfoons om uitwisselingen tussen de reizigers te vergemakkelijken. Ook leuk: er bevinden zich twee webcams aan weerszijden van de Citroën Aircross in de deurkozijnen, om zo foto’s te nemen tijdens uitstapjes en om een reisalbum bij te houden dat je kunt delen op sociale netwerken…
Onder de kap ligt uiteraard een Hybride Plug-In motor. Dat is een combinatie van een thermische benzinemotor en een elektrische motor die zich aan de achteras van de wagen bevindt, met een vermogen van 95 pk (70 kW) en een koppel van 200 Nm. De elektrische motor wordt gevoed door lithium-ionbatterijen, die in 3,5 uur worden opgeladen via een gewoon stopcontact (16A). De 1.6 THP benzinemotor heeft een vermogen van 218 pk (160 kW) en een koppel van 275 Nm. Met deze specs moet de auto in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen sprinten. En niet onbelangrijk: de CO2-uitstoot is 39 g/km.
We zijn benieuwd naar de uiteindelijke productieversie van deze conceptcar, al was het maar vanwege de bandenmaat van 22-inch. Tot die tijd kun je terecht op de Shanghai Motor Show, waar de Citroën Aircross zijn wereldpremière beleeft. China is immers een belangrijke markt voor Citroën , het merk haalt daar inmiddels 25% van de omzet vandaan.
douwe zegt
Wat een lelijk ding zeg. Ik vind de cactus zeer geslaagd, dus jammer dat dit een ‘vervolg’ is.
clarkson zegt
@douwe: Wel eens naast een cactus gestaan?
douwe zegt
@clarkson: ja. Hoezo?
MJB zegt
@douwe: Ik vind ‘m eigenlijk best wel gaaf.
dracae zegt
@MJB: Ik ook, het ziet er nogal stoer uit en dat kun je van de meeste crossovers niet zeggen.
marikoelolo zegt
@douwe: Jij vindt het een lelijk ding. Moet je wel even erbij vermelden dat het jouw mening is.
douwe zegt
@marikoelolo: Ik vind het aardig van je te horen dat je mij als een autoriteit ziet op het gebied van de esthetiek van auto’s, maar volgens mij was het wel duidelijk dat het om een mening ging.
Esprit_de_Flandre zegt
@marikoelolo: Als je dat er moet bijvertellen worden de meeste comments plots drie keer zo lang. Alles is een mening op een blog. Maar das mijn mening natuurlijk, misschien denk jij er anders over…
Esprit_de_Flandre zegt
@douwe: Vervolg moet je in dit geval niet interpreteren als vervanger…
bosje zegt
Ik vind het wel geslaagd, lekker stoer ding. Citroën, toon lef en gooi deze ook gewoon zo de productie in! Fleurt het straatbeeld tenminste wat op.
agera zegt
@bosje: inderdaad, gewoon de afdeling waarbij alle leuke dingen van de concept afgehaald worden overslaan
autodrome zegt
Zeker een leuke auto in de grijze massa van tegenwoordig …
sydney zegt
Heel tof ding hoor.Stop er een interieur in wat ook voor de doelgroep te betalen is,velgen tot 19″ en laat wat conceptplastic weg en er staat nog steeds een cool ding.Waarom kon Citroën dit 5 jaar geleden niet doen toen ik er nog zat?…
sr20det zegt
@sydney: misschien omdat jij er toen nog zat ;)
sydney zegt
@sr20det: Dus jij denkt dat ik zoveel invloed op PSA heb gehad? Thanks! Dat moet ik op m’n CV zetten..
Esprit_de_Flandre zegt
@sydney: Met je anti-Cool invloed bij VW solliciteren dan maar?
Nah ja, nee, daar hebben ze al genoeg van jou soort…
#cheapbashjoke
sr20det zegt
@sydney: zou ik maar doen, misschien willen ze je zelfs wel terug
moveyourmind zegt
Een beetje rare auto…
En juist daarom briljant! Alleen al dat interieur met die zwevende hoofdsteunen in een kleurstelling die futuristisch is, maar tegelijkertijd herinneringen oproept aan the good old seventies. Al tullen niet alle designelementen overgenomen worden, dit belooft veel goeds voor het productiemodel.
bassie2 zegt
in 4.5s naar de 100…. ik gok zomaar eens dat die dat niet gaat halen
eklasse zegt
Bij andere concepts denk je er kleinere velgen op, een normaal dashboard, normale dakrails, geen gekke raamomlijsting, geen plastic designtrucjes op de zijkant, en je hebt de uiteindelijke productie versie.
Citroen heeft bewezen met zijn concepts ook die elementen te behouden bij een productie model. Mag ik deze Aircross tegenhanger dus direct als een geslaagde Juke-killer betitelen?
dameister zegt
@eklasse: ik hoop het! Want ik vind hem erg tof. Die raambelijsting mag sowieso blijven wat mij betreft, ziet er wel gaaf uit
Design_Driven zegt
Helemaal leuk, nog ff en ik ben Citro-fiel.
fmgarcia zegt
Wat een positieve reacties! En terecht, wat een leuk ding.
mrrallycross zegt
Ziet er goed uit, hoop dat dat ze enigszins deze vormen kunnen behouden
Dutchdriftking zegt
Hip, jazeker, mooi? absoluut niet. De Cactus was een vernieuwing, dit wordt al een beetje uitmelken.
sydney zegt
@dutchdriftking: Als dit nu auto en/of concept nr 15 was kan ik begrijpen dat je zoiets roept, maar dit is de eerste auto na de Cactus.Je commentaar slaat dus nergens op.
Edge zegt
Prima wagentje! Kekke buitenkant en een heel minimalistisch (maar wel gaaf!) interieur. Ongewijzigd in productie nemen aub, want als we dan toch van die softroaders op de weg gaan zien, dit 100x liever dan zo’n saaie Renault Captur of Opel Mokka
tombe zegt
Imo worden ze bij citroen softer! De huidige met z’n plastiek inzetstukken is enorm personaliseerbaar.
Ik ben een enorme fan vd huidige, vind em niet mooi, maar heel leuk, zelfs het interieur met de doorlopende voorbank en het gewaagde dash. Klasse citroen, deze vind ik wat softer geworden, jammer, zoals hierboven meermaals aangesneden, de cactus veranderde het straatbeeld!
jrk68 zegt
@tombe:
De huidige C4 Aircross heeft geen inzetstukken, je verwart hem met de C4 Cactus.
Om het nog vewarrender te maken is er ook nog een SUVje die de naam DS4 draagt.
Dit is itt tot wat er in de tekst gesuggereerd wordt geen opvolger van de Cactus maar een opvolger van zijn iets duurdere zusje.
tombe zegt
@jrk68: heb het even opgezocht…klopt! Thanks! Wat een showroom moet je tegenwoordig hebben als autoverdeler als je elk model wil uitstellen. Die aircross zal wel mogen worstelen om die Qashqai vd troon te krijgen (in België dan). Mss moet hij even radicaal verfrissend worden als de cactus nu. Ik hoop het.
mashell zegt
Mooi. Alleen dat “lipje” zoals we dat van bier, cola of voor de jongeren van energiedrank blikjes kennen, bij het acterportierraam is een beetje vreemd.
wimco zegt
Zien we deze net zo ongewijzigd als de cactus?
toyotafortuner zegt
Leuk. Maar ik heb toch maar liever een C4 Cactus.