Als je in het Limburgse Born woont komt de BMW X1 naar je toe deze zomer.
Afgelopen week brachten we je al brekend nieuws dat BMW van plan zou zijn om naast MINI’s ook auto’s met de blauw-witte badge in Born te bouwen. Destijds was het nog een gerucht dat we oppikten van een man in de wandelgangen, die ondanks het binnen dragen van een regenjas een betrouwbare indruk maakte.
Dat de man er niet ver naast zat dat blijkt inmiddels, want de kogel is door de kerk. Vanaf augustus 2017 wordt de BMW X1 (rijtest) niet meer alleen in het Duitse Regensburg, maar ook in het Limburgse Born gemaakt. Dit betekent dat er aan het rijtje DAF, Volvo, Smart, Mitsubishi en MINI weer een extra baaaadge toegevoegd kan worden aan het lijstje automerken die in Born van de band zijn gelopen.
Voor BMW past de move in de strategie om de productie van voorwielaangedreven auto’s en achterwielaangedreven auto’s apart te houden in verschillende fabrieken. Wel zo handig, stel je voor dat je een 3-serie bestelt en je ontvangt die opeens met FWD. De gruwel!
Voor VDL is de move ook goed nieuws, want naast de drie modellen die ze bouwen voor MINI komt er nu dus weer een extra model bij op de productielijn. Dit past in de ambitie van het bedrijf dat graag ontzettend veel auto’s wil bouwen. In 2016 verkocht BMW in totaal 644.922 X-modellen.
Volgens Peter Haug, marketingdirecteur van BMW Group Nederland, is de keuze om juist de X1 hier te gaan bouwen een logische. De X1’s gaan natuurlijk uiteindelijk de hele wereld over, maar ook de vaderlandse vraag naar het model is relatief groot.
“In Nederland is de vraag naar X-modellen groot, in het bijzonder naar de BMW X1. Vorig jaar werden er 1.946 exemplaren geregistreerd, het beste verkoopresultaat sinds de introductie van de eerste generatie in 2009. Maar liefst 62,2 procent van alle in 2016 verkochte X-modellen in Nederland (3.131 stuks) was een BMW X1. Daarmee is één op de zes nieuw verkochte BMW’s een X1.”
We kopen dus veel X1’s en niet zoveel X5’s, wie had dat gedacht. Enfin, voor de gemiddelde autoliefhebber is het toch wel leuk dat er BMW’s in Nederland gebouwd gaan worden. Voordat het kabinet Wilders I klaar is met Trumpesque protectionistische maatregelen jegens auto’s gebouwd in andere landen, hopen we echter dat VDL een nieuwe fabriek heeft opgezet waarin het achterwielaangedreven M3’s bouwt.
tenaci zegt
Goed bezig daar! Petje af voor VDL. Wat een paar jaar geleden een hopeloze zaak leek is nu een florerende autofabriek met uitbreidingsplannen!
qoekje zegt
Ik zou zeggen staken!!
granlusso zegt
@qoekje: Haha, “te hoge werkdruk”, “de branche krijgt er 0,2% bij, wij ook!!”, “dit land verloedert”, “het is de schuld van de Rabobank”, “negen tot vijf mentaliteit voortaan negen tot vier mentaliteit”.
Wat zou het ditmaal worden?
lekbak zegt
@granlusso: het is Trump zijn schuld. Populistisch geneuzel.
perry_snijders zegt
Lijkt me supermooi, dat kabinet Wilders 1. Met zulke clowns in de regering hoef je nooit meer naar het circus.
desjonnies zegt
@perry_snijders:
Nee helemaal, fout, Trump is de nieuwe Wilders , Rutte en Asscher waren de nieuwe Wilders, sorry Trump.
En BMW is helemaal de nieuwe Trump, terwijl Trump eigenlijk Wilders is, maar dan met ander haar, begrijp je?
Ik bedoel ik lul ook graag in de ruimte.
Koekje?
mashell zegt
@perry_snijders: been there done that, Kabinet-Balkenende I
Met de rare snuiters van de LPF. Het heeft ons geleerd dat een succesvolle ondernemer ook een buitengewone incompetente ruziemakende minister kan zijn.
Dutchdriftking zegt
Wel jammer dat de voorwielaangedreven X1 uit Nederland komt. Maar het is een begin he!
granlusso zegt
Mooi! Zoals verwacht bevestigd! Nu hopen dat het een stabiele factor qua werkgelegenheid blijft in het zuiden, waarvoor zowel de inzet van VDL in het geheel als het personeel in Born van belang is.
Even over de verkopen van X-modellen, o.b.v. bovenstaande kan ik concluderen dat er maar 1100x een X3, X4, X5 of X6 wordt verkocht in Nederland?
Had wel meer verwacht, vooral van de nieuwe X5, die zie ik namelijk veel vaker rijden dan een X3 bijvoorbeeld.
josvanrey zegt
Let’s make Nederland great again!
Zukunft1 zegt
Zo’n x1, prima keuze voor de politie. #Nederland1st.
viezefreddyw zegt
It will be born in Born.
boxtarus zegt
Met als extraatje een vlaaienkoeler in het handschoenenkastje
desjonnies zegt
Kan onze politie ein-de-lijk fatsoenlijke patrouille wagens kiezen.
roeldriesvink zegt
Mooi voor ons land.
bisazza zegt
Prima vervanger voor de Touran (polizei) dunkt me
john4545 zegt
Mooi. Jammer dat ze per 2021 alleen met een motortje van een eend geleverd mogen worden on account of max 95g/km EU Co2-maffia.
puntotje zegt
Mooie opsteker voor het zuiden. Nu Tesla nog ;). Ben benieuwd of die ook zullen kiezen voor Zuid-Nederland.
Rick-dos zegt
Heeft Rutte toch ff mooi 800 banen gecreëerd. Toch mooi zo net voor de verkiezingen.
mashell zegt
@rick-dos: en dat in de thuisregio van Rutte’s grootste concurrent.
pomoek zegt
Even een domme vraag, ik dacht dat de X1 AED heeft? En die dikke mini ook, maar dat is niet zo dus?
pomoek zegt
@pomoek: euh AED moet AWD zijn…..Rare Android correctie…
aambei zegt
@pomoek: standaard voorwielaandrijving (sDrive) net als alle MINIs (zelfde platform). Wel een optie voor vierwielaandrijving (xDrive), al is dat standaard op de sterkste motoren.
pinut187 zegt
Ik dacht dat alleen de active tourer de enige voorwiel aangedreven model was van BMW?
arias12 zegt
Heel goed dat er een aantal modellen van BMW hier in NL worden gebouwd
dafmaf zegt
Ik noem die X11 gewoon een Daf 99.
dare2think zegt
Ik vraag me af of het nog invloed heeft op de prijs van de X1? De auto hoeft immers niet meer geïmporteerd te worden, weet iemand hoe het precies zit met bpm?
hammerman zegt
@dare2think: CO2 uitstoot is bepalend voor hoogte BPM. Waar de auto gemaakt is is niet van toepassing. Men zou wel kunnen denken dat de afleveringskosten lager zouden zijn maar dat is ook niet het geval.
sjonniedeluxe zegt
@dare2think: hij wordt meteen 10.000€ goedkoper.
mashell zegt
@dare2think: Regensburg (de huidige productie plek) ligt in Beieren en ondanks daz ze dat hier in Beieren liever niet willen weten ligt dat in Duitsland. Dat is weer een EU land, net als Nederland. Er waren dus al geen importheffingen van toepassing. Transport kosten zijn verwaarloosbaar op de prijs van de auto. Dus dat zal niet uitmaken. Je hebt zelfs kans dat een Born geproduceerde X1 eerst naar een distributiepunt in Duitsland gaat en vanaf daar op de juiste vrachtwagen naar Nederland gezet wordt.
mrrallycross zegt
Mooi voor die regio!
Sir_Vmax zegt
Ik denk dat de politie dan ook met bmw’s gaat rijden. Ze wouden al met mini’s gaan rijden, wat volgens mij alleen maar is omdat ze hier gebouwd worden. Nou heeft een mini nou niet bepaald het stoere uiterlijk van een politiewagen, een bimmer komt meer in de buurt. Ik weet niet of het dikste model aan de eisen voldoet maar lijkt mij een prima keuze.