Eindelijk een toffe concept car die in productie gaat!
Al jaren maakt BMW ons op Villa d’Este blij met dode mussen. Dan bedoelen we dus keigave concept cars die niet in productie gaan. Maar nu is er dan eindelijk een gave concept car die wél in productie gaat: de BMW Skytop.
Het was al bekend dat BMW interesse aan het peilen was voor de Skytop, maar nu mag Adrian van Hooydonk het heugelijke nieuws melden: de auto gaat daadwerkelijk in productie! Uiteraard wel in een gelimiteerde oplage: er zullen 50 Skytop’s gebouwd worden.
BMW rept er zelf met geen woord over, maar aan het interieur van de concept car hadden we al lang gezien dat de basis een 8 Serie is. Om precies te zijn de dikste versie van de 8 Serie: de M8 Competition, met 625 pk en 750 Nm aan koppel. De Skytop is wel een tiende langzamer op de sprint (3,3 seconden), maar dat mag de pret niet drukken.
Waar je bij de M8 kunt kiezen uit een coupé en een cabrio, vormt de Skytop een (gulden?) middenweg. Zoals je ziet is dit een targa. Voor het openen of sluiten van het dak moet je zelf de handen uit de mouwen steken. Het targadak bestaat uit twee delen die je in de kofferbak kunt opbergen.
BMW hoefde geen moeite te doen om 50 gegadigden te vinden, want alle exemplaren zijn al verkocht. Daarom vindt BMW het ook niet nodig om een prijs te vermelden, maar ter indicatie: de 3.0 CSL (ook gebouwd in een oplage van 50) kostte netto 750.000. Deze Skytop is waarschijnlijk niet goedkoper.
V8Vantage zegt
Mooi!
PrettyAwesome zegt
Dan bouw je zo’n wagen en echt het heeft alles om nu al een klassieker te zijn: geweldige elegantie. En dan als fabrikant met zoiets basaals komen als een 0 naar 100 km/h snelheid… Alsof je naar een meest exclusief cocktailparty gaat in je compleet aangemeten stijlvolle smoking, met matching Italiaanse schoenen en dan zeggen: ‘Hey, maar met deze schoenen kun je zonder enig probleem ook aan een survivalrun mee doen… Lekker belangrijk hoe lang deze wagen er over doet, al deed ie er 10 seconden over, dat is bij zo’n wagen toch niet boeiend?
V8Vantage zegt
Tuurlijk wel…
e36thuglife zegt
Ga jij lekker in n slak rijen bro maar als ik zo een dikke waggi koop dan moet ie gwn kaolo hard boeken dus wel belangrijk.
hotze zegt
Lekker een snuifie genomen broer?
kennone zegt
Nou, als dit er 10 seconden over zou doen word het nog lastig om die 50 stuks kwijt te raken. Mij boeit die 0/100 tijd ook niet zo maar om nou snot gereden te worden door een 70plusser in een Toyota Prius gaat er bij mij ook niet in.
Meeder zegt
Soort van Baur dus
mashell zegt
Het goede design is voor de happy few and het plebs moet het met lompe wagens als de 1 en 5 serie doen…
hotze zegt
Erg toch – deze gaan verstoffen in een garage om de waarde op te krikken.
En deze krijgt wel een knappe cockpit i.p.v. die lelijke dubbele schermen waar moderne BMW’s mee zijn ontsiert.
ouwedibbes83 zegt
Deze cockpit heeft nog de lay-out van de in 2018 geïntroduceerde 8 serie. Ik vind zelf de moderne oplossing van BMW met het “curve display” beter staan dan menig concurrent met een enorm portrait scherm in de middenconsole a la Tesla.
audirs3 zegt
Prima die 50, dan zie we hem hopelijk weinig rondrijden. Beetje rare clownesque proporties, te veel overhang, te grote wielen, te lage vooruit, te hoge flanken…
Diesel Rocks zegt
Je kunt ook een nieuwe dikke dieselauto kopen, dan is de kans waarschijnlijk nog veel kleiner dat je iemand anders tegenkomt met dezelfde auto.
hotze zegt
Die is juist groter, aangezien je er dan veel km mee rijdt.
hotze zegt
Yeah right, was die elektrisch voortgestuwd, had je ‘m prachtig gevonden. Die monsters van Tesla prijs je de hemel in.
audirs3 zegt
@hotze Dan was die motorkap misschien wel lager geweest, nu beetje bulky.
Maar ik heb geen Tesla en staat ook niet op mijn shortlist. Maar autonomie bij voertuigen juich ik wel toe, gezien de meeste mensen tegenwoordig zitten te appen achter het stuur
Motomoto zegt
Ik vind ‘m een beetje te massief om klassiek elegant te zijn. En toch is ie wel fraai. Erg fraai zelfs. Beetje zoals Annechien Steenhuizen van het journaal.
hotze zegt
Of zoals Miljuschka Witzenhausen (ok, met make-up op).
Motomoto zegt
Euh.. nee, die dan weer niet…
rwdftw zegt
BMW gapt een idee van Aston Martin. Aan de ene kant kan ik dat ontzettend waarderen. De Aston Martin Viktor is bijvoorbeeld bijzonder geslaagd en ook Alfa Romeo doet bijzondere dingen met bijvoorbeeld de Giulia GTAm.
Het probleem met BMW is dat Adrian echt wel wat moois uit zijn pen kan toveren, maar dat de huidige catalogus alleen lompe varkensneuzen biedt. Geef ons ook zoiets moois!
Robert zegt
Zal ongeveer net zo exclusief worden als de Z8 destijds, maar wat geeft dat? Na alle blokkendozen met overmaatse nieren is dit een verademing en een verrijking binnen de portfolio van BMW.
hotze zegt
Het geeft omdat je deze auto niet op de weg gaat zien…in feite zinloos om dergelijke auto’s te maken. Hooguit voor de eigenaar om te kijken of te omhelzen…
harrie zegt
Niet te vroeg juichen, die krijgt waarschijnlijk straks ook rode nieren, een A-team streep en gouden wielen.
kniesoor zegt
Vind het in dit geval niet erg, dat ik niet bij de 50 gezalfden hoor, vind ‘m te log.
audirs3 zegt
Fijn, ben ik dus ook niet de enige die er zo over denkt.
coupedriver zegt
Ben je zo blij dat je geen smaak hebt?
audirs3 zegt
@coupedriver over smaak valt niet te twisten. Maar als jij graag een proleterige buitenproportionele auto wilt rijden dan moet je dat zelf weten ☺️
mjpamsterdam zegt
Vind hem mooi. Maar wel een beetje Corvette-vibe.
tenaci zegt
Hehe. Eindelijk weer een mooie BMW. Al zijn het er maar 50. Zolang ze maar lekker veel putten uit de styling elementen van deze halo car vindt ik het best!