Eindelijk een toffe concept car die in productie gaat!
Al jaren maakt BMW ons op Villa d’Este blij met dode mussen. Dan bedoelen we dus keigave concept cars die niet in productie gaan. Maar nu is er dan eindelijk een gave concept car die wél in productie gaat: de BMW Skytop.
Het was al bekend dat BMW interesse aan het peilen was voor de Skytop, maar nu mag Adrian van Hooydonk het heugelijke nieuws melden: de auto gaat daadwerkelijk in productie! Uiteraard wel in een gelimiteerde oplage: er zullen 50 Skytop’s gebouwd worden.
BMW rept er zelf met geen woord over, maar aan het interieur van de concept car hadden we al lang gezien dat de basis een 8 Serie is. Om precies te zijn de dikste versie van de 8 Serie: de M8 Competition, met 625 pk en 750 Nm aan koppel. De Skytop is wel een tiende langzamer op de sprint (3,3 seconden), maar dat mag de pret niet drukken.
Waar je bij de M8 kunt kiezen uit een coupé en een cabrio, vormt de Skytop een (gulden?) middenweg. Zoals je ziet is dit een targa. Voor het openen of sluiten van het dak moet je zelf de handen uit de mouwen steken. Het targadak bestaat uit twee delen die je in de kofferbak kunt opbergen.
BMW hoefde geen moeite te doen om 50 gegadigden te vinden, want alle exemplaren zijn al verkocht. Daarom vindt BMW het ook niet nodig om een prijs te vermelden, maar ter indicatie: de 3.0 CSL (ook gebouwd in een oplage van 50) kostte netto 750.000. Deze Skytop is waarschijnlijk niet goedkoper.
V8Vantage zegt
Mooi!
PrettyAwesome zegt
Dan bouw je zo’n wagen en echt het heeft alles om nu al een klassieker te zijn: geweldige elegantie. En dan als fabrikant met zoiets basaals komen als een 0 naar 100 km/h snelheid… Alsof je naar een meest exclusief cocktailparty gaat in je compleet aangemeten stijlvolle smoking, met matching Italiaanse schoenen en dan zeggen: ‘Hey, maar met deze schoenen kun je zonder enig probleem ook aan een survivalrun mee doen… Lekker belangrijk hoe lang deze wagen er over doet, al deed ie er 10 seconden over, dat is bij zo’n wagen toch niet boeiend?
V8Vantage zegt
Tuurlijk wel…
e36thuglife zegt
Ga jij lekker in n slak rijen bro maar als ik zo een dikke waggi koop dan moet ie gwn kaolo hard boeken dus wel belangrijk.
Meeder zegt
Soort van Baur dus
mashell zegt
Het goede design is voor de happy few and het plebs moet het met lompe wagens als de 1 en 5 serie doen…
audirs3 zegt
Prima die 50, dan zie we hem hopelijk weinig rondrijden. Beetje rare clownesque proporties, te veel overhang, te grote wielen, te lage vooruit, te hoge flanken…
Motomoto zegt
Ik vind ‘m een beetje te massief om klassiek elegant te zijn. En toch is ie wel fraai. Erg fraai zelfs. Beetje zoals Annechien Steenhuizen van het journaal.
rwdftw zegt
BMW gapt een idee van Aston Martin. Aan de ene kant kan ik dat ontzettend waarderen. De Aston Martin Viktor is bijvoorbeeld bijzonder geslaagd en ook Alfa Romeo doet bijzondere dingen met bijvoorbeeld de Giulia GTAm.
Het probleem met BMW is dat Adrian echt wel wat moois uit zijn pen kan toveren, maar dat de huidige catalogus alleen lompe varkensneuzen biedt. Geef ons ook zoiets moois!
Robert zegt
Zal ongeveer net zo exclusief worden als de Z8 destijds, maar wat geeft dat? Na alle blokkendozen met overmaatse nieren is dit een verademing en een verrijking binnen de portfolio van BMW.
harrie zegt
Niet te vroeg juichen, die krijgt waarschijnlijk straks ook rode nieren, een A-team streep en gouden wielen.
kniesoor zegt
Vind het in dit geval niet erg, dat ik niet bij de 50 gezalfden hoor, vind ‘m te log.