Na de lekkage heeft BMW nu alle officiële informatie vrijgegeven.
Als eerste, het is en blijft een showmodel. We gaan hem dus niet in de showrooms zien. Voor sommigen een vloek, voor anderen een zege. Maar feit blijft wel dat BMW een puik karretje heeft neergezet met de 2002 Hommage.
Qua uiterlijk is het eigenlijk van alles wat. Een soort sharknose, maar toch weer niet, een voorbumper die duidelijke verwantschap toont met de M-modellen anno nu en ook de vier uitlaatpijpjes leggen die link. Verder zie je er vooral veel 2-serie in terug. Wat ook niet gek is, want je zou dat model toch kunnen beschouwen als de spirituele opvolger van de 2002, al dan niet met turbo. En onderhuids is het ook gewwoon een M2, dus met een 3.0-liter zescilinder turbomotor die 370 pk afgeeft bij 6.500 tpm. Nice.
Daarover gesproken, over turbo’s, BMW vindt dat ze geen betere auto hadden uitkiezen om een eerbetoon aan te brengen dan deze. Want de 2002 was de eerste straatauto met turbo, nu heeft zowat alles van BMW een föhn onder de kap. Heden en verleden ineen, zeggen de Beiers.
Verder valt de carbon strip over de zijkant op, die bij het model van 50 jaar geleden chroom was. Hetzelfde geldt voor de uitgeklopte wielkasten. “Pure kracht straalt dat uit”, zegt hoofdontwerper Karim Habib. Vlak voor het achterwiel kun je overigens ook een vleugje i8 tegenkomen, als je goed kijkt. Details, alles zit in de details he?
Maar goed, ik kan hier alles oplepelen wat je zelf ook kan bekijken. Daarom de gallery hier beneden. En voor de bonus een video!
epic001 zegt
Ik vind het design een beetje een rommeltje eerlijk gezegd. Veel te veel details en lijnen. Waar is de cleane look van de 2002?
VeniVidiVici zegt
@epic001: Dan heb ik goed nieuws voor je… een hommage wordt namelijk NOOIT in productie genomen ?
europeancar1997 zegt
@venividivici:
gino79 zegt
Not my cup of tea
suzikubelona zegt
@gino79: even een emmer pakken!
sleurs zegt
Ik vind hem wel dik.
marc94 zegt
@sleurs: dat komt misschien door het hoge challenger hellcat gehalte.
fietsbel1 zegt
Heeft wel iets je hoeft hem niet meer uit te bouwen
henkhupelschoten zegt
Alsof ze die jaren ’90 M3 met z’n David coulthard kaaklijn hebben laten kruisen met een M2… Nee, ik ga wederom voor de driekwart broek met hoog opgetrokken sokken…
viezefreddyw zegt
We moeten eerlijk zijn. Eenheidsworsten is iets wat we haten. Mercedes bouwt auto’s die op elkaar lijken, Audi net zo goed en BMW zelf kan er ook aardig wat van. En dan bouwen ze nu iets wat een totaal ander design heeft maar toch heel herkenbaar BMW is. Of ik het mooi vind laat ik even in het midden, maar dat ze het überhaupt aandurven om er eentje te bouwen die ook nog eens hee onderscheidend is kan ik alleen maar erg waarderen! Chapeau BMW.
benjiiporsche911 zegt
@viezefreddyw: hélemaal met je eens, en ik vind hem ook nog eens geweldig!!
misterdrogba zegt
Zoals aangegeven in de tekst gewoon een M2 met tupperware.
Forza zegt
Wat een zooitje. Te druk, te veel lijnen en details. Hommage is leuk maar dit moeten onze Beierse vrienden beter kunnen!
roquez zegt
Deelt maar weinig stijlelementen met de 2002 voor een Hommage
9000cse zegt
Indrukwekkend, maar te overdreven design. Vooral op de flanken. Dit vind ik geen evolutie maar extremisme. De oorspronkelijke 2002/ti/tii/turbo vond ik TOEN de ultieme sleeper! Dit ontwerp gaat me echt te ver.
clarkson zegt
Beetje flauw dat ze hem dan niet gaan verkopen. Vind hem wel gaaf. En er zal vast wel een markt voor zijn zelfs als hij 150k kost.
kingjoop zegt
Had gehoopt op een kek silhouet zoals de originele 2002. Helaas. Het lijkt alsof BMW een widebodykit op een M2 heeft geschroefd.
?
paganizonda760nc zegt
M2 met een ander bodykit, hatsieflatsie in het interieur en hoppa.. BMW 2002 Hommage Concept! Te makkelijk dit..
JamesBond007 zegt
Stagiair mocht zijn gang gaan?
audiisthebest zegt
Ik vind hem eigenlijk best wel dik
jeffreyd zegt
Jezus wat lelijk
thefmanl zegt
Een schande voor de echte 2002
dieselaer zegt
Mooie wagen! Die koplampen, buitenspiegels en de achterzijde hoop ik terug te zien op de volgende generatie modellen.
isn1981 zegt
Ja hoor de prijzen van de 2002 schieten omhoog.
Ik vind het weinig hebben van de 2002 om het een hommage te noemen maar zet maar voor de deur ?
mstiic zegt
wtf dit is gewoon een 2 serie met andere voor en achterkant
Arnoud zegt
GAAAAAAF!!! Vergeet niet dat de 2002 turbo in zijn tijd ook een achterlijk wild over de top getuned ding was. Daarom kan ik deze nu ook wel waarderen.
wijsneus zegt
Het ziet eruit alsof een slechte tuner een M2 heeft aangepakt. Ik vind het maar niks.
martijn11 zegt
Een beetje te
rob5nismo zegt
Hij is te retro modern
lekkerlinksrijden zegt
Dit is nu al mijn favoriet voor 2016. Wel in de categorie van meest lelijke auto. En dat dan niet met een neuslengte maar op eenzame hoogte. 1 woord: vreselijk
gash zegt
Er zijn vast meer Karims te vinden die hem vet mooi vinden.
blaze3027 zegt
LFA lookalike
jordy14 zegt
Creaties als deze kan ik alleenaar aanmoedigen. Net als het Audi Quattro concept van een tijdje geleden, die hadden ze net als deze ook gwn in productie moeten nemen!
rufctr01 zegt
Laat maar komen!
carmasterr zegt
De 2002 Turbo (1973) was en is een geweldig ding, maar het was zeker niet de eerste straatauto met een turbo.
Die eer gaat naar de Amerikanen.
GM had al een turbo geschroefd op een 3.5 V8 (die later zn weg naar Rover vond) en ‘m in een bescheiden sedannetje gelepeld in 1962.
Die Oldsmobile Jetfire kreeg in 1965 nog gezelschap van de beruchte Chevrolet Corvair, met turbogeblazen, luchtgekoelde zescilinder boxer (180 pk).
EnthousiaST220 zegt
Mooie concept, beetje in de zelfde stijl als die csl hommage
Rick-dos zegt
Vind het er wel goed uitzien. Lekker agressieve snuit zoals het hoort op een BMW. Beter dan de M2 in ieder geval. Deze auto heeft alles wat ik tegen de M2 heb (voorspoiler, achterlichten en velgen) ten goede gecorrigeerd.
Het is alleen frustrerend als BMW hier wéér niks mee doet qua productie.
Dutchdriftking zegt
Oke, dit is velen malen mooier dan de render.
bmwe81 zegt
Waarom moeten auto’s tegenwoordig steeds agressiever ogen, dit is duidelijk over de top.
dagdromer zegt
Nee. Doet het niet voor mij. Het ontwerp van de wielen wel trouwens. Die zijn erg mooi. De rest…. Mwoa, nicht meinen Glas mit Bier.
bietje zegt
Nee hoor… no way… doe mij de oude maar :-/
benjiiporsche911 zegt
Holy shitttt k vind dit echt helemaal geweldig, k ben gewoon verliefd?
niekie1999 zegt
Nu lelijk: straks mooi met spannend kleurtje. Herhaling van de csl hommage?
n0zem zegt
Alhoewel mijn mening over de carrosserie giga fluctueert, moet ik zeggen dat ik he-le-maal wég ben van die wielen!
Chevelle zegt
Volgens mij reed de Chevrolet Corvair al eerder rond met een turbo.
sulobb zegt
Gedrog.
scaglietti612 zegt
Niet flauw doen BMW, maken dat ding!
rocky zegt
Nee BMW, dank u wel! Te druk met al die verschillende stijlen en lijnen, gelukkig is het maar een showcar ;-)
cossiekiller zegt
Ze hadden een 235i als basis moeten nemen en dan verbreden in de stijl van de 2002 met wielbogen. Was meer herkenbaar geweest.
Maar toch een mooie poging!
HZW zegt
Ik vind alleen de velgen mooi.
E34M5Touring zegt
Ik mis de gespiegelde Turbo stickers…
driver28 zegt
Idd als die velgen “concave” zijn wil ik die wel voor op mijn 3-serie ?