De opvolger van de Audi A4 is officieel, in de vorm van de nieuwe Audi A5!
Het was geen verrassing, want de Audi A5 was gisteren al uitgebreid gelekt. Maar nu is de auto helemaal officieel en kunnen we alles vertellen over de opvolger van de Audi A4. Want dat is hoe je de nieuwe A5 moet zien, mocht je dat nog niet door hebben.
Audi A5
Het uiterlijk hadden we gisteren al gezien, maar dat zullen we toch nog even kort behandelen. Het design is duidelijk een evolutie van de uitgaande A4, maar het is allemaal net wat sportiever. De platte koplampen kijken brutaal de wereld in en de heupen zijn ook duidelijk aanwezig. De grille is voor de afwisseling NIET groter, maar juist platter.
De achterlichten vormen één balk, met OLED-technologie. Zoals we al eerder zagen bij Audi geven de achterlichten ook een waarschuwingssignaal af als achteropkomend verkeer te dichtbij dreigt te komen. Wat verder opvalt zijn de verzonken deurgrepen, maar het geheel oogt gewoon vertrouwd. Al met al is het een gelikte verschijning, die bestaande klanten zeker niet zal afschrikken.
Hatchback en Avant
Audi spreekt nog steeds van een A5 Limousine, maar officieel is het geen sedan meer. De achterruit opent namelijk mee met de achterklep, wat betekent dat het nu een hatchback is (of een Sportback, om even in Audi-termen te spreken). Dat is dus een reden minder om voor de Avant te kiezen, al is die er natuurlijk ook nog altijd.
Interieur
De wijzigingen qua interieur zijn veel groter dan de wijzigingen qua exterieur. De 11,9 inch virtuele cockpit en het 14,5 inch MMI-display zijn gecombineerd in één breed scherm. Net als bij BMW is dit licht gebogen. Omdat je nooit genoeg schermen kunt hebben is er ook nog een 10,9 inch display voor de bijrijder, al is dit wel optioneel.
Aandrijflijnen
De reguliere A5 komt in eerste instantie in twee smaakjes. De instapper is nog steeds een 2.0 TFSI met een bescheiden 150 pk. Daarboven zit de 2.0 TFSI met 204 pk. Die laatste is ook met de gepatenteerde quattro vierwielaandrijving te krijgen. Een plug-in hybride volgt als het goed is later. Een volledig elektrische A5 gaat er niet komen, die rol is weggelegd voor de nieuwe A4.
Audi introduceert ook meteen de S5, die gelukkig nog steeds een V6 heeft. Deze levert nu 367 pk in plaats van 341 pk. Om de uitstoot iets te beperken is het een mild hybrid. Dit betekent ook dat je bij het accelereren nog een extra duwtje in de rug krijgt van 24 elektrische pk’s. Volgens Audi kun je hiermee ook volledig elektrisch parkeren en manoeuvreren. Superhandig.
Traditioneel kun je de Audi S5 weer herkennen aan de vier uitlaten en de aluminium spiegelkappen. Over een RS5 heeft Audi het nog niet, maar daar hebben we al spionagebeelden van. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk een plug-in hybride met V6.
Prijzen zijn nog niet bekend, die krijgen we in de aanloop naar de marktintroductie te horen. Die staat gepland voor dit najaar.
mashell zegt
Opvallend dat alleen de sportieve S5 een chique chroomrandje rond de vensters heeft.
gilettelubbers zegt
Van oudsher heeft een S-model van Audi standaard altijd chromen accenten
mashell zegt
Nee hoor, de meesten komen niet verder dan aluminium kleurige spiegelkappen. Maar het gaat me niet om die S modellen, die zijn flink duur en die koopt bijna niemand, het gaat me er om dat de alu/chroomkleurige ruit lijsten er wel zijn maar ze niet op de normale modellen op de foto staan.
gilettelubbers zegt
Ik doel meer op dat eerdere S-modellen, waaronder de B7 met standaard Chromen lijsten zijn uitgevoerd, en dus een S-dingetje is. De huidige S-modellen zullen dat inderdaad niet meer hebben gezien zwart nu helemaal hip is
pyrat zegt
Die voorkant is bijna een exacte kopie van een Ford Focus. Achterkant avant vind ik mooi, bij de liftback niet echt bij de rest van de auto passen ofzo..
Interieur vind ik de vorm van de schermen niet mooi en wat rommelig.
Had er meer van verwacht, jammer.. Deze komt denk ik niet op mijn shortlist.
rollingstoned zegt
Naar verluidt komt er ook nog een ST-Line versie met 1.0 EcoBoost. 😁
Edge zegt
Het helpt ook niet dat ze die station in een kleur presenteren die lijkt op de kleur waarin de Focus destijds gepresenteerd werd. Ik vind het bij de S modellen in het grijs met zilveren accenten al een heel stuk minder Focus-achtig ogen.
Jasp3r zegt
Jammer, de voorkant is nogal Ford achtig.
Johanneke zegt
Een 2 liter turbo met 150pk? Die hebben ze uit de VW transporter gehaald ofzo? Tijd voor een kuurtje.
Vind het design overigens gewoon netjes. Niets mis mee!
Dutchdriftking zegt
Die kan vanuit de folder zo in het tuningslijstje van @willeme. Ik gok + 140pk.
robertvanheerde zegt
Zo dan! Audi zet hier even een van de mooiste sedans uit het segment neer. Niet verwacht.
Edge zegt
Die liftback mag zo bij mij de oprit op, wat een fraaie bak is dat geworden zeg! Wel in een donkere kleur met chromen accenten svp.
Mocha Joe zegt
Weinig nieuws onder de zon. Met 150pk wordt het toch wel frustrerend lastig meekomen in het hedendaagse verkeer vol snelle EV’s en hybrides. En daar betaal je dan een premium prijs voor.
gilettelubbers zegt
Het houdt wellicht niet veel over, maar tekort kom je toch echt niet met 150pk?
ivobovens zegt
Heel erg mooi!! Helaas geen plug in hybride. Hopelijk komt die wel. Daar zou ik graag mn MB C300e voor inruilen
pyrat zegt
Zelfde hybrides als uit A6 komen er, dus met 299 en 367 pk. Elektrisch bereik wordt meer dan 100 km.
Ben benieuwd wat er overblijft aan bagageruimte, die is standaard met 476 liter voor de avant al niet de ruimste. Krapper dan de C300e zal het wel niet worden.
ivobovens zegt
Thanx!.. 💪
Fr13ndlyGh0st zegt
Dat wordt weer een gevalletje RS5 amper duurder dan de S5 in Nederland, zoals met de M3 en M5 ook het geval is
kennone zegt
Maar wil je die dan ook? Zelfde als de Cayenne’s hier in dorp. Zie veel Turbo’s of GTS’s rijden en weinig Turbo S Hybrids terwel dat wel het top model was voor het zelfde geld.
RAW zegt
Hele fraaie auto, wel vreemde motorisering voor Nederland. De nieuwe plug-in hybride lijn die VAG overal in stopt zou hier toch echt de beste en voordeligste keuze zijn (204 of 272 pk systeemvermogen en lekker veel koppel).
Jagris zegt
Helaas niet aangegeven in dit artikel, maar er komen ook nog twee phev’s, een met 299 pk en een met 367 pk. Opgegeven actieradius daarvoor is ca 100 km elektrisch.
cdlop01 zegt
Ik vind het een zeer fraai model, was het al maar deze is beter geslaagd, ook interieur prachtig. Kijk BMW, Mercedes, zo kan het ook ipv goedkope kitsch
Timo zegt
vanaf de zijkant is de sedan toch gewoon een 3-serie zonder hofmeister knikje?
pyrat zegt
Idd, vooral 4GC dan.
pa045 zegt
De grille is kleiner, maar ze hebben toch nog op het spuitwerk kunnen besparen door nog een stuk of 4 kraters in de bumper te zagen.
Polo Fun zegt
Hou toch op man met het hele tijd vergelijken met een ford focus. Mensen hebben een bril nodig denk ik.
Jasp3r zegt
Als je de overeenkomst tussen foto #6 en deze focus niet ziet zou ik inderdaad een bril kopen ja.
https://www.blankertshortlease.nl/wp-content/uploads/2023/11/4466×3358-1024×770.jpg
alfagtv6 zegt
Tsja.. binnenkort de “oude” A4 avant bestellen tegen een waarschijnlijk scherpere prijs of nog even wachten op de nieuwe A5 avant?
Qua looks is het me om het even, qua interieur neig ik toch naar de A4 met nog wat fysieke knoppen en bescheidenere schermen erin en geen kermis aan verlichting overal.
Rob zegt
Een autofabrikant als Audi maakt in principe alleen maar waar de klant om vraagt. Maar wie vraagt er in vredesnaam om een beeldscherm over de gehele breedte van het interieur? En kan die gene niet stoppen met daar naar te vragen?