Nog één keer lepelt Aston Martin een V12 in de Vantage.
Jeremy Clarkson werd in 2010 al weemoedig van de Aston Martin V12 Vantage, in zijn inmiddels legendarische review van deze auto. Waarom? Auto’s als deze zouden snel geschiedenis zijn. Met Brian Eno’s meesterwerk ‘An Ending (Ascent)’ als achtergrondmuziek is het bijna onmogelijk om niet óók weemoedig te worden.
Inmiddels zijn we elf jaar verder. En inderdaad, het is onvermijdelijk dat dit soort auto’s gaan uitsterven. Het is alleen nog niet zover! Het was namelijk zo goed als zeker dat er nieuwe Aston Martin V12 Vantage zou komen. En inderdaad, vandaag maakt Aston Martin het nieuws officieel bekend. Wellicht was Clarkson toch wat voorbarig.
Goed, de nieuwe V12 Vantage krijgt waarschijnlijk geen atmosferische V12, maar een twin-turbo V12. En is het is ook nog maar afwachten of de nieuwe V12 Vantage met handbak te krijgen is. Maar dat neemt niet weg dat Aston Martin nog gewoon een twaalfcilinder in de Vantage lepelt. Dat hadden ze ook niet kunnen doen.
Hoe de nieuwe V12 Vantage er ongeveer uit komt te zien weten we al, dankzij de spyshots die we al eerder deelden. Aston Martin geeft nu zelf ook een voorproefje van het geluid:
Deze keer is er écht reden om weemoedig te zijn. Aston Martin geeft namelijk zelf aan dat deze auto de laatste in zijn soort zal zijn. Ze spreken over “de laatste afstammeling in de geslachtslinie” en “een einde van een tijdperk”. Als de nieuwe V12 Vantage volgend jaar arriveert wordt het dus toch tijd om ‘An Ending (Ascent)’ weer uit de platenkast te trekken.
Foto: @wolfssjrd
SanderB zegt
Filmpje van clarkson blijft geweldig wordt er nog steeds heel hebberig van. Dapper van Aston om het weer te doen, snap eigenlijk niet waarom de nieuwe vintage het zo slecht doet. En ondanks de turbo’s is het wel nog echt een Aston geluid
Svenska II zegt
@sanderb: De nieuwe Vantage doet het slecht omdat hij zijn onderscheidende vermogen kwijt is. Een Aston moet chique, GT-achtig, relatief ingetogen zijn. De nieuwe Vantage is gewoon de zoveelste sportauto…
jaapies zegt
Ben me de laatste tijd aan het verdiepen in een V8 Vantage van het vorige model. Redelijk betaalbaar en zo extreem tijdloos mooi. Voor mij echt de ultieme gentlemen-racer!
Edge zegt
Het geweldige aan de vorige V12 Vantage was niet alleen het motorblok, maar ook dat ‘ie verder vrijwel identiek was aan de V8 Vantage. De nieuwe lijkt op basis van de spyshots toch wel wat verder te gaan dan enkel een V12 erin lepelen en wat louvres in de motorkap zodat de warmte weg kan. Of ik dat zo geslaagd vind, weet ik nog zo net niet.
Dutchdriftking zegt
Ultieme Aston. Helemaal wijs!
bmwfe zegt
Waarom zetten we de ice motoren niet over op waterstof. Ik weet dat het rendement nog niet optimaal is maar op deze manier kun je dit soort prachtige auto’s met dit soort motoren in stand houden. BMW heeft aan het begin van deze eeuw een hele serie 7 series gebouw met de 12 cilinder op waterstof en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.
baklava zegt
Synthetische brandstof. Porsche onder andere is er al volop mee bezig.
roadster zegt
Mazda had jaren geleden een RX-8 prototype, dat zowel op waterstof als benzine kon rijden. Dan heb je ook nog de optie om benzine te tanken, zolang er niet voldoende waterstof stations voor handen zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mazda_RX-8_Hydrogen_RE
ghini zegt
Leuk, ze hadden toen deze vantage uitkwam gezegd dat die v12 echt niet zou passen maar iedereen wist dat ie zou komen. Hopelijk kunnen ze er een paar verkopen, ze hebben het namelijk nodig. Financieel gaat het nog niet best. Ook zou er dit najaar een nieuwe variant van de dbx komen, die heb ik nog niet gezien. Vandaag heeft de financiële topman ook aangegeven weg te gaan, over paar maanden maar wel vanwege persoonlijke redenen. Jaja, als dat zo zou zijn dan was is vandaag of iig binnen een maand weg gegaan. Dbx verkoop gaat niet zoals gehoopt. Ik denk dat ze zsm een luxere grotere variant moeten maken, dbx is te sportief in de markt gezet voor het merk. Maar weet niet of dat platform dat aankan en er zou nog een hoop tijd overheen gaan. Valkyrie project gaat ook lekker. Ze zeggen de eerste te hebben afgeleverd maar dat schijnt niet echt te zijn. Die dingen worden trouwens deels door twee sub contractors gebouwd, echte specialisten maar daar hebben ze nu mot mee. Ze kunnen niet snel genoeg bouwen en eentje wordt al een hele tijd niet betaald. Overigens is er ook eea duidelijk geworden over AML het auto merk en het F1 team met als titelsponsor AM. Totaal gescheiden, AML betaald F1 team zoveel miljoen en dat is het. Stroll heeft ballen en een grote bek maar het wil nog niet echt vlotten. Dat zie je ook terug in de beurskoers.