Het zat er al een beetje (boel) aan te komen, maar Helmut Marko heeft uitsluitsel gegeven over de toekomst van de Rus in de Formule 1.
Je zult maar Daniil Kvyat heten. De Rus werd eerder al het hoofdteam van Red Bull uitgebonjourd om plaats te maken voor Max Verstappen. Vervolgens mocht Pierre Gasly zich in Maleisië bewijzen naast Carlos Sainz, dus Kvyat werd voor een race aan de kant gezet.
Net toen Daniil dacht dat het allemaal wel weer goed zou komen gaf Toro Rosso aan dat het de komende races Brendon Hartley naast Gasly in de auto’s wil hebben. Het gevolg: Daniil Kvyat kan de races thuis vanaf de bank bekijken en Toro Rosso krijgt de rest van het seizoen de tijd om uit te vlooien of de talenten uit het eigen programma rijp zijn voor de F1.
Het was effetjes onzeker wat er met Daniil Kvyat zou gebeuren, maar Helmut Marko heeft aan alle speculatie een einde gemaakt tegenover Autobild. Kvyat keert niet terug bij Toro Rosso of Red Bull. De renstal heeft niet de indruk dat de Rus zich de komende tijd drastisch gaat verbeteren en dus zit zijn F1-carrière er hoogstwaarschijnlijk op.
We gokken dat Kvyat met alle liefde terug in de tijd zou reizen. Een paar jaar geleden gold hij nog als een serieuze belofte en kon hij zich bij Red Bull prima meten met Daniel Ricciardo. Een paar vage acties (Sebastian Vettel) en mediocre resultaten maken dat de Rus pardoes op straat staat. Het kan raar lopen.
Edge zegt
Ik was nooit echt fan van Kvyat, maar dit vind ik toch wel heel erg sneu. Ik hoop dat die jongen alsnog ergens anders een kans krijgt om zijn vertrouwen terug te vinden, want hij is echt geen slechte coureur. Hij lijkt mij ook geen topper, maar voor het middenveld of als tweede rijder bij een topteam moet hij wel meekunnen.
dberkwood zegt
@edge: Ik denk dat Kvyatt mazzel heeft als hij een stoeltje bij Williams zou krijgen, ongeacht eerste of tweede rijder. Sinds Sochi vorig jaar ging het vrijwel alleen maar bergafwaarts met hem en dat heeft de rest van de paddock natuurlijk ook gezien. Alleen Sauber is denk ik echt haalbaar voor hem, al helemaal als hij een flinke som geld meeneemt.
berlinetta zegt
@dberkwood: Ik snap nooit waarom iemand voor Sauber zou willen rijden. Dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen en in een andere klasse gaan racen.
Barryyy zegt
@berlinetta: helemaal eens. Alsof die rijders puur en alleen het leuk vinden om in een F1 auto te rijden. Wie wilt er nou continu ‘achteraan’ rijden en elke race weer een rondje worden ingehaald.
Enige idee dat ik erbij heb is dat ze hopen op een seizoen a la Force India en dan ooit worden weggekocht door ‘de grote 4’. Ik zeg trouwens 4, aangezien Renault ook altijd een prima team heeft (gehad). Force India dit jaar ook, al is dat afwachten hoe dat de aankomende jaren zal zijn.
Mijn geld zou gaan naar een anders spannende klasse rijden en/of af en toe een F1 auto huren met een dikke V12 erin en daarmee een glimlach op m’n gezicht toveren. (Kan dat trouwens voor mensen met een hoge licentie?)
berlinetta zegt
@barryyy: Ja hetzelfde geldt voor Sauber. Waarom miljoenen weggooien om achteraan in de F1 te rijden? Ga toch lekker ergens anders mee doen. Zo kun je toch geen plezier hebben in je werk.
goodolddays zegt
@Edge: stel je niet aan man, je bent snel genoeg of je bent het niet. Vroeger werder er links en rechts mensen van hun stoeltje gekicked in de autosport. Niemand die daar zo zielig over deed.
Edge zegt
@goodolddays: Precies. Je bent snel genoeg of je bent het niet. Waarom dan al dat gejojo en wisselen tussen coureurs? Dat komt de stabiliteit binnen het team niet ten goede is natuurlijk ook niet leuk voor de coureur die daardoor zonder stoeltje komt te zitten.
lekkaah zegt
@edge: je doet net of ze gedwongen worden, hij heeft een 2e kans bij Toro Rosso gekregen en ook die heeft hij verknalt.. jammer maar helaas, ik vindt dat Red Bull juist erg mild is geweest tegenover Kvyat. Gut gespielt aber verloren
gregorius zegt
@edge: Ik vind het niet sneu. Hij heeft zn kans gehad bij een topteam; er zijn talentvollere coureurs die nu nog actief zijn die die kans niet hebben gehad.
Hij heeft laten zien dat hij kan presteren maar daarna ook laten zien dat hij zijn mojo kwijt kan raken en moeilijk terug kan vinden.
Daarna heef ie nog een extra kans gehad om zijn mojo weer terug te vinden, voor anderhalf jaar bij STR. Ook die kans heeft ie niet gegrepen.
Alleen voor hem kan je zeggen: als je een mooi stoeltje bij een ander team kan krijgen waar je nog wat roebels naar binnen kan harken: doe het vooral. Zo niet, ga in een klasse racen waar je wel iets kan winnen. Formula E lijkt me wel iets voor hem: meer gebeuk en auto’s die niet lichter worden elke raceronde; lekker korte races ook.
Maar als ‘fan’ moet je niet willen dat hij nog ergens een zitje bezet houdt; want winnen zal ie toch niet.
lekkaah zegt
@gregorius: je was me voor, sawry
bazzelijn zegt
Pfoe! Da’s niet best voor die jongen. Hij mag dan misschien niet tot de absolute toppers behoren, maar dit is wel heel schofterig. Ben benieuwd waar hij nu terecht zou kunnen buiten de F1.
stuko zegt
@bazzelijn: welkom in de echte wereld knul. Alleen de beste kunnen blijven. Zo gaat dat in de commerciële wereld. Hard maar waar.
probono zegt
@bazzelijn: Snap niet zo goed waarom je dit ‘schofterig’ vind. Het is is een bedrijf geen filantropische instelling toch. Je weet volgens mij niet hoe er richting Kvyat is gecommuniceerd, laat staan of dat schofterig is geweest. Z’n tijd zit eroo, zo gaan die dingen soms
Calimero zegt
Het zat er al aan te komen eigenlijk. Afgelopen race was Daniil eigenlijk voor Red Bull een prettige bijkomstigheid om achter de hand te hebben. Ik hoop alleen dat het met hem niet een soort gelijk verhaal wordt als met eerdere Red Bull coureurs die konden gaan en waar men achteraf van heeft gezegd dat het niet de juiste beslissing is geweest toen.
Vind ik Daniil een exceptionele coureur? Nee zeker niet. dus missen zal ik hem niet.
kilum zegt
Beetje onnodig dit. Het zijn nog maar 3 races. Laat die jongen lekker het seizoen afrijden.
Maar goed, ik vind die Hartley en Gasley wel beide goede gasten om toe te voegen aan de sport. Hartley lijkt een beetje Dany Ric qua karakter. En Gasly gewoon heel relaxed met iets te vertellen in de interviews.
Arnoud zegt
@kilum:
Het gaat wel om de eindklassering in het WK. Hoger eindigen betekent miljoenen meer prijzengeld. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een coureur wordt ontslagen wanneer er te weinig punten binnenkomen.
fapfap zegt
@original_arnoud: Denk eerder dat Toro Rosso wil dat hun groentjes voor volgend jaar geen complete groentjes zijn, maar al een paar raceminuten achter de rug hebben.
lebeaunl zegt
Beter duidelijkheid dan dat oneerbiedige gejojo van de afgelopen tijd.. hij heeft kansen gehad en niet voldoende waargemaakt. Tsja, dit is wel topsport dus geen plek voor subtoppers.
Jochempie zegt
Wat is die knul afgezakt zeg… Volgens mij kan hij niet met de druk en de dreiging van de nieuwste jongens omgaan. En dan te bedenken dat ‘ie zelf nog maar 23 is.. Stiekem denk ik dat we nog niet het laatste van Kvyat in de F1 hebben gezien. Maar hij doet er goed aan om zich even op zichzelf te richten. Coureurs als Hamilton (de Maldonado van z’n tijd) en Hartley hebben bewezen dat je heel ver kunt komen als je jezelf op tijd weet te herpakken. Ik gun het ‘m wel.
viezefreddyw zegt
Kop op jongen. Je hebt het geschopt tot de Formule 1. De Formule 1 word gezien als de hoogste klasse in de autosport. Er doen elk jaar gemiddeld 20 coureurs mee. Jij behoorde tot 1 van die coureurs. Dat alleen al is iets om trots op te zijn. Ook ben je zo’n de best presterende Rus in deze sport.
Ga lekker iets anders doen in de autosport. Doe mee aan Le Mans bijvoorbeeld. Eeuwige roem als je dat weet te winnen. Le Mans is iets magisch. Voor mij is je status net zo groot als je Le Mans weet te winnen dan wanneer je goed presteert in de Formule 1.
ukbob zegt
@viezefreddyw: mooi verwoord!
Gozer mag trots zijn op wat hij heeft bereikt in de F1 inderdaad.
Stefje zegt
@viezefreddyw: Een race winnen waar je je rondjes rijdt tussen amateurs (al dan niet in lagere klassen) die hun stoel kopen omdat ze het mooi vinden en een paar echte coureurs moeten sponsoren vind ik persoonlijk dan weer helemaal niks met topsport te maken hebben. Een F1 race trekt keer op keer honderden miljoenen kijkers, de 24h-series misschien alleen met die ene race. Meedoen aan een F1 race en niet eens finishen zal voor mij altijd hoger in het vaandel staan dan de 24h van LeMans in de LMP1 klasse winnen.
trustmeiamanengineer zegt
Treurig zeg… Lekker een stoeltje in een andere klassen gaan zoeken en de lol in het racen weer terugvinden. Het is natuurlijk geen topper, maar ook zeker niet de slechtste F1 coureur van het moment. Ik hoop voor hem dat mevrouw Piquet hem wel trouw blijft ;)
HZW zegt
Hij zal ook nog wel een zak geld mee krijgen lijkt mijn.
Ontslaan is 1, maar een contract is 2, en die zal gewoon afgekocht moeten worden.
Ik vind niet dat hij het beter of slechter doet dan Hartley en Gasley, dat zijn ook geen hoogvliegers.
Verstappen en Sainz jr zullen wel in 2019 bij Red Bull rijden, omdat het aannemelijk is dat Ricciardo vertrekt na 2018.
Want die ziet de bui al hangen, met Max als teamgenoot.
viezefreddyw zegt
@hzw: Verstappen en Sainz weer als teamgenoten, leuk! Dat word vuurwerk.
Edge zegt
@hzw: Nou, als Ricciardo vertrekt zie ik het zomaar gebeuren dat Gasly naast Max komt te zitten. Sainz en Verstappen zijn twee heethoofden bij elkaar. Zeker als het echt om de knikkers zou gaan, denk ik dat je dan beter de rust binnen het team kan bewaren en iemand kan halen die goed genoeg is om je aan de constructeurstitel te helpen, maar net niet goed genoeg om het Verstappen moeilijk te maken.
Dino2400 zegt
@hzw: “Ik vind niet dat hij het beter of slechter doet dan Hartley en Gasley, ”
Zeker wel. Hartley rijdt voor het eerst sinds vijf jaar in een single seater. Hij wordt in het diepe gegooid maar rijdt de auto zonder problemen of ongelukken naar een 13e plaats. Grootste deel van de tijd zat hij achter auto’s (Lance Stroll) die langzamer zijn. Na een vroege pitstop rijdt hij van ronde 10 t/m 14 in “clean air”.
Zijn snelste ronde is dan 1 seconde sneller dan die van Kvyat.
Verder, en belangrijker misschien, is er geen toekomst voor Kvyat bij Red Bull. Dan heeft het ook weinig zin om hem in Torro Rosso te houden. Ten slotte, Hartley is een sympatieke, communicatieve vent, “instantly likeable” die open en eerlijk zijn verhaal doet in de persconferentie en interviews. Hij is daardoor veel beter marketable voor de energiedrankjesboer.
w0o0dy zegt
@hzw: Hartley was zoals gezegd in clean air sneller dan Kvyat en reed tijden die (als je het verschil in auto en bandencompound eraf haalt) vergelijkbaar waren met de tijden van Max…..
Bovendien schijnt hij erg goed te zijn qua feedback over de verbeterpunten van de auto en schijnt dat een zwak punt te zijn van Kvyat. Dus als Toro Rosso vooruit wil met die auto dan is het duo Gasly/Hartley waarschijnlijk op middellange termijn een betere keuze.
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas.
Dino2400 zegt
They Fired the Torpedo!
pomoek zegt
Hij heeft het slecht gedaan afgelopen jaar. Met uitzondering van net de laatste race. Prima gereden, puntje gepakt, netjes.
polpol33 zegt
De F1 is een mondiale sport. Ik heb toch altijd de indruk gehad dat deze coureur er alleen maar bij was omdat de Russische fans ook tevreden gesteld moest worden.
rikus zegt
Die zal wel een lekkere WW uitkering krijgen.
cossiekiller zegt
Dan blijf je al eens OP de baan rijden, is het ook niet goed.
87sandyd zegt
Eerlijk, ik zal hem niet missen. Van mij mogen er nog wat figuren weg, zoals K-Mag, Grosjean, Ericsson, Stroll.
Daarnaast vind ik Gasly en Ocon een leuke toevoeging. Graag meer van dit soort coureurs, zoals Leclerc, daar heb ik ook veel verwachtingen van.
Breinstein zegt
Wat een trieste bedoeling bij Torro Rosso op dit moment. De ’talenten’ ontbreekt het vooral aan talent en finishen onzichtbaar achteraan en de ervaren gast slaat ook geen deuk in een pak boter. De tijden van Verstappen en Sainz waren blijkbaar pure luxe en nu zijn ze terug bij af. Toch zorgwekkend dat er geen groot talent zich achter deze twee heeft weten te ontwikkelen.
sracert zegt
Sneu, ik vond het altijd “spannend” met hem achter het stuur. Die actie op Vettel vind ik nog steeds schitterend. Wel spijtig voor Vettel.
Orichy zegt
Ik heb de afgelopen race, op hem gelet, hij reed op een gegeven moment kort achter Sainz, dat zag er veel belovend uit, Toen kon Sainz iemand inhalen en eigenlijk had hij gelijk mee gekund, maar dat lukte hem niet, daarna haakte hij alleen maar meer en meer af, om vervolgens twee plaatsen achter Sainz te eindigen, met 1 schamel puntje.
Dat is wat Toro Rosso en Dr Marko ook gezien hebben en daarom is het nu over en uit.
Dus uitenidelij wel terecht.
Hij heeft zijn eigen glazen ingegooid, denk ik.
tarquesh zegt
Wat is het nut van teams die achteraan bungelen? Wie wil daar nu rijden?
Ik rij met een sumulator, en daarbij is een sterke virtuele auto een must. Ik rij graag vooran om kans te maken op de overwinning. En ik heb niet eens in een minder team hoeven te starten.
Jammer voor Danill Kvyat, er is hoop achter het virtuele stuur.