Nederlandse informatie met betrekking tot de nieuwe Dacia Sandero en Sandero Stepway is nu bekendgemaakt. Hoezee!
Middels een aankondiging die hier ook op Autoblog voorbijkwam weet je inmiddels dat de Dacia Sandero én Logan in het nieuw zijn gestoken. Die laatste mag je meteen vergeten. Tenminste, als je in Nederland woont. De Logan sedan brengt Dacia niet naar ons land. Wel relevant voor Nederland zijn de nieuwe Sandero en de Sandero Stepway.
Als de crisis er bij jou financieel hard heeft ingeslagen is misschien zo’n Dacia ook wel interessant voor je. Je koopt een moderne auto voor een scherpe prijs. Dacia zegt uiteraard deze formule ook weer toe te passen op de vernieuwde modellen. We moeten het Roemeense merk op hun blauwe (?) ogen geloven. De Nederlandse prijzen volgen pas in een later stadium.
Europeanen zijn gek op Dacia’s. Van de Dacia Sandero verkochten ze er sinds 2017 bijna 2,1 miljoen exemplaren. De Sandero Stepway was tot nu toe goed voor 1,3 miljoen verkopen. Het merk heeft geen revolutionaire veranderingen doorgevoerd aan het concept. Zo zijn de buitenmaten gelijk gebleven. Wel heb je nu kekke LED-verlichting en een modern interieur. Ook introduceert Dacia nieuwe motoren voor de Sandero. Deze komen met een kersverse handgeschakelde zesversnellingsbak of een eveneens nieuwe automaat.
Ben je na dit verhaal ook zo enthousiast geworden? Vanaf januari kun je kwijlen voor de ramen van de showroom. Dan verschijnen de nieuwe Dacia Sandero en Sandero Stepway bij de dealer.
svdv zegt
Good news! Anyway..
henkp1 zegt
Dit zijn gewoon hele goede en nette auto’s voor, hoogstwaarschijnlijk, zeer aantrekkelijke prijzen! Mensen doe jezelf een plezier en tracteer jezelf op zo’n Dacia in plaats van een instapper Polootje ofzo. Hou je een berg geld in je zak en je rijdt nog leuker ook!
meetsysteem zegt
Nounou, niet overdrijven zeg
lekbak zegt
@henkp1: alsjeblieft niet. Koop lekker die polo’s en andere vergelijkbare auto’s (en dan het liefst niet kaal). Dan is er tenminste een tweedehands alternatief voor een nieuwe Dacia. Want hoewel ik veel respect voor het merk heb is het wel echt een merk voor mensen die slechts droog en betrouwbaar vervoer zoeken. Liefhebbers die iets meer van een auto verlangen dan pure functionele zaken hebben niks bij Dacia te zoeken.
Edge zegt
@lekbak: Sorry, maar bij een normaal uitgeruste Polo kun je toch niet spreken van een auto die liefhebbers kopen? Dat is ook gewoon een normale “droog en betrouwbaar van A naar B” aanschaf.
lekbak zegt
@Edge: een polo is al een stuk aaibaarder en met de meer potente motoren is het al een stuk leuker dan een Dacia. Maar er is meer dan een polo in dat segment hè.
henkp1 zegt
Er is veel meer in het b-segment, alleen die zijn allemaal een pak duurder en niet per se mooier, beter of completer. Sterker nog de Polo is er vanaf €20.525 en met maar 80pk. De Sandero begint met 90pk en zal er vanaf circa €12.000 zijn. I rest my case.
cappie zegt
-edit: probeer het eens op een vriendelijke of algemenere toon. Heel erg bedankt!-
cappie zegt
@cappie: Tegenwoordig mag je niks meer zeggen ?
Erik zegt
Het optionele infotainmentsysteem is min of meer los op het dashboard geplaatst, scherm is met een diameter van 8-inch een volle inch groter dan voorheen. Drie opties:
– basisversies Media Control, een afdekklep waar je je smartphone onder kunt klikken.
– daarna Media Display, het infotainmentsysteem met 8-inch scherm.
– Dan Media Nav is de uitgebreidere versie het systeem met navigatie, maar ook Apple CarPlay en Android-Auto-ondersteuning via Bluetooth.
– Draaiknoppen voor de bediening van de klimaatregeling, uitgerust met een digitaal displaytje in de draaiknoppen zelf.
– Over nagenoeg de gehele breedte van het dashboard loopt een met stof afgewerkte strook die het in twee lagen verdeelt.
– Stuurwiel ook in de diepte te verstellen.
– Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar.
– Elektronische handrem.
– Middenarmsteun met opbergbak is nieuw.
– Wielbasis t.o.v. de Clio +2 cm.
– Zes airbags voortaan standaard
– Verplichte SOS-knop.
– Snelheidsbegrenzer standaard.
Afhankelijk van de gekozen versie:
– Emergency Brake Assist
– Dodehoekdetectie,
– Parkeersensoren voor en achter
– Hill Start Assist leverbaar.
Sandero en Logan zijn voor het eerst met een elektrisch te openen schuif-/kanteldak verkrijgbaar.
Zeer speciaal:
De nieuwe TCe 100 Eco-G-motor, 100 pk geblazen 1.0 driecilinder die naast benzine ook lpg lust.
Lpg-versies 50 liter gastank met een bruikbare capaciteit van 40 liter. Die gastank heeft geen gevolgen voor de bagageruimte! / Benzinetank 50 liter, actieradius Benzine/LPG 1.300 kilometer.
Logan MCV komt niet meer terug, Logan sedan niet voor de NL markt. Logan Sedan kofferbak ruimte 528 liter. Had een mooie vervanger kunnen zijn van de MCV (573 liter).
Meer prijs volgens Renault Frankrijk t.o.v. huidig model ongeveer € 400,00 – € 600,00
henkp1 zegt
Heel Europa is gek op Dacia? Ja, nou zeg maar gerust de hele wereld. Ook in Zuid-Amerika, Noord-Afrika en Rusland is men er blij mee!
mashell zegt
Dit is goed nieuws. Tussen de klinkers op de parkeerplaats bij onze aanleunwoningen groeit flink wat onkruid dus wachten de buren die geen Captur kunnen of willen betalen nu al een tijdje op de nieuwe Stepway.
Edge zegt
Is dat infotainmentscherm nou een accessoire dat je er los inklikt zoals dat ook in de VW UP ging?
knapzuur zegt
Volgens mij zie je 2 uitvoering, één met ingebouwde/opgebouwde “R-link” navigatie module, en één waar er een smartphone in een klep opening geplaatst lijkt.
Afhankelijk van of het “R-link” systeem Android Auto en Apple CarPlay ondersteund is het nog niet eens een gek idee om gewoon je smartphone te plaatsen, altijd up to date en tegenwoordig meer dan prima scherm grootte, ook lijkt er een USB poort naast de tellerbehuizing te zitten.
knapzuur zegt
Zien er prima uit, ben alleen wel bang voor tegenvallende NCAP scores als dit wederom het B01 platform met kleine aanpassingen blijkt.
Ik ben benieuwd of/wanneer de Logan MCV nog komt, kan goed onze volgende (en eerste nieuwe) auto worden.
henkp1 zegt
Tekst hier is een beetje summier; de nieuwe Dacia’s delen het nieuwe platform van o.a. de nieuwe Clio, Captur, Juke enzo. Met alle veiligheidsvoorzieningen, waarvan veel standaard, zal die best goed scoren. De MCV komt waarschijnlijk niet terug, daarvoor is de Duster een goed alternatief.
Loek zegt
Ziet er leuk uit en er is gewoon voor veel mensen een wens om altijd nieuw te rijden. Dat kan met deze auto prima.
Maar inderdaad, de occasionmarkt biedt uitkomst voor als je iets écht leuks wil.
tourannetje zegt
Graag een witte met stalen velgen, zwarte bumpers, alleen een linker buitenspiegel enz. Kan dat ?