De 21C is de bloedsnelle Czinger hypercar.
Het was al een tijdje bekend dat Czinger de 21C hypercar ging introduceren. Een nieuwe hypercar die de gevestigde orde op zijn kop moet zetten. Net als die andere nieuwe fabrikanten die hypercars lanceren op dit moment.
Californië
Czinger is een klein bedrijf uit Californië, gespecialiseerd in snelle auto’s. Niet te verwarren met Singer, een klein bedrijf uit Californië, gespecialiseerd in snelle auto’s. Met name omdat je de namen exact het zelfde uitspreekt. Wel zien hun producten er totáál anders uit. Geen Porsches, maar hypercars.
2,88 V8
De Cinzger C21 is niet geheel elektrisch, maar een zogenaamde plug-in hybride. De verbrandingsmotor is een piepkleine V8 van 2,88 liter. Deze is voorzien van een flatplane krukas. De V8 is voorzien van twee turbo’s, waarmee we ergens moeten denken aan de Ferrari 288 GTO. Een groot verschil is het maximaal aantal toeren: de motor van de Czinger hypercar kan 11.000 toeren draaien!
1.250 pk
De motor is gekoppeld aan een sequentiële transmissie met zeven verzetten. Maar zoals gezegd is de V8 niet de enige motor. Aan de voorkant zitten nog twee motoren. In dit geval twee elektromotoren motoren. Gezamenlijk leveren ze 1.250 pk. Bijzonder: het accupakket bestaat niet uit lithium-ion accu’s, maar lithium-titanaat. Dit moet ervoor zorgen dat laden sneller moet gaan.
Plug-in
Veel hypercars zijn tegenwoordig geheel elektrisch. Dat is natuurlijk waanzinnig gaaf, want qua vermogen en koppel lijken de mogelijkheden eindeloos. Een nadeel is echter het enorm hoge gewicht. De hybride Czinger 21C is bijzonder licht voor een PHEV: 1.250 kilogram om precies te zijn. De oplettende lezer zal het opvallen dat elke pk slechts 1 kg hoeft mee te zeulen.
Bizarre prestaties
Dat heeft zijn uitwerking op de prestaties. Je zou denken dat de 21C bloedsnel moet zijn en dat klopt helemaal. Het apparaat knalt namelijk in 1.9 seconden naar de 100 km/u. De kwartmijl is afgelegd in 8,1 seconden. De 0-300 km/u sprint is wellicht relevanter voor dit soort auto’s: 15 seconden. Ook voor de 0-340 km/u sprint geeft Czinger een tijd op: 29 seconden. De topsnelheid is bizar hoog met 431 km/u.
Trackday
Mocht dat niet voldoende zijn, introduceert Czinger meteen even een circuitversie. Deze versie is uitstekend geschikt voor trackdays. Aangezien er met deze auto ook foto’s zijn gemaakt op de openbare weg, gaan we er gemakshalve van uit dat ‘ie ook straatlegaa is. Hierbij zijn er nog wat kilootjes afgeschaafd, waardoor het totaal uitkomt op 1.218 kilogram. Het meest indrukwekkende aan de circuitversie is de downforce. Dit monster genereert 790 kg aan neerwaartse kracht bij 250 km/u. Dit heeft wel zijn uitwerking op de topsnelheid, die bij de circuitversie veel minder hoog is. Maximaal is 380 km/u mogelijk. De straatversie produceert slechts 250 kg bij 250 km/u.
Zoals vermeld zal de Czinger 12C zijn debuut maken op de Salon van Genève 2020. Er worden slechts 80 stuks van gebouwd.
kennone zegt
Mooi, nee, en die elektro motoren, mwa,,, maar die 11.000 tpm uit een mini V8 ????????
woudloper zegt
@kennone: en vooral die 3D printed ophanging moet je eens googlen. Insane mooi
baklava zegt
Die prestaties zijn leuk op papier. Denk dat in praktijk echt geen 1.9 sec gehaald wordt, tenzij ie op slicks staat.
grasvreter zegt
@baklava
Ik zie heel vaak de .9 staan achter een 0-100 tijd, en dan ben ik direct skeptisch. Een random volkswagen die in 9.9 seconden naar de 100 moet gaan? Hmmmmm ik denk dat ze heel erg hun best hebben gedaan om er geen 10 seconden neer te hoeven zetten.
Edge zegt
@grasvreter: natuurlijk. Dat is puur een psychologisch dingetje, net zoals winkels liever €99,99 op een prijskaartje zetten dan €100,-
rammillius zegt
En alle 80 al verkocht zodat ze in een garage kunnen gaan staan? En dan koud naar 11.000 toeren jagen want dat is stoer! Daarna uitzetten en nooit meer naar omkijken.
Jammer dat vele van deze auto’s zo eindigen ?
katoenboer zegt
@rammillius: Jammer dat vele auto’s zo ontiegelijk duur zijn.
maferick74 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
maferick74 zegt
@maferick74: jammer dat er geen editknop is
adamdaga zegt
Jay Leno had een episode met de voorganger ervan “2015 divergent Blade”. Interessante technologie?
Dutchdriftking zegt
Hij is best heel mooi eigenlijk, en de prestaties zijn idioot. Wel jammer dat je passagier achter je zit, dat gaat wellicht wat potentiële klanten kosten.
jdpetrolhead zegt
Het mooiste, en meest bijzondere, vergeten jullie te benoemen!! Het is de 1ste 3D geprinte hypercar in de wereld!!
raceface zegt
Ben een beetje klaar met al die nieuwe hypercars… maak eens een leuke betaalbare sportwagen, daar hebben we meer aan.
basman147 zegt
Helaas, dat gaat niet want dat is echt moeilijk. Maar dit soort dingen mwoah, verzin onzinnige specificaties, hang er een nog onzinniger prijs aan en er zullen altijd wel een paar idioten in trappen die van gekkkigheid niet meer weten wat ze met papa’s geld aan moeten…
basman147 zegt
Sorry, zag pas later dat EDGE hetzelfde antwoord gaf
Edge zegt
Met die smalle cockpit doet ‘ie me denken aan een soort moderne interpretatie van de Yamaha OX99-11 van weleer. Leuk!
mondeoscti202 zegt
Machtig mooi zo’n mini V8. Zou het deze zijn? https://youtu.be/ZX4TR6SgRRY
Edge zegt
@raceface: Ik snap je opmerking, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Een goedkope sportwagen moet er gelikt uitzien, goed rijden en goede prestaties bieden. En dan wil men anno 2020 het liefst ook gewoon een mooi afgewerkt interieur met redelijk up to date techniek. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder teveel concessies te moeten doen. Als je achter al die vakjes een vinkje wil zetten, kom je al snel uit in het segment van de Cayman en Alpine A110. In vergelijking met de hypercar hartstikke betaalbaar, maar 65.000 euro (Alpine) en 85.000 (Porsche) zijn nou ook niet bepaald bedragen die de gemiddelde autoliefhebber eventjes aan een tweede auto uitgeeft. Wil je het nog goedkoper houden, dan wordt de keuze nog beperkter en zit je al snel te kijken naar een MX-5, 124 Spider of Toyota GT86. An sich leuke auto’s, maar ook auto’s met elk hun tekortkomingen.
Het is veel makkelijker voor een aspirant-fabrikant om een supercar of hypercar te ontwikkelen, en daar een absurde marge op te gooien die je bij een betaalbare auto nooit zult halen. Als de auto goed of uniek genoeg is, kopen de oliesjeiks toch wel, want als er in de nabijgelegen paleizen ook al een LaFerrari of P1 geparkeerd staat wil je natuurlijk niet hetzelfde hebben.
cossiekiller zegt
Beetje een kruising tussen een Ultima en een Valkyrie qua uiterlijk.
Ik wil hem!
MaartenD zegt
hybride hypercar a.k.a. GAAP
ty5500 zegt
Was er ook sceptisch over. Weer een hypercar die de productie waarschijnlijk niet haalt en waarbij de fabrikant met over the top specificaties afkomt. Kreeg echter het top gear filmpje over de auto bij de suggesties op youtube. En het project is echt wel veelbelovend en matuur. Zeker de inspanningen die ze hebben moeten leveren voor het gewicht zijn van een niveau, dat zie je de traditionele sportautofabrikanten niet snel nadoen.
Oh ja, voor de geinteresseerden, de top gear reportage erover staat op https://youtu.be/OCto6qSjIXw
FieRo zegt
@ty5500: interessant!
ty5500 zegt
Ahja @willeme, ben je zeker dat het een PHEV (plug in hybrid) is? Mij lijkt het een gewone hybrid.