Deze doggo moet langer wachten op het productiemodel van zijn Rivian.
Wat je ook wil zeggen over Tesla; ze hebben de auto business wel even flink opgeschud. Lange tijd was het ontdenkbaar dat een nieuw merk zich zou kunnen voegen tussen de geconsolideerde mastodonten die samen hun oligopolie verdeelden. Niet voor niks noemde de steenrijke Elon Musk het opzetten van een nieuw automerk dat alleen EV’s zou maken zelf ‘stupidity squared‘. Maar het grootste deel van het lachen is inmiddels wel voorbij. De grote jongens hebben er een enorm zware kluif aan (gehad) om concurrerende EV’s op de markt te brengen.
Maar dat is niet het enige gevolg van Tesla’s disruptie. Aangemoedigd door Elons queeste zijn er inmiddels een boel andere partijen die denken ‘wat jij kan, kunnen wij ook en beter’. Een van die partijen is RIVIAN. Het is een beetje als dat liedje uit deze granige reclame van Alonso en Hamilton uit den oude doosch:
RIVIAN doet in sommige opzichten letterlijk wat Tesla deed. Waar Tesla een oude fabriek van GM/Toyota kocht, ging RIVIAN voor een oude fabriek van Mitsubishi. Maar er zijn ook verschillen. In plaats van beginnen met een roadster en een sedan, gaat RIVIAN letterlijk meteen voor het grote werk, namelijk het maken van een SUV en pickup. Op basis van de laatste is het de bedoeling dat Ford ook een F-150 gaat maken. Het is allemaal slim bedacht: die grote joekels vormen in Amerika een groot en lucratief marktsegment wat tot op heden niet aangeboord is door Tesla.
Nou gaat dat laatste (misschien) wel gebeuren met de CYBRTRK, maar Rivian is van plan eerder op de markt te zijn. Het zou al dit jaar moeten gebeuren. Maar helaas, zoals we onlangs al schreven is ook RIVIAN getroffen door Corona. Nu heeft het merk officieel bevestigd dat de R1S en R1T niet meer het levenslicht zullen zien in 2020. In plaats daarvan moet het in 2021 gaan gebeuren, hoewel de elektro-B0iZ van RIVIAN er niet bijzeggen in welk stukje van 2021.
In de tussentijd geeft RIVIAN de voorkeur aan het ontwikkelen van hun elektrische delivery vans voor Amazon. De toko van Bezos bestelde maar liefst 100.000 units waarvan de eerste begin volgend jaar afgeleverd moeten worden. Rivian heeft er zelf het volgende over te zeggen:
Amazon ordered 100,000 electric delivery vehicles from Rivian, the largest order ever of electric delivery vehicles, with vans starting to deliver packages to customers in 2021. Amazon plans to have 10,000 of the new electric vehicles on the road as early as 2022 and all 100,000 vehicles on the road by 2030 — saving millions of metric tons of carbon per year by 2030, and supports the company’s commitment to reduce its carbon emissions.
RJ Scaringe, CEO Rivian
En passant gooit RIVIAN ook nog een klein beetje schaduw op Tesla:
Rivian’s return-to-work team has been laser-focused on safety with a 4-phase plan that emphasizes employee well-being.
RJ Scaringe, CEO Rivian
Oh no he didn’t!!1!
Op welke gigantische EV zit jij het meest te wachten, de RIVIAN of CYBRTRK? Laat het weten, in de comments!
harrie zegt
Benieuwd naar hun raket.
c3po zegt
@harrie: +1
flutterby zegt
@harrie: Blue Orgin? Ik ook.
dampu020 zegt
@flutterby: Nee.
flutterby zegt
Serieus hoezo is dat een sneer naar Tesla? Dat is standaard CEO geneuzel waarvan meestal maar weinig waar is.
Het feit dat ze eerst Amazon gaan leveren is zeker niet positief. Daar zit een minimale winstmarge op tov hun eigen modellen die voor serieus geld verkocht gaan worden. Een aandrijflijn verkopen is nou eenmaal niet zo lucratief als een “premium” auto.
jaapiyo zegt
Amazon heeft niet alleen deze vans besteld maar is ook betrokken bij de financiering van RIVIAN. Dus in dat opzicht lijkt het me handig de relatie goed te houden.
flutterby zegt
@jaapiyo: De order is waarschijnlijk meer waard dan Rivian daarvoor. Tuurlijk koopt Amazon zich in, net als dat VAG ingekocht is bij Rimac. De automobielsector is één grote incest familie.
potver7 zegt
@flutterby: lijkt me logisch dat ze eerst de wagens maken die ze al verkocht hebben. Uitstel daarvan betekent zonder twijfel dat Amazon het nog eens over de prijs wil hebben.
flutterby zegt
@potver7: ze hebben ook al 10.000 preorders voor de R1T, plus dat loopt heel snel op als ze eenmaal voertuigen gaan leveren. Amazon kan wel over de prijs beginnen, maar daar kan waarschijnlijk amper wat van af en is alleen bedoeld voor cashflow en productie op te rampen.
potver7 zegt
@flutterby: je weet toch hoe dat gaat? Als Amazon die auto’s niet krijgt op de overeengekomen termijn, kunnen ze makkelijk claimen extra kosten te moeten maken om die periode te overbruggen, en zal Rivian op z’n minst een gedeelte van die kosten moeten vergoeden. Of ze die marge hebben of niet is niet relevant. De pre-orders voor de R1T kunnen ze waarschijnlijk makkelijker doorschuiven, ik kan me zo voorstellen dat daar iets minder bindende levertermijnen aan vast zitten.
flutterby zegt
@potver7: nee die mensen kopen gewoon iets anders..
mikee368 zegt
Klopt. Mensen vergeten snel even dat Amazon de grootste investeerder was van een 900 miljoen ronde.
Daarbij kan met het opstarten van de productie voor die bestelbus de operationele kosten verder omlaag gebracht worden en kunnen ze meer leren voor de productie voor de echte consumenten begint.
Zo kunnen ze hoogwaardiger kwaliteit aan de consumenten leveren en tegelijk meer winstmarge per voertuig halen die ze aan de particuliere verkopen.
Ik zie dit eerder als een win win situatie dan wat anders daardoor.
slowland zegt
Ik denk dat de levering aan Amazon wel een goed idee is. Het merk komt zo op de weg, krijgt bekendheid en dan zal de verkoop van de R1S en R1T sneller op gang komen.
Ik zou sowieso voor de Rivian kiezen qua uiterlijk, maat Tesla heeft inmiddels wel de kennis en ervaring…. Moeilijke keus.
Maar eerst moeten ze hier in Canada maar eens een fatsoenlijke infrastructuur opbouwen voor het laden van EV’s
flutterby zegt
@slowland: Denk je dat er in plaats van Amazon heel groot Rivian op die trucks komt te staan? De gemiddelde koper zal het pas weten als de verkoper het verteld.
aschja zegt
Ik vind de Cybertruck echt een gedrocht. Maar ik zag een paar dagen geleden de video van Jay Leno en Elon Musk. En ik ben helemaal om. Wat een waanzinnig apparaat is dat.
tierelier zegt
Waarom kom ik nog op dit platform? Na 14 jaar is het wel mooi geweest hier. Succes met alle elektrozooi.
rs18011 zegt
@tierelier: technologische ontwikkeling noemen we dat in de volksmond. Wen er maar aan, want dit geldt voor alle soorten industrieën.
jaapiyo zegt
Dank!
lekkerlinksrijden zegt
@tierelier: Toedeladokie
kenner zegt
@tierelier: ik zie je voor het eerst? Ik snap zulke reacties nooit zo goed : het gaat over auto’s, daarvoor zit je hier toch?
reactief zegt
Ik moest kiezen toch.. best moeilijk eigenlijk.
De Rivian vind ik de enige echt mooie truck. Zowel van binnen en buiten. Dus eigenlijk zeer geslaagd.
Maar de Cybertruck vind ik dan weer waanzinnig tof. Lekker lomp bruut ofzo.
Ik denk dat ik dan toch voor de Rivian zou kiezen!
Jammer van het uitstel, maar Rivian komt er wel denk ik. Tot nu toe ziet het er allemaal veelbelovend uit.
dunhozzie zegt
Rivian SUV. Prachtig ding en goeie range.
tjorque zegt
Goh. Ik zit helemaal niet te wachten op nog meer lompe SUV’s.
Doe mij maar een mooie break met goede range van 500 a 600km, zonder overdreven veel pk’s 250pk is al veel meer dan nodig, minstens 660l koffer en een redelijke aanschafprijs.
Een full electric superb combi als het ware.
Dáár zit ik op te wachten.
flutterby zegt
@tjorque: De Model S komt het dichtste in de buurt daarvan. Met 700 liter kofferbak ga je de hoogte niet missen hoor, zeker als je een RWD hebt met de grote frunk er ook nog bij.
tjorque zegt
Ik weet het. 802 liter in het totaal zelfs.
Maar:
– pakweg 40k te duur voor mij
– 400pk hoeft niet (ik zou het toch alleen maar moeilijk hebben om me in te houden)
Verder wil ik hem wel hoor…
flutterby zegt
@tjorque: tenzij je budget 0 is..
http://link.marktplaats.nl/m1509672522
mikee368 zegt
Die Pk’s zijn fijner dan u misschien denkt.
Het remmen op de elektro motor is een groot ding bij EV’s en hoe meer je dat kan deste groter je actieradius word over het algemeen.
Natuurlijk hoef je niet maximaal op te trekken en zal dat volledige vermogen buiten het afremmen meer een gimmick zijn. Maar wel zeer handig en spaart je remmen enorm.
De Model Y en Mustang Mach-E komen volgend jaar uit die in de 500-600km segment moeten komen. Misschien interessant on daar naar te kijken volgend jaar.
Verder dit jaar weet ik niet of er BEV’s in uw interesse gebied liggen.
potver7 zegt
Ik wil geen SUV, laat staan een truck. Scheelt weer, hoef ik niet te kiezen tussen deze twee.
shicomm zegt
Rivian was zo druk met de marketing dat ze er niet aan toe kwamen om verder te gaan met de auto’s…
Het hing min of meer ook al in de lucht.
Overigens is tesla ook de vlotste niet aangezien de semi er ook nog altijd niet is ( en het nog maar de vraag is of die er uberhaupt dit jaar nog komt ) en het luchtkasteel van de nieuwe roadster lijkt ook nog heel ver weg..
mikee368 zegt
Klopt. Tesla heeft het er zwaar mee om honderdduizenden model 3’s te produceren. Niet zo zeer het voertuig is het zware maar vooral de accu capaciteit van die voertuigen.
Met de huidige accu capaciteit die Tesla produceert kunnen ze 400-500 duizend model 3’s en Y’s dit jaar produceren en dan zijn alle accu’s op. De productie groeit echter gestaag in totale productie capaciteit maar de vraag naar massa markt voertuigen blijft sneller groeien dan dat Tesla de productie capaciteit kan groeien.
Het heeft er verder alle schijn van dat Tesla eind dit jaar de productie van accu’s ook in eigen hand zal hebben en daardoor ook flink de capaciteit voor hun accu’s zal vergroten waardoor voertuigen met een 200-1000 kWh accu ook mogelijk worden. De model 3 zit gemiddeld rond de 68 kWh per voertuig dus daar ligt dan ook het grote verschil.
Zo’n 1000 kWh semi kost 180k. Daarvan kunnen grofweg 14 model 3’s van gemaakt worden met een gemiddelde prijs van 49.000 dollar en daar zit gemiddeld 22% marge op.
Als u dan de keuze hebt tussen welke van de 2 beter is om te produceren wat zou u dan kiezen?