De Cupra Tavascan gaat in productie als een soort Lamborghini Urus. Maar dan kleiner, elektrisch en met een Cupra-logo.
Bij een submerk is het altijd een beetje de vraag wat het bestaansrecht is. Vanuit marketingoogpunt zal het ongetwijfeld voordelen hebben, maar voor een sportieve Leon of Ateca hoef je geen heel submerk op poten te zetten. De Formentor gaf Cupra wat meer bestaansrecht, dat model ga je namelijk niet met een Seat-logo tegenkomen.
Desondanks is de Formentor overduidelijk een Seat. Afgezien van wat logo’s, bronskleurige accenten en een matblauw kleurtje is het onderscheidend vermogen beperkt. Een concept car die wél meer een eigen smoel had was de Cupra Tavascan, vernoemd naar een pittoresk Spaans gehuchtje. Het hing al in de lucht dat deze Cupra Tavascan in productie zou gaan, maar vandaag is dit officieel bevestigd.
De designtaal van Seat is nog steeds goed te herkennen in de Tavascan, maar het geheel oogt wel strakker en sportiever. Daarmee wordt het sportieve karakter dat Cupra wil uitstralen dus onderstreept. Bovendien is het een SUV-Coupé. Precies wat sportieve (kuch) rijders willen.
Mocht je het vergeten zijn: de Tavascan was (en wordt) volledig elektrisch. De concept car had twee elektromotoren die samen goed waren voor 306 pk. Een accupakket van 77 kWh moest garant staan voor een actieradius van 450 km. Over de specificaties van de productieversie heeft Cupra nog niets losgelaten, maar het moet sowieso een rappe auto worden.
Reken er niet op dat de Cupra op korte termijn bij de dealers staat. De Cupra Tavascan zal namelijk pas in 2024 in productie gaan, vijf jaar na de onthulling van de concept car. De line-up van Cupra wordt eerst nog uitgebreid met de el-Born Born (de ID.3 op z’n Spaans).
kevertje zegt
En dit wordt dus een getransformeerde ID.4 mogen we aannemen. De vraag is waarom VW zo’n mak, tot de pure essentie uitgeknepen merk is geworden, en Audi, Skoda of zelfs Seat en nu ook Cupra met dezelfde basis/platformen oneindig veel leukere auto’s kunnen maken. Bij Audi kan ik me als ‘meer’ premium nog niets bij voorstellen, alhoewel.
lekkerlinksrijden zegt
Goh, weer wat hoogs. Nog meer keus, zullen we maar zeggen
harrie zegt
Voor hele boze Vinex vaders zo te zien.
MarcoM zegt
Ziet er wel gelikt uit voor een SUV
alpina007 zegt
Veel verder dan 220-240 km zul je niet komen…
clubbtraxx zegt
Ben niet dol op die bronskleurige meuk op/aan Cupra’s, maar verder ziet dit design er best heel goed uit!
Als het dan toch een electro-suv moet zijn, doe dan deze maar.
Charles Taycan 4S zegt
Prachtig clean design… ff wachten nog…