De keuze voor AlphaTauri wordt ietsje meer beperkt: Colton Herta gaat daar in ieder geval niet plaatsnemen.
The saga continues in het Formule 1 seizoen dat nu al ‘silly season’ wordt genoemd. Een hoop coureurs zitten of zaten op de schopstoel en er staat een hoop nieuw (en oud) talent te popelen om een F1-stoeltje te bemachtigen. Ondertussen regent het aankondigingen: coureurs die de sport verlaten, nieuwe coureurs die instromen en alles ertussenin.
Nieuwe coureurs
Wat we voor nu weten is dat er nog drie teams zijn waar het nog even spant om wie er plaats gaat nemen. Dat zijn Alpine, AlphaTauri en Williams. Om even te beginnen bij Alpine: zij zijn Fernando Alonso kwijt vanaf 2023 en wilden eerst Oscar Piastri daar zetten. Dat verhaal kennen we wel, maar het zorgt ervoor dat Szafnauer en co. nu op zoek moeten naar een nieuwe coureur. Volgens geruchten (die je echt met een korrel zout moet nemen) hebben zij wel oren naar Pierre Gasly om als Frans team Double French te gaan in 2023, maar dan zit AlphaTauri dus zonder twee coureurs. Williams heeft net Nicholas Latifi eruit gestuurd, dus daar opent ook een zitje. In theorie is de puzzel daarmee opgelost. Alpine krijgt Gasly, Williams krijgt Nyck de Vries en AlphaTauri zit te kijken naar een coureur die het heel ergens anders goed doet: Colton Herta, een IndyCar-coureur met een groot aantal overwinningen op zijn naam.
Colton Herta definitief afgekeurd
Het is nu echter zo goed als officieel dat we Colton Herta niet gaan zien in de Formule 1 in 2023. De Amerikaan moet voor zijn deelname een superlicentie halen, net als iedereen in de F1. Dat gaat met een puntensysteem en je hebt flink wat punten nodig. Het helpt mee als je een goede reputatie hebt in andere FIA-series, denk aan Formule 2 en Formule 3. Herta heeft echter alleen ervaring in de IndyCar-serie en dat is niet van de FIA. Vandaar dat de FIA vaak moeite heeft met hoe een Indy-coureur in de punten valt voor een superlicentie. Maar genoeg is het niet: de FIA heeft officieel niet genoeg punten toegekend aan Colton Herta voor een F1-zitje.
Puzzel?
AlphaTauri kan dus willen wat ze willen voor Colton Herta: de Amerikaan kan hen niet vergezellen in 2023. Daarmee staat alles nog steeds open. De ene bron zegt namelijk dat Pierre Gasly gewoon bij AlphaTauri blijft en Alpine iemand anders moet vinden. Dat terwijl tijdens de aankondiging dat Yuki Tsunoda bij AlphaTauri blijft, er niks wordt gezegd over Gasly (bijvoorbeeld dat ze teamgenoten blijven). Ook schijnt het nog steeds zo te zijn dat AlphaTauri oren heeft naar Nyck de Vries en dus Williams nog iemand ergens vandaan moet toveren. Kortom: deze drie teams hebben nog even wat keuzes te maken. Het is inderdaad silly season!
HZW zegt
Als Nyck de Vries de keus zou hebben, dan zou ik als ik hem was voor Alpha Tauri kiezen.
En pas als hij de Franse taal machtig is naar Alpine gaan, je wil toch gewoon alles kunnen verstaan wat er in dat team gezegd wordt, en als je de taal niet spreekt ben je altijd in het nadeel in een frans team.
MaartenD zegt
Ik denk dat er meer Engelsen bij Alpine werken dan Fransen dus dat zal het probleem niet zijn. Zou overigens zelf ook voor Alpha Tauri kiezen als er echt wat voor hem te kiezen valt…
sportevo zegt
Het team is ook gevestigd in Enstone in Engeland. Ik denk dat je bij Alpha Tauri meer Italianen treft dan Fransen bij Alpine.
toniominestrone zegt
En jij denkt dat Otmar Szafnauer ook maar een woord Frans spreekt?
Edge zegt
Zoals de regels op dit moment zijn is het de enige juiste beslissing. Hoe je ook rekent, Herta komt niet boven de 32 van de benodigde 40 punten uit. Als ‘ie de resterende raceweekenden de vrije trainingen meedoet zou ‘ie nog tot 38 punten kunnen komen, maar dat is dan ook de absolute max in het geval dat hij ook de vereiste 100km per training kan afleggen, Eén ongelukkige crash of motor die ploft en zelfs dat is niet meer haalbaar.
Enerzijds mag de FIA wel naar hun puntensysteem gaan kijken. Het is natuurlijk onverkoopbaar dat een meervoudig Indycar racewinnaar die nota bene al zijn overwinningen op road courses en street circuits heeft gepakt níet voor een superlicentie in aanmerking komt. Anderzijds moet Red Bull even in de spiegel kijken, want ze waren gewoon te laat. Als ze hun interesse in Herta eerder kenbaar hadden gemaakt, hadden ze hem 10 raceweekenden kunnen inplannen. Dan had hij er 8 kunnen gebruiken om die superlicentie te halen, en waren er twee reserveweekenden voor het geval hij niet aan die 100km per training had kunnen komen.
Richmond zegt
Precies dit. Alleen omdat de regels niet kloppen, moet je geen uitzondering maken. Dan pas je de regels aan per volgend seizoen en dan kun je voor 2023-2024 opnieuw kijken naar Indy coureurs
Rick-dos zegt
Mooi teveel tijd en aandacht heeft deze coureur gekregen. Hij wil blijkbaar niet graag genoeg naar F1 wat zijn goed recht is. Verder naar het volgend onderwerp.
flyerbunch zegt
Denk dat het meer vanuit een PR/marketing perspectief om Herta was te doen. Met 3 races in Amerika volgend jaar zou het voor de RB/AT mooi zijn geweest om juist Herta te hebben en team sponsor Oracle te pleasen. Dat het punten systeem niet klopt of gedeeltelijk gebroken is bij de FIA is ook een feit, maar de basis van al die regels hebben we wel te danken aan onze nationale held Max die op 17j ff de F1 kwam onveilig maken. Dit alles heeft RB dus deels aan zichzelf te danken. Gelukkig maar voor Max.. jammer voor Herta! Dat van Alpha Tauri snap ik ff niet.. zitten ze opeens zonder 2 coureurs? Tsunoda heeft getekend toch? Als Gasly vertrekt en Herta niet mag werd bedoeld. Als er geen vervanger is voor Gasly blijft hij gewoon, simpel! Als hij weg mag betekent het dat AT wel een vervanger heeft en is er nog altijd maar 1 coureur weg, maar zitten ze ook niet zonder toch?
ericc zegt
Herta gaat toch rijden voor BMW in WEC!!
kniesoor zegt
Als-ie een bepaalde vervolgopleiding gedaan heeft, zou-ie voluit ‘Herta BSc’ kunnen heten 🙂