Het hing al even in de lucht, maar zojuist is het officieel naar buiten gebracht: Circuit Park Zandvoort heeft een nieuwe, zeer bekende eigenaar.
Chapman Andretti Partners is de nieuwe eigenaar van het circuit. De naam is uiteraard een verwijzing naar Lotus-oprichter Colin Chapman en coureur Mario Andretti, maar beiden hebben verder geen enkele link met de heren achter deze organisatie. Dat zijn namelijk Menno de Jong en Bernhard van Oranje. Zij nemen het circuit over van Hans Ernst, die 27 jaar lang directeur en grootaandeelhouder is geweest.
In een persbericht laat het circuit weten dat de overname vooralsnog geen gevolgen heeft voor de programmering. Dus ook niet voor onze geliefde Junkyardrace. Wel zien de prins en zijn compagnon dat autosport in Nederland weer aan populariteit toeneemt (hoe zou dat nou komen?) en ze broeden dan ook op nieuwe initiatieven om daar een graantje van te kunnen meepikken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Foto: Chris Schotanus/Essay Produkties. Vlnr: Menno de Jong, Hans Ernst, Bernhard van Oranje
martinus zegt
Het is net als zijn grootvader (Prins Bernhard) ook een liefhebber,
Dus het is hem van harte gegund.
Ik hoop dat de jongens er iets moois van maken,
En dat er nog jaren geracet mag worden.
martijn11 zegt
Zie je willem alexander al rond rijden daar
martinus zegt
@martijn11:
Eerst een Volvo-rijder en nu wordt hij gereden in een verlengde audi..
Ik heb zo’n gevoel dat Bernhard jr. toch de grootste race-fanaat van de twee is.
Robert zegt
@martijn11: ja, in een Volvo, voorzien van gouden wrap. Rood pluche op de Recaro’s en gáán. Dan laat ik mijn republikeinse principes subiet varen.
Dutchdriftking zegt
@martijn11: nee.
pielemuis zegt
Laten we voordat we weer beginnen te krijsen en schreeuwen gewoon hopen op een goede en voorspoedige toekomst voor dit circuit! Het blijft een leuk stukje rijden daar.
martinus zegt
Daarbij: Hopelijk zorgt koninklijke participatie in het circuit dat ook het bestuurlijke proces, om het circuit fysiek toegankelijker wordt met een extra toegangsweg, wat soepeler verloopt.
agera zegt
Bring back the F1
desjonnies zegt
@agera:
Grapjas !
Edge zegt
@agera: Dat zou geweldige zet zijn, ware het niet dat het vrijwel onmogelijk is. Zandvoort zou flink verbouwd moeten worden om door de FIA goedgekeurd te worden voor de Formule 1. Daarnaast is de infrastructuur rondom het circuit ook enorm verouderd. Dat zijn niet bepaald zaken die je voor een paar duizend euro opgeknapt krijgt. Los daarvan moet je als circuit oog nog een organisatiefee betalen om zo’n race te mogen houden, en die bedragen lopen vaak ook in de tientallen miljoenen. Dat soort bedragen zijn, zelfs met wat overheidssteun en steun van investeerders niet jaarlijks op te brengen. Het feit dat Monza, de thuishaven van het meest populaire F1 team (Ferrari) zelfs op de wip zit en er vorig jaar, ondanks de aanwezigheid van veel Duitsers en een Duits team in de F1, geen Duitse GP was door geldproblemen zegt genoeg. Hoe leuk het ook zou zijn om Max op Zandvoort een F1 race te zien rijden, het is helaas niet realistisch.
jobberns zegt
Nou, nu even de driftregel ongedaan maken, en knallen maar!
martinus zegt
@jobberns:
Driften is voor petjes, of voor op ijsbanen, niet voor zandvoort.
e1000bmw zegt
@martinus: ? you made my day! ?
trustmeiamanengineer zegt
Zou Bernie gevoelig zijn voor het lobbyen van een Prins? F1 terug in Zandvoort zou toch wel mooi zijn. Vrees alleen dat die gnoom ook een enrome zak geld wil.
ukbob zegt
@trustmeiamanengineer: zou wel eens kunnen lukken.. Alle recente ‘nieuwe’ F1 races gingen na een babbel met het koningshuis ineens gebeuren in een zandbak, met een beetje ruim denken voldoet Zandvoort dus precies! :)
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: het zou wel super gaaf zijn.
rcolt zegt
@trustmeiamanengineer: als je realistisch kijkt is dat plan onuitvoerbaar, waardeloze infrastructuur en een compleet afgetrapte baan die vlgs mij maar moeilijk te verbreden. Begrijp me goed, ik gun het CPZ en Nederlandse racefans van harte maar mijn hoop is microscopisch klein
ocda zegt
Totaal gebrek aan libido, koop je een tarzanbocht voor je meissie
gladanus zegt
Je zou maar schotanus van je achternaam heten..
ghost zegt
Die Bernard ziet er niet uit (op deze foto dan!).
joligejoffer zegt
@ghost: Waarschijnlijk omdat ie net “genezen” is van lymfeklierkanker
ghost zegt
@joligejoffer: zo! Dat wist ik niet, verklaart een heleboel. Niet zo netjes dan, die eerdere reactie van mij.
JanJansen zegt
@ghost: en de ziekte van Crohn, die combinatie is niet fijn.
Het is een wonder dat hij er nog is. Ik wens hem al het goede. Hopelijk lukt het hem om weer belangrijke races naar Zandvoort te krijgen en Nederland positief op de kaart te zetten.
toniominestrone zegt
Hoop dat hij mooie plannen heeft, wat is die Hans Ernst oud geworden!
moveyourmind zegt
Ik heb er wel vertrouwen in dat deze heren circuit Zandvoort een goede toekomst kunnen geven…
Niet alleen vanwege de afkomst, al zal het vast wel zo zijn dat de prins deuren open kan krijgen die voor anderen gesloten blijven…
Maar ook omdat het in handen komt van rasechte liefhebbers van de autosport, die hun sporen al hebben verdiend in het bedrijfsleven…
Bernhard is bovendien een erg creatieve ondernemer. Toen de OV-jaarkaart kwam richte hij samen met een paar anderen Ritzen Koeriers op dat slim gebruik maakte van het gratis reizen met het OV door studenten…
Rick-dos zegt
Lekkere prins ben je dan. Moet je voor een stukje grond betalen terwijl je familie het hele land bezit…
piebepost zegt
Nog steeds geen domme koningshuis bashers? Goh!
martinus zegt
@piebepost:
Deze man is ook een zelf-made-man.Al zal het beetje opvoeding dat hij gehad heeft hem ook geen kwaad gedaan hebben.
piebepost zegt
@martinus: ik kan het niet meer met je eens zijn, maar in het vorige draadje over dit onderwerp waren de meningen vrij verdeeld.
Alfarobert zegt
Hij heeft het zelf verdiend,Racen doet hij graag.Geld om een circuit te kopen.Waarom dan niet? Maak er een soort Nurburger Ring van.Kunnen petjes hun Golfjes daar kapot raggen voor een redelijk prijsje,haha
HZW zegt
CP Zandvoort is al decennia niet meer up to date.
Om überhaupt grote internationale races binnen te kunnen halen moet het hele circuit compleet vernieuwd worden, inclusief de baan lay-out.
Als eerste zou de Hugenholtz bocht ingekort moeten worden, omdat het binnen terrein veel te klein is voor alles wat mee komt bij grote internationale races.
Verder zou de baan minimaal 5 meter breder moeten worden op relevante punten.
Ook zou de Hans Ernst bocht veel sneller moeten, en uitrem mogelijkheden moeten bieden.
Tevens is de pit straat en pit boxen het grootste struikelblok, de ruimte die hier voor nodig is om een up to date complex, is simpelweg niet aanwezig, mede door de aanwezigheid van de Hugenholtz bocht.
Verder zou er natuurlijk een veel langere ere tribune moeten komen.
Ik heb even snel een Photo-shopje gemaakt van mijn ideeën.
http://41.media.tumblr.com/8fc01739da4bd756f1474559b4d8f1b9/tumblr_o2hh4n6iQ81rn9xfdo1_1280.jpg?.jpg