China was al de grootste afzetmarkt voor mobieltjes, bier en magnetrons. Nu is het land ook de grootste afzetmarkt voor auto’s. In april van dit jaar was de voorspelling nog dat China over heel 2009 zou uitkomen op 8,7 miljoen geproduceerde auto’s, maar in oktober passeerde de teller reeds de 10 miljoen. Uiteindelijk is het jaar afgesloten met 13,6 miljoen units!
Dat is een toename van 45 procent! Bizar veel, en dan zijn er nog steeds mensen die met enorme oogkleppen constant blijven afgeven op de Chinezen… Nee, kijk dan naar de autoverkoop in de VS, die wisten het afgelopen jaar een strakke daling van 21 procent te realiseren (10,4 miljoen units). In Nederland deden we het nog slechter, we schreven reeds over het historische dieptepunt van 387.699 auto’s, een daling van 22,4 procent.
De Chinese Associatie van Automobielfabrikanten meldde gisteren dat het totale wagenpark in China een omvang heeft van ongeveer 65 miljoen, zo schrijft het Financieele Dagblad. Die 65 miljoen is ruim een kwart(!) meer dan een jaar geleden. Ter informatie, in 1977 reden er nog minder dan een miljoen auto’s rond in China… Welcome to the future!
Christiaan zegt
bull s hit
Christiaan zegt
erg triest dat dat precies china is… dat gaat nog wat meer worden omdat volvo er nu ook al bij is
klaas zegt
De Chinezen komen dat staat vast. Over een aantal jaar zullen ze leidend zijn op de Europese automarkt. Ze moeten nog veel leren, maar ze leren heel snel. Kijk naar de ontwikkeling die Japan en Zuid Korea doorgemaakt hebben. China heeft een nog veel grotere thuismarkt. Chinezen zijn niet meer te stoppen.
alfa mannetje zegt
Geely heeft in 11 jaar (..) autobouwen Volvo overgenomen en staat nog aan het begin. Daarom knoeien autobouwers zo met Europa , geen groeimarkt meer.
autoblogger zegt
@alfa mannetje: Europa? Die zijn alleen maar bezig met meer vakantiedagen en een beter pensioen. Zo komen we er wel…
alfa mannetje zegt
@autoblogger: ja ok , maar is niet de hoofdreden . Iedereen hier heeft al een auto en de bevolking neemt zelfs af. Weet jij ook wel..
Lan_Evo zegt
Wel opmerkelijke cijfers voor een land met zo weinig inwoners. :roll: Maar inderdaad China is waar het grote geld nu te halen valt.
Jeff zegt
OT: das echt een mooie meid!
jzaero zegt
@Jeff: Zeker, erg mooie dame :O!
OT: Je voelt het al aankomen, de Chinezen zullen net zoals de Japanners en Koreanen de markten domineren. Niet alleen de automarkt, maar ook vele andere industrieën.
Guido zegt
Iedere Europeaan die zo’n Chinees gedrocht koopt is een verrader. Gewoon Europese zooi blijven kopen!
Esprit_de_Flandre zegt
@Christiaan: Hoezo bullshit? Hoezo triest? Met zoveel mensen is het niet verwonderlijk dat er veel auto’s verkocht worden. Lijkt me zeer normaal zelfs. Wees gerust, per 1000 inwoners ligt de verkoop nog altijd veel lager dan hier (maar weet ook niet hoeveel dat dan is, wie houdt de tel bij)
Seroo zegt
Volgens mij komt het door de enorme staatssteun die China de afgelopen tijd gaf aan de burgers, om ook maar iets te komen. Dit gelde zelfs voor eten, en dan met name de katten ;).
autoblogger zegt
@Seroo: yep, altijd de oorzaak ergens anders zoeken.
NLBUURMAN zegt
In China kun je idd heel wat auto’s kwijt, maar ik denk dat de Europese auto’s over het algemeen ook langer mee gaan dan die van China, want de kwaliteit van die van Europa acht ik een stuk hoger dan die van China, dus wij hoeven ook minder auto’s te kopen.
IrT zegt
Als ze hier in plaats van taksen te laten betalen op benzine, subsidies zouden geven om de benzine goedkoop te houden(zoals in China momenteel) dan kan ik me wel voorstellen dat er heel wat meer auto’s zouden gekocht worden.
klaas zegt
@IrT: zal wel meevallen. Hier heeft praktisch elk huishouden al een auto. In China is een auto nog een luxe bezit.
Bovendien: zou je willen dat benzine gesubsidieerd word? Dan zou er in elk geval meer gereden worden. Ik zou daar niet gelukkig van worden. Het is al druk genoeg op de weg.
Humanspectrum zegt
Naar mijn mening zit er een appels-met-peren-vergelijking in dit verhaal, namelijk die tussen het aantal verkochte en het aantal geproduceerde auto’s in China. De verzamelde Chinese autofabrikanten mogen dan wel zo en zoveel auto’s geproduceerd hebben, maar nergens wordt aangetoond dat die ook allemaal in China zijn verkocht. China exporteert ook heel veel auto’s, toch?
Beste Autoblogger, graag een verduidelijking.
Jordi zegt
Opzich best logisch aangezien meer dan 1/6e van de wereldbevolking bami bakker is.
India kan over een tijd ook nog wel opkomen.. zelfde verhaal.
six-trey zegt
de VS stond aan de top van de auto industrie door de olie crisis kwamen de Europeanen/Jappanners aan de top
en door de huidige financiele crisis zullen de Chinezen aan de top komen hoe haatelijk het ook klinkt ze zullen een auto bouwen die 2000 euro kost en er uit ziet als een BMW/Audi maar met minder power en wij Europeanen zullen er voor smelten
six-trey zegt
geschiedenis herhaald zichzelf once more
Esprit_de_Flandre zegt
@humanspectrum: Dat valt zeer goed mee. Of eigenlijk, dat valt zwaar tegen. China heeft in 2009 ongeveer 400.000 auto’s geëxporteerd. Een daling van 50% tegen 2008. Er zijn dus gewoon veel meer auto’s in China verkocht. Natuurlijk zijn er wel veel ambitieuze plannen voor export, maar dat duurt toch nog een paar jaar tegen dat die plannen volop draaien.
Ter vergelijking: België exporteerd zo’n 850.000 auto’s per jaar. Voorlopig nog…
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
jij krijgt van mij een dikke pluim voor je comments ..
gewoon omdat ze meestal echt wat toevoegen ..
Esprit_de_Flandre zegt
exporteerT natuurlijk.
Headhunterz zegt
@ licoln
Die opmerking is zó droog dat ik niet weet of het sarcasme is, of dat je het meent :lol:
EJS zegt
Dit was natuurlijk allang te verwachten.. En dit wil overigens niet zeggen dat de Chinese automerken het al gemaakt hebben, dit betekend dat er veel auto’s verkocht worden ín China.. Daarbij tellen dus ook de buitenlandse auto’s die daar verkocht wordne..=) Ik zou me er iig niet druk om maken zoals sommige mensen hier doen, heb ik ’t gevoel..
Cardesigner zegt
Allemaal treurbakken. De omzet van de markt ligt vast lager dan in de VS of in de EU.
Flapkees zegt
Als de Chinezen veel Europeanen nog kunnen overtuigen dat de auto’s kwaliteit hebben, dan kunnen we ook Geeleys gaan verwachten/zien in Nederland..
JPM zegt
De vergelijking van autoblogger tussen een sterk groeiend(officieel) derde wereldland en het meest ontwikkelde land ter wereld met een verzadigde automarkt is natuurlijk kinderachtig en gericht op het uitlokken van reacties.
Als je als land 20% van de wereldbevolking voor je rekening neemt dan is 13,6 miljoen autos natuurlijk niets. Relatief gezien stelt het dan ook niet zoveel voor. Maar het is wel een teken dat aan de Oostkust rijkdom toeneemt.
@ autoblogger
Ik weet dat je die uitroeptekens en woorden als bizar gebruikt om reacties uit te lokken maar alsjeblieft hou het normaal. Jullie hebben al een Tokkie/RTLBoulevard/Telegraaf auteur in huis genaamd Ruben, begin nu niet ook al zo suggestief te doen.
autoblogger zegt
@JPM: de vergelijking is niet gericht op het uitlokken van reacties, maar om aan te geven dat ze heel hard groeien. Het feit dat andere laden niet meer groeien maakt het extra bijzonderd. Je hebt echter gelijk dat VS en Europa meer verzadigd zijn.
PS: Ruben? Boulevard? Ik dacht dat we Ricardo daarvoor hadden…
http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/19/yolanthe-dumpt-jan-smit-r-klasse-en-kiest-voor-welsey-sneijder-ml63-amg
JPM zegt
Het lijkt op een vergelijking die mijn leraar vroeger altijd maakte over onze cijfers voor Aardrijkskunde. Hij zei: De één kan van 2 naar een 4 gaan en ja dan ga je er 100% op vooruit, en de ander kan van een 8 naar een 9 gaan en die gaat er dan maar 12,5% op achteruit maar die doet het alsnog een stuk beter dan de leerling met 100% vooruitgang.
JPM zegt
achteruit = vooruit
Duidelijk zegt
Met 1.338.612.968 inwoners (eind 2009) is dat nu niet zo moeilijk. Dat is een 19,5% van de wereld bevolking… Zelfs de europese unie heeft nog geen 7,5% van de wereldbevolking.
Kwaliteit is natuurlijk iets anders.
Citrofiel zegt
Over twintig jaar zijn de Europese merken outcasts, dan rijden alleen de rijksten nog Europese merken, die dan meestal toch al onder Chinees bewind staan. :twisted:
@Headhunterz: Af en toe meent lincoln iets, en dit is daar (terecht) één zo’n voorbeeld van.
Hennep zegt
Wat wordt hier nou bedoeld? Is China nou de grootste afzetmarkt voor auto’s uit het buitenland en eigen land of auto’s alleen uit eigen land?
Ik word zeker niet bang van dit stukje, als we gewoon met z’n allen Europese auto’s (of Amerikaanse voor de liefhebbers) kopen is er niks aan de hand.
JPM zegt
@ autoblogger
Niet zozeer het punt dat je probeert te maken stoort me maar hoe je dat brengt. Woorden als bizar, en oogkleppen uitroeptekens etc. Het is helemaal niet bizar, Japan maakte in de jaren 80 90 hetzelfde mee, India zal ook hetzelfde meemaken. Alle 3e wereldlanden die sterk ontwikkelen zullen dat doen. Vandaar mijn reactie.
Haha maar goed dat ik dat stuk van Ricardo gemist heb dan!
JPM zegt
Trouwens gezien de verwarring die is ontstaan in de meeste comments is helemaal niet duidelijk wat nu het bizarre is.
9000cse zegt
@ JPM
Bizar is die groei van de Chinese automarkt zeker wel, wanneer je in aanmerking neemt, dat ook China werd meegesleept in de wereldwijde financiële recessie. Behalve in landen met een sloopregeling, (die de weerslag aldus in een later stadium zullen krijgen), daalden de automarkten overal en wel het sterkst in “rijke” landen als de USA, West-Europa, etc.
Dat de Chinese markt dan toch nog met ca. 45%(!)stijgt, vind ik wel degelijk bizar. Vraag je maar eens af hoe hoog die stijging geweest zou zijn zonder financiële crisis.
Overigens, in welk jaar kende Japan een afzet- of productiestijging van 45%?
dotternetta zegt
Even een paar dingen rechtzetten: Bami komt uit Indonesie en katten/honden worden in Korea gegeten, niet in China. Btw VW zit al 10 jaar in China en ik denk dat haast 25% van alles wat daar rond rijdt VW is!
Mao zegt
@dotternetta:
VAG zit er al iets langer: 26 jaar, maar dat maakt je punt alleen maar sterker ;)
“In 1984, a joint venture (JV) was established between Volkswagen Group and Shanghai Automotive Industry Corporation, creating Shanghai Volkswagen Automotive Co., Ltd. (SVW). With its headquarters in Shanghai, equity holdings are split (as of 2008) – Volkswagen AG (40%), Volkswagen (China) Invest (10%), SAIC (50%). This a fixed term venture, of 45 years, running until 2030.[5]”
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_China
Mardec zegt
Shanghai Iek Fook Jau xD
Thomas T zegt
Mooi meisje zeg!
Wits zegt
Wacht maar totdat de chinese medewerkers ook iets meekrijgen van arbeidsvoorwaarden en zaken als dat. Of techneuten die een goede baan in het buitenland aangeboden krijgen. Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren.
Cantago zegt
Waar laten al die Chinezen hun auto’s? In Nederland hebben we al zo veel file… Aan de andere kant, nu er minder gave auto’s zoals Mustangs gemaakt worden en meer lelijke hokken zoals die GreatWall misbaksels, dan worden de leuke auto’s wel exclusiever, en dus nog leuker! Dus bekijk het van de positieve kant;)