In de aanloop naar de GP van Las Vegas maakt Cadillac officieel bekend dat ze mee gaan doen in de Formule 1.
Met de Grand Prix van Las Vegas lijkt de Formule 1-hype in de VS zijn hoogtepunt te bereiken. Dat betekent dat de sport ook voor Amerikaanse sponsoren steeds interessanter wordt. Of misschien zelfs voor een compleet nieuw Amerikaans team…
De toetreding van zo’n team begint steeds dichterbij te komen. Hoewel Andretti Cadillac niet door iedereen met open armen ontvangen wordt, kregen ze vorige maand wel groen licht van de FIA. Nu moet alleen de FOM nog haar goedkeurig verlenen.
Het was al bekend dat Cadillac in ieder geval de titelsponsor wordt van het Andretti-team, maar de samenwerking gaat verder dan dat. General Motors maakt namelijk vandaag wereldkundig dat ze zich ingeschreven hebben als motorleverancier. Daarmee wordt het F1-team een echt fabrieksteam van Cadillac.
Hoewel de Formule 1-toetreding van Andretti nog niet definitief is, zijn ze bij Cadillac wel alvast gestart met de ontwikkeling van een prototype aandrijflijn. Daar kun je immers niet vroeg genoeg mee beginnen.
De Amerikanen hebben nog even de tijd, want GM heeft zich pas ingeschreven als motorleverancier voor 2028. Ze gaan dus niet meteen in 2026 meedoen, terwijl Andretti dan waarschijnlijk al wel aanschuift. Het lijkt er dus op dat Andretti eerst nog ergens anders een aandrijflijn moet lenen.
Als dit allemaal doorgaat wordt Cadillac de eerste echte Amerikaanse motorleverancier in de Formule 1. Ford is weliswaar motorleverancier geweest, maar dat was meer de Europese tak in samenwerking met Cosworth. Cadillac heeft hiermee dus een primeurtje.
Dutchdriftking zegt
Kijk, dat is toch leuk. Dat zal meteen Ford-Redbull extra motiveren. Al is het natuurlijk ook wel jammer dat Honda er tegen die tijd niets meer mee te maken heeft.
drdre1 zegt
Arabisch sausje, Amerikaans sausje er doorheen… Beetje Europees nog en dan is ’t helemaal mijlenver verwijderd van wat ’t ooit was (en niet om aan te zien wss ook…)
Edge zegt
Geweldig nieuws. Als Andretti geaccepteerd wordt hebben we straks zeven fabrieksteams die 8 autofabrikanten vertegenwoordigen. Wie had dat ooit kunnen bedenken toen enkele jaren geleden bijna halve grid door Mercedes van krachtbronnen voorzien werd, Honda en Renault beschamend slechte motoren produceerden en er serieuze twijfels waren dat alleen Ferrari en Mercedes over zouden blijven?
Ik ben wel zéér benieuwd naar de reactie van Formula One Management en de teams. Tot nu toe hebben ze Andretti vrijwel alleen maar gefrustreerd door telkens te zeggen dat het aspirant-team meer moest doen om te bewijzen dat ze een toegevoegde waarde voor de F1 grid zijn. Nu Andretti zelfs General Motors (Cadillac) zo gek heeft gekregen om een volwaardige motorenleverancier te worden, op dat vlak weinig meer in te brengen tegen dit bid.
mashell zegt
Let’s make America great again. Een echte Cadillac heeft van die mooie vleugels dus dat past wel in de F1.
Robert zegt
Chroom! Vooral veel chroom wil ik zien!
😎
gregorius zegt
Op het moment zijn er nog altijd feitelijk 4 veldvullers: Haas, Alfa Tauri, Sauber en Williams.
Nu wordt Sauber Audi, dus dat 1 minder.
Zowel Haas en Williams, daar zien de eigenaren nu dat het hebben van een F1 team in principe winstgevend kan zijn en de waarde van hun licentie wordt nog elk jaar meer waard.
Dus dan is de vraag: is een toetreding van Andretti-Cadillac ook echt van meerwaarde: ik vind van wel. Een extra fabrieksteam is goed. Daarnaast een team dat niet uit mid-UK komt, is gewoon een aanwinst. Eigenlijk heb je alleen Sauber en Ferrari dat 100% non-UK is.
Als het Andretti-Cadillac niet lukt, is het leuk.
Als we wel mee kunnen doen, is het ook leuk.
En ook het hebben van uiteindelijk weer 24 of 26 auto’s is ook leuker: dan zijn de gridplaats-straffen nog belangrijker; er zijn meer grappige gevechten, meer chaos bij de start en herstarts; slechte strategie of slechte pitstops zijn belangrijker. (wel moet je de puntentelling weer aanpakken dat iig de top 50% van de starters in principe punten pakken).
Robert zegt
Eerst maar eens zien of Audi Sauber vooruit op de grid krijgt. Toyota had ooit het hoogste budget en kreeg het ook niet voor elkaar; BMW probeerde het ook twee keer, met Williams en Sauber. Beide fabrikanten grepen uiteindelijk de bankencrisis met beide handen aan, om de Formule 1 te verlaten met een ‘geldig’ excuus, zodat de staart tussen de benen wat minder opviel.
mashell zegt
Porsche was ook niet gelukt. En kijk eens naar Renault, heel lang was dat motor die je moest hebben maar ze zijn compleet weggezakt. Honda is ofwel de absolute kneus of de absolute top, die kennen geen middenweg. Zoals je zegt zelfs met geld en ervaring koop je in de F1 geen succes.
banaan7 zegt
Krijgen ze ook een uitzondering zodat ze de brullende V8 van de Hypercar mogen gebruiken?
driftwood zegt
Haha, was ook het eerste waar ik aan moest denken.
faalhaas zegt
Nee, ze moeten verplicht aan de ouderwetse 8 cilinder. Met een hoop chroom. In alle rust en comfort over het circuit bobberen.
flyerbunch zegt
Heb gelezen dat Cadillac enkel motoren leverancier zou worden als Andretti mee mocht doen, dus het ene staat niet los van het andere.
Richmond zegt
klopt williams heeft openlijk geflirt met GM en de F1 heeft ze ook gepolst om onafhankelijk toe te treden.
Edge zegt
Klopt ja. Er gingen ook geruchten dat Andretti met een delegatie van GM bobo’s naar Las Vegas zou afreizen om deze week te proberen Domenicali/Formula 1 Management te overtuigen van hun meerwaarde. De timing van deze aankondiging is daar niet los van te zien.
MaartenD zegt
heel erg gaaf
monsieurleloure zegt
Hoop maar dat ze een betere motor ontwikkelen dan mijn CTS 3,6 V6 destijds, een litertje olie per 1000km was hem niet vreemd (-‘;
O plaat zegt
Ik rij een recentere 2.0T CTS en ik kan niet zeggen dat ik iets merk van olie verbruik.
AstonMartinDriver zegt
Hopen dat ze onamerikaans ook de bocht om gaan, misschien iets voor Checo?