Zowel de Cadillac CT4 als de CT5 krijgt alsnog een écht potente versie.
In Europa zijn potente D- en E-segmenters erg populair. Niet alleen bij de fans van de desbetreffende merken, maar ook bij degenen die ze daadwerkelijk kunnen betalen. Vanuit de VS zijn er momenteel weinig alternatieven. Niet dat iemand die in Europa zou kopen, maar toch is het jammer.
Er deden al lang geruchten de ronde dat Cadillac hier verandering in ging brengen en met opvolgers voor de ATS-V en CTS-V zou komen. Vandaag is er goed nieuws voor de liefhebbers van Amerikaanse powersedans. Cadillac kondigt namelijk aan dat zowel de CT4 als de CT5 een performance variant krijgen.
Mocht je vergeten zijn hoe het gamma van Cadillac in elkaar steekt (we don’t blame you): even een kleine opfrisser. Qua sedans levert Cadillac momenteel de CT4, CT5 en CT6. De CT4 is de opvolger van de ATS en bevindt zich in het D-segment. De CT5 kenden we voorheen als de CTS en dat is dus een E-segmenter.
Cadillac heeft niet alleen de typeaanduidingen veranderd, maar ook het sportieve label. Wat M voor BMW was, was V voor Cadillac. Dat is nu echter de naam voor de milde sportieve versies, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de M340i. Het was daarom onduidelijk hoe de écht potente versie zou gaan heten. Daar verschaft Cadillac nu eindelijk duidelijkheid in. Deze auto’s krijgen het label Blackwing mee.
De naam Blackwing kennen we van de eerdergenoemde CT6. Deze kreeg namelijk een nieuwe 4,2 liter twin turbo V8. Om de verwarring compleet te maken heet deze versie V-Sport. De motor heette echter Blackwing. Deze naam heeft Cadillac nu dus omgedoopt tot het nieuwe sportieve label. Snap je het nog?
Dat de auto’s de naam Blackwing krijgen betekent echter niet dat ze ook de V8 uit de CT6 krijgen. Sterker nog: Amerikaanse media melden expliciet dat ze die motor niet krijgen. Cadillac zelf houdt de lippen nog stijf op elkaar over de motorisering. Wat ze al wel verklappen: beide modellen krijgen een handbak. Verder meldt Cadillac dat de auto’s seconden sneller zijn op de Virginia International Raceway dan de ATS-V en CTS-V. Aangezien dat geen misselijke auto’s waren, met respectievelijk 464 en 649 pk (!), belooft dat veel goeds.
frank2b zegt
Blackwing singing in the dead of night ….
mpgc zegt
@frank2b: take these broken wings and learn to fly
okdoei zegt
Jeej :)!
Turbo S zegt
Ik heb mobile.de maar gelijk aangeslingerd om eens te checken wat de prijzen van van een ATS V en CTS V doen. Zijn toch begeerlijke auto’s die in Duitsland voor leuke prijzen op te pikken zijn. Echter daarna ook gelijk even een bpm berekening gedaan voor beide modellen (van 2016) en dan kom ik tot de conclusie dat ik ze opeens een stuk minder begeerlijk vind. Er moet namelijk nog ongeveer 18k cq 23k naar de overheid overgemaakt worden.
mrbowser zegt
@mercedesbenze350cdi: Klote Nederland!
mazda3 zegt
@mrbowser: juist!
Turbo S zegt
@mrbowser: voor autoliefhebbers wel.
mrbowser zegt
@mercedesbenze350cdi: Voor kleine ondernemers ook haha
laptom zegt
@mrbowser: Waarom? Je hebt ondernemers aftrek. Je kan btw vrij spullen kopen. Je hoeft alleen belasting te betalen over je winst die je in de boeken omlaag kan drukken. Je kan een youngtimer goedkoop op je naam zetten. Zo verkeerd is het niet voor (kleine ondernemers). Klagen is altijd makkelijk.
mrbowser zegt
@laptom: Ik wil een XC60 Polestar Engineered maar de bijtelling vermoord me, daar zit ik mee ?
aarsgewei zegt
@laptom: je moet ook met btw factureren en over het algemeen factureer je meer dan je aan kosten hebt…
goedverhaal zegt
Denk je dat je het beter gaat hebben in een ander land? Succes met corruptie en bureaucratie in 9 van de 10 landen. Als je vervolgens omvalt heb je daar meestal niets. In Nederland houdt iedereen die niet succesvol is meteen z’n handje op. Dat betaal je uiteindelijk deels zelf weer inderdaad. Geloof me, je hebt het hier niet slecht. Maar als je niet anders weet dan raak je verwend.
We betalen wel veel teveel BPM op auto’s. Als particulier is een auto te duur geworden en er staat geen goed alternatief tegenover. Verlagen die BPM en wegenbelasting en rekeningrijden invoeren, vooral in de spits. Daar raak je ook automobilisten mee, maar is eerlijker dan iedereen -ongeacht gebruik van de auto- evenveel belasten.
mrbowser zegt
@goedverhaal: Ik denk dat jou wereld beeld wat te negatief is.
laptom zegt
@mrbowser: Ik denk dat zijn wereldbeeld meer realistisch is dan jou NL beeld ?
mrbowser zegt
@laptom: Wacht maar tot je een beetje poen gaat verdienen met je zaak ?
Dutchdriftking zegt
@mercedesbenze350cdi: Kortom, nog even twee jaar wachten met importeren….
Turbo S zegt
@dutchdriftking: nee afhaken en verder kijken.
goedverhaal zegt
@mrbrowser: dat kan. Ik concludeer met regelmaat dat het wereldbeeld van anderen inderdaad iets te rooskleurig is. Maar daar voelen mensen zich comfortabeler bij en dat is prima. Ik reis nu 20 jaar de wereld rond en niet voor vakanties, dus ik heb een aardig beeld hoor. Klagers over ‘Nederland’ adviseer ik om vooral je kansen eens te beproeven in elk willekeurig ander land.
Ondernemers hebben het niet slecht in Nederland. Echt niet. De particulier in loondienst wordt meer uitgemolken. Maar met onze koopkracht tot de Covid-19 toestand was weinig mis. Uitzonderingen zijn er altijd.
Rekeningrijden zou er voor zorgen dat de BPM en wegenbelasting omlaag kan. En meer spreiding van drukte opleveren op ons overbelaste wegennet. Experts roepen dit al jaren. Dan komt die leuke auto voor de particulier ook weer dichterbij, zoals ze dat in België en Duitsland hebben.
Turbo S zegt
@goedverhaal: de overheid ziet ons liever in kleine gebakjes rondrijden die weinig tot geen CO2 uitstoten dan dat ze ons dat plezier doen.
mrbowser zegt
@mercedesbenze350cdi: exact! Zit momenteel in Zweden en daar rijden veel oude amerikanen rond (van die gigantische sleeen). Hier zijn ze streng met het milieubeleid maar laten het leefgenot er gelukkig niet volledig onder lijden!
mrbowser zegt
@goedverhaal: Over je wereld ervaring kan ik mee praten, ik reis met mijn boorbedrijf ook bijna alle continenten over!
goedverhaal zegt
Ik zorg dat jouw boorbedrijf kan boren in landen waar dat nu niet kan ;-)
mrbowser zegt
@goedverhaal: kan overal!
PunicaOase zegt
@goedverhaal: ik vind rekeningrijden ook eerlijker, mits de bpm/CO2-heffing dan ook echt verdwijnt, maar lastige eraan is dat de invoering ervan volgens mij heeel erg veel geld, mislukte ict-projecten, etc. gaat kosten.. en dat is waar we nu net even niet op zitten te wachten na de huidige crisis..
goedverhaal zegt
Dat klopt. Ik ga daar deels in mee met de overheid, maar die besparing van uitstoot kunnen ze op andere gebieden veel beter en meer behalen. Zoals industrie, scheep- en vliegvaart. Nu draait de particuliere autorijder op voor een groot deel van alle uitstoot. Het is onevenredig.