Jazeker, de V16 maakt nog een comeback anno 2024.
Petrolheads klagen tegenwoordig steen en been, maar intussen worden er nog allerlei auto’s met hele gave motoren gebouwd. Die kosten weliswaar een vermogen, maar je kunt niet zeggen dat er geen leuke auto’s meer gebouwd worden. Vandaag is er weer mooi nieuws voor de liefhebbers van grote motoren: Bugatti presenteert namelijk hun nieuwe motor.
Gaat Bugatti downsizen naar een eenvoudige acht- of twaalfcilinder? Niets van dat alles! Ze komen doodleuk met een nieuwe zestiencilinder. En dat is daadwerkelijk een gloednieuwe motor, want het is geen W16, maar een V16!
Dit nieuws kregen we vorige week al toegefluisterd van de man in de regenjas, maar nu is het helemaal officieel. Bugatti deelt namelijk zelf een video waarin het nieuwe blok te zien is.
De nieuwe V16 is niet alleen te zien, maar ook alvast te horen… Het is maar een kort fragment, maar dit smaakt absoluut naar meer. We kunnen nu alvast concluderen dat de V16 beter klinkt dan de W16, want het geluid was nooit het sterkste punt van die motor. We krijgen dus anno 2024 gewoon een auto die beter klinkt dan zijn voorganger!
Om toch nog een beetje met de tijd mee te gaan wordt de Bugatti Chiron-opvolger wel een hybride. Dat is ook meteen alle informatie die we tot nu toe krijgen. De verdere technische details houdt Bugatti nog onder de pet. Die krijgen we in juni te horen, want dan zal de complete auto onthuld worden.
Sinds de Tweede Wereldoorlog is er maar één productieauto geweest met een V16: de Cizeta V16T. We hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat de V16 ooit nog een comeback zou maken, maar Bugatti doet het gewoon!
tjorque zegt
Klinkt voor mij gewoon als twee V8’en bij elkaar in alle eerlijkheid… ik ben niet echt onder de indruk.
Het blok ziet er ook zo uit met de intakes die per 4 cilinders gegroepeerd zijn.
Dutchdriftking zegt
Precies dat. Klinkt absoluut fijner dan mijn dieseltje, maar bijvoorbeeld de W12 van Bentley vind ik veel leuker klinken.
tjorque zegt
Mijn benzine met maar 25% van het aantal cilinders klinkt ook minder leuk.
Maar dit klinkt niet 3,5 milijoen euro leuker 🤓
dondeboer zegt
Gaaf! En de V16 van Cizetta zijn eigenlijk 2 V8’en naast elkaar met een versnellingsbak ertussen, dus eigenlijk is dat meer een bi-v8 dan een V16. En met een ferme hoedtik en een buiging voor Cizetta, is Bugatti m.i. toch echt de eerste die een échte V16 maakt sinds de oorlog. Respect.
ericc zegt
Neen Rolls-Royce had een V16 ontwikkeld voor de eerste Phantom. Er werden 3 prototypes van gebouwd waarvan een te zien was in de tweede Johny English films.
HZW zegt
Klinkt als een atmosferische motor, en dan in combinatie met een electro motor, dat zal dan wel weer heel ruim over de 1000 pk heen gaan.
Ben benieuwd of het V16 motorblok ook minder gaat wegen dan de W16 motor.
rwdftw zegt
“We hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat de V16 ooit nog een comeback zou maken, maar Bugatti doet het gewoon!”
BMW was dichtbij met een V16. Als je het prototype ziet waar het ding in zit dan weet je waarom dat niet ging werken. Wat bijna wél ging werken was de Rolls Royce V16 Phantom. https://www.autoblog.nl/nieuws/johnny-english-over-zijn-v16-rolls-royce-45944 . Het blok was klaar, de auto was ervoor gebouwd. Alleen de clientele zagen die V16 niet zitten.
shicomm zegt
Ik heb juist wel iets met de soundtrack van de W16 ; lekker zwaar.. donker.. maar bovenal ; uniek.
Deze sound lijkt wel heel erg op een audi V8 ( niet per se iets mis mee ) en ook vrij hoogtoerig.
Pagani gebruikte vanaf het begin al mercedes blokken maar in de zonda zat een unieke sound.
Precies dat ontbrak in de opvolger ; die klonk ook teveel als het benz orgineel.
racerx zegt
Mooi nieuws, ik houd wel van dit soort niche werk. En het gaat ongetwijfeld ook gewoon weer verkopen.
tjorque zegt
Ik wacht toch nog even verder tot er (nog eens?) iemand een 20cilinder radiale motor of zo’n “revolver” motor in iets speciaals lepelt.
Wat meer V’s achter elkaar zetten vind ik niet zo exclusief meer 🤓
racerx zegt
Hahaha jij hebt denk ik een iets ander referentiekader. Daarom heb je ook een boxer waarschijnlijk, een radiaalmotor met alle cilinders verwijderd, behoudens 2 stuks. 😎
sabrerator zegt
Het zou echt geweldig zijn geweest als ze de W18 uit een van de eerste prototypes van de Veyron hadden gemaakt. Drie rijen van 6 cilinders. Dat was volslagen uniek geweest.
Dutchdriftking zegt
Waren dat drie VR6 blokken?
dracae zegt
Iedereen kan een grotere motor maken. Het unieke van de W16 is dat die relatief compact is en ook nog eens niet al te zwaar.
Als dat voor deze V-16 ook geldt, mooi.. maar als het gewoon 2 aan elkaar gelaste V-8 motoren zijn .. tja..
We zullen het zien.