Bugatti bevestigt productie voor de Bolide die ze een tijdje geleden lieten zien. Het wordt een extreem duur stukje nutteloosheid.
Bugatti is het merk met momenteel de meeste auto’s met een W16-motor in productie. Niet gek als het gaat om één motor die voor de hele line-up wordt gebruikt, maar dan nog. Het lijkt alsof je met een 8.0 W16 met 4 turbo’s en 1.500 pk weinig concessies maakt, maar dat is niet helemaal waar. Om de auto’s straatlegaal te maken moet er toch het één en ander aan de motor geknepen worden alsof het een hatchback in Euro 6d-specificatie is.
Remmen los
Gelukkig heeft Bugatti dat ook door en eind vorig jaar kregen we te zien hoe een Bugatti eruit ziet waar het allemaal een beetje heftiger is. De Bugatti Bolide was een experimentele circuitgerichte hypercar die het maximale uit die motor haalde zonder dat het een dragster wordt. Het resultaat is een heftige 1.850 pk, 1.850 Nm en dat op slechts 1.240 kg. Voor een prototype was er heftige engineering gebruikt, maar productie voor de Bugatti Bolide was nog niet bevestigd.
Bugatti Bolide in productie!
Bugatti onthult echter dat de Bolide in productie gaat! Stephan Winkelmann, CEO van Bugatti, meent overdonderd te zijn met het aantal mensen dat de Bolide wilde zien gebeuren. Vandaar dat de beslissing gemaakt is om de Bugatti Bolide in productie te nemen. Of het ook exact die mensen zijn die de auto mogen kopen, dat zou wel toevallig zijn.
Peperduur
Veel mensen zijn dat namelijk niet. De Bugatti Bolide gaat in productie in een oplage van 40 stuks. De prijs? Vier miljoen euro(!). Dat is zo’n tien duizend euro meer dan een Bugatti Chiron na de Nederlandse BPM-boete, of bijna het dubbele van een Chiron in andere markten. Maar over die BPM-boete gesproken, zoals gezegd hoeft de Bolide niet aan straatauto-eisen te voldoen. Die boete zal dus wel meevallen.
Dan krijg je echter wel weer het probleem wat je hebt met veel van dit soort auto’s: wat moet je er mee? Ze zijn niet in te schrijven bij raceklassen en je mag er dus ook geen nummerbord opplakken. Het wordt volgens Bugatti een ultiem circuitspeeltje. Mits je dus vier miljoen euro en de beschikking over een circuit hebt. De Bugatti Bolide gaat trouwens wél in productie met een aantal FIA-eisen voor op het circuit, zoals compatibiliteit voor een HANS-systeem, zespuntsgordels, wielen met centerlock, automatische brandblusser en meer.
Voor de verzamelaar
Bugatti noemt het echter ook ‘de ultieme Bugatti om je verzameling compleet mee te maken’. Waarmee ze eigenlijk zeggen dat een verwarmde garage met een druppellader ook een prima omgeving is voor deze 1.850 pk sterke hypercar met een pk/gewichtsverhouding van 1,49.
Zoals gezegd dus in oplage van 40 stuks en met een prijskaartje van 4 miljoen euro, komt de Bugatti Bolide in productie. De 40 gelukkige klanten, verwacht mensen die sowieso al worden uitgenodigd bij elke wijnproeverij van Stephan Winkelmann, krijgen hun auto in 2024 geleverd.
pindakoning zegt
Zou het wachten zijn op iemand die ervoor gaat zorgen dat die wel op kenteken kan, in een of ander land. Of zouden de benodigde aanpassingen te ingrijpend zijn?
ghini zegt
@pindakoning: vraag ik me ook af bij dit soort projecten. 40 stuks vind ik al best veel maar 40 mensen die er mee op een circuit gaan rijden?! Lijkt me niet.. die vraagprijs is ook zo hoog dat de winst potentie voor verzamelaars naar mijn idee best laag is, zeker gezien er 40 van komen..dan moet je hopen dat de circuit rijders die van hun kapot rijden..
ar156sw zegt
Ik vind het een fantastisch ding. 1,5pk per kilo is volgens mij redelijk indrukwekkend, er vanuit gaande dat het ding ook aardig wat downforce heeft, ben ik wel benieuwd naar de circuittijden. En tja, als je “indruk” wil maken op een trackday, is dit denk ik wel de beste keuze nu. Dan alleen hopen dat je ook de snelste bent, want je materiaa kan je dan toch eigenlijk niet meer de schuld geven.
tinnemans zegt
@ar156sw; “De baan was te glad om voldoende tractie te krijgen”, daar kom je vast wel mee weg.
okdoei zegt
@ar156sw: ben ook benieuwd naar de tracktijden maar ben bang dat dit ding nooit het circuit ziet…
bierbuik zegt
@ar156sw: “1,5pk per kilo is volgens mij redelijk indrukwekkend”. Dat is nogal een understatement, mijn huidige auto zou dan op zo’n 2200pk uitkomen, of zo’n 0,1pk per kilo..
sjeemsbond zegt
Prima investering. Hypercar uit het benzine tijdperk. Manny heeft zijn order al geplaatst, nog 39 over. Snel,zijn!
doublechevron65 zegt
In dat groen is wel strak. Ergens idd wel leuk dat deze “shit” om te verstoppen gewoon geproduceerd gaat worden. “Onze” circuit prins zal zeker een koper zijn. Lekker zoeven door de duinen op zondag ochtend 🏎💨
antwaarpeneir zegt
Doe mij toch maar een fxxk
cossiekiller zegt
Je mag hier gewoon fuck zeggen hoor. 😉
lucblocken zegt
40 stuks 🤔, zou er dan gewoon niet een aparte race-serie aankomen misschien, vanaf 2024 …Just thinking.