De kleinere SAV van BMW moet het veld ruimen, maar ook weer niet.
Dit is een artikel uit 2022 geüpdatet met bevestiging vanuit BMW in 2024.
We mogen BMW wel neerzetten als het merk dat niches vult én ze populair maakt. Zo begon het merk met de X5 en vanuit daar werd een waar SUV- en crossover-imperium opgebouwd. De kleinere X3 kwam iets later en vanaf de X6 werd het een kwestie van niches vullen. Want als de X6 een coupé-versie is van de X5, dan kan je van de X3 vrij makkelijk eenzelfde coupé maken, maar dan een klasse lager. Zo werd de X4 geboren.
BMW X4
Zo simpel kan het zijn. De BMW X4 debuteerde in 2013 als zustermodel voor de tweede generatie BMW X3 (F25/F26). Het is in wezen dezelfde auto, maar dan met een aflopende daklijn. Men zag dat eigenlijk wel zitten. In ieder geval genoeg om voor de volgende generatie wederom een X4 uit te brengen.
De BMW X4 (G02) is meer van hetzelfde: zelfde basis als een BMW X3, maar dan als coupé. Wel leuk bij deze generatie, die in 2018 ten tonele trad: er kwam nu ook een volbloed X4 M. Het resultaat van een M3-aandrijflijn in een SUV. Een toffe middenklasse SUV, ware het niet dat de X3 rationeel een betere keuze is.
BMW X4 de laan uit?
Goed, de BMW X4 houdt het dus al bijna tien jaar en twee generaties vol. In 2021 werd de auto gefacelift om het nog heel even vol te houden. Daarna is het klaar voor de X4, zo meldt BMWBlog op basis van een BMW-woordvoerder. De X4 komt niet de nieuwe X3 (G45) vergezellen. BMW meent dat er geen ruimte is voor de X4 in het gamma. Goh. BMWBlog zegt dat dit zo klaar als een klontje was sinds de BMW X2 is gegroeid van een platgeslagen X1 tot een wat wulpsere versie van de X-benjamin. Kopers van een X4 zullen de X2 tegenwoordig groot genoeg vinden, ook al ontbreken daarbij de versies met zes-in-lijn, de PHEV’s en de RWD-basis.
Coupé
Een BMW X4 (G46) of X4 M (G98) lijkt dus onzeker te zijn voor de toekomst, terwijl de coupé-SUV nu heter is dan ooit. Sterker nog: vrijwel elke elektrische SUV van rivalen zijn ook beschikbaar als coupé. Denk maar aan de Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron Sportback, Volkswagen ID.5 GTX en nog veel meer. Daar zit trouwens ook logica achter: de aflopende daklijn zorgt voor een betere stroomlijn en dus levert het een paar extra kilometers actieradius op.
iX4
BMW denkt hier wel aan en daarom is de X4 niet perse helemaal ten einde. De woordvoerder heeft het namelijk tactisch niet over een iX4, maar geruchtmatig komt ‘ie er wel. De verdeling wordt namelijk als volgt: de BMW X3 (G45) is een andere auto dan de aankomende iX3, die op het Neue Klasse-platform staat (waarvan we de Neue Klasse X als voorproefje hebben kunnen zien). Als het progressief is, dan is er ineens wel ruimte voor meer carrosserievarianten. Maar goed, dat zijn geruchten.
Verdeling
De verdeling wordt echter nog gekker: de BMW X4 komt ten einde, maar is nog in productie tot en met ergens in 2025. Dan zijn er dus rond die tijd drie generaties in de X3-klasse op de markt: de X4 op basis van het uitgaande model, de X3 op basis van de opvolger daarvan en de iX3 als elektrische variant daar weer naast. Wat zeiden ze ook alweer over ruimte hebben voor modellen?
Richmond zegt
Maar dat is dab een nieuw model x4 of de bestaande x4 die omgezet wordt naar iX4?
Johanneke zegt
Van mij mogen ze de bestaande modellen ook weer innemen. X6 ook. Wat een lelijke auto’s zijn dat.
Heb echt nog geen enkele crossover met aflopende daklijn gezien met normaal zij aanzicht. Ze zien er allemaal niet uit van die hoek. En vaak is de achterkant ook niet best.
harrie zegt
En allemaal met zo’n verticale plastic “””diffuser””” die de lompe achterkan minder hoog moet laten lijken.
mashell zegt
Audi e-tron sportback heeft een heel normaal zij/aanzicht. Gewoon een liftback zoals je vroeger veel zag.
misterBo zegt
Ik vind het een prachtige auto…en weet je wat het mooie is? Als jij het niks vindt, koop hem niet en als hij langsrijdt kijk je de andere kant op…rijdt vast iets langs wat jij wel mooi vindt
w0ut zegt
Eerste generatie zag je nog regelmatig rijden. De nieuwe generatie zie je nooit.
X6 hetzelfde. Al blijkt die in USA wel heel populair te zijn.
misterBo zegt
beter kijken!
pyrat zegt
Goed nieuws!
Benny_Weisz zegt
Nooit begrepen, die SUV’s coupé…..je betaalt meer voor een auto met minder ruimte die vaak ook nog eens lelijker is. En waarom?
“Hij ziet nu wel sportiever uit”. Wat is er in hemelsnaam sportief aan een SUV?
kniesoor zegt
Vind met name de laatste iteratie van de X4 werkelijk zo ontaard lilluk, daarmee vergeleken is Quasimodo een toonbeeld van schoonheid. Reed van de week in de file naast zo’n bochel, een M40-uitvoering. Moet zeggen : hij klonk geweldig, lekker rochelend geluidje uit de uitlaat. Maar je moet er geen beeld bij hebben, je wordt spontaan onpasselijk.
Richmond zegt
Elke iteratie van de X4 en X6 zijn genoeg om spontane blindheid te wensen
papa zegt
Het is lastig om te zeggen wat nu precies de lelijkste bmw van het moment is, maar de huidige x4 doet zeker mee voor de podiumplaatsen
overtake zegt
Mijn vrouw rijdt al jaren een X4M vinden wij echt een top auto en ook mooi, wel wat hard geveerd maar is ook een echte M. Je zit hoog maar auto is sneller op de Nordschleife dan de M4 F82.
pomoek zegt
Hue? Dit is toch BMWblog?
cossiekiller zegt
Er zou een soort Junk Yard Race moeten komen voor rijke mensen die alleen mogen deelnemen met een SUV Coupé.