Het wachten is voorbij.
Lieve mensen, hoeveel vermogen is teveel vermogen? De nieuwe BMW M5 (rijtest) kwam met zijn 600 pk sterke 4,4-liter V8 absoluut niets tekort, maar het feit dat dit slechts de basisversie was en er nog veel extremere varianten zouden volgen, gaf te vrezen voor de toekomst. Aan het begin van dit jaar konden we al melden dat BMW de M5 Competition zou voorzien van 625 pk. Dit werd recentelijk nog bevestigd nadat de hele meuk door één of andere slapende stagiaire op internet terechtkwam. Vandaag trekt BMW zelf de doeken van de wagen, en wat blijkt…
Jawel, de BMW M5 Competition heeft, zoals verwacht, precies 625 pk. Ruim voldoende voor een powersedan waarvan het gewicht zich aan de positieve zijde van 2.000 kg bevindt. Het is overigens niet zo dat dit gewicht ook maar een moment voor nadelen zorgt. Goed, in de praktijk moet blijken of het een behendige machine is, maar gekeken naar de acceleratietijden, beperkt zijn zwaarte de prestaties allerminst. De M5 Competition schiet in 3,3 seconden naar de 100 km/u. In een sprint naar de 200 km/u is hij nog indrukwekkender. Hiervoor heeft de M5 Competition slechts 10,8 seconden nodig. Dat is 0,3 seconden sneller dan een reguliere M5! Dit alles is te danken aan de 4,4-liter TwinPower Turbo V8 die 25 extra pk’s aan boord heeft en liefst 750 Nm koppel kan inzetten.
Daarbij is de reactietijd van de motor aanzienlijk verbeterd. De M5 Competition schakelt middels een achttraps Steptronic. Uiteraard heeft ook de krachtigere M5 het M xDrive vierwielaandrijvingsysteem met het actieve M differentieel op de achteras. Hierdoor heeft de wagen als het ware achterwielaandrijving, ondanks dat het eigenlijk een vierwielaangedreven bolide is. Tenslotte krijgt de wagen een M Sport uitlaat met M Sound Control, zodat hij een lekker, maar vooral luid deuntje kan zingen.
De M5 Competition heeft overigens een onderstel dat met 7 millimeter is verlaagd. Daarnaast heeft ‘ie speciale demperhydraulica, stuggere veren en aangepaste spoor- en stabilisatorstangen. Niet onbelangrijk is het feit dat de wielen meer camber krijgen.
Afgezien van de technische wijzigingen, geniet de M5 Competition nog een aantal esthetische aanpassingen. De wagen krijgt exclusieve 20″ velgen, evenals in de kleur BMW Individual Shadow Line afgewerkte details. Onder andere de grille, achterspoiler en spiegels worden hierin gehuld. Daarbij herkennen we op de achterzijde de aanduiding ‘Competition’ terug. Binnenin moeten een aantal strepen, en een M Competition afbeelding in het instrumentenpaneel, je eraan herinneren dat je bijna 10.000 euro extra hebt afgerekend.
Hoewel we nog geen exacte prijs hebben, weten we dat het Competition Pack voor de BMW M5 vanaf juli te bestellen is en 9.151 euro kost. Je koopt een normale M5 voor 161.500 euro.
scooper zegt
Leuk
berlinetta zegt
Ik vind hem wel heel erg lekker uitgevoerd zo. Vooral dat leer in het interieur is schitterend. De grijze lak staat hem ook goed, maar ik zou zelf een ander kleurtje uitkiezen. Donkergroen bijvoorbeeld.
En de prestaties zijn ook fenomenaal. Dit is echt supercarterritorium. De bochtensnelheid zijn uiteraard wel lager liggen dan bij een echte supercar, maar ik denk toch dat het tegen alle natuurwetten in gaat hoe snel deze auto de hoek om zal vliegen.
Ik vind het ook een mooie concurrent in deze klasse. Wil je een ingetogen en zakelijke sportsedan? Kies de M5. Wil je iedereen in je buurt en die van je moeder duidelijk maken dat jij de snelste en de luidruchtigste bent? Neem de E63. Wil je nog altijd een RS6? Prima, wat jij wil.
criscoo zegt
Als je dan toch al 160k neerlegt, waarom geen 10k extra
viezefreddyw zegt
@criscoo: Met een beetje opties kom je al gauw uit op zo’n twee ton. De vanafprijs van zo’n ding is 160.000 maar dan ben je er nog lang niet.
criscoo zegt
@viezefreddyw: idd je kan het helaas zo duur mogelijk maken als je zelf wilt ?
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik kan me nog een tijd herinneren dat een M5 132k kostte (en een M3 coupe was nog voor onder de ton te krijgen. Die prijzen worden alleen maar hoger en hoger.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Al was je met 90k klaar geweest. Dan nog had jij denk ik iets kunnen verzinnen waarom het te duur is. Als je een 520 bij een pakje boter zou krijgen, dan zou jij geen boter kopen volgens mij haha
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Ooh nee hoor, zo ver gaat het bij mij ook weer niet. Ja, ik vind het een dure wagen maar dat is elk ander type in dit segment net zo goed. Het enige wat ik van dit ding kan zeggen is dat ik hem niet mooi vind. Rijden doet het natuurlijk wel ontzettend goed. Welke beter is van de drie (RS6, M5, AMG E63) laat ik even in het midden, dat laat ik aan de ‘specialisten’ wel over. Al zullen de verschillen marginaal zijn denk ik.
Mij zou het er om gaan welke het mooiste is en welke het lekkerst klinkt. In mijn ogen is dat de Mercedes.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Qua rijden hebben ze volgens mij alledrie een eigen karakter, precies zoals het hoort bij de Duitse 3. De BMW is het meest gefocust, de Mercedes de hooligan en de Audi het meest neutraal.
amg65 zegt
@berlinetta: Ik zie juist veel journo’s zeggen dat er minder gevoel zit in de sturing bij de M5. ? Bijvoorbeeld de rijtest van gister van Autovisie..
berlinetta zegt
@amg65: Oh dat zou kunnen. Die rijtest heb ik niet gezien. Volgens mij rijdt het allemaal wel meer dan prima.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Het was lichtelijk overdreven misschien. Ik vind Mercedes en Audi tegenwoordig steeds mooier worden en Bmw minder. Enkel de aller gekste amg’s vind ik nog interessant. De meeste staan tegenwoordig op Fins kenteken en ook de RS modellen zijn populair in Scandinavie. Deze M5 zou zeker een overweging zijn mbt rij eigenschappen en voorkomen. Vroeger reden foute types BMW , nu het minst vd 3. Ik ga toch lekker voor een snelle Jag, Jap of Amerikaan voor bijna 2 ton. Hmm nee toch de Panamera ST .
mikespek zegt
Ik vraag me af hoeveer het meeste niet gewoon met coderen aangezet kan worden, het lijkt er namelijk op dat het 4 andere veren zijn en wat software aanpassingen
mikespek zegt
@mikespek: oke en een andere achterdemper, alleen dat allemaal voor 10k
berlinetta zegt
@mikespek: Aanpassingen aan de motor, een onderstel dat met 7 millimeter is verlaagd, speciale demperhydraulica, stuggere veren, aangepaste spoor- en stabilisatorstangen en de wielen hebben meer camber gekregen. Daarnaast zijn er nog de uiterlijke aanpassingen.
Ik vind 10k nog best meevallen eigenlijk, zeker gezien de vanafprijs. Dan vind ik 30k voor een Weissach-pakketje op de GT2 RS toch andere koek.
fmgarcia zegt
@berlinetta: Het is wel een gt2 RS. Ik vind dit ook nog best redelijk. Kijk eens naar exterieurpakketten op middenklassers van vandaag. Praat je ook al gauw over €4000,- of meer.
berlinetta zegt
@fmgarcia: Tja, bij die GT2 RS betaal je 30k voor 30 kg minder. Ik vind het een hoop geld, maar de kopers vinken het uiteraard toch wel aan.
willeme zegt
@berlinetta: Vergeet niet dat een Weissach package ook bestaat uit een FIA-gekeurde rolkooi. Deze maakt de auto aanzienlijk zwaarder. Om de auto alsnog 30 kg lichter te maken is echt heel erg knap.
berlinetta zegt
@willeme: Eerlijk gezegd vind ik het lichtgewicht spul dat er standaard op zit indrukwekkender dan de opties die je krijgt bij het Weissach-pakket.
baklava zegt
Niet verkeerd. Toch jammer dat ie niet handgeschakeld meer te krijgen is.
willeme zegt
@baklava: Zelfs in Amerika bestelde niemand de handbak meer. Vroeger was een handbak beter en leuker. Automaten waren echt ruk. Viertraps slushboxen die alle snelheid eruit haalden. Tegenwoordig zijn die automaten zo sterk, snel en goed dat er geen reden meer is om een handbak te monteren. En voordat we het ophemelen, zo briljant bleek die handbak niet te zijn: dat ding was ook al een tijdje oud en nauwelijks doorontwikkeld. Lekker hakerig, niet trefzeker. Ook werkt zo’n DCT superslim samen met zo’n gecompliceerde turbomotor, zodat deze veel beter op full boost staat. Vergeet niet dat er een heleboel matige handbakken zijn geweest. Audi zesbakken in de S6 en S8? Veel te stroef. Mercedes handbakken? Te sponzig. Peugeot handbakken? Als je in losse klei zit te roeren. Dus ook een handbak hoeft niet zaligmakend te zijn. En met het koppel en vermogen van tegenwoordig is het bijna onmogelijk een handbak te vinden die het allemaal aan kan.
dondeboer zegt
@willeme: ik denk/vrees dat je gelijk hebt. Dit soort suto’s zijn zo snel en zo digitaal, daar past zelf schakelen niet meer bij.
Ik merk zelf dat ik steeds meer naar minder complexe auto’s verlang. Geen toeters en bellen, maar een laag gewicht, een motor die je moet leren kennen, maar die je beloont als je toeren maakt, eerlijke besturing en uiteraard een handbak.
Ik heb in het verleden veel Daihatsu Charades gehad, de 1.3 16v (g102 voor kenners) was misschien wel de leukste auto die ik ooit heb gehad. 800kg, 90pk bij 7200 rpm, geen stuurbekrachtiging, rondom onafhankelijke wielophanging met voor een achter een stabilisator. En uiteraard een goudeerlijke, met Japanse mechanische precisie schakelende handbak. Wat een lol heb ik met dat ding gehad. Het ging niet hard, maar elke meter die ik reed was leuk.
Maand of wat terug heb ik een nieuwe uitlaat onder de 106 1.1 accent van de secretaresse gezet, had het hele weekend dat ding tot m’n beschikking. Heerlijk. God, wat mis ik m’n Charade.
jonathan1996 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mzonneveld zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ettie zegt
@mzonneveld: heb even in het persbericht gekeken, de 0-200 tijd is met 0,3 seconden omlaag gegaan.
TDI-goeroe zegt
zo’n auto is net zo overbodig, dan dattie gaaf is…
boxer74 zegt
Ganz geil zo.
jorden zegt
Ik vind de nieren en raamomlijsting erg goedkoop ogen zo helemaal zwart. Erg mooi leer in die bruine kleur zeg!!
skinnybmw zegt
@jorden: Mee eens, in ieder geval de nieren chrome voor mij. Dat is juist één van de belangrijkste kenmerken van BMW.
PunicaOase zegt
Brute specs, maar toch word ik er absoluut niet hebberig van… Qua looks blijft het toch een taxi/directeursauto met sjonnie-pakket… Doe mij maar een mooie coupe/cabrio…
alfaromeoman zegt
Doet u hem maar in het rood A.U.B…ben morgen wel thuis, dus als het kan… ;) een van de finalisten van de miss tuning erbij en het plaatje is compleet ;)
Rudy zegt
Vet, maar dit soort modellen zijn wel een beetje uitmelken in mijn ogen. Alsof BMW een half jaar geleden de M5 niet had kunnen voorzien van de net iets betere vering, uitlaten en een paar pk extra (25pk zul je in de praktijk niet eens merken…).
Makkelijke manier om €10k extra te pakken op een auto. Maar zet maar voor de deur neer ;).
jaso013 zegt
Doe mijn maar een Demon.
Edge zegt
Afgezien van de uitlaten ziet deze auto er niet uit alsof het een hele snelle 5-serie is. Dat is dan wel weer leuk voor de kopers, kun je tenminste nog eens wat mensen verrassen bij het stoplicht.
skinnybmw zegt
@Edge: Ik denk dat je 99% van de mensen verrast bij het stoplicht en met tussen-acceleraties.
berlinetta zegt
@edge: Ik heb hem op de IAA zien staan en dan staat er toch echt wel een hele dikke auto voor je neus hoor.
willeme zegt
Neen, drie werf neen! Absoluut niet. De auto zal ongetwijfeld beter zijn dan de standaard M5 (die al veel te goed is), maar dat maakt niet uit. Het leuke van de huidige generatie M5 is dat ‘ie ‘keurig’ is. Ik heb hem nu een paar keer in het echt gezien en mij erover verbaasd hoe netjes de auto overkomt. De vorige M5’s waren echte dikke bakken, dat heeft deze veel minder. In combinatie met donkerblauw en donkerbruin leer heb je een keurig, chique auto. Plaatjes eraf, alu raamstijlen en een setje beschaafde wielen en niemand ziet dat je een redelijke Ferrari wel de baas kan. Een beetje net als met de E28 en E34 destijds, toch mijn favoriete M5’s.
Die zwarte details, matte lak en extra badges dragen niet echt bij aan de incognito vreugde. Meh! En carbon in het interieur van een auto die met gemak over de 2 ton gaat (@Onehp: dat kan toch niet anders?) is een beetje overdone.
87sandyd zegt
@willeme: De vorige m5’s waren echt dikke bakken? E60 m5 vergeten? Kon ook een 520d zijn met m-pakketje.
Ook de vorige vond ik nou niet echt dik.
Dutchdriftking zegt
Tja, hier zal 70 procent van de potentiële kopers voor gaan gok ik. Net zoals bij de Golf GTI performance, bijna niemand kiest de normale.
willeme zegt
@dutchdriftking: Sterker nog, er is geen normale meer. Of jawel, die is er wel, maar dat is nu de Performance. Dus de GTI begint nu bij 245 pk met een sperdiff en grotere remmen.
ohoogeveen zegt
Wat een slechte headerfoto! Een driftende BMW op een recht stuk weg? Wielen die de verkeerde kant op wijzen?
Come on BMW, you can do better than that!
doncorleone zegt
@ohoogeveen: Ik denk dat ze opposite lock wilden laten zien, maar volgens mij ben je dan al iets verder de bocht in.
erce zegt
Schitterend! Kleurstelling is ook fantastisch! En dat zonder sticker met “och menneke toch”.