Geïnteresseerden moeten er snel bij zijn.
Met de introductie van de M4 CS kon je er donder op zeggen dat er ook een M3 CS ging komen. Dat moment is nu eindelijk aangebroken. De meer praktische M3 CS heeft hetzelfde recept gekregen als zijn coupé-broer. Met twee extra deuren kunnen je vrienden nu makkelijker instappen, al is dat natuurlijk onzin. M3-rijders hebben immers geen vrienden, aldus Jeremy Clarkson.
Net als in de M4 CS, levert de TwinPower Turbo zes-in-lijn 460 pk en 600 Nm koppel. De M3 CS is straks de krachtigste 3-serie die je kunt krijgen. Bij de M4 is de 500 pk sterke GTS het topmodel. De M3 CS komt standaard met de BMW M Double Clutch Transmission (DCT) en een pittiger uitlaatsysteem voor een dikkere sound.
De prestaties zijn gelijk met de coupé. Een sprintje naar de honderd is in slechts 3,9 seconden gedaan en de topsnelheid ligt op 280 km/u. De motorkap, het dak, de splitter, de rand van de achterspoiler en de diffuser onder de achterzijde zijn van carbon. Daarnaast werd er gekozen voor 1-zone airconditioning. Met deze aanpassingen wist BMW 10 kilogram te snoepen van het totaalgewicht. Dat valt dan weer een beetje tegen.
De nieuwe BMW M3 CS is vanaf januari 2018 te bestellen en er worden slechts 1.200 exemplaren van de gepeperde sedan gemaakt. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt. De meerprijs van een M4 CS ten opzichte van een reguliere M4 is zo’n 35 mille. Zo heb je alvast een idee.
10 kilo. Dat is dus hetzelfde als de tank niet helemaal volgooien. Of het ontbijt skippen. Of even goed naar de wc……
@freshlife: idd een beetje tam…
Ik snap het idee ook niet helemaal:
– geen armsteun of uitgebreide 2-zone airco, want gewicht besparen
– wél elektrisch verstelbare stoelen zo te zien… Huh?!?
Wel eens zo’n stoel opgetild? Dat zou pas een hoop gewicht besparen!
@freshlife: Leuk als je een trackday heb, flink laxeren voor een topronde.
@fmgarcia: Niet teveel laxeermiddel nemen, voor je t weet is je eerste rondje reeds een hotlap.
@freshlife: Eens dit zeg ik al jaren !! Zeker bij Ferrari’s ed. ga lijnen/sportschool en je bespaart zo 100.000 euri vr die paar kilo van wat er van zo’n auto afgaat. Geezzz
Half volle tank rijden, je bitch thuis laten, geen dikke/zware kleding enz enz.
Goedemorgen. Wat is dat ding saai aangekleed. Het lijkt zo, ook met z’n 1 zone airco, net een extra goedkope instapper van de M3.
Wat den onzinnige auto. Doe wat met actieve spoilers of zo. Of echt gewicht besparen. Nee, dit is een wagentje voor zoonlief om de blitz te maken. Die iDrive was 10 jaar geleden leuk maar nu iedereen een iPad gewend is kan dit concept echt niet meer. Eigenlijk. Maar het vehikel is er en zal wel weer verkopen dus wat lul ik.
@porker: hoef geen touchscreen in mijn wagen hoor.. ben ondertussen aan t rijden..
@porker: in 2012 had de m3 414 pk en nu 460, dus in 5 jaar tijd hebben ze maar 46 pk winst kunnen maken?!?!
@marcusaurelius: maar…
@marcusaurelius: geintje hoop ik? je kan 1000pk uit dat blok halen als je wilt… vraag is alleen of je dat wilt…
Het is gewoon het uitsmeren en balanceren van het assortiment, niks meer, niks minder. De M4 CS is een succes, dus maken ze er nu ook 1 vd M3… allang al ingecalculeerd door de marketing en salesafdeling
@lekkaah: Nee geen geintje denk ik. Tuurlijk kan je er veel meer uithalen maar dat doen de meeste toch niet en ik vind ook dat (vooral) bmw al jaren maar heel matig scoort op het gebied van pk’s.
Volgens mij ?? heeft de 1/2/3/535i al 12 jaar 306 pk toch ?? dat kan echt niet zo lang dezelfde pk’s blijven verkopen en volgens mij waren/zijn het niet eens betrouwbare motoren.
Vergelijk ze maar eens met wat USA cars .. een gewone Mustang GT heeft al 435 PK voor een poep prijs in de USA. Camaro idem tot 650 PK/Challenger idem tot 840 PK
Mensen willen gewoon meeeeerrrr power !! :)
@robusa: Die 6 cilinder is juist ijzersterk en betrouwbaar. Toen dit blok (de basis) uitkwam rond 2005, was het een foute beslissing van BMW om te bezuinigen op de turbo’s en brandstofpomp, dit waren tot 2008 zwakke onderdelen inderdaad. (ondanks deze ‘externe’ onderdelen is het blok an sich zeer sterk te noemen). Na 2008 is dit gelukkig opgelost en borduren ze voort op deze 3.0 6 in lijn (.35i’s, .40i’s, M3, M4). Ironisch genoeg is de “3.0 6 in lijn” fanclub giga in de USA, er worden daar enorme getallen uitgehaald. Hier in NL rijdt er ook 1 rond met 800-900 pk (zwarte touring). Dat ‘meer peekaas is beter’, daar kan ik mij niet in vinden.
@lekkaah:
Fabrieks peekaas vallen onder fabrieks garantie ..
Daar zit het grote verschil ..
1000 peekaa kan je nog wel uit een 50cc Puch blok trekken ..
Garantie geven is het moeilijkste ..
Moet je als fabrikant vertrouwen in je product hebben ..
@lincoln: garantie is voor paupers. Nee, voor de hoger opgeleiden. Die graaiers ook hè. Etc
@lekkaah: Ok dat heeft dan toch nog wel 3 jaar geduurd die problemen, erg lang voor een “premium” merk vind ik dat, maar klopt het dus wel dat dit blok nog steeds die 306 PK schamele heeft ??
Rest @ wat Lincoln zegt.
@robusa: Een (grote) fabrikant heeft een ruim assortiment.. variërend van goedkoop (150peekaatjes) naar duur (600 peekaas), ze hebben een paar blokken die zij gebruiken/tunen voor allerlei verschillende vermogens.. tis maar wat je budget is. Zoals ik al eerder zei, die 3.0 6 cilinder begint bij 306 peekaatjes (alles daaronder = 4 cilinders), daarna komt de .40i en de M3/M4 met 450pk. Voor de M5 hebben ze een V8 biturbo gepakt, vooral voor het koppel (ivm gewicht) denk ik, maar ook voor marge. Met die 6 in lijn kun je alleen al met een simpel chipje makkelijk 500+ uithalen, ga je nog wat onderdelen veranderen voor een paar meijer zit je al op 550. Dus het is een combinatie van: de M3 mag niet te dicht bij de M5 komen, en wat @lincoln zegt. Zo’n ding “moet” ook gewoon 300.000 kms halen (al worden er in dit soort auto’s niet zo heel veel gereden)
Overigens die 6 in lijn problemen hebben ze in de USA kosteloos vervangen/vergoed naar hun klanten toe. Hier in onze zogenaamde doorontwikkelde consumentvriendelijke sociale EU dan weer niet.
@lekkaah: Meer PK’s is altijd beter …. met zelfde gewicht/wegligging/die PK’s ook op de weg krijgende.
@marcusaurelius: dan kijk je dus vanuit amerikaans oogpunt naar een e92 m3? Dan heeft die inderdaad 414 bhp. Vanuit europees oogpunt heeft een e92 m3 420pk en een f80 m3 heeft 431 pk.
@srthellcat: het enigste wat ik zeg is dat we vanuit een objectief standpunt moeten kijken, ik lees hierbeneden dat deze uitkomt op 150 ton. De wagen probeert een touring car voor de weg te zijn en feitelijk is dat het niet. Dit is gwn een penis extensie. Als je het mij vraagt zou je beter je geld kunnen uitgeven aan iets met meer sensatie, iets dat precies weet wat het is en voor iedereen is die keuze subjectief, maar dit is gwn een hele hoop bullshit voor 150 000 en daar kan je een heel hoop mest voor krijgen.
@porker: een groot verschil tussen een iPad en een auto is dat je je ogen op de iPad kunt houden. In een auto ben je, als het goed is, primair met autorijden bezig. Dus haptische feedback, gevoel bij het bedienen, is dus erg prettig en dat de iDrive controller als de beste. Overigens hebben de grotere versies ook een touch veld aan de bovenkant met handschrift herkenning.
@porker: wat denk jezelf, er worden er maar 1200 stuks van geproduceerd. Dus de fanboys staan meteen met een order bij de dealer.
@porker: Eerste punt ja. Betreffende iDrive denk ik dat het volledig terecht is dat het nog altijd als het beste systeem op de markt wordt gezien. Enkel een touchscreen is vooral voor de fabrikant handig, want goedkoper.
Veel te weinig pk had er 550 ofzo moeten zijn
@marcusaurelius: 1200 denk!!
@marcusaurelius: ja, dat zou super slim zijn van bmw. De M3 sneller maken dan de M5.
@mb10: m5 weegt bijna twee ton
Doet m maar zo hoor. Dit is de sweet spot in de M3/M4 lineup!
@srthellcat: Voor dit geld koop je 340i + 440i dat is toch veel meer waar voor je geld?
@atrak: Ja als we naar geld gaan kijken…. Dan zou ik voor dat geld een schitterende e92 m3 halen, dr een borla atak pijp met xpipe onderhangen, er een vf595 supercharger kit op schroeven, dct chippen naar de gts map en michelin 4s’en om de wieltjes. Her en der een m performance onderdeel en klaar. Mocht dat nog te traag zijn is er uit de vf kit heel makkelijk nog 25pk te halen door met de boost te spelen. Houd je nog steeds 70k over voor een mooie winterse daily driver.
@srthellcat: Sweet spot voor mij is de B3s touring manueel met lsd :)
Leuk, maar zo had BMW het 4 jaar geleden al moeten bedenken..
En tjsa, 10 kg eraf..
Met 35000 euro erbij zit je op de 150000 euro voor een snelle 3 serie, wat een geld zeg
Sorry, maar wat een ontzettend lelijke AutoStyle-bak… smakeloos!
Laffe special zeg. Met erg saaie looks
Ze hadden beter een versie kunnen uitbrengen die wel normaal klinkt. De huidige m3 en m4 lijken net scheten te laten wanneer ze optrekken. Ff stage bij amg lopen.
@c63s: heb je die A AMG wel is gehoord? lijkt net een smeagol aan de schijterij
Erg duur voor een paar extra pk’s en 10KG minder, vraag me ook af hoe gelukkig je wordt van een “hardcore” sedan. Uiteindelijk kopen de meeste mensen zo’n auto als daily drive en willen toch iets van comfort hebben. Voor pure sportiviteit zijn er betere auto’s verkrijgbaar….
Zou voor dit geld liever een M550i hebben denk ik; bijna net zo snel als een F10 M5, vermogen op de straat kunnen zetten en ook nog eens goed dagelijks rijdbaar voor een “acceptabel” bedrag.
@rudy:
Ben het met je eens, als daily driver is een basis M3/4 snel/straf genoeg. Sterker nog : zelfs met adaptief onderstel in de ‘Comfort’-stand is zo’n basisversie nog vrij hard, harder dan ik zou willen eigenlijk. Kortom : zo’n CS is meer wat als erbij-auto voo rdegenen, die ‘m zo af en toe ook een circuit over willen jagen. Voor dat laatste vind ik een basisversie niet zo geschikt, die gaat – overdriven gesteld – nogal op één oor als je ‘m een bocht doorjaagt.
@amghans: precies dat dus. Voor de sportieve bui kun je voor de €35k extra die deze auto kost bij wijze van een Lotus Elise kopen die minder snel is, maar een hogere funfactor heeft. Of een S2000, Z4M, Cayman, 996 etc etc.
Dit vind ik toch de minst lelijke van de M modellen van BMW. Alleen nog dat donkerblauw kleurtje erop van de M4 GTS en het is te doen. Maar dan zou ik alsnog wat geld in mijn zakken steken en een Giulia Q kopen in dat segment…
Heeft AB per ongeluk het interieur van de 1 toegevoegd aan de foto’s?
@romeoalfa: Dat was destijds een compliment voor de 1-Serie. Tegenwoordig is het een teken dat het model aan vervanging toe is. Ondanks dat het aan de ergonomie niks af doet.
M4 CS is aanmerkelijk sneller dan een normale M4 op zowel Hockenheim als op Nb-ring.
488 pk getest vermogen.
Dit alles volgens Sportauto, die ook van mening zijn dat de CS varianten in de toekomst aan waardestijging onderhevig zullen zijn..
Een speciale BMW, daar zijn er weinig van.
Beetje matig als je het mij vraagt
Dat alcantara interieur is wel heel nice!
Zeker prachtig dat alcantara! En dat interieur zou voor mij absoluut geen straf zijn om daar de komende 10 jaar naar te kijken. Al zou mijn voorkeur uitgaan naar een gewone M3 omdat die wat “comfortabeler” is. De M3/4 vind ik de mooiste in zijn klasse.
Deze zal wel vaak op het Centraal Station te zien zijn.
Vrijdag bedacht en maandagochtend uitgewerkt, zou dat dan het probleem zijn? Ik had er meer van verwacht..