Kijk, eindelijk pakt BMW goed uit met 50 jaar M in vorm van de nieuwe M2.
Met de BMW XM hadden we het bijna opgegeven. 50 jaar BMW M is tot op heden niet super spannend. Tot vandaag. Want BMW heeft zojuist het doek getrokken van de nieuwe M2 en man, wat is dit een dik ding geworden (ook letterlijk). De Duitsers hebben niets aan het toeval overgelaten!
Mogen we het zeggen, ja dat mogen we: eindelijk een BMW die NIET LELIJK IS!
Inhoudsopgave
De eerste generatie M2 stond in de schaduw van de BMW M4. Dat is met de tweede generatie nog steeds een beetje zo, maar de auto is nu echt volwassener geworden. Het uiterlijk is een klap dikker in vergelijking met een reguliere 2 Serie. Hier is een flinke klap spinazie tegenaan gegooid. Houden we van. Het is een vrij boxy design geworden.
Uiterlijk
Uitgeklopte wielkasten, een flinke voorbumper minus grote mistlampen en een opvallende achterkant. Dat laatste zal vermoedelijk nog voor de meeste discussie zorgen. En dit is ook een echte BMW M waar we blij van worden. Een romige zescilinder onder de kap in combinatie met achterwielaandrijving. Heerlijk!
De huidige generatie M3 en M4 rijdt echt weer beter in vergelijking met de vorige generatie. Het goede nieuws is dat BMW ook die verbeterde technologie met betrekking tot het chassis en de aandrijving heeft gebracht naar de nieuwe M2. Kortom, op papier leest dit als een heel fijn sturende auto. Moeten we natuurlijk wel even zelf proberen voordat we overhaaste conclusies trekken.
Maten
Met een lengte van 4,58 meter is de nieuwe M2 slechts 214 mm korter dan een M4 Coupé. De sportauto is 119 mm langer dan zijn voorganger. Verder is de M2 een gezonde 1,88 meter breed en 1,40 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,74 meter. Het feit dat de auto iets langer is geworden komt volgens BMW beenruimte van de inzittenden ten goede.
Motor en prestaties
De nieuwe BMW M2 beschikt over een M TwinPower Turbo 3.0 zes-in-lijn benzinemotor. Het blok levert 460 pk, 550 Nm koppel en mag maximaal 7.200 tpm draaien. Standaard gekoppeld aan de M Steptronic automaat met acht verzetten. Maar optioneel mag je ook roeren van BMW! De M2 komt optioneel met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
De automaat is natuurlijk de snelste. In 4,1 seconden zit je op 100 km/u. Standaard is de M2 begrensd op 250 km/u. Met het optionele M Drivers Package mag je 285 km/u van BMW. Er zijn drie rijmodi. Road, Sport en Track. Met de M-knoppen op het stuur kun je de gewenste configuratie zelf personaliseren. Iets dat we natuurlijk al kenden van eerdere BMW M-modellen.
M Race Track Package
Standaard op iedere BMW M2 is onder andere climate control, navi, een HiFi geluidssysteem. Tja, opties aanvinken hoort er nu eenmaal bij. En er valt nogal wat te kiezen. Naast gebruikelijke zaken als een Harman Kardon Surround Sound System en een glazen schuif/kanteldak zijn er ook opties waar we het echt warm van krijgen. Ik noem een M Race Track Package. Met deze optie krijg je een carbon dak (kan niet in combi met schuif/kanteldak), M carbon kuipstoelen, carbon interieurtrim, het M Drivers Package en sportiever rubber. Over banden gesproken. De M2 heeft 275/35 ZR19 voor en 285/30 ZR20 achter.
Verbeterde remmen
Een kritiekpunt op de eerste generatie BMW M2 waren onder andere dat de remmen wel erg slapjes bleken. Tijdens serieuze spielerei op het circuit bleek fading gauw op te treden. BMW heeft dit aangepakt met de introductie van M Compound remmen met zes zuigers. Het remsysteem is bovendien instelbaar. De gevoeligheid van het rempedaal kan aangepast worden aan de hand van twee instelmogelijkheden.
M Traction Control
Over instellen gesproken. Het is vandaag de dag heel hip om tractiecontrole op veel manieren in te stellen. De normaalste zaak van de wereld in een raceauto, maar op straatauto’s was het bijzonder. De Mercedes-AMG GT R had het, de nieuwe Porsche 911 GT3 RS heeft het en je voelt hem al aankomen. Ook de nieuwe BMW M2 heeft in totaal 10 instelmogelijkheden voor M Traction Control. Van het voorzichtig toelaten van slip tot een volledige hooligan modus.
Fat shaming
BMW M spreekt over een bijna perfecte 50:50 balans met betrekking tot de gewichtsverdeling. Over dat gewicht gesproken, een beetje fat shaming kunnen we niet laten. De M2 oogt niet alleen dik, het is ook een dikkerd. Het massa ledig gewicht is 1.725 kg. Ter vergelijking, de Maserati GranTurismo MC Stradale uit de Autoblog Garage heeft een massa ledig gewicht van 1.745 kg. Kortom, de M2 is een zware jongen. Misschien toch maar het M Race Track Package aanvinken, de carbon kuipstoelen snoepen 10,8 kg van het gewicht en het carbon dak ongeveer 6 kg.
Zandvoort Blue
Met de nieuwe BMW M2 introduceert het merk ook een reeks nieuwe kleuren. Zoals de afgebeelde Toronto Red metallic, maar met onze oranje bril springt Zandvoort Blue eruit. Klinkt toch grappig. Andere kleuren voor de M2 zijn Alpine White solid, Sapphire Black metallic and Brooklyn Grey metallic. Interessant detail: Toronto Red en Zandvoort Blue zijn twee exclusieve M2-kleuren. BMW is zo blij met Toronto Red dat ze alleen foto’s hebben aangeleverd van de auto in deze kleur.
Concurrentie
Maar stel nu dat je geen BMW M2 wil. Wat zijn de alternatieven? Concurrentie van de bekende merken is er vorm van de RS3 Limousine en de Mercedes-AMG CLA 45 S. Maar dat zijn in beide gevallen geen echte rijdersauto’s. Bovendien is de M2 met 460 pk een stuk krachtiger dan de RS3 (400 pk) en de CLA 45 S (421 pk).
In de sportievere hoek moet je het bij de Porsche 718 Cayman S of de Toyota Supra zoeken. De M2 is dan eigenlijk een betere deal. Praktischer, want er kunnen vier mensen mee en ook nog eens meer bagageruimte. Alleen op prijsgebied kunnen we ze nog niet echt met elkaar vergelijken.
Verkoopstart
Het is nog even wachten. De nieuwe BMW M2 komt in april 2023 op de markt. BMW zelf verwacht dat Duitsland, de Verenigde Staten, Groot-Brittanië, China en Japan de belangrijkste markten gaan zijn voor de compacte coupé
Update: de prijs is inmiddels ook bekend. BMW rekent een consumentenadviesprijs van 113.806 euro. Ter vergelijking, een M4 Coupé begint bij € 127.298. Het is een richtprijs op de voorlopige BPM waarde van 2023. De prijs kan in de loop van de marktintroductie dus nog wijzigen.
neymar zegt
Wat een bak echt prachtig! 😍😍
etiennep zegt
Ben jou nou neymar of robben
Jens zegt
Pffff…
ponnie zegt
Hij is zeker lelijk, maar deze keer gelukkig wel op de goede manier.
Loek zegt
Ik vind hem zeer geslaagd. Lekker dik, een iets andere designtaal dan de meeste BMW’s (en in sommige gevallen is dat maar goed ook) en eigenlijk best ‘klassiek’ vormgegeven. Die grille had BMW kennende nog drie keer zo groot gekund.
Ik betwijfel alleen of ‘ie net zo leuk wordt als een F87. 1.725 kg, dat is echt niet niks. Dat is volgens mij zelfs zwaarder dan een G82…
Maar goed. Relatief niet-extreem design, zes-in-lijn, handbak: dat had ook heel anders gekund anno 2022.
willemvdberg zegt
Ik heb het even gegoold, de g82 weegt 1800 kg. Bizar dus dat deze bijna net zoveel weegt. Overigens is de M2 alleen korter dan de M4 en niet smaller of lager. Wellicht verklaart dit het kleine verschil. De M4 heeft dan wel weer 50 pk meer. De eerste 1 M coupe woog nog minder dan 1500 kg terwijl dezelfde M3 van die generatie, de E92, 1655 kg woog.
Loek zegt
@willemvdberg: tsjonge, eigenlijk sta je er nooit echt bij stil hoe zwaar die auto’s zijn. Ik dacht dat de 1M rond de 1300 kg zat, maar dat valt dan ook vies tegen ;)
Het is overigens wel een kwestie van “size doesn’t matter, it’s what you do with it.” De G80 en G82 zijn dus ook enorm zwaar, maar worden wel gezien als enorm goede stuurmansauto’s. Dus gewicht is zeker niet alles – zeker even de rijtesten afwachten.
cupsport zegt
Nee, daarom is het gewicht juiste logisch. De G87 M2 is onderhuids eigenlijk een G82 M4
willemvdberg zegt
Ja, dat zou een goede verklaring zijn. Ik vind het toch apart dat deze M2 maar 20 kilo lichter is dan een m340i station met x-drive. In mijn hoofd klopt dat niet
ponnie zegt
En dan verklaren mensen me voor gek dat ik een W210 tot trackday wagen aan het verbouwen ben.
Die weegt dus gewoon meer dan 200kg minder dan deze en dan is er nog niets aan gewichtsbesparing gedaan.
Robert zegt
Voordeel van zo’n W210 is dat -ie met de jaren alleen maar meer gewicht verliest. Iets met roest en zo ;)
Nee, ff zonder gekheid, een auto waarvan de ontwikkeling al een kwart eeuw eerder heeft plaatsgevonden, die is binnen het eigen segment eigenlijk altijd lichter dan z’n hedendaagse evenknie.
On topic: ik ben niet zo van de opgeblazen anabolen-auto’s maar dit vind ik er helemaal niet zo verkeerd uitzien. Maar dan wel in dat prachtig felle rood graag.
canon4ever zegt
Misschien raken we later wel eraan gewend, maar dit design is gewoon te lelijk voor woorden.
joki zegt
Het is geen Audi, dit koop je voor de rij-eigenschappen… maar laat je dan weer staan voor het gewicht… Dat is echt niet normaal meer. De F80, M3 had 431pk voor 1520 kg, dacht ik. Ik vraag me echt af waar die 200 kg extra vandaan komt. Dus liever een F80 tweedehands waar je nog wat kan aan aanpassen…
kniesoor zegt
Mijn F82 weegt op kenteken 1512 kilo. De systematiek bij de RDW is, als ik me niet vergis, dat kentekengewicht het werkelijke gewicht minus 100 kilo is. Dat zou betekenen, dat een rijklare F82 (dus inclusief alle vloeistoffen en een voor x-percentage gevulde tank) 1612 kilo weegt. Dat maakt deze nieuwe M2 inderdaad wel een erg zwaar loeder.
PunicaOase zegt
Eens, wat mij betreft nog lelijker dan de 4-serie en X7 en XM.. vooral die achterkant!? Wie heeft dat getekend??
JanJansen zegt
het is ongelooflijk hoe hardnekkig journalisten blijven geloven in de mythe van de 50:50 gewichtsverdeling.
De best rijdende auto’s hebben allemaal rond de 42:58.
Een lijstje:
Porsche 911 40/60
McLaren F1 41/59
Lotus Esprit 42/58
Lamborghini Gallardo 42/58
Ford GT 43/57
Deze gewichtsverdeling heeft 2 voordelen.
1) Tijdens acceleratie wil je meer gewicht op de achterwielen voor meer tractie.
2) Bij remmen heb je gewichtsverplaatsing naar voren. Deze 40/60 gewichtsverdeling zorgt dat de rembalans weer meer naar achteren wordt verplaatst. Nu werken opeens alle wielen mee met remmen ipv alleen de voorwielen. Dat is een van de redenen waarom een 911 zo hard kan remmen: de achterwielen doen ook mee.
Ps 1700kg+ en dan een puristenbak noemen? Als Caterham rijder trek ik toch een wenkbrauw omhoog.
Nerekop zegt
Helemaal eens! 1700+ kg en het dan een rijders auto durven noemen. Nee dit slaat echt nergens meer op. De volgende M2 weegt straks net zoveel als de eerste X5! Ik vraag me echt af waar al dat gewicht in zit. Uiteraard snap ik dat alle accountants van welk merk dan ook een business case willen zien die sluitend is. Maar 100% zeker dat als BMW het zou durven om een kleine M te maken van rond de 1200kg en 400pk met handbak en zonder nutteloze gadgets deze een instant klassieker is. Maar helaas is die business case dan weer zwaar verlieslatend op korte termijn.
petroldrinker zegt
Dat gewicht kan je danken aan EU en je medemens, als die niet constant liepen te janken over doden int verkeer etc (ik ben er absoluut niet 1 van die lui overigens), waren er een stuk minder veiligheids eisen, en zouden de autos lichter zijn (want al die veiligheids systemen niet meer aanwezig) en goedkoper om diezelfde reden…
StijnB zegt
Ja en nee, dit moet BMW echt wel beter kunnen oplossen. Een GR86 weegt nog altijd maar 1271kg…
roadtrip zegt
Deze is minder lelijk dan andere nieuwe BMWs, maar dat maakt het hem niet gelijk mooi
z4coupe30si zegt
Dit heb je perfect verwoord.
rollingstoned zegt
Precies dit inderdaad.
mashell zegt
Voorbumper, achterbumper en spiegels totaal mislukt maar wel een mooie kleur rood.
racerx zegt
Gave auto, niet per sé heel mooi maar inderdaad dik, hoekig en ‘purposeful’. Rood staat ‘m goed, dat babyblauwe uit eerdere spy shots vond ik er niet uitzien.
mashell zegt
Mee eens, waarschijnlijk is dat baby blauw wat BMW Zandvoort Blue noemt,
mc96 zegt
Ik vind de gewone 2 coupe best een fraaie verschijning.. eigenlijk ziet die er uit zoals deze M2 er uit had moeten zien. Ik vind deze M2 een beetje een gemiste kans. De verticale koelribben in de Grille zijn wat mij betreft een misser. Ook de achterkant en de verbredingen bij de spatborden zijn wat mij betreft te lomp. Daarnaast is het wel begrijpelijk dat BMW net als andere merken bij haar “sport” uitvoeringen kiest voor steeds meer vermogen, maar persoonlijk vind ik dat jammer. Het zou mooier zijn als het sportieve meer tot uiting kwam in gewichtsreductie. Een M240i met een klein beetje extra vermogen maar wel 100 kg minder gewicht en een zeer sportief onderste zou wat mij betreft een veel betere M2 hebben opgeleverd.
flyerbunch zegt
Het rood ziet er idd beter uit dan de spy foto’s waar deze er gewoon goedkoop op uitzag. Qua design oogt het beter dan een XM (heb hem zondag van dichtbij mogen bekijken), maar ben er niet wild van eerlijk gezegd.
str8six zegt
Mwoah, vind ‘m niet bijzonder mooi. En profil wel strak met heupen die aan de E30 M3 van weleer doet denken. De achterkant vind ik vooral druk en vrij onsamenhangend.
Stefje zegt
Wat een bak! Even kijken wat de financiering doet als ie uitkomt.
motorhead zegt
Gaaf, ontzettend gaaf, zou ie kunnen zijn, als ie niet 1725kg zou wegen. En Alpine had t nog zo goed uitgelegd, wat de way to go is voor moderne sportauto’s.
Tim zegt
Ik vind het qua looks zeker geen verbetering. Het design staat wel meer los van de andere modellen, dat is goed, maar de achterkant is teveel aan geknoeid
berlinetta zegt
Zo lekker als de vorige M2 vind ik hem zeker niet, maar ik vind dit wel een verbetering t.o.v. de normale 2-serie. Die vond ik maar een potje lelijk, zeker met die hangende droopy achterkant. Die achterkant is er nu ook nog steeds, maar hij valt wat minder op ofzo. Dat hoekige staat hem best goed ook.
kniesoor zegt
Zo mooi rustig als de neus is vormgegeven – geen gigagrote grille, geen rare vouwen of lijnen – zo barok is de achterkant. Dat levert een wat onsamenhangend geheel op. Me niet duidelijk waarom BMW hiervoor gekozen heeft.
Elise zegt
Rustig? Heb je gezien hoe het plastic rondom het logo lijkt te smelten en tussen de nieren naar beneden druipt?
alfaqv zegt
1725kg is evenveel als mijn 6 gran coupe, zwaar voor zo’n relatief kleine auto. Wat dan waarschijnlijk mede komt door al die extra elektronica zoals instelbare tractie controle, al die verschillende rij-modi en alle Europese veiligheidseisen waar ze aan moeten voldoen.
Dit alles maakt het waarschijnlijk een waanzinnige auto om in te rijden, maar puristenbak? Nee.
Een puristenbak is een auto die strak stuurt, veel feedback geeft, niet te zwaar, met relatief veel vermogen. Een auto waar je na 100 kilometer zwetend, maar tevens met een grote grijns uitstapt omdat het elke kilometer hard werken, maar oh zo belonend was.
robertvanheerde zegt
Interessante auto… zeker niet lelijk zoals enkele recente modellen van BMW. Achterlichten beginnen ook een beetje te wennen nu.
In het persbericht staat trouwens een vanafprijs van €113.806,-
petroldrinker zegt
Ontelbaar x mooier dan het gedrocht M3 en M4 van nu, maar nogsteeda niet een mooie auto zoals de vorige M2 dat wel was…
Poulusma zegt
‘Mogen we het zeggen, ja dat mogen we: eindelijk een BMW die NIET LELIJK IS!’
Echt knap vind ik hem niet 😅, misschien moet ie even rijpen…..
Stefje zegt
Prijs is Duitsland is bekend; €72.800,-
Zandvoort Blau is gratis. Die kleur zal wel veel besteld worden.
petroldrinker zegt
Liever dat dan dat ze allemaal in wit/grijs of zwart worden gekozen….
bmw335d zegt
In Nederland is het door het belastingtechnisch klimaat bijna niet lonend om een M2 te kopen jammer genoeg. Het prijsverschil tussen een M2 & een M4 (beide basis) is te klein, 113.806 euro t.o.v. een M4 Coupé € 127.298. Verschil is slechts € 13.492,-
In Duitsland waar ik werkzaam ben is dat beeld anders. De M2 (het nieuwe model) gaat hier € 72.800 kosten. De M4 begint hier bij € 100.900. Een verschil van € 28.100. Zojuist even gespeeld met de configurator en een M2 (handgeschakeld) met alle opties kost hier in Duitsland € 89.490.
Er is dan ook meer bestaansrecht in Duitsland (en andere landen) voor een M2.
inflatable zegt
Klopt, dan viel mij ook meteen weer op helaas.. Schandalige prijs in Nederland voor een M2, met dank aan het kromme BPM systeem hier…. In Engeland kost ie omgerekend ook vanaf zo’n €70.000,-, zoals het hoort.. Je kan in NL dan inderdaad beter nog net ff iets meer uitgeven aan een M3.. Ruim 113.000,- voor een BMW 2-serie slaat helemaal nergens op.,. En M3 heb je vanaf €123.000,-.., scheelt maar 10 mile..
sleeperking zegt
Mooie snuit en heerlijke techniek, de achterkant doet me echter nog steeds denken aan een honda s2000 of mazda miata
Edge zegt
De gewone 2-serie heeft wat veel rare frutsels in het design. De M2 zet veel van die dingen recht. Dat rare hapje uit de koplampen is hier (helaas wel met een roostertje) opgevuld waardoor de koplampen de vorm hebben die ze altijd al hadden moeten hebben. De rest van de neus oogt gek genoeg een stuk rustiger (en daardoor beter) dan die van de 2-serie .Weg zijn die rare driehoekige gaten die nergens op lijken. en in plaats daarvan hebben we een eenvoudig design met kleine nieren. Persoonlijk vind de openingen in de voorbumper iets te recht, maar ten opzichte van de 2-serie is het zoals gezegd een gigantische verbetering.
De dikke voor- en achterschermen doen de auto ook goed. Het geeft de auto precies die agressieve stance die je van zo’n bommetje verwacht. Aan de achterzijde zijn de lichtunits de grootste teleurstelling. Net als bij 2-serie is de vorm prima, maar de invulling is ronduit lelijk. Dat vele zwart rondom de daadwerkelijke verlichting geeft het geheel een goedkope autostyle uitstraling.
cossiekiller zegt
Doe maar het vorig model, een competition met weinig kilometers. Mooier én veel goedkoper…
welkom101 zegt
Wel lelijk
Jantje_555 zegt
Ik dacht dat deze enkel in xDrive kwam. Maar hier lees ik RWD.