Het nieuwste lid van de CS-familie is hier.
Met de BMW M4 CS en M3 CS begon het merk een nieuw label voor topmodellen. De CS-modellen kenmerken zich door nog meer vermogen te leveren in combinatie met lichtgewicht materialen. De nieuwe M2 CS is daar geen uitzondering op. Gister konden we al vroegtijdig kennis maken met de dikste 2 Serie voor op de straat en nu is ‘ie officieel.
De BMW M2 CS is het neusje van de zalm voor op de straat. Later komt er ook nog een M2 CS Racing voor op het circuit, maar nu ligt de focus op de straatversie. De M2 CS heeft een Twin Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor die we kennen uit de M2 Competition. De ‘M4’-motor is in deze setting goed voor 450 pk, een toename van 40 pk ten opzichte van de M2 C. BMW rust de CS uit met het Adaptieve M Onderstel. Voorheen was dit onderstel alleen te verkrijgen op de M4.
Deze 2 Serie kenmerkt zich door zijn vele CFRP-onderdelen. De motorkap, het dak, de frontsplitter, de spoilerrand op de bagageklep en de achterdiffuser zijn van koolstofvezel. Niet direct zichtbaar, maar ook van carbon, is de veerpootbrug, die de stijfheid van de voorzijde van de carrosserie verhoogt. Andere zaken waar je een M2 CS aan kunt herkennen zijn de 19 inch wielen in Y-spaak styling en de exclusieve Misano Blau kleur (alleen leverbaar op de M2 CS). Moet de eigenaar natuurlijk wel voor deze kleur gekozen hebben.
Standaard op en M2 CS zijn de rode remklauwen. De remschijven zijn groter in vergelijking met de M2 Competition. Voor meten ze 400 mm in diameter, achter: 380 mm. De remklauwen zijn eveneens gegroeid. Voor zitten vaste remklauwen met zes zuigers, achter: vaste remklauwen met vier zuigers. BMW M Carbon keramische remmen met remklauwen met zes zuigers voor en vier zuigers achter zijn optioneel.
De M2 Competition komt met het Actieve M Sperdifferentieel. Dit is een elektronisch aangestuurde spermechanisme met meerdere platen. De Duitsers leveren het model op Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. De voorbanden meten 245/35 ZR 19, achter 265/35 ZR 19. Optioneel kiezen voor Michelin Pilot Super Sport mogelijk. Deze bieden meer grip op nat wegdek.
Dan de cijfers. Met de optionele (standaard een handbak!) 7-traps M DCT sprint de M2 CS in 4,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De handbak is met 4,2 sec een tandje trager. BMW levert de auto standaard met het M Drivers Pack waardoor de topsnelheid op 280 km/u komt te liggen. Dit is overigens nog steeds elektronisch begrensd.
Het interieur is op een paar punten anders. Er is veel alcantara te vinden in de auto en de middenconsole is gemaakt van koolstofvezel. Het carbon komt onder andere terug op de deurgrepen. De M Sportstoelen in deze 2 Serie zijn afkomstig uit de M4 CS. Dat kekke alcantara stuurwiel is overigens een optie.
BMW spreekt over een gelimiteerde oplage voor de M2 CS, al laat het merk niets los over aantallen. De Nederlandse prijs is op dit moment nog niet bekend. In België en Luxemburg is de M2 CS er vanaf 96.500 en 93.350 euro. In Nederland zal de prijs dik boven de 100.000 euro uitkomen.
viezefreddyw zegt
Dit vind ik nou een lekker bommetje. Ondanks dat ik niet echt een fan ben van opsmuk dingetjes moet ik zeggen dat het deze M2 best goed staat. Goede wielen ook!
ghost zegt
@viezefreddyw: je vergeet de kleur ???
ds3thp zegt
Ontzettend gave bak zo! Echt een collectors item denk ik.
Specs zijn ook lekker te noemen.
Dit alles zo samengevat zal het wel een enorme prijs betekenen in NL. Gokje… ongeveer €130k
tttijn zegt
Gaaf ding maar zal hier wel weer een curiositeit worden met bijna 120k verkoopprijs.
bitd zegt
Leuke auto, gaaf ding.
Alleen schuinachter deed het me denken aan een Mercedes C klasse 3 deurs uit begin 2000.
Rest: missie geslaagd.
skinny058 zegt
“Met de BMW M4 CS en M3 CS begon het merk een nieuw label voor topmodellen.” Dit begon volgens mij al met de E46 M3 CS. Maar wat een ontzettende bom dit. Handbak, 450pk en RWD. Wat wil je nog meer? Ja, hij heeft gewicht maar daar ontkom je tegenwoordig gewoonweg niet meer aan.
114i210pk zegt
@skinny058: Indd, gewicht is helaas een probleem geworden en snoepen ze niet meer zoveel van een CS/CSL-model. Standaard weegt een M2 bijna 1500 kg. 100 kg er af zou een prestatie zijn. Bij de oude E46 M3 CSL snoepten ze er bijna 200 kg af (1470 kg naar 1285 kg). Lichtvoetig zal deze M2 CS niet aanvoelen t.o.v. de M3 E46 CSL.
Onehp zegt
@114i210pk: beetje roze bril, vroeger was het beter. De CSL was opgegeven 1385kg (din) maar werd ook wel gewogen op 1450kg. Dat is dus 1525kg volgens de nieuwe manier van gewicht aangeven (eu). De reguliere E46 M3 1575-1650kg volgens de nieuwe manier. Deze M2 comp is 1650-1717kg. Hopelijk is de cs wat lichter maar reken op niet meer dan 20-30kg verschil, dan is de optielijst of het gebrek eraan belangrijker… Mag je ook niet vergeten dat de nieuwe bijna groter is (jawel) en qua vermogen/koppel een paar treden hoger staat….
rollingstoned zegt
Lekker kleurtje en mooie velgen ook. Al met al een gaaf ding, helaas wel flink aan de prijs.
eMbe zegt
En hoeveel weegt ie nu?
tttijn zegt
@eMbe: ja ben ik ook benieuwd naar. Onder de 1450 moet toch wel een streven zijn.
theblazerunner zegt
@tttijn: tussen de 1600-1700 staat hierboven
vroaaaaaaaaaar zegt
Wat een schattig klein grilletje heeft ie…
galgootje zegt
@rubenpriest: Just curious: waarom wordt een banden wissel van Michelin Sport Cup 2 naar Super Sport een upgrade genoemd? Is Sport Cup 2 niet de sportievere band van de 2? :-)
RubenPriest zegt
@galgootje: Check!
dromedaris zegt
@galgootje: de supersport presteert vele malen beter in nat weer. De cup is echt wel een circuitrubber voor een auto die af en toe eens verkeersborden -en lichten mag zien.
dromedaris zegt
@dromedaris: bovendien geraakt de cup in alledaags verkeer nooit op zijn temperatuur voor piekprestaties, dus zou zonde zijn van de band en het geld.
galgootje zegt
@dromedaris: ik weet t, op de S2k heb ik de cup en op de M5 en RS6 supersports. Maar toch, qua upgrade is het op papier andersom (iig voor trackday use en volgens Michelin)
bogey zegt
@galgootje: volgens mij staat die gewoon in de optielijst. Cup is inderdaad de semi slick. Supersport is tussen straat een track. Maar ik dacht dat die laatste ondertussen vervangen was door ps4s. Wat ik ook raar vind is dat de handbak niet meer dan 0,3s sneller is dan de 1M indertijd. Verschil: 110 pk. Of zou deze ook sneller zijn dan fabrieksopgave…
berlinetta zegt
Ik vind een M240i al lekker. Een M2 vind ik al helemaal gaaf, laat staan een M2 Competition en dan nu ook nog deze CS. De hele 2-serie van BMW is toch wel een van mijn meest favoriete auto’s. Een klein, gedrongen coupeetje dat je nog met een zescilinder en een handbak kan krijgen. Geniet er nog maar even van beste mensen, voor je het weer moet dit ding plaats maken voor een BMW i2 met Duracel-pakket.
bmw2coupeeigenaar zegt
@berlinetta: Ik ben het volledig met je eens. Afijn, hoe kan het ook anders :-P.
berlinetta zegt
@bmw2coupeeigenaar: Haha zo’n vermoeden had ik al ;) Wat voor type 2-serie heb jij eigenlijk als ik vragen mag?
bmw2coupeeigenaar zegt
@berlinetta: ‘Slechts’ een 218i in M-sport uitvoering (mogelijk 175pk ssst). Maar eerlijk gezegd rijdt de auto best lekker. Droom is nog steeds een echte M.
mwti zegt
@berlinetta: grappig hoe makkelijk iedereen zich neerlegt bij hun lot met woorden als geniet er nog maar van. Geen verzet een volledige acceptatie. Dat doet welvaart.
dolledries zegt
Nice. Even heel wat anders: ik krig regelmatig een X te zien wanneer er een foto zou moeten staan. Kennen julle dat probleem?
willeme zegt
@dolledries: Hallo Dries, bedankt voor je opmerking! We zijn er bekend mee en hard aan het werk om op te lossen! Mocht je nog iets opvallen, laat het zeker even weten! Alvast bedankt!
allesmetturbo zegt
En dan hier het hele mod sausje van cameraman Martijn overheen en dan is ie perfect. (Onderstel, os giken en de hele mikmak??)
svdv zegt
Wat is het gewicht eigenlijk? Waarschijnlijk boven de 1500 kg en dus te hoog..
ghost zegt
En straks als de orderboeken voor de M2 CS vol zijn en iedereen zijn M2 CS geleverd heeft gekregen,
Komt BMW nog met een hattrick, een M2 CSL, die vooral op gewicht een stuk lager zit..en die iedereen eigenlijk had willen hebben.
b00st zegt
Zal hier (BE) wel bij bosjes gaan rijden. Ik zie al 2 à 3 gewone M2’s per dag rijden rondom Brasschaat.
bmw2coupeeigenaar zegt
@b00st: Ja, is mij sowieso opgevallen dat de 2 coupe erg in smaak valt bij jullie. Ik zie ze geregeld wanneer ik richting Antwerpen rijdt. Zal wellicht ook deels door de gunstigere prijs komen.
jeroenwz zegt
Mooie wagen, jammer dat die zo zwaar is. Rond de 1.650 kg? Idioot veel voor zo’n klein wagentje.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor! En een gave kleur + frisse wielen, helemaal gaaf! Zelfs de zwarte nieren vergeef ik. Alleen zal je in Nederland voor het zelfde geld ook een Alpina B3 hebben, die heeft dan toch mijn voorkeur.
skinny058 zegt
@dutchdriftking: Maar een B3 is toch totaal niet te vergelijken met deze M2?
skinny058 zegt
@dutchdriftking: Sorry, wel de prijs natuurlijk. Ik zou dan ook voor de B3 gaan.
Dutchdriftking zegt
@skinny058: De prijs inderdaad. Het zijn allebei hele fijne BMW’s voor 120k (gokje) en dan is het moeilijk kiezen. Een ultiem speeltje met wat tuningspotentie, de M2 zal namelijk met gemak naar 550pk of zelfs meer te tillen zijn, of de ultieme daily welke met 462pk redelijk aan de max zit van wat er met verstand uit te halen is.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: De M2 CS is echt een auto voor erbij. Ik denk dat het namelijk best een opgefokt ding zal zijn. Die B3 is echt de ultieme daily. Als je echt een 2-serie als daily wil, kun je denk ik het beste een M240i pakken en die aanpassen naar wens.
kniesoor zegt
Had me voorgenomen om v.w.b. de volgende daily driver voor ’n elektriek ding te gaan. Maar als ik dit dan weer zie wordt ’t vlees toch tamelijk zwak . . .
grandmasterb zegt
Tja, ik vind de oude M3 toch heel wat volwassener ogen, dit model ziet er nogal armetierig uit.