Het was altijd een behoorlijk exclusieve badge, zo’n //M op je auto. Daar is anno 2024 niets meer van over…
Hadden we laatst al een artikel over de totale verkopen van BMW over vorig jaar, vandaag gaan we ons eens verdiepen in de hoeveelheid BMW’s met een M die over de toonbank zijn gegaan. En wellicht is het geen verrassing, het zijn er veel. Heel veel.
BMW komt namelijk met een ronkend persbericht over het aantal verkochte M’s en dat zijn er nogal wat. Zit je er klaar voor? in totaal wist BMW M GmbH 202.530 auto’s weg te zetten. Dat zijn er bijna 555 per dag, inclusief de zondagen.
Daarmee is het nu officieel; als jij in een BMW M rijdt, ben je niet meer exclusief. Per jaar komen er namelijk ruim 200.000 mensen bij die ook in zo’n auto rijden. Voornamelijk in de VS, dat wel, daar werden de meeste M’s verkocht. Duitsland staat tweede en het Verenigd Koninkrijk staat derde.
Officieel: BMW M is niet meer exclusief
Het best verkochte model van BMW M GmbH is de i4 M50. De elektrieke inderdaad. En da’s niet de enige elektrische M, in 2023 werden ook de BMW i5 M60 xDrive Sedan en de BMW i7 M70 xDrive gelanceerd. Zodat er volgend jaar nog meer Emmetjes kunnen worden gesleten,
Helaas wordt er in het persbericht niets genoemd over de aantallen, maar het zal niet lullig zijn zoveel i4 M50’s er verkocht zijn. Je ziet ze ook best vaak, dus het zal wel kloppen, denk je ook niet?
En voor we het vergeten, BMW M maakt ook nog echt leuke auto’s zoals de M2, M3 en M4. Die verkopen ook extreem goed, de M3 is volgens BMW de best verkochte sportwagen ter wereld. Wederom zonder aantallen te noemen, maar we geloven ze maar.
Kortom, als je een beetje wil opvallen kun je beter in een Dacia gaan zitten, daar rijden er zo langzamerhand minder van rond dan van een BMW met een //M erop.
Scheelt je ook nog eens een bak centen!
rollingstoned zegt
“Officieel: BMW M is niet meer exclusief”
Dat is toch al jaren zo?
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-onderscheidend-is-de-m-badge-tegenwoordig-nog-83951
petroldrinker zegt
Ik ben wel benieuwd hoeveel echte M autos er tussen zitten, dus niet de M lights zoals de M340i en de genoemde I4 M50 etc…
katoenboer zegt
De m340i komt niet van BMW M gmbh toch?
petroldrinker zegt
Ik neem aan dat die in de berekening meegenomen zijn, gezien ze ook een I4M50, i5M60 en de X7 M70 etc er ook in meegenomen zijn,
Benny_Weisz zegt
En de BMW X5 M dan?
En de BMW M850i x-Drive?
Jurgen zegt
De X5M is een echte M auto, de M850i niet, is een performance versie, ook wel M-light genoemd
petroldrinker zegt
Precies! en om het nog duidelijker te maken, hoort een echt M model een motor te hebben met een S codering ipv een N codering…. (dat laat officieel ook de OG M2 afvallen gezien daar geen S motor inzit, tevens is dat de reden dat een OG M2 mij niet trekt, geen S codering motor, moet dan toch echt een competition worden die dat wel heeft)
Dutchdriftking zegt
Goed punt.
scalvaro zegt
En een Dacia heeft tegenwoordig een beter ogende neus dan die //M’s.
Jurgen zegt
Misschien een keer naar Hans Anders?
mashell zegt
Is wat de we tegen de BMW neuzen ontwerper zouden willen zeggen.
Richmond zegt
Dat zijn er bijna 30.000 meer tov 2022
dromedaris zegt
Zeg me liever wanneer de 4 reeks LCI eraan komt!
dikkereinier zegt
Dat was vorig jaar toen het curved display ingevoerd werd.
dromedaris zegt
Euh nee je hebt het over de 3-serie.
dikkereinier zegt
De 4 serie kreeg dezelfde update als de 3 LCI. Dus andere schakelpook en dat eerder genoemd display.
Richmond zegt
Jij denkt dat die grille weggaat?
mc96 zegt
Prima toch als het niet exclusief is. BMW M producten zijn bedoeld als rijders auto’s hoe meer mensen daar van kunnen genieten hoe beter.
Jurgen zegt
Dat klopt inderdaad, overigens is lang niet iedereen gecharmeerd van de rij eigenschappen van M modellen, zijn behoorlijk hard geveerd en bedoeld voor lekker doorrijden zeg maar, daardoor komen ze ook meestal terecht bij liefhebbers.
Gulli zegt
Toen ik bij mijn F20 116d een M stuurtje bestelde omdat ik die fijner vond vasthouden kreeg ik meteen een M-logootje onderop het stuur en zelfs eentje op de pook (die was blijkbaar ook M?) De dealer stelde voor om er dan ook meteen een M stickertje op de flank bij te doen, daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Ik kon niet met droge ogen beweren dat die auto ook maar langs het pand van M zou kunnen zijn gereden, laat staan dat ze er iets mee te maken zouden hebben gehad. De lat voor BMW om iets een M badge te geven ligt dus niet zo hoog. Ik ben dan ook wel benieuwd hoeveel auto’s met een normale motorisering er toch zijn voorzien van M badges, ik denk dat 90% niet eens een hele gekke schatting is.
Overigens komt er in de zomer een nieuwe 1-serie voor de deur te staan, dit keer een 118i M Pro, en nu heb ik er wel bewust voor gekozen om hem vol te hangen met M frutsels en ook een M sportonderstel. Het is nog steeds geen snelle auto maar deze verdient het logootje misschien ieeeeetsje pietsje meer?
560pk zegt
Ik rij de minst “echte” “echte” M, de 6 GC (te groot, te zwaar), maar er is écht een verschil tussen de echte M’s en de M-light. Natuurlijk de S motor, maar ook dingen als “geen silentblocks op de achteras” maar “ direct aan de carrosserie vastgeschroefde assen”. . Mijn vrouw vindt het niks, ik smul er van.
Ik heb ook een elektrieke BMW, met op papier dezelfde acceleratie. Zal best van 0-100 (dan is de elektrische zelfs veel sneller, in ieder geval gevoelsmatig), maar waar het er echt toe doet, zeg van 120-180, is de echte M buitenaards veel sneller. Ik zie met lede ogen aan dat er steeds meer M badges op vanalles worden geplakt, de 4 uitlaten op een 2 serie coupé met voorwielaandrijving zijn het absolute dieptepunt. NB, toen ik BMW ging rijden, verkochten ze er 300 duizend in totaal,