Sinds 2009 horen we al geruchten dat de nieuwe 1 Serie en 3 Serie naast vier- en zescilinders ook driecilinders onder de motorkap gaan krijgen. En nu heeft BMW ook officieel bevestigd dat er in de toekomst gehalveerde zescilinders gebruikt gaan worden.
In de toekomst zal BMW haar TwinPower Turbo technologie, die we kennen van de vier- en zescilinder modellen, ook gaan toepassen op driecilinder motoren.
BMW zal niet alleen driecilinder benzinemotoren ontwikkelen, maar ook driecilinder diesels. De eerste driecilinder diesel was overigens al te vinden in de Vision EfficientDynamics Concept (aka i8).
Naar alle waarschijnlijkheid zullen we eind dit jaar, als de nieuwe 1 Serie wordt onthuld, al kennis kunnen maken met de ze nieuwe motoren. In 2012 zullen de driepitters dan hun weg vinden naar de nieuwe 3 Serie (F30) en 3e generatie MINI. De motorinhoud zal waarschijnlijk zo’n 1.5 liter bedragen en het vermogen zal uiteen lopen van 120 tot 180 pk.
Deze stap zal er ook voor zorgen dat op termijn alle motoren van BMW (en MINI) van een turbo voorzien zijn. Op dit moment heeft (bijna) alles met 6 of meer cilinders namelijk al een turbo bij BMW. Ook het nieuwe voorwielaangedreven instapmodellen van BMW (die in 2013 komen) zullen driecilinders onder de motorkap krijgen.
Overigens is nog niet helemaal duidelijk of BMW ook van plan is om deze driecilinder wederom samen met PSA (Peugeot/Citroen) te delen/ontwikkelen. De 1.6 “Prince” motoren die momenteel door MINI (en binnenkort Saab) worden gebruikt zijn namelijk gezamenlijk met PSA ontwikkeld. En laat PSA nou ook heel toevallig hebben aangekondigd dat ze in 2012 met een serie (geblazen en ongeblazen) driecilinders op de markt gaan komen. En aangezien BMW en PSA homies for life zijn zou het niet eens zo’n hele gekke gedachte zijn als beide motoren (in de basis) aan elkaar verwant zijn.
BMW zal ongetwijfeld een eigen ’twist’ aan deze motoren geven (zoals MINI nu ook doet), maar als een deel van het blok samen ontwikkeld kan worden scheelt dat natuurlijk enorm in de kosten. Mocht het inderdaad zo zijn dan kan je in 2013 dus een voorwielaangedreven hybride BMW kopen met onder de motorkap een Peugeot motor. Dat wil jij toch ook?
In elk geval heeft BMW zich tot doel gesteld om in 2014-2015 maar liefst 1,5 miljoen 3- en 4-cilinders te verkopen.
PS In 2008 heeft de CEO van BMW overigens al aangegeven dat de volgende generatie 1 Serie (F20) bepaalde motoren zou gaan delen met Peugeot/Citroen. Dit verhaal van kapitein Ortega Robbie zou dus best wel eens waar kunnen zijn.
kets zegt
ze gaan de polo bluemotion achterna
mrbones zegt
@kets: Stel je voor een bluemotion blok in een BMW:o
rikl zegt
nu maar hopen dat er wel een normaal prijskaartje aan komt
robbie zegt
@rikl: een premium prijskaartje zal je bedoelen ;)
rikl zegt
@robbie: daar ben ik al bang voor ja, en dan slaan ze echt totaal de plank mis :|
Lan_Evo zegt
@rikl:
Denk het niet, mensen betalen toch wel voor die BMW-badge + marketing. Of er nou een Frans blok onder de kap ligt of niet, meeste mensen wisten geeneens dat hun 1-serie RWD was, dus dit gaat ook niemand merken waarschijnlijk.
rikl zegt
@Lan_Evo: ja ok, maar dan kunnen ze net zo goed stiekem 3 cilinders maken i.p.v. 6 , kijkt toch nooit iemand onder de motor kap ;)
“bmw’s nieuwste 2L 6 cilinder , nu met 120pk , 20% bijtelling” :shock:
rvssax zegt
@Lan_Evo: gaat ook niet om het franse blok of niet.
gaat om het prijsverschil tussen de 3cil van bijv. volkswagen en deze BMWs. Denk dat dat ook een aantal mille zal schelen.
rikl zegt
@rvssax: ja dat bedoelde ik nou, ze moeten niet verwachten als ze een prenium prijs kaartje aan een model hangen die “wegenbelasting vrij is” of “ontzettend zuinig is” dat ze er veel van gaan verkopen.
rvssax zegt
@rikl: ja inderdaad. Want het bpm-vrij rijden is niet alleen aantrekkelijk voor de bedrijven, maar ook voor de particulieren. Echter als je dan een iets minder luxe Volkswagen Polo tegenover een kleine BMW neerzet, die dan weer een aantal mille duurder is, schiet je er niets mee op.
Ik vind die Polo’s mooie auto’s, en als een BMW op de markt komt met een vanafprijs van 20mille, zullen veel mensen denk ik toch eerder voor de Polo gaan die 5mille? of meer? goedkoper is?
Want een 1tje of een polo scheelt elkaar niet gek veel denk ik qua grootte en ruimte.
Lan_Evo zegt
@rvssax:
Ja, maar dat prijsverschil is er nu toch ook (bij 4-cilinders dan, maar wat maakt dat uit), zelfs bij VAG zelf tussen VW en Audi. Toch doen al die ‘premium’ merken het goed, dus het concept werkt wel gewoon. Ik denk dat dit ook wel gaat werken commercieel en hun kennelijk ook anders kondigen ze het niet nu al aan.
v8amg zegt
lol @koffiemolen
wel balen dat er van die herrieapparaten in bmw’s komen. natuurlijk zullen die perfect ontworpen zijn, maar de vraag blijft of dit uberhaubt zuinig is: kijk maar naar de nieuwe 2cilinder van fiat, die bij normaal rijgedrag nog best veel verbruikt. je moet toch op een of andere manier die kilo’s meesleuren?!
bohica zegt
Geloof dit zal 10x beter rijden dan de 3 cylinders die er nu rijden.
Ik blijf lekker me 6 cylinder rijden.
En kwalileit heeft een prijskaartje.
flutterby zegt
Ach, BMW heeft het downsizen zo lang mogelijk tegengehouden… Helaas moeten ze nu wel… Vind dit minder erg als een M5 met turbo :(
mhl6 zegt
Misschien een 20% bijtellings label, jongens?
robbie zegt
@mhl6: er zijn 1 Serie’s met 20% bijtelling hoor ;)
rikl zegt
@robbie: ook 3 series :O
mhl6 zegt
@rikl:
Ja, maar geen Diesel’s :)
rikl zegt
zou wel hilarisch zijn als ze die 3 cilinders ook in de x6 doen :lol:
enveekaa zegt
@rikl: Mooi man, 3 liter 3 cilinder.. lekkere klappen uit de uitlaat! :)
rockandroll22 zegt
Slim, maar niet erg handig voor het imago want tja, het zijn er maar 3…
robbie zegt
@rockandroll22: less = more, je weet toch :P
rikl zegt
@robbie: ja misschien word het wel een 1 liter met 6 turbos,
you never know :shock:
Laue zegt
Eindelijk de gefrustreerde bmw rijder een keer de mond gesnoerd.
feije zegt
Schoenmaker, hou je bij je leest…
Gewoon lekker achterwielaandrijvers met 6 in lijn blijven knutselen!
tjorque zegt
handig, kunnen ze hun grote voorraad 6-in-lijn 3L blokken doorzagen en als twee 1.5L blokken verpatsen!
slimme jongens daar!
in elk geval lijkt me dat wel wat een 1.5 bi-turbo benzine blokje met 180 rauwe hengsten. lekker fiscaal aantrekkelijk… voor mij een 115ti coupé graag dan.
robbie zegt
@tjorque: TwinPower = 1 (twinscroll) turbo. De naam is een beetje misleidend namelijk ;)
enveekaa zegt
@tjorque: Motorinhoud heeft al een tijdje niet zoveel meet van toen met typenummering. De 1.5 3cyl met 180pk zal wel de 125 worden.
TommyGT3 zegt
Zit er in 325i en 330i eigenlijk een Turbo? Ik dacht het niet… Of ben ik mis? Correct me if i’m wrong!
nielsvanderweiden zegt
@TommyGT3: de N53 heeft inderdaad geen turbo, wel directe injectie
robbie zegt
@TommyGT3 & @nielsvanderweiden: Er zijn idd nog een aantal nog een aantal 6 cilinders leverbaar zonder turbo’s, maar die zullen ongetwijfeld snel vervangen worden door 4 cilinders met turbo of door een zes-in-lijn met turbo.
nielsvanderweiden zegt
What’s the news? Mijn BMW heeft ook een driecilinder en die is al twintig jaar oud :)
Dat zoveel mensen vinden dat er in een BMW ‘een zescilinder hoort’ bewijst wel dat de marketing werkt, want ik denk dat het gros van de auto’s nu al met een viercilinder de fabriek uitkomt. En hoewel de historie aantoont dat BMW een heel nauwe band heeft met de zes-in-lijn, zijn de viercilinders toch ook nooit slecht spul geweest? Neem bijvoorbeeld de 2002ti(i), de 2002 Turbo, de eerste M3. Dat waren ook ‘maar’ viercilinders…
bobb zegt
Dus de 315 weer terug zoals bij de E21. In het artikel over PSA wordt gesproken over 1,2l max, volgens mij ook meer bestemd voor in de nieuwe C1/107.
robbie zegt
@bobb: de basis van het blok kan dan alsnog gezamelijk ontwikkeld zijn. De kleine varianten (tm 1.2 liter) voor PSA en de grotere versies voor MINI/BMW.
rikl zegt
@robbie: had laat ergens ook gelezen dat de 3 drieling ook nog een snellere versie krijgen dus misschien komt die ook wel in de mini. WACHT MISSCHIEN KOMT DIE 120 PK 3 CYLINDER WEL OOK IN DIE DRIELING :o :shock:
dan heb je wel een bommetje :D
Megakix zegt
Statuspruttelaars ! :lol:
Klassiekerrally zegt
Daihatsu weg uit Europa, BMW springt in het gat…
davidve zegt
” al kennis kunnen maken met de ze nieuwe motoren ” = al kennis kunnen maken met DEZE nieuwe motoren
jorden zegt
Lekker belangrijk!
sinds wanneer waren de 6 cilinders scherp geprijsd?
En de 640i is nog gewoon leverbaar hor!
Geen paniek! ;)
weem zegt
Zal een nieuwe ervaring zijn, te worden gebumperkleefd door een 3-cilinder.
macgyver88 zegt
BMW is weer goed bezig! Meer aanbod en dus meer segmenten beetpakken gewoon door blijven gaan met de innovatie zal ik zeggen!
Cantago zegt
3 cilinders? Jullie hebben geen idee hoe erg ik baal:( Achja, één ding is zeker, ik ga later in klassiekertjes rijden!