Zojuist is het nieuws door beide partijen bevestigd: BMW gaat benzinemotoren leveren aan Saab. Vooralsnog zijn er geen afspraken gemaakt over het leveren van dieseltjes, wel gaat BMW de bekende 1.6 viercilinders richting Zweden sturen. Maandag hoorden we hier al diverse geruchten over. Vandaag werden de papieren in Trollhättan getekend door Saab CEO Jan Åke Jonsson, Victor Muller en Ian Robertson (hoofd Sales & Marketing BMW). Daarin staat dat BMW vanaf 2012 de 1.6jes gaat leveren aan Saab.
Deze motoren -voorzien van een turbo en start/stop-techniek- zullen waarschijnlijk hun weg vinden naar de nieuwe Saab 9-3. Wat voor bedrag met deze aankoop is gemoeid willen beide merken niet verklappen.
Dan is er nog het gerucht over het delen van een platform. BMW zou het MINI-platform (of dat van de Countryman) beschikbaar tellen voor Saab om er een eventuele 91/92 op te bouwen. Hierover wordt verder niets gemeld, dus of dit ooit nog van de grond komt blijft nog even gissen.
UPDATE 15:00
Tijdens de persconferentie heeft BMW bevestigd dat het inderdaad gaat om de 1.6 Turbo “Prince engine” die momenteel te vinden is in verschillende MINI modellen (en de nodige Peugeot/Citroen modellen)
karel zegt
Top! goed voor beide merken!
Bumer zegt
Hiep hoi :D
Relief zegt
Mss krijgt Saab hiermee eindelijk een opwaardering in Kwaliteit :)
BaRa zegt
@Relief: Ik denk dat je niet goed op de hoogte bent van de kwaliteit van Saab, dezer dagen:
TÜV-rating 2009
DEKRA-score 2009 tot 50.000km
DEKRA-score 2009 van 50.000km tot 100.000km
Peter zegt
En dan nu wachten op het goede nieuws dat er BMW techniek in de Spykers komt…
B /\/\ \/\/ zegt
Goed nieuws, fijne motortjes, en nu verder samenwerken, de eerste contacten zijn gelegd!!
patrick zegt
Goed nieuws. lopen goed hoor,die motoren.
greetz
Neptukker zegt
Hoe die (Victor Muller) het iedere keer flikt is bewonderingswaardig. BMW (naar verhoudig) een kleine fabrikant met goed spul paaien om motoren te lever is een huzarenstukje. BMW was hard op zoek om schalvergroting te realiseren en heeft voldoende vertwouwen in Saab om een overeenkomst aan te gaan. Mocht Saab ten onder gaan dan was de boel bijkbaar te kansloos want als het nu niet lukt lukt het nooit meer.
Demoder zegt
Ik denk dat die Muller het nog voor elkaar gaat krijgen ook.
En dan over een paar jaar in NL een Saab fabriek openen en we creeren weer werkgelegenheid. Nee die Muller is zo gek nog niet..
lincoln zegt
@Demoder: zoooooo gek is ie nou ook weer niet hoor ..
Megakix zegt
@lincoln: grinnik !….maar Victor gaat over een jaar of 5 stoppen…en permanent wonen op Mallorca beste lezertjes.
Benjamin1 zegt
Dus de 1.6VTi/THP van Peugeot/BMW/Mini/Citroën gaat nu ook in de Saabjes terecht komen. Die motor is wel populair zeg.
Benjamin1 zegt
Is wel een heel fijn blokje trouwens. Sterk op alle fronten (rijd er zelf ook wekelijks mee)
boss5 zegt
Erg slim van BMW. Zo zetten ze een competitieve concurrent van audi / mercedes in de markt.
jimmy zegt
@boss5: Niet van BMW zelf dan? Ze verkopen liever hun auto’tjes dan alleen die motortjes aan Saab.
mashell zegt
@jimmy: precies. BMW kan prima met zelf Audi en Mercedes concureren. Ze zien Saab waarschijnlijk niet als een serieuze concurrent met slechts een “handjevol” auto’s per jaar dus vandaar dat ze die motoren wel willen verkopen.
CSL zegt
Dat is goed nieuws voor saab,
Laue zegt
alleen de 1.6? :( ik had gehoopt op een 35D voor de 9-5.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Relief: nou, dat weet ik nog niet hoor! Volgens de laatste TUV-test ‘fahrzeugkwalität’ staat Saab op nr. 4 en BMW op nr. 20!! Dus eerder andersom lijkt me…
OT: goed nieuws natuurlijk. Mooie volgende stap voor Saab en inderdaad weer razend knap van Müller en Jonsson dat ze deze deal voor elkaar hebben gekregen. Alles staat nu klaar voor ‘het eerste eigen product’! Castriota (ex-Bertone) als ontwerper, techniek van BMW, gecombineerd met het Saab-DNA… Moet een topper worden!
Msport zegt
@Svenska Aeroplan AB: De opmerking van Relief was inderdaad onterecht, omdat de Saab 9-3 uitstekend scoort in de TUV test die je noemt.
Het is echter wel zo dat in de 2009 reports in 3 van de 5 rapporten één of zelfs meerdere BMW’s in de lijst hoger scoren dan de eerste Saab. (Als we kijken naar 2-3 jaar, scoort BMW zelfs 4x in de lijst boven de eerste Saab)
Dus je opmerking dat het andersom zou moeten is voorzichtig gezegd nogal uit de lucht gegrepen…
Voor meer info zie:
http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2009-2-3/218
BaRa zegt
@Msport: Klopt inderdaad. Uit de recente statistieke blijkt volgens mij alleen maar dat Saab RECENT veel gedaan heeft aan de kwaliteit. Dat wil zeggen: sinds de voorbije facelift van de 9-3. De 5 jaar daar voor was het heel wat minder.
robbie zegt
BMW motoren? Eerder MINI/PSA motoren…
karel zegt
@robbie: de 1.6 die voortkwam uit de samenwerking met PSA is inmiddels anders als de 1.6 die MINI tegenwordig gebruikt… enkel t blok is nog t zelfde…. kop incl nokkenassen (VANOS van BMW)etc is tegenwordig van BMW… ook is MINI afgestapt van de PSA diesel en is het tegenwordig een BMW diesel…
robbie zegt
@karel: ik weet dat BMW geen PSA diesel meer gebruikt. En verder zeg ik alleen maar dat de 1.6 Prince motor geen BMW motor is. Het is een MINI/PSA motor. Ik zeg dat het geen BMW motor is omdat die motor in geen enkel BMW model wordt gebruikt. De motor wordt echter wel gebruikt (in diverse vormen) in MINI en PSA producten. Dat is de reden waarom ik zei dat het geen BMW motor is, maar wel een MINI/PSA motor.
Het zou overigens ook nog kunnen dat BMW volgend jaar (in de nieuwe 1 Serie) een geupdate versie van het N45 blok met turbo uitbrengt die daarna ook door Saab gebruikt kan worden.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N45
KaCh1ng zegt
ah dus geen ‘volledig’ echt motoren… verklaart veel
Arnold zegt
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik dat nieuwere Saab logo dat bij dit artikel word gebruikt wel gaaf is.
Bob zegt
@Arnold
De Griffioen is volgens mij van Scania, benieuwd of ze dat blijven handhaven, Scania is deels VAG.
jos zegt
zolang het maar motoren zijn is het goed ;)
ook liever grotere motoren, geen 1.6 maar 2.0 motoren;) ;)
KaCh1ng zegt
is 1.6 niet wat te weinig voor een 9-3 (als basisversie gaat het wel … maar toch liever een 2Liter)
sonett zegt
Ik had Diesels verwacht, Saab (pioneer van de Turbo-motor)
heeft toch zijn goede 2,0 Liter Turbo motor ?
duckje zegt
goed bezig saab, doe zo door, dan komt alles in orde!
Svenska Aeroplan AB zegt
Oehhh, dat logo is wel ehhm, eng!
Bah…
@ Bob: de Griffioen is niet van Scania maar het wapen van een provincie in Zweden (weet even niet meer welke…). Saab zit alleen niet meer in die provincie en om die reden stapt Saab waarschijnlijk van de Griffioen af over een tijdje.
Bob zegt
@kaCh1ng
Een nieuwe 9-3 zal toch wel wat kleiner moeten worden als de huidige gezien de klasse een 9-5/Insignia valt, dan is een 180pk 1.6 niet verkeerd lijkt me.
Stuko zegt
Het is mr Muller gegund. Mensen met zoveel ambitie zijn zeldaam.
robbie zegt
UPDATE
Tijdens de persconferentie heeft BMW bevestigd dat het inderdaad gaat om de 1.6 Turbo “Prince engine” die momenteel te vinden is in verschillende MINI modellen (en de nodige Peugeot/Citroen modellen)
RP zegt
Mooie motor waar ze zeker 10 jaar tegenaan kunnen. En met een brede inzetbaarheid, alles van 92 tot 94x kan er mee rijden.
Alleen wat gaat er in de volgende 9-5 komen?
klaas zegt
Dat zijn toch geen BMW motoren, het zijn toch gewoon Peugeot motoren uit Frankrijk? De deal zal dan toch ook met Peugeot gesloten moeten zijn?
robbie zegt
@klaas: deze MINI motoren worden toch echt in een BMW fabriek in Engeland gebouwd! Onderdelen van de motor zijn echter wel afkomstig uit Frankrijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Klaas: deze motor wordt zelfs gebouwd in Engeland!
Svenska Aeroplan AB zegt
@ robbie: huh, ben je nou gewoon aan het voordringen?? Je reactie van 18.08 staat voor mijn reactie van 17.59?
Foei!
Belhamel!
;)