En we hebben ook meteen de prijzen voor je van de gloednieuwe BMW 2 Serie.
De uitgaande generatie 2 Serie werd geliefd door velen. Logisch, het is een concept dat we anno 2021 nog nauwelijks zien. Een compacte coupé of cabrio met achterwielaandrijving en desgewenst een zes-in-lijn onder de motorkap. In het geval van de M2 Coupé goed voor een vermogen van 370 pk. What’s not to like?
Toen de 1 Serie met achterwielaandrijving van het toneel verdween en daar een voorwielaandrijver voor in de plaats kwam werd het even spannend. Wat ging er dan met die 2 Serie gebeuren? Spyshots lieten al doorschemeren dat we gelukkig een opvolger konden verwachten. Die opvolger staat nu op je beeldscherm in vorm van de tweede generatie BMW 2 Serie.
Ondanks het lekkere snoetje en de kont van de oude 2 Serie, was BMW niet bang te veranderen met de nieuwe. Het resultaat is een front en achterwerk waar menig mens even aan zal moeten wennen. Of je het uiteindelijk mooi gaat vinden is natuurlijk aan jezelf. Gezien de foto’s is BMW het meest trots op de voorkant.
Waar we niet over kunnen miepen is de aandrijflijn. Want dat is gewoon dik voor elkaar. Een zescilinder benzinemotor en een onderstel dat deels is overgenomen van de huidige 4 Serie. Nou, nog een beetje zeuren dan. De M240i is het voorlopige topmodel en heeft altijd xDrive. Wil je zescilinders en achterwielaandrijving dan moet je wachten tot de nieuwe M2 komt.
Nieuwe BMW 2 Serie – motoren
Met de introductie is die M2 er nog niet. Er is wel keuze uit een ander trio. De 220i, de 220d en de M240i xDrive. De 220i beschikt over een viercilinder benzinemotor met 184 pk. De 220d heeft een viercilinder diesel met 190 pk en 400 Nm koppel. Later volgt er nog een 230i met 245 pk. Zelf schakelen is er niet bij. De nieuwe BMW 2 Serie is standaard uitgerust met de 8-traps Steptronic automaat. De M240i xDrive heeft de Steptronic Sport.
BMW M240i Coupé xDrive
Het voorlopige feestnummer is die M240i xDrive. Met een 3.0-liter zes-in-lijn turbo benzinemotor, goed voor 374 pk en 500 Nm koppel. Dat is al meer vermogen dan de uitgaande M2 had. De coupé sprint in slechts 4,3 seconden naar 100 km/u. Over de topsnelheid is niet gesproken, dit zal ongetwijfeld begrensd zijn op 250 km/u. Standaard op dit model is een M Sportonderstel, M Sportremsysteem en een M Sportdifferentieel. Wil je een adaptief onderstel met elektronisch geregelde dempers dan zul je moeten bijbetalen. Standaard staat de M240i xDrive op 19-inch lichtmetalen velgen. 20-inch is ook mogelijk, maar dan moet je de M Performance catalogus erbij pakken.
Gegroeid
De nieuwe BMW 2 Serie heeft netjes zijn bordje leeggegeten. De coupé is wat gegroeid in vergelijking met zijn voorganger. De 2 Serie is 4.537 mm lang en 1.838 mm breed. Dat is 105 mm langer en 64 mm breder. Daarnaast ligt de nieuwe 2 Serie 28 mm lager. De wielbasis is met 51 mm toegenomen naar 2.741 mm. Tevens zijn de spoorbreedtes toegenomen. Al met al een wat grotere auto dus.
Interieur
Het interieur heeft grote stappen gemaakt in vergelijking met de vorige generatie. Waar de uitgaande 2 Serie een interieur had met veel harde materialen, heeft de nieuwe 2 Serie een veel meer volwassen look gekregen. Voor de binnenkant hoef je ‘m in elk geval niet te laten staan. Het zal niet zo zacht aanvoelen als zijn grote broer, de 4 Serie, maar het ziet er allemaal wel strak uit.
Nieuwe BMW 2 Serie prijzen
BMW heeft ook meteen de prijzen paraat van de nieuwe 2 Serie. Wel zo fijn. Het begint bij € 47.645,- voor de 220i. Daarboven zit de 220d met een prijskaartje van € 50.122,-. De 240i xDrive Coupé gaat minimaal € 75.336,- kosten.
GTR zegt
Knap hoor! En dan bedoel ik vooral knap dat BMW het zo nu en dan gewoon voor elkaar krijgt zich te overtreffen in het maken van lelijke hokken.
Gulli zegt
Vind deze anders best verfrissend normaal tussen al die varkensneuzen (4-serie) en totaal verdwenen proporties (iX)
allesmetturbo zegt
Goed recept, nog even wennen aan het design. Maar dat gaat vast goedkomen.
Stuk beter dat deze geen 4 serie of 7 serie achtig grote grille heeft gekregen.
Tof dat ze nog een 2 serie maken met rwd en 6 in lijn
ouwedibbes83 zegt
@allesmetturbo: het is zeker een lekker recept, zouden ze daar nog een handbak aan toe gaan voegen? Of is 6-in-lijn, RDW en schakelflippers t best haalbare waar de liefhebbers t mee moeten doen?
allesmetturbo zegt
@ouwedibbes83: ga ik wel vanuit!
HZW zegt
Alleen het paarse kleurtje krijgt mijn goedkeuring, laat verder maar zitten, wat een lelijk hok.
MrSkyline zegt
Nu ziet de neus er eindelijk toonbaar uit, geven ze het ding de achterkant van een skoda. Man man man.
adyton zegt
Nu heeft de 2 of 1 coupe altijd al wat afwijkende verlichting gehad voor een bmw, maar het was wel geslaagd. Nu ziet het er wel heel aftermarket uit op een of andere manier. Je kan dan mss blij zijn dat het niet zo slecht is als de recent gepresenteerde modellen, het is toch nog steeds een achteruitgang tov de vorige. Zo’n druk design. BMW kan echt geen bumpers meer ontwerpen. De basis is verder wel ok he, dat is het jammere.
HZW zegt
De M3/M4 voorkant ziet er echt veel beter uit dan dit.
Robert zegt
@HZW: no flame intended 😜
Ik denk juist dat met dit front, BMW toegeeft aan de meest gehoorde opmerkingen over het vooraanzicht van de genoemde modellen.
Die uitgeklopte wielkasten zijn een fraaie hoedtik naar de allereerste M3.
kniesoor zegt
Vind het wel een goed ogende oto, met z’n lange neus en korte kont, die ‘m een dynamisch uiterlijk geven. De dikke schermen doen de rest. Benieuwd hoe de M2 wordt.
zarco zegt
@amghans: Het zou me niet verbazen mocht de M2 de snuit krijgen van de BMW 3.0 CSL Hommage… De gelijkenis is treffend met deze nieuwe 2-serie.
Dutchdriftking zegt
Het neusje is leuk, maar die gekke uitlaten en mislukte Skoda achterlichten geven het kontje een raar beeld. De witte zonder M uitlaten is al beter maar zeker nog niet perfect.
Bernadette zegt
@dutchdriftking: eens, maar ik denk dat je tegenwoordig geen achterlichtunit meer kan verzinnen die nog niet verwijst naar ’n ander merk/model? Tenzij je Bugatti-style gaat, maar das mss weer ’n beetje overkill op zo’n auto. Verder vind ik ‘m best te pruimen.
Dutchdriftking zegt
@drdre2: BMW heeft een historie met mooie L vormige achterlichten, kunnen ze prima mee verder toch?
Bernadette zegt
@dutchdriftking: ja, maar L-vormige lichtunits zijn nou niet enkel voorbehouden aan BMW, wel? Dus moeten ze ’t mss eens zoeken in andere designkenmerken van weleer?
Dutchdriftking zegt
@drdre2: de verre voorvader de 2002 Tii had leuke ronde achterlichten😎
Bernadette zegt
@dutchdriftking: vet! 👍🏻 Ik zeg doen BMW
87sandyd zegt
@dutchdriftking: Vind dit een belediging voor Skoda
w0ut zegt
Gaat dit model niet enorm snel verouderen in de huidige BMW line-up? Ben blij met de normale voorkant
tinnemans zegt
Volgens mij is dit een 2 serie die direct herkenbaar is als een 2 serie, ondanks de grotere buitenmaten. Dussse.. job well done?
donjunior zegt
Het beste aan deze auto is de kleur paars.
Het eerste woord wat in mij opkomt bij het zien van deze foto’s is ‘Dopey’.
Je weet wel.. die kabouter van sneeuwwitje. Ziet er ook een beetje klunzig uit.
jaso013 zegt
Dit is het gewoon precies net niet.
toniominestrone zegt
Goed nieuws, eindelijk een fabrikant die verder kijkt dan al die elektrische meut.
lexis zegt
Tja het smoelt beter dan de 4 dat stazt buiten kijf maar een beauty neen dat is ook toch niet geworden. Is er dan niet één BMW die echt de moeite waard is een koppendraaier misschien de 8 serie?
v10m5 zegt
Mooie auto. Die alleen maar mooier gaat worden
Alfonso_Alfist zegt
Oei ik had goede hoop dat de 2-serie mooi ging worden but nope. Achterlicht units hebben een triestige uitstraling en de koplampen zijn a-typisch BMW (wil dubbele schijnwerpers).
Veel teveel driehoekjes en vouwen, mist dat elegante of sportieve van de vorige 2. Ik blijf nog wel een half jaar rijden in de 225d, daarna elektro maar waarschijnlijk geen BMW meer.
baf07 zegt
Wat mij betreft geslaagd. Ieder geval niet saai zoals de meeste auto’s. Zal wel heeerlijk rijden, al zou ik wachten op de 6 cilinder met rwd
aggy32 zegt
Die achterlichten en uitlaten..
Daadwerkelijk niet om aan te zien. De uitlaten zijn hetzelfde als die van de Octavia RS.
pyrat zegt
Voorkant en zijkant is mooi geworden, standaard versie is ook wat minder iel dan voorheen. De achterkant is nog een beetje wennen.
Ben benieuwd naar de M2!
Maar €78k voor de M240i, denk dat we die niet veel gaan zien hier. Toch een beetje een auto voor de twintiger/dertiger zonder kinderen.
Zag trouwens de US prijs: $48.000 voor de M240i xDrive. Omgerekend €40.000 ongeveer, dan is het wat meer behapbaar.
kniesoor zegt
Daar komen de state taxes nog bovenop, vermoed ik.
por100 zegt
78K voor een 6 in lijn met 370 pk. Ga dat maar eens met audi en MB dan is het ineens goedkoop (hetgeen vooral komt door de lagere uitstoot door het mild-hybrid systeem).
En ter vergelijking: de m340i xdrive (die 81K kost) is ook een stuk goedkoper dan c53 amg en S4 en blijft ook heel goed in waarde. Sterker nog, een nieuwe direct mee te nemen m340i met wat opties kost je al snel een ton en dat geeft wel aan dat het een gewild model is, want het is alsnog goedkoper dan de concurrentie.
jippie zegt
Het lijkt er in, in mijn ogen, op dat BMW qua design weer een wat rustigere kant op gaat. Wat minder lijnen, normalere afmetingen van de neus en als geheel veel meer in balans. Ok, die debiele achterlichten: ze konden het blijkbaar niet laten 🥳
mustang750supersnake zegt
wat is er toch mis met de huidige generatie designers?
hebben ze nooit fatsoendelijk voedsel gehad ofzo?
en niet alleen bij bmw…wat n lelijke hokken allemaal…. en dan…50.000,- voor een “2 serie”…..🤣🤣🤣🤣…dan ben je echt goed gek!
kniesoor zegt
Gast, klets niet, oto is een koopje ! (nou ja, vergeleken met een M2 CS dan).
racerx zegt
Ik vind ‘m niet direct heel fraai, maar in tegenstelling tot de (M)4 is dit een ontwerp waar ik wel aan kan wennen op termijn. Het heeft wel wat ‘hommage’ vibes. Leuke kar!
papa zegt
Die kont ziet er niet uit… Een gemiste kans
prop zegt
Het zijaanzicht is mooi en clean. De voorkant lijkt wel een auto die met 90 tegen een muur aan is gereden.
De achterkant moest deze keer mislukken ipv de voorkant bij de 4-serie
berlinetta zegt
De 2-serie was echt mijn favoriete BMW. Dit is nog even wennen. Niet lelijk, maar ook nog niet mooi. Ik mis toch de dubbele koplampen en die achterlichten, tja. Ziet er een beetje droevig uit van achteren.
ericc zegt
Dus de duurste is even duur als de nieuwe Lotus van gisteren! Lotus voor mij…
560pk zegt
Ik vind ‘m mooi: goede sharknose, Hofmeister knik, geen hazentanden. Maar wat een (absurde) prijzen.
560pk zegt
@560pk: voor 2500 euro meer dan de 240 xdrive staat er een 540 xdrive voor de deur, bedoel ik maar.
willemveenstra zegt
Ook mooi een laag gewicht die nieuwe 2 serie:)
z4rickss zegt
Ziet er erg goed uit!! Alleen die prijzen 😵💫
raoufff zegt
Mooi ding! Als je saai wilt zijn is er Mercedes of Audi.
Edge zegt
Ik vind hem van voren en van de zijkant echt heel goed gelukt. Van achteren vind ik hem net even iets minder fraai. Door de vorm van die led-dagrijverlichting zitten de achterlichten opties een paar centimeter te laag.
veloce zegt
Geen reden km te miepen? M240i met altijd xDrive en automaat, dat noem ik nou jammer.
rotasaxal zegt
De 2 serie is weer gegroeid. Wat krijgen we straks dan weer er onder? Een grotere 1 serie en een 0,5 serie als nieuwe kleine BMW?
bernoulli zegt
Op papier een mooie auto. Maar een “normale grille” maakt er niet meteen een mooie auto van. Eigenlijk best wel een lelijke auto voor een coupé.