Na zijn run heeft de coureur waarschijnlijk dezelfde kleur als de Bentayga zelf.
Hoewel, misschien ook niet. Achter het stuur klimt namelijk niemand minder dan Rhys Millen, een cultheld in de Amerikaanse race-scene en ervaren rot als het gaat om ’s werelds bekendste heuvelklim. Bentley’s doel is om het record te pakken voor in serie gebouwde SUV’s. Momenteel staat dat record nog op naam van de Range Rover Sport. Om de tijd van die andere Brit te kraken, moet Rhys een gemiddelde snelheid halen van 96 kilometer per uur. Klinkt niet per se indrukwekkend, maar vergeet niet dat het allemaal ‘berg op’ is.
Om de klus te klaren heeft Bentley een speciale Benta (rijtest) gemaakt, hoewel de auto uitkomt in de production class en de techneuten dus niet volledig los mochten gaan. De basis van het racebeest wordt gevormd door een Bentayga W12, maar de luxobarge is voorzien van een rolkooi en extra plakkerige Pirelli’s. Bovendien is er 300 kilo aan onnodige interieurluxe uitgesloopt. Verder is de auto ‘standaard’, of beter gezegd uitgerust met opties die de gewone klant ook kan aanvinken, zoals de uitlaat van Akra en de Styling Specification Kit met wat carbon goodies.
Op een bepaalde manier is de komst van de Bentayga een gevalletje van ‘de cirkel is rond’. Onderhuids is de Bentayga immers een Q7 (rijtest) en die auto werd ooit geïntroduceerd als de Pikes Peak Concept in 2003. Dit weekend zullen we ondervinden of Bentley slaagt in haar opzet.
Update: en Bentley heeft het record gebroken! In een tijd van 10:49.9 is de Bentayga de snelste SUV. Video’s check je HIER en DAAR.
ikweethet zegt
Waarom zou Bentley dit willen. De Bentayga is hier helemaal niet voor bedoelt. En waarschijnlijk heeft Lamborghini al een Urus klaar staan om een belachelijk snelle tijd neer te zetten.
flatsix010 zegt
@ikweethet: waarschijnlijk kan Renault met de nieuwe Espace ook een record zetten in de MPV klasse, net zo relevant.
dondeboer zegt
@flatsix010: Zou ook niet de eerste keer zijn: https://www.autoblog.nl/vergeten-concept-car-renault-espace-f1
ikleesookoverautos zegt
@ikweethet: dat heet marketing. En een record in handen hebben is altijd mooi.
ghost zegt
@ikleesookoverautos: dat moet Guy Martin ook gedacht hebben als ik de laatste weken Discovery Channel mag geloven.
Gulli zegt
@ikleesookoverautos: ze hebben toch al het record voor de lelijkste SUV van allemaal?
dondeboer zegt
@ikweethet: Bentley hecht enorm aan hun erfgoed. Er is in de 20e eeuw enorm veel geraced in Bentleys, en dat was meestal in behoorlijk zware auto’s met veel vermogen die redelijk dicht bij het reguliere model stonden. Precies wat ze hier ook weer gaan doen. Als je een keer niks te doen hebt, zou je eens wat kunnen lezen/kijken over de Bentley Boys, een stelletje playboys die in de jaren 20 en 30 veel raceten met Bentleys (vnl. de Bentley Blowers) en daarmee in feite de grondleggers waren van de sportieve inslag van Bentley.
ikweethet zegt
@dondeboer: dit is een suv
dondeboer zegt
@ikweethet: Dat is toch precies de lol ervan. Met een buizenchassis met een, zeg 1200pk v8 en een continental GT-shell van carbonfiber zijn ze vast een stuk sneller die berg op, maar dat is eigenlijk hartstikke saai. Juist de keuze voor deze olifant op wielen in bijna-productietrim maakt dit een interessante race. Een raceauto bouwen is niet zo moeilijk (althans, meestal wordt de meeste techniek gewoon ingekocht). Vanuit marketing-oogpunt is het juist handig om te laten zien wat de Bentayga in huis heeft. Overigens zijn suv’s echt niet mijn ding en vind ik de Bentayga echt niet mooi, maar daar ging ’t hier niet om.
jorden zegt
@ikweethet: M
Moeder VAG bepaald wie het PR stuntje mag uitvoeren. Blijkbaar mocht Bentley in het zonnetje.
marinepower zegt
@jorden: zo heeft Bentley toch ook al eens Le Mans mogen winnen enkele jaren geleden? Andere sticker op de Audi Rxx.
autodrome zegt
Wat is dit toch een gedrocht, gemiste kans voor Bentley ….
desjonnies zegt
Valt allemaal in het niets bij een Nurburgring record en het bijbehorende stickertje, bestemd voor lieden van het geheime genootschap.