Er is geen ontkomen meer aan voor de forum ridders in gevecht met de BMW b0iZ: Audi wordt officieel een dure Volkswagen.
Vroeger toen alles nog beter was, waren de autofora nog leuk. Nu is het een ergerlijk gevecht tussen benzinehoofden en EV fans en heeft iedereen veel te lange tenen. Toen was het elkaar op het randje van guitig en irritant bestoken met de voor en nadelen van de Duitse drie. Uiteindelijk wil(de) immers iedereen een dikke Duitser hebben. Maar welke van de drie dan? Of welke van de 2,5 dan, zoals Mercedes en BMW fans smalend te berden brachten in het gezicht van boksbeugel b0iz. Omdat de verschillen tussen de drie destijds nog veel groter waren dan nu, was dit een vermakelijke bezigheid.
Inmiddels zijn de verschillen veel kleiner. Ja, Audi gebruikt in basis nog steeds FWD platforms met een matige gewichtsverdeling, want Audi vindt driften iets voor losers. Maar bijna alles wat echt blubberdik en Duits is, gebruikt nu AWD. De gaafste motoren zijn ook bij BMW al lang niet zo bespoke meer als voorheen. En qua onderstel en demping is alles instelbaar. Stereotypes als de softe comfortabele Merc tegen de scherpe sportieve BMW en de kneiterharde ondersturende Audi zijn daarmee verworden tot nuanceverschillen.
Desalniettemin hebben de BMW en Mercedes fans één punt nu definitief gewonnen. Audi als seperate entiteit zal namelijk spoedig volledig een ding van het verleden zijn. Nou was het natuurlijk al een wassen neus, daar VAG reeds 99,64 procent van de aandelen had. Maar het grote VAG koopt nu ook de rest van de aandelen op die nog in handen waren van anderen en haalt Audi van de beurs.
Tragisch genoeg vond de 130ste en laatste vergadering van aandeelhouders door het Coronavirus virtueel plaats. Spoedig zal er geen bewijs op de beurs meer zijn van Audi als een separate entiteit. BMW en Mercedes fans kunnen daardoor Audi fans in de hoek zetten zoals Brezjnev dat ooit deed jegens Europa fans. De grote C.C.C.P. partijbons uitte naar verluidt ooit de legendarische woorden ‘Europa? Wat is Europa? Geef me dan eens het telefoonnummer van de leider van Europa’. Wij zijn vast beniewd of nieuwe Duitse persdemo’s van Audi nu ook WOB op hun kenteken krijgen…
Image-Credit: @kuifje via autojunk
HZW zegt
Wordt ???
Dat is het altijd al geweest.
erikabarth zegt
@HZW nee hoor voor 1965 was het nog een zelfstandig merk
crashingduke zegt
@erikabarth: In de jaren 30 is het met Wanderer en DKW gefuseerd tot Auto Union, wat na de oorlog werd overgenomen door Mercedes. In ‘65 verkocht Mercedes aan VW.
risl zegt
@crashingduke: en Horch niet te vergeten
potver7 zegt
@erikabarth: nee hoor, tussen 1945 en 1965 was het in handen van Mercedes-Benz. En sinds de jaren 30 was Audi al onderdeel van Auto Union.
erikabarth zegt
@ potver dus niet altijd al een Vw geweest ?
Robert zegt
Dat Audi’s tegenwoordig ‘dure Volkswagens’ zijn, is niets nieuws en begint ze zelfs in die Heimat al behoorlijk parten te spelen. Het Duitse moederbedrijf van mijn werkgever heeft alle lease Audi’s inmiddels al ingeruild voor ‘gelijkwaardige’ modellen met een Seat- of Škoda badge. En daarmee de kosten voor het wagenparkbeheer substantieel verlaagd. En daarmee zijn zij niet de enigen, begreep ik van onze Duitse partnercollega’s.
alloallo zegt
En hoeveel Duitse collegae zijn reeds vertrokken? Volgens mij voert je werkgever ‘stiekem’ een reorganisatie uit!
ar156sw zegt
@RRRobert: Voor de gemiddelde leasevloot lijkt dat me hee verstandig. Volgens mij heeft Audi echt nog wel toegevoegde waarde (behalve de “badge” t.o.v. VW/Skoda/Seat, maar dat zit dan in de luxere uitvoeringen, grotere motoren en simpelweg grotere/duurdere auto’s. Een Q7 of A8 vind je gewoon niet bij die andere merken. Zelfs een A6 niet. Maar een A4 tegenover een Passat of Superb, of een A3 vs. Golf/Octavia/Leon, dan wordt de A4 pas interessant als je echt meer vermogen/luxe wil, als je hetzelfde niveau bij de andere merken kan krijgen, is dat waarschijnlijk de betere keuze.
saxoke zegt
@ar156sw: bij Seat kan je tot 300pk gaan, enkel de RS3 heeft dan bestaansreden in dat segment voor Audi.
potver7 zegt
@RRRobert: de meeste Porsche zijn zelfs ‘hele dure Volkswagens’, maar ik heb niet het idee dat iemand daar mee zit…
p3r0x zegt
@potver7: en een Ferrari en Maserati zijn Panda’s
2wheeler zegt
@p3r0x: smalende reactie, maar Potver heeft gewoon een punt hoor. Op de mattenset van een Cayenne stond bij de MK. 1 gewoon het VW logo. En dit is natuurlijk bij lage na niet het enige deel.
p3r0x zegt
@2wheeler: Tja, de Bertone X1/9 van mijn ouwe heeft ook Ferrari handgrepen, in een iPhone zit ook gewoon een Samsung batterij en de voedingssupplementen van de HEMA zijn 1 op 1 gelijk aan een A-merk welke 5(!) X zo duur is. Moet ik nog even doorgaan? ;)
pa045 zegt
@p3r0x: koop lekker die audi met hetzelfde onderstel, motoren, versnellingsbakken en infotainment als een Skoda. En ga dat dan voor jezelf op die manier verdedigen. Dan heb je altijd gelijk.
p3r0x zegt
@pa045: Wat een opgewonden standjes toch hier. BTW, ik heb geen Audi, geen iPhone en koop graag bij de HEMA.
toniominestrone zegt
@potver7: volgens ene meneer Clarkson zijn het platgeslagen Kevers.
e1000bmw zegt
@toniominestrone: terwijl dat enkel de 356 was.
bpc zegt
De suv’s wel maar verder ?
814Diecast zegt
Volkswagens zijn goedkope Porsches, leer dat nou eens ;-)
https://www.porsche-se.com/fileadmin/_processed_/4/7/csm_Beteiligungen_Web_4.20_en_c6a962ed65.jpg
HZW zegt
En Porsche is ontstaan uit een platgeslagen VW Käfer.
hhitalia zegt
Die mevrouw maakt vingervlekken op de motorkap van die mooie klassieke Audi…
tymo zegt
@hhitalia: straks maakt ze ook vingervlekken op de achterbank…
bierbuik zegt
@tymo: binnenkort nieuwe avondvideo; FakeAudi
wimof zegt
Uit ’72 of ’73 hoogstens ’74, ik weet het zo niet meer, het was een GL, dat is zeker. ik veronderstel toch het introduktiejaar.
tymo zegt
@wimof: ik vermoed dat ze toch uit het watersnoodrampjaar komt
smex zegt
Lagere segment Audi’s zijn inderdaad volume modellen wat neer komt op een fancy VW, maar als je deze modellen vergelijkt met die van MB en BMW zal je tegenwoordig weinig verschil meer zien (A-Klasse, 1-Serie). Ga je naar de hogere segmenten Audi kijken dan vind je veel samenwerking met Porsche, wat alleen maar mooi is. Daarnaast heeft Audi een volledig eigen research en development afdeling waar ze los van VW modellen verbeteren en zelfs soms een nee verkopen aan VW als het gaat om het gebruiken van door Audi ontwikkelde onderdelen. Dit artikel lijkt dus meer op de normale Audi haat dan een echt informerend artikel.
vaakbenjetebang zegt
Het is een kwestie van perceptie. De samenwerking met Porsche betreft enkel lompige PC Hooft-tractoren die voor Porsche weliswaar essentieel zijn, maar toch altijd op zijn minst de schijn tegen hebben in discussies waar het ‘echte Porsches’ betreft (wat dat dan ook moge betekenen). Is dat dan een meerwaarde voor Audi of een smet op het blazoen van Porsche? Dat Audi ‘nee’ verkoopt aan VW is ook vrij sterk uitgedrukt. VW heeft door schade en schande geleerd dat bepaalde segmenten nou eenmaal moeilijk toegankelijk blijven met ‘slechts’ een VW-badge waar een Audi-badge kennelijk wel vodoet. Dan is het ‘Marketing 101′ om sommige zaken exclusief voor Audi te houden (nou ja, exclusief, Bentley en Porsche krijgen geen nul op het rekest hoor).
Pas vanaf de A6 kun je met droge ogen beweren dat Audi niet een VW in een (te) dure jurk is. Is er dan iets mis met een VW in een dure jurk? Wederom, een kwestie van perceptie. Als je alle kwaliteiten van een Golf wilt maar je geeft graag 4kEUR (OK, ik gok het exacte bedrag, hang me er niet aan op) meer uit voor die in jouw ogen fraaiere jurk? Prima toch. Maar zo lang je voor een flinke som minder feitelijk dezelfde verzameling onderdelen kunt krijgen zonder noemeswaardig kwaliteitsverschil of rijgedrag, moet je niet raar opkijken dat er hele volksstammen cynisch zullen blijven doen over zo’n A3.
En ik zie de reactie al komen: ja, maar in een A-klasse zit een Renault-motor! Klopt. Maar er is nog wel een verschil tussen een motor en een versnellingsbak delen met een andere auto en een compleet platform waar je in de fabriek niet aan zou kunnen zien wat het gaat worden tot het dashboard er in gaat.
vaakbenjetebang zegt
Te laat voor een edit. Pas vanaf de A4 kun je met droge ogen beweren dat Audi niet een VW in een (te) dure jurk is.
saxoke zegt
@vaakbenjetebang: ik vind pas vanaf de A6. De A4 en passat verschillen technisch dan wel veel, toch zou ik een passant verkiezen boven een gelijk gemotoriseerde of even dure A4
vaakbenjetebang zegt
Denk dat ik zelf ook voor de Passat zou gaan in dit vergelijk, die is wat pretentielozer en ik vind het interieur wat opgeruimder. Maar liever laat ik ze beide staan voor een ander…
wimof zegt
Maar een Renault motor in een Mercedes, had dat eens durven uitspreken in de jaren eind 60′ begin ’70.
Ook dat is volksverlakkerij.
mashell zegt
@vaakbenjetebang: maar wat is een platform en een onderstel? Een platform is de manier waarop motor, versnellingsbak en voorwiel ophanging aan elkaar verbonden zijn. Die is van Polo tot A3 en Passat tot TT gelijk. Ook zijn er dingen zoals de berichten op de bussen gestandaardiseerd. Wat is een onderstel? Een auto heeft een zelfdragende carrosserie (die sterk verschilt tussen de hierboven genoemde) modellen dus er is niet zoiets als een bodemplaat. Het onderstel is de toegepaste achreras en de afstemming van vering en demping. Je ziet in de fabriek meteen al of het een Polo of TT gaat worden en die rijden onvergelijkbaar met een Passat.
vaakbenjetebang zegt
Er is natuurlijk wel degelijk zoiets als een bodemplaat, dat is wat anders dan een separaat chassis. Dat deze tegenwoordig wat meer schaalbaar is dan, zeg, in de jaren ’80 en ’90 is een kwestie van voortschrijdende productietechniek. Daarmee kan een fabrikant nu meer onderscheid aanbrengen tussen, noem eens wat, een Golf en een A3 dan ten tijde van de Golf IV en de eerste generatie A3. Neemt niet weg dat ze vergaand hetzelfde zijn. Het verschil tussen een Polo en een TT lijkt me evident (ben niet per se heel erg thuis in de VW-spullies maar een Polo is toch een afgeschaald MQB-ding wat meer met een A1 en een Fabia te maken heeft dan met een TT?), maar wat ik bedoel is het verschil tussen een Leon, Golf en een A3plus hun bluf-SUV-zusjes als ‘setje’ of een A1, Polo, Fabia en Ibiza + vadsige zusjes als ‘setje’. Dat is vrijwel non-existent. Een platform is namelijk niet alleen de voorwielophanging, het is de hele technische architectuur en die is voor al deze setjes auto’s gelijk. Alle onderdelen die er toe doen zijn dus gewoon uitwisselbaar. Ja, en dat er dan een nuanceverschil in vering en demping zit voor die drie zal heus wel, en dat er in het infotainment van de Audi een paar regeltjes code niet zijn ‘uit-ge-comment’ zal ook wel, maar je kunt er lang en kort over bomen: in essentie is het dezelfde technische blokkendoos met een ander jurkje. Daar is niets mis mee, maar een feit is het. Waar VW heel goed in is, is het verkopen van dit trucje – de man in de Seat krijgt de indruk dat hij ‘voor weinig’ in driekwart van een Audi rijdt. Keerzijde van die medaille is dat cynici het altijd omgekeerd zullen zien. Zelf hang ik er niet per se een waardeoordeel aan, ik stel alleen vast dat het in de basis allemaal vergaand dezelfde worst is met een andere sausje. En als je meer wilt betalen voor truffelsaus dan voor good old curry – dan ben je bij Imbiss VW aan het juiste adres.
bernoulli zegt
Benieuwd hoevee mensen alleen gaan reageren nav de titel. ?
jajeroenja zegt
Skon tetten madam!
bsxc2 zegt
Die zullen nu nog iets lager liggen, vrees ik.
v60germany zegt
@jajeroenja: 2 tieten, 4 ringen.
Beetje de metafoor met VW 2 dikke schroeven en Audi 4 dunne schroeven.
Tot zover.
raoufff zegt
Audi is echt een automerk waar ik echt totaal niks mee heb, niks nakkes nada. OK, een A6/S6 (C5) of A8/S8 (D2) zou ik graag voor de deur willen hebben staan, maar alles wat daarna is gekomen is gewoon een VW met wat extra chroomrandjes, knuffeldashboard en een hoger werkplaatstarief.
wimof zegt
Duurdere showroom , hogere eisen, specifieke werkplaatsuitrusting, we kunnen nog wel een tijdje verdergaan.
Destijds, ik praat nu voor 2010 was het uurloon gelijk aan dat bij VW, doch de werkingsonkosten lagen vele malen hoger, ik heb het aan de lijve mogen ondervinden. Daarna zijn de hogere uurlonen en nog strengere eisen gekomen, maar toen was het al te laat voor me. Hogere uurlonen en een bewuste strategie om de kortingen onder controle te brengen en dat allemaal om het uiterlijk vertoon te kunnen opbrengen. En de invoerders die per wagen, laat ons zeggen 20% overhouden voor hun onkosten, onkosten die ze bij elke gelegenheid doorrekenen aan hun dealers.
Het zijn de gladste alen die vandaag overblijven (althans in Belgiê) .
jdeboer zegt
Feit blijft dat je bij VAG voor alles duurder dan de Skoda’s teveel betaald hebt.
Als je echt kwaliteit en een premium gevoel wilt dan koop je een Mercedes uit de tijd dat Bruno Sacco daar het design deed.
eklasse zegt
@jaapiyo Vroeger toen alles nog beter was, was er nog geen clickbait ;)
monsieurleloure zegt
Als je er over nadenkt is het een meesterzet van VW.
Als je een VW Polo vergelijkt met een Audi A1 is de Polo 4500 euro goedkoper terwijl de uitrusting nagenoeg gelijk is.
Je moet dan als particulier wel heel graag die 4 nullen in de grille willen hebben want eigenlijk is het waanzin als je er over nadenkt.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=92197&id2=99835
mashell zegt
@monsieurleloure: misschien is het wel helemaal niet zo’n waanzin, voor dat extra geld krijg je een mooier afgewerkte wagen, met een meer uitgesproken design, meer keuzes qua personalisatie, een beter infotainment systeem en bovenal een hogere restwaarde. Het hoeft onder aan de streep dus niet eens zo veel meer te kosten om een leukere auto te rijden.
monsieurleloure zegt
@mashell: die ‘hogere’ restwaarde heb je zelf voorgefinancierd. Betere infotainment (wat een woord) Volgens mij schroeft VAG over hetzelfde in, daarom is het ook zo heerlijk in trek bij het dievengilde. Nee, je hebt mij niet overtuigd en dat hoeft gelukkig ook niet ?
saxoke zegt
@mashell: hier ben ik het niet mee eens…. de A1 is een knap wagentje geworden, maar dat is bvb de Ibiza ook. Zelfde motoren zijn te krijgen en qua rijden scheelt het ook niets (jan met de pet zal het verschil niet merken). Infotainmé is in alle vag’s gewoon t zelfde. Het MIB2 systeem vind je in bijna alle versies terug… Die extra meerprijs die je bij aankoop betaalt, krijg je ook maar gedeeltelijk terug bij wederverkoop.
mashell zegt
@saxoke: maar MIB2 (er is ook al MIB3) is helemaal geen infotainment systeem. Het is een concept voor een infotainment systeem. Dus een manier waarop hardware en software worden opgezet om een infotainment systeem te bouwen. Er zijn een handjevol leveranciers die een MIB implementeren waarbij er tussen Skoda, VW, Audi, Porsche en Bentley flinke verschillen kunnen zitten in features, prestaties (hardware!), beeldscherm resoluties en user interface.
saxoke zegt
@mashell: mib3 is er idd ook intussen. De basis unit bij de afgelopen reeks (golf7/leon5F/octavia vant vorig model) is in alle modellen t zelfde. Sommige met HDD sommigen zonder, sommigen in 6.5″ sommigen in 8″. Maar de basis is dezelfde. Ik heb het 6.5″ systeem in mn Leon, maar ik kan er zo een 8″ op aansluiten, verder maakt t weinig verschil. Innerlijk zijn ze allemaal t zelfde, buitenkant zijn ze net iets anders….
wimof zegt
Je gaat in godsnaam toch geen Polo met een A1 vergelijken, dan moet ik je toch eens op ontdekkingstocht sturen.
4 wielen en dezelfde olievuldop volstaan niet om ze over dezelfde kam te scheren.
saxoke zegt
@wimof: tuurlijk wel. Ik vergelijk mijn Ibiza zelfs met een A1 en kom er dan achter dat de Ibiza echt niet de verkeerde keuze is.
wimof zegt
Uiteraard is een Ibiza geen verkeerde keuze maar het is geen A1.
StijnB zegt
Ga eens naar de gedeelde fabriek kijken…
jupke zegt
Alle techniek binnen de VAG groep is hetzelfde! Wat je vastpakt en ziet is anders! Alleen de prijzen zijn anders! Dat noemen ze marketing!
mashell zegt
@jupke: en dat is maar ten dele waar. Als je goed kijkt is een Passat op de motoren na technisch onvergelijkbaar met een A4. En zelfs wagens op het zelfde platform hebben flinke verschillen.
jdeboer zegt
Blijf vooral in je eigen onzin geloven, PON is je dankbaar voor je onwetendheid.
dijan zegt
Het is wel zo dat de nieuwe Audi A3 ,de BMW 1 en de Mercedes A in een vergelijkende test verslaat en op plaats 1 staat.m Hetzelfde met de VW Golf 8 in vergelijking met Ford Focus en Opel Astra komt de Vw als winnaar ! Maar ga eens rijden in een Audi en zeg dan pas iets . Ps in test met oudere autos in Duitsland kwamen Audi ,VW ,Mercedes ,Bmw met de minste mankementen en minste met pech onderweg. Slecht waren; Hyundai en Kia in deze statestieken . Waarom lezen we deze positieve dingen niet hier??? Zoals al eerder door anderen hier reeds gezegd ;toch wat haat tegen Audi?
Goed_Koopman zegt
@dijan: Omdat in een Duitse test vaak een Duitse auto wint. Dat is een feit. Daar was een aantal jaren geleden nog een flinke affaire over. Nota bene de ADAC manipuleerde testresultaten in het voordeel van haar belangrijkste geldschieters. En verder: een test met gebruikte auto’s is nooit objectief. De onderhoudsstaat is doorslaggevend en als je een matig onderhouden Hyundai met een tot in de puntjes verzorgde BMW vergelijkt mag de uitkomst geen verrassing zijn.
mashell zegt
@goed_koopman: die ADAC verkiezingen was een populariteitsverkiezingen waarbij niet de uitslag maar het aantal stemmen gemanipuleerd was. Ook wint bij Autobild lang niet altijd een Duitse auto. Kia’s winnen vanwege de lange garantie ook wel eens. Zo’n Golf wint vaak omdat het een typische allrounder is. Dat is gunstig voor de meeste consumenten en ook in een test met een neutrale puntentelling. Juist daarom is een test winnaar ook helemaal niet altijd “de beste auto” die je dan met gezond verstand zou moeten kiezen, voor jou persoonlijk kunnen andere aspecten een andere weging hebben waardoor voor jou een andere auto de beste is. Vergelijkende testen zijn zinvol maar de conclusies daaruit alleen nuttig voor mensen zonder eigen mening.
Goed_Koopman zegt
@mashell: Gemanipuleerd is gemanipuleerd. Of dat nou het aantal stemmen is of iets anders. Aan de basis van elke manipulatie ligt een drijfveer aan ten grondslag. Als eerste een persreisje mogen maken, persfoto’s onder embargo ontvangen, sponsordeals. Als je lief doet, zorgt een merk/importeur ook goed voor je kanaal dmv relevante content. Bijna alle Duitstalige autovideo’s op YouTube hebben tegenwoordig ‘Dauerwerbesendung’ continu in beeld staan. En terecht imho.
550maranello zegt
Verschil van 4500 tussen polo en A1? Ach, tegenwoordig wordt alles geleast, dus dan is het verschil voor private lease b.v. Nog maar 20-30 euro per maand. Kies ik een A1.
saxoke zegt
@550maranello: want dat vind de buurman mooier. Bij gelijke uitrusting en een deftige, dezelfde, niet standaard 90pk, motorisatie zal de prijs heel anders zijn. In het nadeel van de 0000
tortuga zegt
Ik kwam voor de foto, de rest is bijzaak… zal nooit een VAG fan zijn
mustang750supersnake zegt
hmmmm….lekkere kannonnen
raoufff zegt
@mustang750supersnake: ik ben benieuwd hoe ze er nu zullen bijhangen…..
mustang750supersnake zegt
@raoufff: ben bang dat ze liggen…
mashell zegt
Ik zie niet waarom een handje vol aandelen dat van eigenaar wisselt nou iets zou moeten veranderen voor Audi.
goodvibrations zegt
Tjah.. Iedereen weet dat VW verschillende batches hanteert.. Audi, seat, skoda etc.. Maar dat doen ze erg goed vind ik.. Jij wil premium en een prachtig interieur? Prima lap flink wat extra en rij in een mooie audi.. Boeit het je allemaal niets? Zie hier een skoda..
Dutchcarwizard zegt
Mooie koplampen.
moveyourmind zegt
Vroeger was het verschil tussen Audi en VW nog kleiner. De A50 en de Polo waren bijna éën pot nat. De Passat was praktisch hetzelfde als een Audi 80, alleen dan met vijfde deur en alleen de Audi 100 was een op zichzelf staand model.
En Audi’s waren best wel oubollig. Daar kwam pas in de jaren ’80 langzaam verandering in. Maar pas laat in de jaren ’90 begon Audi zich echt te ontwikkelen als alternatief voor BMW en Mercedes. En je kan zeggen wat je wilt, het is ze wel gelukt een plek tussen deze twee merken te vechten. Iets wat vele andere merken niet gelukt is.
bArTaAfJeS zegt
Dat roepen VAG mannetjes altijd, maar het is niet waar. Stap na een ritje in een fatsoenlijke BMW maar in een vergelijkbare Audi en het dode stuur, suffige motor en het wollige onderstel roepen weerzin op.
Stap van een statige E Benz of S klasse in een A6 of A8 en je doet merkbaar een stap terug.
Blijft een feit dat een Golf of Passat nog steeds een goede benchmark zijn voor hun segment. Behalve wanneer de betrouwbaarheid aan de orde komt, dan kun je beter in een Kia stappen, heb je iets beters en nog langer garantie ook.
mashell zegt
@baafjes: “dode stuur, suffige motor en het wollige onderstel” dat zijn subjectieve kenmerken. Er heerst bij veel auto liefhebbers en journalisten het idee dat “sportiever = beter”. Maar dat slaat nergens op. Comfortabel rijden en niet alle informatie maar alleen relevante informatie krijgen is op de lange afstanden veel beter. Sportief is leuk voor de zondagmiddag, comfort is fijn voor alle andere momenten. Ik rijd BMW maar die kunnen nog wel wat van Audi maar ook Peugeot leren over onderstel afstemming.
wimof zegt
Bij een Polo liep de laterale sierlijst recht, bij de Audi 50 liep het met de taillelijn mee omhoog. En wat we niet zagen, een betere geluidsdemping , andere stofferingen en net iets meer basisuitrusting.
Pekel zegt
Wij waren op zoek naar een SUV of Crossover voor maximaal €40.000 en met zoveel mogelijk luxe opties die ook 1500kg mag trekken. Het is een VW T-Roc geworden, Seat en Skoda vonden we wat styling betreft niet zo mooi, maar Audi is gewoonweg veel te duur. Vergelijkbare auto van Audi met de zelfde motor en de zelfde hulpmiddelen, opties en luxe is gewoon €9000 duurder?
Oh en wat me ook bij diverse Audi modellen opvalt is dat ze altijd minder hoofdruimte en beenruimte hebben als VW, Seat, Skoda.
Ze zijn dan misschien met iets mooiere materialen afgewerkt, maar voor €9000 minder neem ik graag een kunststof dashboard voor lief.
xjs678qr zegt
Ik zit mij heel de tijd af te vragen welke Audi de broer van de Arteon is…. A7?
mashell zegt
@xjs678qr: de Arteon is een bijzonder exclusieve MQB auto. De enige bijzondere exclusieve MQB auto die Audi heeft is de TT.
alloallo zegt
@xjs678qr @mashell De Skoda Superb en de Arteon lijken even groot te zijn.
bArTaAfJeS zegt
Altijd weer grappig om te zien hoe de VAG adepten die altijd zo graag riepen dat Saab opgehoerde gerebadgde Slopels aanbood te vuur en te zwaard hun priemiejum merk verdedigen met dezelfde argumenten die ze van Saab liefhebbers smalend wegwuifden.
De overeenkomst met Apple adepten is frappant, de waarheid telt alleen wanneer het zo uit komt, voor de rest is het bagatelliseren van alles wat niet in het straatje past. Ik zie die ID3 nog steeds nergens, en wat blijft de priemiejum uitvoering van Horch? Enne, dat sjoemelen deed iedereen toch? En de betrouwbaarheid van de VAG merken bestaat alleen in het eigen universumpje.
Gelukkig is met deze wassen neus van zelfstandigheid er weer een onzin argument verdwenen, VAG zag ook wel in dat ze alleen zichzelf nog voor de gek hielden.
wimof zegt
Als je 459768 km kunt rijden met dezelfde motor,koppeling, versnellingsbak, lagers , cardanassen,veren,1ste turbo,eerste radiator en nog vele om niet te zeggen bijna alles, 2de uitlaat en 2de batterij, om de 120.000 nieuwe riem en geen oliebijvullen tussen de onderhouden (30.000) in dan mag je stellen dat VW degelijke producten bouwt.
monsieurleloure zegt
@ Wimof, dat klinkt als een vroege tdi en niet als bijvoorbeeld een 2.0tdi biturbo.
VW heeft ook een zooitje rotzooi op de markt geflikkerd..Tegenwoordig lijkt het weer een stukje beter te gaan.
bArTaAfJeS zegt
Ik heb mijn Saab 9-5 Aero Estate op lpi verkocht met 540K op de klok, de nieuwe eigenaar staat inmiddels rond de 630K, wel een nieuwe koprevisie inmiddels, koppakking was gaar.
Best aardig voor een Slopel aftreksel.
sprankel zegt
Altijd grappig om de Duitse merken hoog van hun toren te horen blazen met hun premium wagens die de top moeten zijn. Sta je met Duits merk A bij voor een coating bij een gespecialiseerd bedrijf, toch jammer dat de onderliggende lak kwaliteit zo slecht is (appelsien wegen lucht tijdens het spuiten), krijg je als antwoord, mijnheer, ik krijg hier wagens binnen van Duits merk B van 150 000 euro die nog 10 keer erger zijn, je mag nog van geluk spreken.
De een loopt te beweren dat een liter olie op 1000 km normaal is, de ander dumpt diesel restanten van zijn fijnstoffilter (word tegenwoordig diesel ingespoten om uit te branden) in de motorolie wat onder normale omstandigheden geen probleem is en anders kan je een nieuwe motor leggen (uiteraard is dat je eigen schuld en dus geen garantie) en allemaal verkopen ze veel show aan hun klanten met weinig inhoud, dik te betalen uiteraard.
En ja, de Duitsers hebben hun pluspunten maar dat uit de hoogte doen, wij zijn de beste, om de beste te zijn moet je blijven vechten en u iedere keer opnieuw bewijzen. Maar bon, ze gaan wel vroeg of laat een schop onder hun kont krijgen, het merkwaardige is dat uitgerekend de CEO van VW zelf verkondigd heeft dat het 5 voor 12 is voor de Duitse auto industrie.
gregorius zegt
Maar ze maken wel power-stationwagons. En na 4-5 jaar SUV wil ik er weer een.
Waar kan ik nog meer een power-stationwagen met alle luxe vinden?
stationcar zegt
Kijk, het probleem van Audi is dat niet duidelijk is waarom je het zou kopen. Mercedes staat voor comfortabel rijden en absolute top qua afwerking. BMW’s zijn sportief maar niet compromisloos dus fijn voor alle dag. Maar wat is Audi? Natuurlijk kan je er hard mee rijden, maar het merk staat nergens voor, ja ze gebruiken de holle frase ‘voorsprong door techniek’, maar wat ze daar mee bedoelen is volstrekt onduidelijk aangezien ze onderdeel zijn van de grote VAG onderdelenuitwissel- en bespaarmachine. Ik denk dat dit ook de reden is dat er maar weinig autoliefhebbers zijn die Audi fan zijn. Er zijn natuurlijk wel VAG fans, maar Audi fans? Ze zijn in ieder geval niet met zoveel als de BMW en Mercedes fans. Overigens is het sprookje van Audi ook verkooptechnisch wel een beetje klaar, de huidige duurdere series als A4, A6 en A8 raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Die SUV modellen gaan nog wel aardig, maar echte topklasse bakken verkopen ze amper meer. Voor mij blijft Audi dus ook een nét niet merk zoals Volvo en Alfa dat ook zijn. Ze doen hun best, zijn meer dan een Ford of Renault, maar zijn zeker geen BMW of Mercedes.
jdeboer zegt
Audi’s zijn altijd overgewaardeerde, overprijsde VuilnisWagens geweest, alleen in de ogen van de badgesnobs is het premium.
jeroenm83 zegt
Weet je wat we doen? Ik nodig je uit voor een rondje in mijn Vuilniswagen, zoals je dat zelf noemt. Tegen de tijd dat de olie warm is, heb jij met alle overgewaardeerde knopjes kunnen spelen en van mijn muziek kunnen genieten van het overgeprijsde geluidssysteem. Geven we erna even gas. En dan praten we verder, ok?