De Nederlander staat volgend jaar niet langer aan het roer.
Sinds juni 2018 is Bram Schot aangesteld als CEO van Audi. Hij volgde de omstreden topman Rupert Stadler op. Een knappe carrièrestap die helaas voor de Nederlander van korte duur is geweest. Eerder dit jaar werd bekend dat de positie van Schot waarschijnlijk slechts van tijdelijke aard zou zijn en nu is het officieel: Schot moet plaatsmaken voor een vervanger.
Schot blijft nog tot 1 april 2020 aan als CEO van Audi. Zijn opvolger is Markus Duesmann die vanaf die datum het stokje overneemt. Schot krijgt geen andere positie binnen Audi of Volkswagen en vertrekt eind maart bij de Volkswagen Groep. Wat de Rotterdammer gaat doen is vooralsnog niet bekend. Dr. Herbert Diess zei het volgende over Schot:
He took over the management of AUDI AG at a difficult time, very successfully managed the business and initiated important changes. We expressly thank him for that. – Dr. Herbert Diess, Chairman of the Supervisory Board of AUDI AG
De 50-jarige Duesmann komt over van BMW, waar hij nu de functie van Board of Management Member for Purchasing bekleedt.
escortje zegt
Blijven toch Duitsers.
parasite888 zegt
@escortje: Een typische, nuchtere en vooral goed onderbouwde Nederlandse reactie. De beeste man werd als crisismanager binnengehaald en nu dat de tijd rijp is moet hij verder. Is niet meer dan logisch.
bobje zegt
@parasite888: hij zit anders al sinds 2011 bij VAG, dus echt interim is hij niet.
str8six zegt
@escortje: ja en?
kempenaer zegt
@escortje:
Klopt, het blijven Duitsers. Altijd opletten met dat volk.
drsjeroen zegt
Wat een pannenkoek die Duitser zeg. Een inkoper aan de top van Audi. Dat worden (nog) minder creatieve uitsluitingen. Weten we in ieder geval hoe de Audi A4 er in 2030 uitziet…. iets met creatieve verlichting. Ben ik de enige die de bewegende LED-richtingaanwijzers kinderachtig vind?
torsen zegt
@drsjeroen: Ik vind de dynamische richtingaanwijzers een topuitvinding.
Eindelijk een motivatie voor de bestuurders om die krengen te gebruiken want anders zien mensen natuurlijk niet dat ze óók die optie aangevinkt hebben.
jules713 zegt
@torsen: Dit is hilarisch, maar er zit volgens mij nog écht een kern van waarheid in ook.
billymobiel zegt
@drsjeroen: Nee, je bent niet de enige. Typisch voorbeeld van marketing onzin om meer marge te maken..
kniesoor zegt
@drsjeroen: Qua dat laatste : eens, aanstellersverlichting wat mij betreft.
9000cse zegt
@drsjeroen: Als ik kijk naar de reacties van reaguurders op het voorstellen van nieuwe auto’s/modellen, dan worden die over het algemeen nogal negatief ontvangen, omdat de veranderingen niet groot genoeg zijn. Daarbij wordt vergeten, dat bijna alles al een keer opnieuw gedesigned is. Echte vernieuwingen worden daarom nogal eens ontvangen als te extreem. Voorbeelden: De laatste Civics en Priussen. Daarom kom je er als designer bijna niet omheen om zich de geschiedenis in modernere vorm te laten herhalen. Die richtingaanwijzers van Audi zijn ook zo’n gemoderniseerde versie van wat Ford USA al ver in de vorige eeuw toepaste op o.a. de Thunderbird. Het wordt ook steeds moeilijker om iets werkelijk moois en unieks te creëren, omdat het om niet meer dan carrosserieën op 4 wielen gaat en dat kun je alleen nog maar proberen om details te veranderen/verbeteren.
torsen zegt
@9000cse: Mwoah, dat valt ook wel mee. Het heeft voornamelijk met de smaak van de kopers te maken.
De Civic is duidelijk niet op de europese markt gericht. En dat werkt, want het was de op één na best verkopende auto in de USofA (iig in 2018).
Loek zegt
@drsjeroen: ik meen me te herinneren dat Jaguar er ooit een twist aan gaf dat het ‘veiliger’ is. Je kunt van lange afstand zien welke richting een aanwijzer op gaat. Wanneer iemand van baan wisselt, zit daar een kern van waarheid in, al is het grotendeels wel wat gimmick-achtig.
Ik vind het persoonlijk een grappige toevoeging. En wat betreft opties, je kunt niet kiezen voor dynamische richtingaanwijzers. Ze zitten altijd of standaard op de auto, of in een LED-pakket. Als er een soort richtingaanwijzer bij je fancy LED-matrix koplamp komt, neem je dat voor lief.
Ik snap Audi eigenlijk wel. LED-knipperlichten zijn al een ding sinds begin 2000 (Hyundai Equus), dus je moet ook eens vooruit.
mashell zegt
@720s: het werkt natuurlijk andersom, mensen bestellen de dure led matrix koplampen zodat ze de kei leuke dynamische knipperlichten krijgen. Zou ik ook doen, zonder is je Audi gewoon niet af en heeft een budget uitstraling.
406_v6 zegt
@drsjeroen: ik zeg de nieuwe J osé Ignacio López de Arriortúa ?
kempenaer zegt
@drsjeroen:
Inderdaad, kinderachtige aanstellerij die knipperlichtjes van audi.
torsen zegt
@RubenPriest: Hulde voor de keuze van de foto’s. Eerst het zure gezicht van Schot en dan de bijna komische grimas van z’n opvolger eronder. Ik kreeg er een glimlach van op m’n gezicht.
Dutchcarwizard zegt
Bram bedankt. Er is nog een directiefunctie beschikbaar bij Feyenoord.
gregorius zegt
Staat er ook bij wat zn oprotpremie is? Zal vast niet slecht zijn voor die 22 maandjes aan het hoofd staan.
Hubert zegt
Op die plek gezet als crisismanager. Crisis is voorbij, dus zijn tijd zit er op.
Nu is het tijd voor een andere aanpak. Dus tijd voor een andere manager. Is heel normaal.
560pk zegt
@Hubert: crisis voorbij?
vondick zegt
@560pk: jup
m550d zegt
Respect voor Bram. Was het misgegaan, was zijn hele carrière naar de haaien.
smultie zegt
@m550d: :’)
drdre1 zegt
Ben benieuwd wat Schot voor de boeg heeft. Er zit dus geen Schot meer in de zaak. Cum Schot, ’t is weer tijd om ’n nieuwe functie te zoeken! 22 maanden als interim CEO, heeft ‘m vast schotrijk gemaakt… ?
monaco zegt
@drdre1: Dat was hij al want zat hiervoor in de raad van bestuur, ontzettend vriendelijke man trouwens en ondanks zijn positie erg bescheiden.
drdre1 zegt
@monaco: alsof je mij omschrijft, maar dan zonder de rijkdom. ?
mashell zegt
Na een afkoel periode komt hij gewoon in de raad van toezicht van VW, Daar zitten nog steeds mensen uit het diesel sjoemel tijdperk in, als hun termijn is afgelopen dan is Bram de perfecte kandidaat.
mashell zegt
Wij denken dat BMW een auto fabrikant is maar het is eigenlijk gewoon een opleidingsinstituut voor managers van VAG.
ghost zegt
Schot krijgt ws nog wat miljoenen mee als blijk van dank. Kan je nog wel wat tijd mee uitzitten..