De Audi R8 V10 GT is terug en dit keer betreft het een RWD supercar!
Het is 2010 als Audi het ultieme model van de R8 presenteert: de GT. De Duitse autofabrikant uit Ingolstadt maakt er in totaal 666 exemplaren van. 333 keer een coupé en 333 keer een cabrio. Het is de meest hardcore variant van de R8. Zie het als de Lamborghini Gallardo Superleggera van Audi. Dat sausje past Audi twaalf jaar later opnieuw toe met de komst van de V10 GT RWD.
Het is de krachtigste achterwiel aangedreven Audi ooit. De achterwielen krijgen 612 pk en 565 Nm koppel te verwerken, gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Met de nodige gewichtsbesparing weegt deze hardcore R8 een deftige 1.570 kg.
In 10 seconden op 200 km/u
De prestaties liegen er niet om. 0-100 km/u is in 3,4 seconden een feit. Het sprintje naar de 200 is gedaan in 10,1 seconden. De topsnelheid ligt op 320 km/u. Het is Audi’s afscheid van de iconische atmosferische 5.2-liter V10. Deze motor heeft er trouwe jaren van dienst op zitten. In 2009 geïntroduceerd met de eerste generatie R8, is de tiencilinder nog steeds de basis van de supercar van Audi.
Torque Rear Mode
Naast een setje lichtgewicht velgen en een nog bombastischer uiterlijk heeft Audi R8 V10 GT RWD nog veel meer unieke kenmerken. De ratios van de versnellingen zijn aangepast ten opzichte van een gewoon model. Daarnaast is er iets nieuws genaamd Torque Rear Mode. Met deze feature kun je instellen in hoeverre de auto slip toelaat. Je kunt kiezen van level 1 (nauwelijks slip) tot level 7 (Full @wouter driftmode). Aan de hand van een knop op het stuur kun je de instellingen eenvoudig wijzigen.
Interieur
De 20-inch wielen staan op Michelin Sport Cup 2 banden. Elke Audi R8 V10 GT RWD komt met kuipstoelen en een rolkooi. Het interieur is een knipoog naar de oorspronkelijke GT, met een kleurencombinatie van rood en zwart. Daarnaast is er heel veel carbon te vinden op deze supercar. De splitter, de spoiler, canards, delen van de achterbumper. Het is allemaal van carbon om zoveel mogelijk gewicht te besparen.
Net als de eerste R8 GT, bouwt Audi slechts 333 exemplaren van deze GT V10 RWD. Klanten kunnen zien welk nummertje ze hebben aan de hand van een embleem ter hoogte van de versnellingspook. Het is vooralsnog exclusief een coupé, of er ook een cabrio volgt is niet bekend. De Duitse prijs begint bij 225.000 euro. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend.
rollingstoned zegt
Dus in Nederland wordt ie minstens tegen de 3 ton door alle heffingen en accijnzen e.d. wat een hoop geld voor een Audi…
wimof zegt
Maar wat voor 1!
Richmond zegt
Dus omdat een Audi is mag het niet, maar als het de naam van een exclusief merk dan wel?
rollingstoned zegt
Waar lees je precies dat Audi ‘het niet mag’?
erwingrunn zegt
Vreemd genoeg zal ik het eerder aan deze R8 GT uitgeven, dan aan een Lamborghini.
nooffence zegt
Je kunt het ook zo bekijken: Huracan met audi logo’s…
kniesoor zegt
Mooi package, waardige uitzwaaier voor de V10. Lijkt me een heerlijk rijijzer 👌
osmo zegt
Ik dacht dat de R8 al lang uit productie was. Je ziet ze ook niet meer rondrijden.
hanselegans zegt
Inderdaad exclusiever dan een lambo. En al zeker dan een 911 Turbo.
PunicaOase zegt
Fantastische auto. Een streling voor het oor. Ga hem missen.
Jagris zegt
Wat een beest zeg. Mooie laatste editie van een icoon.
HZW zegt
Dan zal nu wel de R8 4.0 V8 Biturbo met 600+ pk en Plug-in Hybrid systeem zijn intrede gaan doen.
hanselegans zegt
Nee, volgende R8 wordt puur elektrisch. Een V6 wordt de motor van de andere RS-modellen. V8 gaat er ook uit bij Audi.
Als je binnen 10 jaar nog eens een V10 hoort, komen er tranen van geluk volgens mij.
Bjorn zegt
idd,hier heeft iemand net een v10 R8 gekocht met R kenteken rijdt regelmatig langs mn huis ,je voelt m gewoon aankomen