De nieuwe elektrische Audi Q4 e-tron brengt je maximaal 520 kilometer ver en komt in twee smaakjes op de markt.
Ach, is ‘ie niet schattig? De Audi e-tron heeft er een klein elektrisch broertje bijgekregen. Een segment lager gaat deze nieuwe Audi Q4 e-tron opereren. De Duitse autofabrikant lanceert de EV in twee modelvarianten. Als gewone SUV en als Sportback met zo’n aflopende daklijn. Net als de Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4 staat deze Q4 e-tron op het MEB-platform van Volkswagen.
Audi Q4 e-tron Specificaties
De nieuwe Q4 e-tron is 4,58 meter lang. Daarmee is de elektrische auto ongeveer 9 centimeter korter in vergelijking met een Q5. Toch heb je meer beenruimte in deze Q4 in vergelijking met de Q5. Dat heeft te maken met het feit dat het MEB platform speciaal ontwikkeld is voor elektrische auto. Door het ontbreken van een verbrandingsmotor kunnen designers meer ruimte in het interieur maken. De wielbasis bedraagt 2,76 meter. Een ander grappig detail is dat je in elk deurpaneel een 1 liter drinkfles kunt opbergen.
Men brengt de elektrische auto in drie varianten op de markt. Het krachtigste topmodel heeft 299 pk. Met de Q4 40 e-tron kom je het verst.. Deze heeft een opgegeven actieradius van 520 kilometer. Opladen gaat met maximaal 125 kW. Dit resulteert in 130 kilometer bereik na zo’n 10 minuten laden. De versies met achterwielaandrijving mogen 1.000 kg trekken. De quattro uitvoeringen mogen maximaal 1.200 kg trekken. Deze modellen komen op de markt:
- 35 e-tron – 170 pk/ 310 Nm – 349 km actieradius
- 40 e-tron – 204 pk / 310 Nm – 520 km actieradius
- 50 e-tron quattro – 299 pk/ 460 Nm – 488 t/m 497 km actieradius
Audi zou Audi niet zijn als ze niet iets met de verlichting hebben gedaan. De koplampen krijgen vier door de bestuurder instelbare dagrijverlichting. Je kunt zo uit vier verschillende patroontjes kiezen. Tja, je moet iets verzinnen om origineel te blijven. Verder komt de Q4 e-tron met een augmented reality head up display. Daarmee kun je zo’n 10 meter in de verte kijken. Navigatiepijlen worden bijvoorbeeld voor je neus op de weg geprojecteerd. Zo kun je de ogen gericht houden op de weg. De bagageruimte achterin bedraagt 1.490 liter, of 1.460 liter in het geval van de Sportback.
Prijs en beschikbaarheid
En dan de prijzen. In eerste instantie komt de Q4 e-tron eerst als gewone SUV op de markt. De Sportback volgt later. In eerste instantie is het model verkrijgbaar als Launch Edition met de nodige extra’s. Onder andere een panoramadak, parkeerhulp plus, een warmtepomp, de achteruitrijcamera en adaptieve cruise control zijn inbegrepen. De prijzen zie je hieronder. Leveringen starten in juni.
- Q4 35 e-tron Launch edition – € 48.295
- Q4 35 e-tron Launch edition Advanced – € 53.045
- Q4 35 e-tron Launch edition Advanced Plus – € 57.045
- Q4 35 e-tron Launch edition S Competition – €61.045
lekkerdwars zegt
61k voor een sportief aangeklede 35 met 349 km WLTP range en 170pk gaat hem nooit worden..
Waarom niet direct een Q4 RS met 600 pk? Zou zo nice zijn ;)
Robert zegt
@lekkerdwars: ik snap de redenering dat grotere accupakketten duurder zijn dan kleine, maar toch blijft het een vreemd gegeven dat je voor (uiterst bruikbare) 150-170 km extra minimaal 5 mille extra mag aftikken.
moveyourmind zegt
Super, die opbergplek voor een literfles in iedere deur.
Kan je mooi bij de koffieautomaat op kantoor opscheppen dat er een dikke vier liter in je Q4 zit.
kroon zegt
Na al het nieuws over een lelijke Kia en Skoda vandaag krijgen door deze net ontworpen Audi mijn ogen weer wat rust.
Komt de Duitse concurrentie aanzetten met een omgebouwde X3 en een GLA.
Er kan veel beter aan VAG en nog meer zou er moeten verbeteren bij PON, maar VAG maakt wel grote stappen op EV gebied die de Duitse premium concurrentie niet kan bijhouden.
leonlampe zegt
@kroon: Ik vind die Skoda Enyaq prima ogen
Loek zegt
@leonlampe: ik heb er laatst voor het eerst een in het echt gezien en ik dacht dat iemand een Chinese SUV naar Nederland had gehaald. Bij nadere inspectie zie je de Skoda elementen wel, maar ik vind het geheel niet fantastisch. De overhang achter is niet geweldig voor de proporties.
raoufff zegt
Wederom weer niet om aan te gluren zo’n opgehoogd hok voor in de overbevolkte ‘Urban Jungle’.
Flutterbi zegt
Waar kan ik de sleutels van mijn Tesla 3 inleveren?
porker zegt
@Flutterbi: sleutels?
lpgbarrel zegt
@Flutterbi: jouw Tesla heeft een sleutel?
fransananas zegt
@Flutterbi: sleutel?
PunicaOase zegt
Best fraai. Wel prijzig, want je wil degene met 500+ actieradius.
twijn zegt
@punicaoase: die wil je zeker. Je haalt met die versie daarmee in de winter ca 275 snelweg kilometers en in de zomer van 330 km.
Met de 35 mag je blij zijn als je 200km haalt in de zomer op de snelweg.
vondick zegt
Zeker niet. Je haalt gewoon 500km…
banderas zegt
@punicaoase: gem koper van zo’n auto rijdt misschien max 20k per jaar. En dan nog; meer dan 350 km is niet nodig, zie succes Model 3 SR en meer EV’s. Per dag rijdt bijna niemand dat.
Charles Taycan 4S zegt
Fraaie auto, wordt een succesnummer!👍
Pordon zegt
Nee, ook deze EV kan mij niet bekoren. Ik kan het niet helpen om hier gewoon een Enyaq in te zien met Audi badge. Ook qua interieur vind ik de nieuwste Audi’s niet om aan te gluren.
mashell zegt
@pordon: juist dat interieur is echt anders. Qua Instrumentenpaneel en infotainment wijkt Audi in positieve zin af van de MEB zusjes, die op die vlakken een beetje karig uitgerust zijn.
Pordon zegt
Het zal inderdaad echt wel een beter interieur zijn maar qua ontwerp vind ik de Enyaq van binnen beter gelukt dan deze Audi.
alassad zegt
Hmm het is ze niet echt gelukt de ID.4 genen verborgen te houden
dolledries zegt
Gewoon mooi. Gaaf interieur ook . Doe maar.
Ot92 zegt
Nog één boomer auto…
Poulusma zegt
Ik snap werkelijk waar het nut van die Sportback varianten niet, je betaald vaak extra voor een lelijkere en onpraktischere auto.
En dat terwijl die normale Q4 voor een SUV best goed aan te gluren is!!
Loek zegt
@poulusma: de ‘druppelvorm’ zorgt voor een betere actieradius. De vorm van de Prius was ook niet voor de lol gekozen.
Poulusma zegt
@loek
Ja precies! Een heel goed argument voor een SUV 😂
Als dat je iets interesseert zijn er betere alternatieven!
Loek zegt
@poulusma: ik kan je hele essays schrijven over hoe knaak SUV’s zijn, de meeste dan. Maar het is wat men wil: een praktische hoge instap. Als je je daarin eenmaal overgegeven hebt, dan is de coupé de minst inefficiënte vorm.
Poulusma zegt
@loek
“ik kan je hele essays schrijven”, doe geen moeite 😜
Het is goed zo, haha
mashell zegt
De Q4 sportback heeft een grotere kofferbak (en is daarmee praktischer) en is aerodynamischer. En ik vind deze ook wat mooier nog dan wat hoekige stationwagen variant. Als ik ga verhuizen dan huur ik wel een busje.
detroitv8 zegt
Gaat Audi hiermee de concurrentie aan met de andere VAGs? Een ID4 is een slechts paar duizend euri’s goedkoper. Ik zou het wel weten, even een maandje doorsparen voor deze.
flyerbunch zegt
@detroitv8: een paar duizend verschil? Ja het is een Audi, maar deze 35 versie geeft je 170pk en in basis launch edition trim praktisch niks extra tenzij je de hogere versies (+5-10000€) neemt. Daar waar je bij VW First Edition 200pk hebt en meer waar krijgt voor minder geld. Als Audi later met de 40 (200pk) editie komt mag je gerust nog eens 7-8000€ bijtellen boven op de hogere uitrustingen aangezien de launch editions dan niet meer van toepassing zijn.. ff maandje doorsparen? 🤔
gta3200 zegt
40 is €4.500 duurder zie https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/eerste-prijzen-audi-q4-e-tron-bekend/
flyerbunch zegt
@gta3200: nog steeds veel geld in verhouding voor weinig vernieuwend en verrassingen..
remarkable zegt
Erg fraai design. Vind hem wel geslaagd.
caprio zegt
Poooh wat een druk ontwerp, zoveel lijnen en vouwen. Voor 3k meer heb je Kia EV6 die in 3,5 sec naar de 100 gaat ipv 6,2 van Audi. Dan het dashboard, dat is ook zo weinig verrassend, de ontwerpers moeten duidelijk binnen de Audi familie blijven. Ok, de dubbele middenconsole van de Renault Capture werd slecht gekopieerd. Gelukkig zit er niet die ID troep in voor het multimediascherm. Ik geloof dat in de deuren van die hele kleine Citroen AX ook een literfles paste.
Hoe dan ook, wat is de Kia dan toch veel mooier, innovatiever en veel meer waar voor je geld.
intimrasiert zegt
Werkelijk uniek mooie auto. Acceleratie en vermogen blijven wel wat achter bij het werkelijk spectaculaire uiterlijk. Hopelijk komt er een RS van.
Gulli zegt
Zo’n schuin dakje schijnt iets te maken te hebben met de aerodynamica. Dus je bouwt eerst een bonk van een auto met de aerodynamica van een zeecontainer en vervolgens zet je er zo’n verschrikkelijk schuin dakje op voor de betere luchtstroming. Apart.
Deze kan in het rijtje lelijke SUV-crossover-coupées waar niemand om heeft gevraagd zoals daar zijn;
Alle Mercedes GLxxx Coupé modellen
BMW X4
BMW X6
Audi Q8
Porsche Cayenne Coupé
Lamborghini Urus
Toyota C-HR
Mustang Mach-E
Volvo C40
Mazda MX-30
Citroën C4
Volkswagen T-Roc
Tesla Model X
SsangYong Actyon (hier is het mee begonnen denk ik, hoewel die het niet populair heeft gemaakt)
Ben ik nog wat vergeten? Vul maar aan!
Trouwens van de Polestar 2 en Kia EV6 weet ik niet eens wat het zijn, daar is geen ouderwetse koets aan te koppelen, zelfs geen combi’s van koetsen. Laten we het erop houden dat het een puinhoop is.
Ik ben een ouwe lul (daar kom ik steeds vaker achter) en een zeikerd. Ik hou er niet van dingen te verbieden omdat ik ze niet mooi vind, maar als ik 1500 handtekeningen kan verzamelen om al deze modellen van de markt te weren zal ik dat zeker niet laten. Misschien kan ik wel een automotive welstandscommissie opstarten :D
mashell zegt
De Model X lijkt op een walvis maar voor de rest zit er weinig aanstootgevends in jouw lijstje, Ik zou liever de stationwagens verbieden. Die zien er meestal ook niet uit. Als je niet dood bent hoef je immers ook niet in een lijkwagen te rijden.
Gulli zegt
Grappig, toen tig jaar geleden de eerste X6 uitkwam schreeuwde iedereen moord en brand, en nu lijken we er geforceerd aan gewend te zijn geraakt ofzo
mashell zegt
Daar is niks geforceerds aan, dat is een natuurlijk proces. Eerst is het vreemd en eng, daarna raak je er aan gewend en dan omarm je het. Vast voedsel, je vriend/vriendin/diverse, SUV coupe’s, het volgt allemaal hetzelfde patroon. Maak je geen zorgen, jouw tijd komt nog wel…
cossiekiller zegt
De Kia met bijna 3 zoveel vermogen en beter uitgerust, kost ongeveer hetzelfde… Zou ik toch niet lang over moeten nadenken
HZW zegt
In het Grijs met bronsen velgen wil ik hem wel hebben, maar dan wel als een 50 quattro, die waarschijnlijk € 80K+ gaat kosten, als de duurste 35 lounge edition al € 61K+ kost.
thjvanvlerken zegt
Ben ik nu scheel ik zie alleen de 35 in de prijslijst staan?
Chauffeur zegt
De 50 in S Competition uitvoering kan wel eens de opvolger van de Model 3 Performance worden… Fraai model en snel zat na de Tesla-raket