Niet dat ze er al echte foto’s van vrijgeven of zo, maar Audi zat vanochtend in onze mailbox met een berichtje dat ze een heel nieuw segment hebben bedacht: na de klassieke tweedeurs en de hippe vierdeurs coupé is er nu, jawel, de vijfdeurs coupé. ‘Platgeslagen hatchback’ klinkt leuker, maar Audi noemt het de A5 Sportback.
Stiekem hadden we gehoopt op een gewaagde shooting break, maar nu blijkt dat de impressies die we al eerder lieten zien behoorlijk accuraat waren. De A5 Sportback is een stuk langgerekter en lager (36 mm) dan de A4 en zou uitgerust moeten zijn met vier volwaardige zitplaatsen. De bagageruimte van 480 liter (980 liter met neergeklapte bank) komt in de buurt van de A4 Avant. De ramen zijn stijlloos, iets wat ze vroeger in Amerika een hardtop noemden.
De A5 Sportback wordt bij de introductie uitgerust met vijf bekende motoren: twee benzines (2.0 TFSI en 3.2 FSI) en drie diesels (2.0 TDI, 2.7 TDI en 3.0 TDI). Alleen de eerste twee diesels hebben nog voorwielaandrijving, de rest heeft standaard quattro. Wij wachten natuurlijk vooral gespannen op de S5, waar de lekkere compressor-zespitter uit de cabrio in komt te liggen.
De A5 Sportback komt in het derde kwartaal van 2009 op de markt. Prijzen en foto’s geeft Audi later vrij, want teasen is natuurlijk stoer. Voor nu is het daarom vooral heel spannend om te zien hoe bovenstaande schets getekend werd:
Audi A5 Sportback: elegant als een coupé, praktisch als een Avant
• Vijfdeurs coupé biedt volop comfort en praktische eigenschappen
• Vier volwaardige zitplaatsen
• Marktintroductie in derde kwartaalLeusden, 17 juni 2009 – Met de Audi A5 Sportback introduceert Audi een nieuw concept: de vijfdeurs coupé. De A5 Sportback is elegant als coupé, comfortabel als een limousine en praktisch als een Avant. Hij komt in het derde kwartaal van dit jaar op de markt en is dan beschikbaar met krachtige TFSI- FSI- en TDI-motoren.
De Audi A5 Sportback is na de Audi A5 Coupé en de Audi A5 Cabriolet de derde telg van de A5-familie. Zijn uiterlijk is een opvallende mix van een Coupé en een Avant. Het resultaat is een vijfdeurs coupé met een gestrekte lijn die zowel sportief als elegant is. Het profiel valt verder op door de lagere wagenhoogte (- 36 mm ten opzichte van de Audi A4 Limousine), door de lange wielbasis (2.810 mm) en door de korte overhangen van het koetswerk. De sportieve elegantie zit hem echter ook in de details. Zo zijn de portieren stijlloos uitgevoerd. De diffuser achter is gezichtsbepalend en dat geldt ook voor de fraai in de achterklep geïntegreerde spoiler. Overigens geeft de grote achterklep toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 480 liter – bijna net zo veel als een Audi A4 Avant biedt. Door het neerklappen van de achterstoelen wordt de bagageruimte vergroot tot maar liefst 980 liter. De Audi A5 Sportback heeft vier individuele en comfortabele zitplaatsen. Ondanks de lage daklijn biedt de Audi A5 Sportback hoofd- en beenruimte die vergelijkbaar is met die in de Audi A4 Limousine.
Een krachtig aandrijfconcept
Alle motoren waarmee de Audi A5 Sportback kan worden geleverd, beschikken over directe inspuiting. Mede daardoor voldoen deze krachtbronnen alle aan de Euro 5-emissienorm.
De levering start met keus uit vijf motoren. De eerste is de Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic. Deze uitvoering beschikt over een 2.0 TFSI-krachtbron met een vermogen van 155 kW/211 pk en een koppel van 350 Nm. Het tweede benzinemodel is de Audi A5 3.2 FSI quattro S tronic. De V6-motor van dit model levert een vermogen van 195 kW/265 pk en is standaard uitgerust met het Audi valvelift system. Dit systeem zorgt ervoor dat de kleptiming variabel is, wat een gunstige uitwerking heeft op vermogen, koppel én brandstofverbruik.
Bij de verkoopstart zijn ook drie dieselmodellen leverbaar. Alle TDI-krachtbronnen hebben common rail-injectie. Het dieselgamma start met de Audi A5 Sportback 2.0 TDI (125 kW/170 pk, 350 Nm). Deze motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en uitgevoerd met een soepel werkend Start-Stop-systeem dat vooral in stadsverkeer verbruik en emissies sterk terugdringt. Voor de Audi A5 Sportback is ook de 2.7-liter V6 TDI beschikbaar. Deze motor levert een vermogen van 140 kW/190 pk en een koppel van 400 Nm. De Audi A5 Sportback 3.0 V6 TDI quattro is de sterkste dieselvariant. De V6 TDI is goed voor een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm. Deze uitvoering beschikt standaard over quattro permanente vierwielaandrijving.
Alle Audi A5 Sportback-modellen met voorwielaandrijving hebben net als de Coupé- en Cabriolet-uitvoeringen standaard ESP met elektronisch sper differentieel. Dit zorgt voor een directer en stabieler rijgedrag. Het optionele Audi drive select stelt de bestuurder in staat te kiezen tussen een comfortabele of sportieve ‘set up’ van de auto. Dit is aan te vullen met adaptieve schokdempers en een sportdifferentieel voor de uitvoeringen met de 3.0 TDI of 3.2 FSI-motor.De Audi A5 Sportback komt in het derde kwartaal van dit jaar op de markt. Meer specificaties, prijzen en foto’s worden op een later tijdstip vrijgegeven.
Gert zegt
Mijn eerste reactie was: hee, das een Citroen C5
Autogek zegt
Maar dat is ook een hele mooie auto Gert. ;)
JW zegt
Als er ook nog een allroad-versie van komt hebben ze meteen een x6-achtige.. Tenminste op de teaser viel mij de gelijkenis op met de BMW x6 achterkant
markieanta zegt
Hee wat leuk, de nieuwe BMW 5 serie hatchback….
grasmaaier zegt
Heeft wat weg van de vorige generatie A6
Ricosuave zegt
Dit ziet er erggg goed uit!!
Waxweazel zegt
VW Passat CC … ?
Dat lijkt er toch wat veel te veel op die achterkant.
Mahja, bij VAG zijn ze het toch al gewend om alle auto’s op zo mekaar te doen lijken ;)
autoblogger zegt
Ik mis de tag “uitmelking” ?
David zegt
@ autoblogger: Ben ik het helemaal mee eens!
Ze raken de wagens aan de straatstenen niet kwijt (als je de dealers moet geloven). Maar we voegen nog een modelletje aan de voorraad toe!
Dutch_Tuning zegt
ik vind het mooi.. audi blijft strakke en schitterende auto’s bouwen, tevens heeft het geen fout imago zoals BMW of ouwe lullen imago zoals Mercedes.. Op deze manier kan je te minste fatsoenlijk op je werk verschijnen. en aangezien dit een vierdeur wordt, ben ik benieuwd naar de leaseprijzen..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, paar lijntjes anders, hekwerk-neus erop, grote marketingcampagne en het verkoopt wel…
Laat die marketing-boys maar schuiven!
Ron zegt
@Dutch_Tuning: alle eerdere BMW rijders inmiddels overgestapt op een Audi, dus het is weer compleet veilig om BMW te rijden :D
Dutch_Tuning zegt
@Ron
Jawh, in de nieuwe generatie mercedes rijden ook jonge gasten.. maar een imago blijf je vaak langer houden..
@David
De vraag is of alleen audi daar last van heeft of alle automerken..
Edman zegt
Je koopt eigenlijk een C5 die wél snel is… Gelukkig maar, want die motoren die Citroën erin lepelt zijn om te janken.
DrWho zegt
@autoblogger: nee, niet uitmelking maar “poenpakken” moet dat zijn. De A5 is een gigantische hit en Audi wil er meteen het maximum mee vangen.
A5, A5 Cabrio, A5 Sportback en met wat slechte wil zelfs Q5…een hele 5-lijn waaruit de bemiddelde consument kan kiezen, daar is over nagedacht.
Ziet er overigens veelbelovend uit en gaat er ongetwijfeld gewoon goed uitzien.
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
Haha daar wordt even in 10 minuten tijd een nieuwe auto getekend :P
Ben wel benieuwd naar dit model
ik ga alleen wel uit van een erg hoog prijskaartje
@markieanta alleen dan wat de bmw 5 serie had willen zijn
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Edman: een C5 is een Sedan, dit is een Hatchback…
Dat is nou net het hele idee vrind!
;)
Fokko zegt
inspiratieloos en voorspelbaar.
maar niet lelijk.
Bennink zegt
Ik moest ineens aan de Honda Insight II denken… maar die heeft de achterkant hoger en daarmee de achterruit vlakker. Deze Audi ziet er wel goed uit, maar jammer dat ze er geen echte shooting brake van hebben gemaakt: dat was tenminste nog een èchte toevoeging geweest.
bramwillemse zegt
Dit is gewoon een sedan… Hoezo hatchback?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ bramwillemse: lezen is moeilijk… het hele verhaal gaat erover dat Audi weer een nieuw segment heeft gevonden, niet de 4-deurs Coupé, maar 5-deurs Coupé (platgeslagen Hatchback).
4-deurs is met losse kofferbak, 5-deurs (ook wel Hatchback genoemd) heeft een achteruit die mee omhoog scharniert bij het openen van de achterklep. Dan mag je het een deur noemen…
Snappie?
GerreLekker zegt
@Dutch_Tuning: aangezien BMW zodanig veel wanstaltelijke modellen op de markt heeft gebracht rijden alle arrogante en associale leasesletten nu met een Audi… Als er dus op de snelweg eentje in je gat komt plakken is het 9 kansen op 10 een Audi….
Audi heeft dus weldegelijk een fout imago! Mercedes trouwens ook: voor ouwe lullen en boeren…
Cas zegt
Ik zou zeggen: Audi, doe het niet, houd het lekker bij 2 deuren!
CX9Owner zegt
ben k de enige die de cijfers bij audi niet snapt de a5 is kleiner als de a4 dus die a5 sportback waarscheinlijk ook….snap er echt niks meer van
micheloo0 zegt
Ik kan niet meer wachten tot men pa de s5 sportback besteld :D
Heeft iemand idee of die veel meer als een gewone s5 gaat kosten.
Matt zegt
@ michelooO:
Jou superpapa zal dat ongetwijfeld weten.
Voor de rest ja, zal wel een mooie auto zijn mar de zoveelste audi die lijkt op alle andere en voor de gewone man niet te onderscheiden.
Merry zegt
Dan kan je toch net zo goed een R4/A4 kopen, of zie ik dat verkeerd?
Of gewoon een BMW?
Maar ik zou eerder dat snelle sedan van cadillac kopen, waarschijnlijk goedkoper en lang zo slecht nog niet.
micheloo0 zegt
@Matt ik heb het al gevonde op een andere site 5000euro duurder dus dat valt ng mee.
Dutch_Tuning zegt
@GerreLekker
ow, ik kom hele andere gevallen tegen, 4 van de 10 keer is het petvolk in een golf.. 2 van de 10 is het een te grote SUV omdat ze denk dat ze alles kunnen en mogelijk.. en 4 van de 10 keer is het een leasebak (audi, bmw, mercedes)
Jochempie zegt
Bijzonder! Een soort CLS maar dan mooier en meer bereikbaar!
CasperH zegt
Wordt ongetwijfeld een mooie auto, maar doe mij maar de coupé.
JIFF zegt
micheloo0 schrijft om 10:26
“Ik kan niet meer wachten tot men pa de s5 sportback besteld
Heeft iemand idee of die veel meer als een gewone s5 gaat kosten.”
Ik zou maar wat beter op gaan letten bij Nederlandse les, vriend…
Kan je misschien, later als je groot bent, ook zo’n auto kopen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Jiff: inderdaad!
Hahahaha
:D
Kjell15 zegt
Ik blijf die A5/S5 echt geweldig mooie wagens vinden. Cabriolet was ook al super en denk dat je hier ook zeker niet mee voor lul rijd!
robbie zegt
Hippe broertje van de A4? Plotseling lijkt die 3 Serie GT van BMW ook niet meer zo’n heel erg raar idee.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/22/bmw-toont-3-serie-gt-concept-in-frankfurt
Klassiekerrally zegt
Ik vind het heel leuk dat er nieuwe modellen bedacht worden, maar vind wel dat ze die geforceerde creativiteit over benamingen en zogenaamd nieuwe marktsegmenten wel achterwege mogen laten. Daar trapt toch geen zinnig mens meer in? (hoop ik…) :roll:
micheloo0 zegt
@JIFF: Of ik erf de auto gewoon .
GTR zegt
Ik vind het een goed idee. Het ziet er alsnog lekker sportief uit. Zolang je grote audi velgjes eronder hebt. Ik haat die standaard velgen van Audi. Pussy dingen! Marktplaats op, koop een maar RS imitaties haha. En dat verbeterd al een heel stuk!:P
Beckz zegt
Wat zijn de afmetingen ten opzichte van de Audi A6?
Mijn vader heeft net een A6 besteld, maar deze is wel een pak mooier!
jzaero zegt
3de kwartaal van 2009? Dat is dus binnen 3 maanden al :O
Esprit_de_Flandre zegt
Zal de A6 nu groeien om de A5 SB wat meer plaats te gunnen? En waar gaan ze die A7 steken.
Idd jammer dat het geen Shooting Brake is. Dat is ook SB. Maar misschien komt het nog???
Polygoon zegt
Goedkopere Rapide of Panamera ?
michielh zegt
Rijke papa’s hier, die allemaal nieuwe Audi’s lopen te bestellen.
Leuk he, Internet :-)
Farzan zegt
er zijn al spyshots:
http://www.channel4.com/4car/gl/gallery/spy+shot/30080/2
er gaan bovendien ook geruchten rond dat de prijs wel onder de coupe kan beginnen.
RenJie zegt
@micheloo0
ja erf maar lekker. Tegen de tijd dat jij die auto mag erven, rijdt de hele wereld al met semi-magnetic-hydro-nogwat-car. Ben jij blij in je A5 Sportback zeg :)
En een auto bezitten kost geen geld zeker… oh ja, het geld erf je ook.
Timmie zegt
Volgens mij volgt Audi de verkeerde strategie. Ze positioneren zichzelf hoog in de markt (zogenaamd premium, waar ik aan twijfel), terwijl ze de markt overspoelen met allerlei nichemodellen. Die twee gaan volgens mij toch niet samen… Waarschijnlijk lopen ze BMW en Mercedes achterna!
VivelaFRANCE zegt
Mmm! Erg mooi, dit ziet er erg goed uit! :D ! Heeft inderdaad veel weg van de C5, maar dat is alleen maar positief! Ik kijk al uit naar een rijtest ;) !
Farzan zegt
er zijn al spyshots als het goed is:
http://www.channel4.com/4car/gl/gallery/…
er gaan bovendien ook geruchten rond dat de prijs wel onder die van de coupe kan beginnen.
Mansory Mercedes zegt
Mannen, laten we 1 ding niet vergeten wie heel de autobranche op zijn kop heeft gezet met design over heel de wereld.
Mercedes-Benz CLS W219 wat een exemplaar, top merken schamen zich gewoon niet meer alles wordt coupe 4 deurs ook SUV
victortje zegt
jippie de nieuwe A4 sedan!
jipino zegt
@ InViewAhumbleVaudevillianVeteran:
”Haha daar wordt even in 10 minuten tijd een nieuwe auto getekend :P” schrijf je.
Daar ben ik het mee eens, maar is dat niet altijd zo bij Audi?
SCscreamGT zegt
Mooi,
Maar hoe zit het met de A7 dan. Want hij Lijkt idd verdomt veel A7. Of zouden ze de A7 ook nog doen maar dan als concurent voor de Rapide of Panamera?? Dus veel duurder en luxer en sneller en grotere neus dan de A5 sportback.
Wat een overdreven gedoe allemaal. Ik was eerst kompleet gek van audi, maar BMW heeft veel meer stijl. Audi’s zijn wel mooi, maar het zijn ALLEMAAL dezelfde auto’s.
Desnoods schrappen ze er dan een paar. :)
micheloo0 zegt
@Renjie: Ach hier in België zen de auto’s ook wel een stuk goedkoper als bij jullie dus het is ook weer niet zo speciaal om een s5 te bestellen.
Ben zegt
kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de A5 sportback en de A7, of is dit dezelfde auto?!?
Ary zegt
audi a5 ruk-back
Sven335D zegt
Kijk ! ze hebben bang van de BMW 5 GT!!
AMG Powerrr zegt
Stukken mooier dan een 5 GT en ongeveer net zo mooi als een CLS!
Tommy zegt
Niet zo hysterisch mensen, dit model zat al een jaar in de pijplijn, alleen hebben ze gewacht voordat de A5 Cabrio goed en wel op de markt is.
Maar toch een mooie strakke coupé, beter dan dat brok staal wat zich 5-serie GT durft te noemen…
northspotting zegt
Vanaf 46, 47.000 voor de 2.0TDI met 143pk ??
Citrofiel zegt
Ze hebben maar een teasfoto vrijgegeven, maar die foto laat eigenlijk alles al zien. De rest is toch maar gewoon een A5…
Freewarefreak zegt
Mooie auto, maar toch weer typisch Audi om hem zo duur te maken. De Passat CC met exact dezelfde motor is 5000 euro goedkoper bij hetzelfde uitrustingsniveau. Dan moet je toch wel erg gesteld zijn op de badge met de 4 ringen om dat er voor over te hebben. Want ook de CC zit erg degelijk in elkaar geschroeft. Denk dat die niet onder doet voor een Audi. En dat uit de mond van een interieur fetisjist… ;)
Ben overigens wel benieuwd naar het interieur van de A5 Sportback. Als ze dat zo houden zoals in de Sportback Concept… met die combinatie van wit leer met bootdek teak inleg… dan is dat toch wel erg chick en vernieuwend. Maar we zullen zien.
Freewarefreak zegt
@ SCscreamGT:
Voor zover ik heb begrepen is de A5 Sportback een klasse lager. De A7 word een Coupe / Sportback op basis van de (nieuwe) Audi A6. Zit dus in een hogere klasse. Die gaat echt concurreren tegen de Mercedes CLS en consorten. De A5 Sportback is meer de tegenhanger voor de BMW 5 serie GT (Coupe).
ger zegt
leuk die 5 deurs skoda! 200pk op je voorwielen heb je ook zoveel aan..
Windhoos zegt
@Fokko
“inspiratieloos en voorspelbaar.
maar niet lelijk.”
100% mee eens en dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg. Liever dit dan een onvoorspelbare Fiat Multipla ;-)