Voor als een Q3 te groot is en een A1 Sportback niet voldoet?
Audi brengt een onverwachte aap uit de mouw in vorm van de A1 citycarver. De hatchback uit Ingolstadt komt iets hoger op z’n pootjes te staan en daarmee is een nieuwe modelvariant geboren. De marketingafdeling heeft misschien niet lang genoeg nagedacht over een pakkende naam. Citycarver klinkt nu niet echt heel sexy.
De A1 citycarver heeft een 4 centimeter grotere grondspeling in vergelijking met de A1 Sportback. Het nieuwe onderstel met de grotere rijhoogte zorgt voor een 35 mm hogere ophanging. Daarnaast staat dit model op banden met minimaal 17-inch velgen.
De achthoekige Singleframe is een verwijzing naar de Q-modellen van Audi. Er zijn een aantal accenten uniek voor deze A1 citycarver. De grille is matzwart uitgevoerd, er zit een laagje plastic rondom de wielkasten en standaard komt de A1 citycarver met een S-line dakspoiler.
Audi gaat de A1 citycarver in Nederland uitsluitend leveren in de Epic-uitvoering. Dat betekent onder andere 17-inch velgen, Audi virtual cockpit, LED achterlichten en cruise control. In het interieur krijgt de A1 citycarver accenten in de kleuren mint-, koper-, oranje- of grijs, die het model moeten onderscheiden van de A1 Sportback.
De Audi A1 citycarver komt half augustus op de markt en staat in de herfst bij de dealer. Een prijs is op dit moment nog niet bekend.
johnhert zegt
Startprijs zal wel overeen komen met een full options Hyundai I30 met wél een fatsoenlijke motor…
tttijn zegt
@johnhert: het is ook geen merk voor Jan Modaal.
Tonnie zegt
@tttijn: nouja, met zo’n a1… Die kun je betalen als jan modaal. Het lijkt mij alleen niet de beste aanbieding. Wat zijn die dingen ontiegelijk duur al voordat je opties aanvinkt. En er zit bijzonder weinig op..
rutgerg zegt
@johnhert: wat is dat nou voor vergelijk… een beetje als een omafiets van halfords van €299 vergelijken met een elektrische gazelle van €2000 ofzo… t zijn allebei fietsen ja maar daar houdt het wel bij op.
brammetjedeb zegt
@rutgerg: overdrijven is ook een vak…
rutgerg zegt
@rutgerg: overigens zelf geen Audi fan of rijder. Maar over het algemeen bieden premium merken wel gewoon net dat beetje meer. Zelfde als een business class ticket tov economy. Veel mensen vinden het het prijsverschil niet waard. Ik wel. Premium is vaak echt meer dan alleen de badge waarvoor je betaald hoor.
rikus zegt
@rutgerg: Dat mag dan misschien wel zo zijn, maar in de basis betaal je wél teveel voor wat je niet krijgt. Het word pas “priemijum” als je de dure opties aanvinkt.
dromedaris zegt
@rikus: idd, een kale lease BMW moet je niet hebben, dan liever een full option Skoda.
rikus zegt
@dromedaris: Als je als leaser een kale BMW, Mercedes of Audi boven een full option Skoda of iets dergelijks verkiest, dan ben je wel een beetje badge geil.
poeperman zegt
@rikus: of dan stuur je graag? In het geval van BMW en Merc toch
tttijn zegt
@rutgerg: alsof het een schande is een Audifan te zijn elke.keer met dit soort opmerkingen. Ik was ook geen Audifan tot ik er een tijdje in een gereden heb. Overgins niet zonder kritiek op de kwaliteit van het merk maat dat geld voor alle Duitse ‘Premium’ producten.
rutgerg zegt
@tttijn: ik zeg het er alleen bij omdat ik anders dat verwijt naar mijn hoofd krijg. ;-) verder neem ik het er juist voor op volgens mij.
torsen zegt
@rutgerg: “Premium is vaak echt meer dan alleen de badge waarvoor je betaald hoor.”
Ik heb maar één probleem met je statement en dat is de VW Polo.
Met gelijke uitrusting (ex. panorama dak. die heeft de A1 schijnbaar niet) betaal je ong. €7000 meer voor de A1. Dat is nog zonder de enige echte ‘premium’ optie van de A1 het B&O geluiddsysteem wat de Polo niet kent.
En dan heb je nog niet eens de A1 zoals in de folder zoals je hem eigenlijk wilt hebben.
Voor €7000 euro meer voor technisch exact dezelfde auto moet je wel heel erg graag dynamische knipperlichten willen.
rutgerg zegt
@torsen: Voorop stellen dat ik nog niet in een nieuwe Polo of Audi A1 heb gereden, maar is een A1 niet voorzien van: andere afstelling/vering waardoor het geheel beter rijdt, betere isolatie waardoor hij stiller is, mooiere materialen waardoor je een wat hoogwaardiger gevoel krijgt, en veel meer te personaliseren dan een Polo?
torsen zegt
@rutgerg: Ik heb niet met de A1 gereden (vanwege de prijs en introductie datum) maar qua onderstel en afstelling verwacht ik weinig verschil omdat dat er eigenlijk bijna nooit is tussen de verschillende VAG modellen. Ze hebben allebei eigenlijk geen top hardware aan boord omdat ze nog steeds geen volledig onafhankelijke achterwielophanging hebben. (ook de GTI en de 40 TFSI niet.)
Misschien dat bij een S1 hier nog verandering in komt.
Isolatie verwacht ik dat deze net even wat beter is en de standaard afwerking kan makkelijk beter dan in de Polo dus dat moet gewoon prima op orde zijn bij de A1.
Maar we hebben het hier over een verschil van €7000 euro waarvan buiten bovengenoemde het enige noemenswaardige verschil is dat de helft van je stoelen en interieur bekleed is met een soort nepleer (mono.pur).
En natuurlijk kun je bij de A1 veel meer personaliseren maar daar mag je ook weer gewoon voor betalen. En dat komt dan nog eens bovenop het prijsverschil wat je al hebt.
Ik vind de A1 echt een leuk ding om te zien maar het verschil is mij gewoon echt té groot.
monsieurleloure zegt
@rutgerg: grappig dat je Gazelle aanhaalt. Toevallig ook een PON product…
vroaaar zegt
@rutgerg: wat is dat nou voor vergelijk…. alsof je de i30 vergelijkt met een R8.
johnhert zegt
@rutgerg: 20 jaar geleden was dit wel zo, nu is een Audi evengoed iets verfijnder dan een Hyundai. Alleen is het verschil in kwaliteit etc. Tegenwoordig stúkken kleiner vergeleken met 20 jaar terug. Een nieuwe I30 is in alle opzichten gewoon een goede auto die alles gewoon goed doet. In dat opzicht vind ik de zoveel hogere prijs van een Audi dus nonsens.
rutgerg zegt
@johnhert: O maar over kwaliteit zal ik ook niets zeggen… niks dan lof over de technische kwaliteit van hedendaagse Aziatische auto’s. Ik vind alleen wel het algehele gevoel bij een “premium” Duitser (of eigenlijk gewoon bij een Europese auto) beter. Mooiere materialen, veel personalisatie opties, geen koekblik geluid bij het dichtslaan van een deur geen keihard plastic dashboard etc. Tis maar net waar je voorkeur ligt.
toyotafortuner zegt
>citycarver
>epic uitvoeringsniveau
>A1 crossover
Manmanman
harrie zegt
@toyotafortuner:
Babyboomers zijn dol op dat soort marketing taal die ze weer jong moeten laten voelen.
Tonnie zegt
@harrie: maakt me allemaal niks uit, maar die allroad achtige modellen vind ik wel net wat toffer vaak dan de reguliere uitvoering. Ook bij andere merken.
Dutchdriftking zegt
Epic! Een A1 citycross…
vaakbenjetebang zegt
Wat een wanhopig treurig-cynische naam: citycarver. Om over het autootje maar niet te spreken. CrossPolo all over again. Wat een ellende zo op de maandagmorgen.
ghost zegt
Wat een nutteloze toevoeging…?
aJackie zegt
Audi is naar mijn mening de weg kwijt qua architectuur van hun gehele modellen lijn … absolute fail deze A1
marinepower zegt
Nu nog wachten op de eerste tuner die de 35 mm extra speling weer minimaliseert naar -25 mm oid.
poeperman zegt
@marinepower: zoals een GLA Amg die verlaagd is tov het origineel :p
Gulli zegt
Alles met City erin klinkt echt enorm bejaard op een auto ?
eklasse zegt
@gulli: Het was treuriger geweest als ze hem ‘Desertcarver’ hadden genoemd.
OT: Ik vind de A1 eigenlijk wel een geslaagd model. Volwassen rijden met beperkte afmetingen. Perfect voor in de randstad.
Tonnie zegt
Ziet er beter uit dan de standaard a1. En wat dikkere standaarduitrusting. Zal wel 35-40k vanafprijs hebben. Ridicuul.
stephane8200 zegt
Dit is dus voor 50-plussers met een kort pittig kapsel. Lekker ff gek doen met een oranje auto. Kijk mij nou!
mashell zegt
@stephane8200: die 50+ durven tenminste. De 30ers zijn nog een beetje bangig en kwellen zichzelf met een zwarte Polo.
stephane8200 zegt
@mashell: dat zijn meestal de ‘young professionals’ die een witte,
grijze of zwarte van hun werkgever mogen rijden.
karhengst zegt
Wat een ontiegelijk rommelig interieur. Audi onwaardig. Rare hoeken en vormen, geen mooie strakke lijnen en luchtroosters die uit een Transporter lijken te komen zo qua vorm en formaat.
De A1 was juist het model als je sober maar strak wilde, met de afwerking van een klasse hoger.
mats106rallye zegt
En de Q2 dan?
emping zegt
@mats106rallye: dat is een SUV. Dit is een kleine hatchback die een klein beetje hoger op zijn pootjes is gezet.
mashell zegt
Als ik heel eerlijk bent vind ik deze eigenlijk best wel leuk. Hij zal wel meer net zo veel kosten als een goed uitgeruste BMW 1 serie en dus door niemand gekocht worden maar het is wel een leuk karretje.
nout zegt
Had ‘m dan Allroad genoemd, dan was het dezelfde blamage geweest als auto maar ja…
kennone zegt
Dit afschuwelijke hok kunnen ze wel maken, maar opnieuw een 3drs uitbrengen das te veel gevraagd..