‘De gewone man’ kan nu ook eindelijk kennis maken met de hypercar van Aston Martin en Red Bull.
Tijdens een exclusieve preview kregen we via klanten een kijkje in de keuken bij Aston Martin. We maakten kennis met de productievariant van de Valkyrie en voor het eerst was het interieur zichtbaar. Nu, enkele maanden later, is het voorbij met het geheimzinnige gedoe. Aston Martin doet alle details uit de doeken over de Valkyrie in combinatie met een uitgebreide fotopresentatie.
Het moge duidelijk zijn dat bijna alles speciaal is aan de Valkyrie. Alles wat je ziet is over nagedacht. Zo is de auto vanuit elke hoek spectaculair om te zien. De hypercar moest op aerodynamisch gebied perfect worden. Maximaal resultaat in de windtunnel was het doel. De gaten en vormen waar lucht door kan stromen is met opzet zo ontworpen om de juiste downforce te creëren.
Traditionele spiegels zijn niet te vinden op de Valkyrie. In plaats daarvan koos Aston Martin voor camera’s. Naar achteren kijken door een raam is er niet bij. Sterker nog: er zit geen raam. In plaats daarvan zit er een roofscoop om lucht aan te zuigen. Een achteruitkijkspiegel is dan ook niet aanwezig in het interieur. De koplampen zijn compact, maar doen alles wat een auto op kenteken moet doen. Volgens Aston Martin zijn de koplampen 30 tot 40 procent lichter in vergelijking met de lampen van een reguliere Aston.
Zelfs het logo op de voorkant is speciaal. Er werd niet gekozen voor een traditionele badge, want te zwaar. Een sticker vond men ook geen goede oplossing. Dat voelt immers wat goedkoop aan op een hypercar van enkele miljoenen euro’s. In plaats daarvan werd gekozen voor een flinterdunne aluminium badge. 30 procent dunner dan een mensenhaar (!) en 99,4 procent lichter in vergelijking met een reguliere Aston Martin badge.
Dan het derde remlicht. Zelfs dat is anders. Volgens de Britten het kleinste derde remlicht ooit: 5,5 mm breed en 9,5 mm hoog. Het voldoet aan de regels om er een kenteken op te krijgen en zo wist men nog meer gewicht te besparen.
Het interieur is minstens zo speciaal. Zoals bekend krijgen de stoelen een vaste configuratie, zodat de eigenaar een perfecte zitpositie heeft. Vierpuntsgordels zijn standaard. Optioneel kan men kiezen voor zespuntsgordels. Om de bestuurder zo min mogelijk af te leiden koos Aston Martin voor een minimalistisch interieur. Bijna alle knoppen zijn op het stuurwiel te vinden. Er zijn twee schermen die het zicht van de camera’s tonen en er is een centraal display. Op het afneembare stuurwiel zit ook nog een OLED-scherm.
Aston Martin zegt dat het exterieur voor 95 procent af is. De productie van het beest moet in 2018 van start gaan.
reactief zegt
Extreem tof. Zo anders dan al het andere.
Vooral de soort capsule waar je in zit ziet er vet uit van de achterzijde.
rijnounsdoor zegt
@reactief: Dat is de ingebouwde bath-tub.
r2d2 zegt
3 woorden: WAT EEN WAGEN! Mclaren F1 / P1, Ferrari F40 / F50 / Enzo / Laferrari, Pagani Zonda / Huayra, Bugatti Veyron / Chiron, Porsche Carrera GT / 918. Ford GT, Lamborghini Veneno (Ben ik nog iets vergeten) Allemaal verdwijnen ze in het niets bij hoe bruut dit apparaat eruit ziet. Het dichts bij zit nog de Ford in mijn ogen, waarbij ook gekozen is voor extreme optimalisatie gecombineerd met een extreem maar zeer schoon design.
berlinetta zegt
@r2d2: Dat zijn wel meer dan 3 woorden vriend!
escort77 zegt
@r2d2: als je toch wilt vergelijken, dan zou je ook kunnen denken aan auto’s als een Ariel, BAC, X-Bow, Slingshot, dat soort dingen. Veel goedkoper, maar qua rij-ervaring waarschijnlijk beter vergelijkingsmateriaal dan de auto’s uit jouw rijtje.
r2d2 zegt
@escort77: Absoluut eens dat ze te vergelijken zijn als je naar de pure focus op optimalisatie van het rijden kijkt. Qua prijs range en (ik zeg het niet graag) aanzien komen ze echter niet echt in de buurt. Sterker argument; op het gebied van hypermoderne techniek en bouwmaterialen zijn ze dan ook niet echt te vergelijken. Wat dat aangaat komt misschien dat halve f1 apparaat uit Spanje (ben ff de naam kwijt) misschien meer in de buurt. Maar die is dan weer echt spuuglelijk.
marc94 zegt
@r2d2: dat ding wat telkens in brand vloog bij topgear?
SimonMc zegt
@marc94: Caparo T1? Maar is een Brits merk, dus zal dat wel niet zijn.
jorgos zegt
Ik snap wel dat max dit ding niet wilde :p
lekkerlinksrijden zegt
@jorgos: ik zie het nu al voor me: te dikke oude patser die er amper in of uit kan komen die door de straten van een grote drukke stad zoals Londen probeert te manoeuvreren. Ziet u het voor u, volgend jaar op YouTube hoop ik
joostm91 zegt
Wat een bizar apparaat! Heel gaaf!
MaartenD zegt
Als je had gezegd dat het een LMP1 auto was had je het ook geloofd. Op de Aston badge na straalt het voor de rest niets Astons uit. Klasse, stijl, Engels chique. Neej, het kleinste remlicht, een badge dunner dan mensenhaar.. man man man..gaat echt helemaal nergens over.
vtechlover zegt
@maarten020: gaat wel ergens over, gewicht.
pomoek zegt
Bizar mooi. Maar wat gewicht besparen betreft vind ik het wat overdreven. Dat logo, kom op zeg. Ik zou als klant er direct zo’n moddervet stuk gietmetaal op plakken.
ikschrijfookoverautos zegt
@pomoek: dat verpest de gewichtsverdeling.
Breinstein zegt
Dit is geen auto, dit is een rijdende vleugel. Hondslelijk, maar wat zal het hard gaan.
seicilindri zegt
En daarom ging Red Bull niet hard genoeg ?
Ik sla even over.
Scapabartjuh zegt
En dan kom je de Aston Martin garage uitgereden en moet je meteen naar de velgenboer voor een setje Vossen wheels.
Want wtf voor lelijke dingen zijn dat. De stalen velgen van een Peugeot Partner zien er sexyer uit dan deze…
Henk_he zegt
@scapabartjuh: deze auto wordt alleen gekocht door de superrijken, die houden hem als prestige- of investeringsobject, iedere gereden km en wijziging t.o.v. het origineel maken hem minder waard…. dus de auto gaat na aanschaf zeer waarschijnlijk onder een doek de garage in, om alleen tijdens feestjes op de oprit gezet te worden en over 20 jaar met veel winst te verkopen.
Arnoud zegt
Het ziet er niet uit. Maar dat was dan ook niet het doel. Als je een mooie auto wilt koop je maar een Ferrari Daytona. Als je maximaal snel wilt gaan is de Valkyrie je keuze. Dus is het toch een hele toffe bolide.
kilum zegt
Ik vind hem extreem lelijk eigenlijk. Ik dacht altijd dat het wel tof zou zijn. Maar na deze echte productie foto’s te hebben gezien. Damn, dit is echt heel erg lelijk.
ghost zegt
Hij oogt mij op deze foto’s gek genoeg een beetje WO2/nazi-achtig. Geen idee waarom.
berlinetta zegt
@ghost: Operation Walküre.
rickthestig zegt
@ghost: ik dacht ook dat het dashboard achterin en kever geplaatst was.
Henk_he zegt
@ghost: waarschijnlijk omdat het ontwerp is gebaseerd op een octrooi uit 1930. Zie: https://nl.espacenet.com/publicationDetails/mosaics?CC=DE&NR=499199C&KC=C&FT=D&ND=3&date=19300603&DB=&locale=nl_NL#
Jochempie zegt
Interessant object. Niet heel erg mooi, maar ongetwijfeld super effectief.
Ook interessant dat het stuk “voorbumper” voor de voorwielen precies lijkt op dat van de Bugatti Vision Gran Turismo concept, en op dat van de LaF..
https://s21.postimg.org/4nm23jkxj/Supercars.jpg
Orichy zegt
@jochempie: En dat die inhammen aan de voorzijde lijken op elkaar, heeft waarschijnlijk met de luchtstroming en tevens de koeling van de voorremmen te maken. Dus aerodynamica ten top.
OT: Auto is bijzonder, niet echt mooi, maar functioneel goed ontworpen, zo het lijkt. Dat maakt tot een unieke auto voor op de straat. Maar ik snap, dat Max dit niet persé hoeft te bezitten. Misschien had Newey toch beter zijn aandacht bij de RB13 kunnen houden en in een later stadium kunnen laten ontwikkelen. Hoewel de markt er nu wel weer geschikt voor lijkt te zijn. Alles wat duur is mag en kan weer.
Orichy zegt
@orichy: het en dit nog ergens toevoegen!
lekbak zegt
Wow. Wat een gaaf ding zeg. Niet echt mooi maar gewoon buitenaards… Ik vind het gaaf.
berlinetta zegt
Indrukwekkend is het wel. De prestaties zullen wel bizar zijn. Maar mooi? Verre van.
mrB zegt
Volgens mij is dit niet het beste kleurtje voor dit beest.
Mooi is anders, maar gewoon extreem gaaf dat er een keer letterlijk alles ondergeschikt is aan performance. Zonde van alle valkyries die nooit het circuit gaan zien.
hellocello zegt
Wat is het toch een lelijk hok
eaudi zegt
Oeff , dan rij je de garage uit (als je in de garage kon instappen, vraagt om een hoge garage) en regent het zoals vanmorgen… overal diepe plassen. Fietsers rijden je voorbij…
porsche928 zegt
Waar komen de kentekenplaten?
Jochempie zegt
@porsche928: Gewoon, vol in de luchtstroom monteren.
Edge zegt
@porsche928: Hologrammen. In de “voorbumper” en boven de diffuser zitten twee kleine projectoren die een mooi hologrammetje voor de auto projecteren zodra deze middels GPS detecteert dat je op de openbare weg rijdt.
Nah, was het maar zo mooi. Waarschijnlijk kom je hem vol in de luchtstroom aan het monteren of zul je met stickers in de weer moeten. Maar dat mag dan in de meeste landen officieel niet.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Al dat gebazel over gewichtsbesparing, maar wat weegt ie nou??
Henk_he zegt
@svenska_aeroplan_ab: als de pk-gewichtsverhouding 1:1 is en de auto ongeveer 1148pk levert (843 kW), dan lijkt me dat geen ingewikkelde rekensom.
trust zegt
Ziet er toch wel functioneel uit en een aluminiumfolie’tje als badge met wat sales praat er omheen blijft leuk. Ben benieuwd waar het naar toe gaat in de toekomst. Van super car naar mega car naar hyper car naar deze racers naar… Een Y2K met 4 wielen??
viggen93 zegt
Ontzettend lelijk maar het zal wel efficient zijn. Net een voertuig uit Starwars. Jammer dat ze de wielen niet mooier konden maken. Hopelijk wordt de nieuwe ultra sport auto van MB beter qua looks
mashell zegt
Niet een, niet twee, maar drie TomToms!
escort77 zegt
@mashell: en als u nu bestelt krijgt u er een vierde bij, handig voor op vakantie.
Oh nee, dat was tellsell. Jij bent mashell.
Orichy zegt
@mashell: Spiegels, niet te zien aan de buitenzijde?
mashell zegt
@orichy: maar ze zitten wel heel knullig gemonteerd. Voor de enorm dikke stijlen (dat moet met carbon toch dunner kunnen?) zou veel handiger zijn.
Henk_he zegt
@mashell: 4: linkerspiegel, rechterspiegel, centrale display en stuur. En waarschijnlijk ook nog een houder voor de smartphone :)
prototypezero zegt
Lijkt m.i. van buiten een beetje op een catamaran van achteren en van binnen op een trein. Wel een tof ding qua specs, qua uiterlijk ben ik niet volledig onder de indruk. Maar dan kan best gewoon even wennen zijn. Hopelijk eens in het echt te bewonderen.
schreute01 zegt
T zal wel vreselijk hard gaan en hyper exclusief zijn. Maar ik vind deze wagen intens raar! Ik krijg onmiddellijk de associatie met een amfibivoertuig. Dan maar verder dromen van een “gewone” Aston.
michaelschouten zegt
Gaat die niet steeds stuk?
leaper035t zegt
The future is now. Dit kan wel eens een wagen zijn die voor een ommekeer zorgt in de automobiele geschiedenis. Spectaculair? Absoluut! Mooi? Neen, afschuwelijk!
Henk_he zegt
@leaper035t: ommekeer want? Behalve het extreme uiterlijk ivm aerodynamica en de pk-gewichtsverhouding is er niet zo veel bijzonders aan deze auto IMHO. Als je vanuit deze uitgangspunten een praktisch voertuig wil maken (min 4 zitplaatsen, bagageruimte, laag verbruik, betaalbare aanschaf en onderhoud etc) moet er nog wel wat meer geinnoveerd worden hoor.
berlinetta zegt
Ik ben overigens wel benieuwd hoe deze auto het doet in een race tegen de RB13. Zou een mooie stunt zijn als ze dat introduceren bij de introductie.
jules713 zegt
@berlinetta: gewoon aan Max geven bij de volgende race.. want statistisch gezien haalt zijn huidige auto waarschijnlijk toch de finish niet
hokeej zegt
Maar met de kentekenplaat is geen rekening gehouden, weg snelheid…
Henk_he zegt
@hokeej: stickertje, klaar. Als je dit kunt betalen, lig je niet wakker van een bekeuring meer of minder.
w0o0dy zegt
Lijkt me geen pretje die raamstijlen… Da’s kan een complete Bus achter schuil gaan voor mijn gevoel.
Verder.. lelijk/mooi wtf? Je gaat toch niet zeiken over het uiterlijk bij deze extreme expressie van Aerodynamica?
moldauferrari zegt
Op de wielen na vind ik het wel een vet ding!
Orichy zegt
Dit overigens niet het laatste stadium voor produktie, dit is één van de laatste voorstadia.
Rick-dos zegt
Ben ik het of zal het overzicht die je als bestuurder moet hebben niet je van het zijn? Ik bedoel als ik zo door de voorruit kijk dan geeft dat best wel een benauwend gevoel. Als je dan uit een zijstraat komt en je moet om die pilaren heen kijken of er iets van links of rechts komt dan heb je volgens mij een paar dode hoeken.
Voor de rest ben ik niet heel erg te spreken over het design. De prototype zag er beter uit.
Maar goed, looks gaat het hier niet om. Ben meer benieuwd naar de prestaties. Daar verwacht ik wel heel veel van.
Henk_he zegt
@rick-dos: de kans dat deze auto de openbare weg ziet schat ik bijzonder klein in. In de meeste landen moet je tenminste een linker zijspiegel hebben en geen gevaarlijke uitstekende delen hebben om de openbare weg op te mogen. Alleen in GB zijn de regels heel soepel en mag je met een rijdende badkuip en 2 kentekenplaten de weg op.
rob5nismo zegt
Aerodynamisch gezien een meesterwerk maar wat een lelijk hok is het.
Maar goed functie boven vorm
Dutchdriftking zegt
Stoelen vond men maar overdreven?
Henk_he zegt
@dutchdriftking: worden door AM op maat gemaakt voor de klant.
roland78 zegt
Zou mooi zijn als Max hiermee voor eens voor altijd het ronderecord op de Nürbürgring zet.
mashell zegt
@roland78: dan kan de Nürburgring wel sluiten en wordt Max gehaat door iedereen met zo’n Nürburgring sticker achterop de auto. Laten we dat dus maar niet doen.
Orichy zegt
@mashell: Ik denk, dat er altijd een uitdaging blijft, ook al zou Max Verstappen een uniek record ermee op de klokken zetten. Er is, of komt altijd wel iemand, die het kan proberen te verbeteren, of te benaderen.
ruben83 zegt
Dit apparaat is gewoon de meest technologisch geavanceerde voertuig voor op de weg. Zo zie ik het, zoveel vernieuwen, de boogvorm voor stevigheid en neerwaardse druk. Vouw maar eens een stuk dik papier in die vorm en gooi dat naar voren in de lucht dan zie je dat hij snel naar beneden gaat en als je hem omdraait omhoog. Perfect over nagedacht door de ontwikkelaars.
roel_lemaire zegt
Vind die kleine schermpjes (die de spiegels moeten voorstellen, neem ik aan) niet mooi zo, hadden ze niet flinterdunne OLED schermpjes op de raamstijlen kunnen monteren, of in het dashboard integreren? Zodat het een vloeiend geheel wordt? En bespaard misschien ook nog gewicht.
ericc zegt
Geen binnenspiegel? Dan moeten ze er een verzinnen voor België, want toen de F40 in België (jaren ’80)moest gekeurd worden voor de openbare weg had deze geen binnenspiegel. Ferrari moest voor Belgische F40-wagens een spiegel verzinnen of de wagen kreeg geen toelating voor de openbare weg.
Blijkbaar zie je niets door de motorafdekking bij een F40.
Die velgen op de Aston Valk, zijn deze werkelijk zo of nog in ontwerpfaze?
mashell zegt
@ericc: @ericc: inmiddels zijn er Europese eisen. Binnenspiegels zijn niet verplicht als je twee buitenspiegels hebt (busjes!). Nu heeft deze geen buitenspiegels en dat mag tegenwoordig voor kleine series ook. De VW XL1 heeft dat bijvoorbeeld.
jorden zegt
waarom zou je dit op kenteken willen hebben?!?! van de mooiste GT’s naar een stuk spoiler met wielen… vind er niets aan.
woudloper zegt
Ik vind dit meer een oefening in hoe ver kunnen we gaan om op een raceauto nog nummerplaten te krijgen.
Koop dan een Porsche RSR op slicks he.
trolle zegt
Die velgen zijn wel afschuwelijk, de rest mee
wernerv8 zegt
Hmmm raar ding. Vergeleken met dit is een bugatti een golfje?