De eerste Atom zag in 1999 het licht. Inmiddels hebben we te maken met de vierde generatie.
Beter, sneller en praktischer dan ooit. De nieuwe Ariel Atom 4 heeft nog steeds zijn typische uiterlijk. Vergis je echter niet, de Atom 4 is vanaf de grond opnieuw gebouwd. Volgens het autobedrijf zijn enkel de koppeling, het rempedaal en de tankklep van het oude model opnieuw gebruikt. De gooi-en-smijt auto is weer helemaal bij de tijd en de prestaties liegen er niet om.
Krachtbron voor de Atom 4 is de huidige 2.0 turbomotor uit de Honda Civic Type R. De motor levert 320 pk en 410 Nm koppel. 0-96 km/u doet het voertuig in slechts 2,8 seconden. Het nieuwe chassis is 15 procent stijver in vergelijking met de Atom 3.5 uit 2013. De interieurruimte is ook vergroot. Naast meer ruimte voor de inzittenden, is de auto zo veiliger geworden. Met deze aanpassing kwam de Atom 4 door allerlei moderne veiligheidstests.
De tankinhoud is vergroot en volgens Ariel moet je nu zo’n 480 kilometer kunnen rijden op een volle tank. Het autobedrijf is van plan om 100 stuks te bouwen van de Atom 4, met de hele wereld als afzetmarkt. De nieuwe Ariel Atom 4 is voor het eerst publiekelijk te zien op het Goodwood Festival of Speed dat dit weekend zal plaatsvinden.
kogando zegt
Misschien niet zo relevant bij een Atom, maar ergens ben ik wel benieuwd naar het gewicht. :D
maartencox zegt
@kogando: Ik denk dat het gewicht een van de relevantste zaken aan een Atom is.
porschepdk zegt
@maartencox: was sarcastisch denk ik.
maartencox zegt
@porschepdk: nu je het zegt! Dat moet het zijn :P
JanJansen zegt
@kogando: niet relevant? Het gewicht is het bestaansrecht van deze auto.
woudloper zegt
@kogando: 570kg zonder vloeistoffen ongeveer. Mijn atom 3 weegt 610kg volgetankt.
Benny_Weisz zegt
@kogando:
Lekker belangrijk!…. De bestuurder is toch zwaarder….
chimaera zegt
Wel mooi, dat koelwater-reservoir van een Polo 6n :D
ramshoek zegt
@chimaera:
Oei !!!
Als het al niet spannend is om met heel veel vermogen en erg weinig gewicht in je autootje van steigerbuis langs een bomenlaantje te razen, dan is het feit dat er VAG onderdelen in je bolide zitten wel een reden om je met het schuim in de bilnaad langs ’s Heeren wegen te bewegen…
luckyluck zegt
Ik ga vandaag een trackday doen in mijn eigen auto, maar, oh, wat zou ik deze graag meenemen in plaats daarvan… Ultiem!
kle500 zegt
@luckyluck: lijkt me vrij universeel toch?
allesmetturbo zegt
@luckyluck: veel plezier!
JanJansen zegt
@luckyluck: Tof, met wat voor een auto ga je de trackday doen?
flatsix010 zegt
@JanJansen: Ariel Atom 3.5
JanJansen zegt
@flatsix010: heb zelf een Caterham met een duratec 2.5 maar zou graag eens in een Atom willen rijden om het verschil te ervaren. Vind ze altijd erg tof om te zien.
woudloper zegt
@JanJansen: welkom als je er eens in wil zitten
luckyluck zegt
@JanJansen: Toyota MR2 roadster, ook leuk
erce zegt
Onvoorstelbaar gaaf!
wpgt zegt
Welke is nou de nieuwe? Die buiten of die op de set is gefotografeerd? Ik ben geen ariel kenner maar de uitlaten verschillen in ieder geval.
NLBUURMAN zegt
hoezo is het interieur vergroot? er is bijna geen interieur…
redneckdarian zegt
@NLBUURMAN: Het interieur is de buitenlucht. En die is heel groot!
Gulli zegt
@redneckdarian: en dan zeggen mensen dat de wereld steeds kleiner wordt… Gelukkig zijn er nog optimisten als jij!
postzegel zegt
Waar zit de brandstoftank van zo’n ding eigenlijk? Moet toch een litertje of 20 in kunnen ergens.
( neem aan dat bij het bepalen van het bereik er wordt gekeken naar het verbruik tijdens NEDC of WLPT tests, want 480 kilometer op één tank zou minimaal een 50 liter tank noodzakelijk maken als je het verbruik op ’t circuit zou gebruiken in de berekeningen.
harrie zegt
@postzegel: achter de stoelen
woudloper zegt
@postzegel: 40l tank in de nieuwe
alfalfa zegt
Wat kost zo’n skelter eigenlijk?
berlinetta zegt
@alfalfa: Volgens mij 45k in Engeland, dus zeg maar 100 miljoenmiljard in NL.
alfalfa zegt
@berlinetta: :-(((((((((
woudloper zegt
@alfalfa: in Engeland begint het bij 45000 euro.
Een 3.5R is dan weer 80000 euro.
Eer ze bij ons op kenteken Staan zit je ergens tussen de 60 en 100.
Maar dan heb je wel 700pk/ton
Dimglor zegt
@alfalfa:
Hier in België weet ik zo’n V8 variant te koop staan en die heeft de nette vraagprijs van 200 mille…
Die is echter gelimiteerd tot 25 stuks.
De gewone zal inderdaad een stuk voordeliger zijn.
rainman zegt
Toch mooi dat er zulke auto’s bestaan in een wereld waar alles groter en meer moet zijn in opties en vermogen dit is echt een plezier auto gemaakt om mee te rijden (racen)
reggie-boy_rood zegt
Levens gevaarlijk karretje
MilleMiglia zegt
@reggie-boy_rood: hangt er maar vanaf wie de bestuurder is
woudloper zegt
@reggie-boy_rood: ik had het geluk met veel te kunnen rijden voor ik een atom in bezit had maar dan nog heeft het echt een tijd geduurd eer ik het gas volledig durfde intrappen.
Om een idee te geven: in de 6000 km dat ik met de mijne reed heb ik nog nooit naar mijn instrumenten gekeken/durven kijken tijdens plankgas acceleratie.
En ik heb de minst krachtige atom :D
Geen ABS, ESP, stuurbekrachtiging of rembekrachtiging.
reggie-boy_rood zegt
@woudloper: Bizar
https://www.autoblog.nl/belgische-journalist-overlijdt-na-ariel-atom-crash
http://www.cbs8.com/story/27717621/21-year-old-killed-in-ariel-atom-crash-identified
w0o0dy zegt
Het zou leuk zijn als ze ook een variant zouden gaan aanbieden met de 1.5 turbo uit de Civic Si. Gisteren een video gezien van een vent die een Civic Si getimed had naar 360 whp met een andere computer (en programmering natuurlijk) en de turbo van een Type R. Het koppelingspakket was trouwens een aangepast type R pakket.
Stock internals en het ding reed bijna alsof die zo de fabriek uit kwam…
Atom met die motor en 250+ pk lijkt me heel erg gaaf.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: getimed moet zijn getuned
nasty zegt
Morgen ns gaan zien in Goodwood :)
woudloper zegt
Beste stuurgevoel van eender welke auto.