• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Amerikaanse BMW M5 krijgt handbak, wij niet

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 januari 2012 om 19:05 – 118 Reacties

BMW M5 + handbak


Een echte wereldprimeur ontbreekt dit jaar voor BMW in Detroit, maar ze hebben toch een niet onbelangrijk nieuwtje in de nieuwe M5: tot nu toe lag er in alle modellen alleen een DCT 7-bak, maar speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt wordt hier een (reeds eerder gespotte) 6MT aan toegevoegd. Komt hij ook naar Europa? Nee, aldus BMW Nederland in een telefonische reactie.

En die laatste zin moet je als volgt opvatten: hij komt er gewoon niet, tenzij de helft van de potentiële Europese klanten er ineens om gaat zeuren. Wat niet gaat gebeuren. En wel om de volgende redenen:

1) In de VS ben je pas een echte man als je je performance-auto met een handbak kunt bedienen. Dat is nou eenmaal zo, en voor het koperspubliek is het tonen van hun viriliteit en het feit dat zij de alpha males zijn erg belangrijk. In Europa is die bewijsdrang wat minder, want iedereen rijdt al MT.

2) Met het monteren van een handbak stijgt de gemiddelde CO2-uitstoot en dus de (Nederlandse) aanschafprijs. In de VS is het echter lood om oud ijzer.

3) Waarom zou je 680 Nm op je achterwielen via een handbak willen bedienen? Een DCT scheelt veel crashes en gedeukte ego’s

4) DCT > MT in eigenlijk alle gevallen. Waarom zou je dan nog een MT willen?

Maar als jullie argumenten kunnen verzinnen waarom we hier op het Europese continent juist wél een handbak moeten krijgen in de nieuwe M5, hou je dan vooral niet in. De reaguurderspanelen staan open.


Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS
  • BMW M5 Touring
    BMW M5 Touring komt er waarschijnlijk gewoon

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, f10, m5, Techniek

Vorig bericht: « Chevrolet 130R concept: coupé voor Amerikaanse jeugd
Volgend bericht: Audi Q3 Vail: met 2.5 TFSI en thermoskan »

Lees Interacties

Reacties

  1. mbevo zegt

    9 januari 2012 om 19:06

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • rbloem zegt

      9 januari 2012 om 19:10

      @mbevo:

      Oud nieuws ja, maar wel een goed stukje tekst.

      Ben het overigens volledig eens met BMW om een automatische transmissie te prefereren in een M5. Het blijft toch een snelle zakensedan waar ook comfort gewenst is.

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        9 januari 2012 om 19:14

        @rbloem: het is een optie, niet de enige keuze. Dus als je wilt ga je voor een handbak, wil je dat niet, en gebruik je je verstand ( niet dat gek veel Amerikanen die hebben xD) dan gaan ze voor de automaat ;)

        Login om te reageren
        • temptation zegt

          9 januari 2012 om 22:35

          @bigcar: eenmaal je de DCT gewoon bent, en je kan manueel tussenkomen met de flippers aan het stuur, wat zou je dan met een MT willen rijden? Wel, ik zou hem nemen omdat ik dan minder electronica shit heb, ook al doet die laatste het strikt genomen allemaal iets sneller… Ik wil ‘m zelf in z’n versnelling trekken en dan uitpuren! Direct transmission! Word één met je auto, voel de baan, voel de limiet, hoor het schurend geluid van de aanrakingen met het asfalt, en schakel dan manueel met de pook even terug om een stevige herneming te bewerkstelligen… De max toch? Een MT voor Europa graag!

          Login om te reageren
    • kaeser zegt

      9 januari 2012 om 19:10

      @mbevo: voor de liefhebbers wel leuk nieuws!

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        9 januari 2012 om 19:13

        @kaeser: want liefhebbers willen geen keuze maar willen gedwongen automaat rijden?

        Login om te reageren
      • mbevo zegt

        10 januari 2012 om 03:18

        @kaeser: als een liefhebber elke weken of een paar maand naar de foto’s had gekeken dan hadden die al kunnen zien dat er een handbak aanzat te komen,alleen snap ik niet waarom bmw juist Amerika met handbakken gaat leveren terwel de markt voor een handbak in europa is,tijd om wakker te worden??

        Login om te reageren
        • tvrspeedsix zegt

          10 januari 2012 om 10:49

          @mbevo: amerikanen prefereren in en preformancecar een handbak,. nooit Jay Leno’s garage gekeken??

          Login om te reageren
          • mbevo zegt

            10 januari 2012 om 13:08

            @tvrspeedsix: nou naar mij weten zijn ze allemaal gek van automaten,dragraces,nascar,noem maar op,alleen in de GT-series hebben ze handbakken of half automaten

            Login om te reageren
  2. buzzertnl zegt

    9 januari 2012 om 19:08

    dus ze maken hem slechter om hem exclusiever te maken? beetje raar..

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      10 januari 2012 om 01:04

      @buzzertnl: geld rolt.

      Login om te reageren
  3. alcantara zegt

    9 januari 2012 om 19:09

    Omdat schakelen leuk is!

    Login om te reageren
    • ilovecar zegt

      9 januari 2012 om 19:23

      @alcantara: inderdaad! Duh

      Login om te reageren
    • mercedesclsfan zegt

      9 januari 2012 om 20:03

      @alcantara: Ja ik kijk elke er elke dag naar uit

      Login om te reageren
    • Lan_Evo zegt

      9 januari 2012 om 20:03

      @alcantara:
      Yup, daar kan geen argument tegen op.

      Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      9 januari 2012 om 21:38

      @alcantara: Je kunt ook schakelen, je hoeft alleen niet te (ont)koppelen, dat doet de auto voor je.
      Stel je voor, ipv moe komt je linkervoet nu uitgerust thuis.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        10 januari 2012 om 01:04

        @tinnemans: maar met lekker wat kracht die pook de volgende versnelling in knallen, met wat bandengepiep tussen het schakelen door, is toch heerlijk?

        Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          10 januari 2012 om 01:34

          @jzaero: Tot de dealer je belt dat de beurt wat duurder uit zal vallen omdat de koppeling aan gort is gereden.

          Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          10 januari 2012 om 14:42

          @jzaero: de laatste handbak (op af en toe een verhuisbusje na) die ik gereden heb, zo’n 10 jaar terug had hooguit 120pk, daarna had ik 170, 230 en nu 330pk met automaat.
          Ik hoef niet zo nodig terug. :)

          Login om te reageren
  4. dennisr zegt

    9 januari 2012 om 19:10

    volgens mij wisten we dit al idd, maar goed.. ik weet misschien wel een reden, en die is helemaal niet zo ingewikkeld, namelijk.. om dat het moet kunnen.. beetje waardeloos om alleen automaat te leveren, zo’n auto hoort wat mij betreft gewoon hand geschakeld te zijn om de ultieme ervaring in te beleven.. beetje dure bak kopen en dan het belangrijke deel van het rijden door de auto zelf laten doen? NOT :)

    Vandaag trouwens stukje gereden in een Audi A4 met automaat, lekker vel die automaat :D

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      10 januari 2012 om 10:22

      @dennisr: iedereen loopt wel te zeuren over HAND geschakeld, maar je flippert nog steeds met je HAND, het enige wat je niet meer hoeft te doen is het veel te trage ontkoppelen. scheelt in files, scheelt in lange ritten, scheelt in de stad, schaalt in een race tegen je overbuurman’s E63. Een win win win win situatie.. dus wat zeur je nou:)

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        10 januari 2012 om 18:43

        @lambo4all: ik was ook even niet aan het nadenken, had er totaal niet bij nagedacht dat dit gewoon met flippers is, ik dacht echt.. zitten en gasgeven :P zoals ik automaat gewend ben..

        Login om te reageren
  5. bigcar zegt

    9 januari 2012 om 19:11

    Haha, ons niet gegund :P

    Login om te reageren
  6. strating zegt

    9 januari 2012 om 19:13

    @ alcantara
    Indd! Met MT heb je pas echt het rijdersgevoel. Niet voor niets dat Tiff en Jeremy altijd erg blij zijn als ze een goede auto met een ‘proper manual gearbox’!

    Login om te reageren
    • Zjonnie zegt

      9 januari 2012 om 19:47

      @strating: eens.. dan kun je zeggen dat je zelf snel weg bent aan een stoplicht ipv de electronica

      Login om te reageren
  7. syliaca zegt

    9 januari 2012 om 19:18

    That Sucks.

    Login om te reageren
  8. meneersander zegt

    9 januari 2012 om 19:18

    Ik denk ook dat als ik elke dag met deze auto zou moeten rijden dat ik er dan een automaat in zou willen, maar in Amerika wordt deze auto alleen maar door basketballers gekocht, en die hebben 18 auto’s, en alleen maar op te vertellen ‘My car has a manual gearbox, and i know how it works, yeej me!’

    Login om te reageren
  9. Capibaro zegt

    9 januari 2012 om 19:19

    Ik vind schakelen ook gewoon leuk en ik heb het idee dat ik meer in contact sta met de auto. Heb alleen vw dubbelkoppelingsversie als referentie, maar dat vond ik geen succes

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    9 januari 2012 om 19:20

    Mooi ,bij deze is elke Europeese M5 een ouwe lullenbak.

    Login om te reageren
    • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

      9 januari 2012 om 19:46

      @norge: Gelukkig Europeese

      Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      9 januari 2012 om 21:39

      @norge: tuurlijk

      Login om te reageren
  11. dennisr zegt

    9 januari 2012 om 19:20

    hmm wacht, kun je in elke automaat nog gewoon +/- schakelwerk doen ? dan ist wel beter natuurlijk.. maar wel stom om geen keuze te hebben..

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      10 januari 2012 om 01:07

      @dennisr: ja dat kan in de M modellen, met flippers achter het stuur en zelfs in een standaard automaat zit er een sequentiële modus op! Ik gebruik die nog weleens voor de fun.

      Login om te reageren
  12. vale46 zegt

    9 januari 2012 om 19:22

    Wel omdat je dan net dat beetje meer controle lijkt te hebben over je auto. Voelt voor de bestuurder lekker sportief aan.
    Niet omdat je in een superdure auto ook wel eens van A naar B wil cruisen op je berg koppel. En dan is een automaat nog eens zo leuk!

    Ik zou hem met automaat vragen omdat, 1) ik het niet erg vind om met flippers te spelen
    2) ik het merendeel cruise op de wegen door al die snelheidscontroles
    3) je niet wil dat je vriendin door een schakelfoutje je hele 560pk sterke aandrijving naar de kloten helpt door de tandjes eens lekker te laten knarsen.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      9 januari 2012 om 19:25

      @vale46: omg, natuurlijk.. Flippers! misschien zo gek nog niet.. maar wel stom dat er gewoon geen keus is xD

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        10 januari 2012 om 06:09

        @dennisr: Eigenlijk gaat deze hele discutie toch over het feit of je een koppelingspedaal wil indrukken tijdens het schakelen of niet.
        Bij een automaat trek je aan een flipper, of doe je niks.
        Bij een handbak trek-duw je de pook terwijl de koppeling ingedrukt is, en laat je hem weer los.
        Met dat verschil je het manueel zeker niet beter kan dan de automaat.

        Login om te reageren
        • porsche928 zegt

          10 januari 2012 om 10:17

          @vale46:

          Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      9 januari 2012 om 19:34

      @vale46: mij lijkt een handbak fijner cruisen dan een automaat met handbediening.

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        9 januari 2012 om 22:53

        @undifined1: Een automaat kan je ook in automaat zetten misschien? Anders misloopt hij zijn nut wel een beetje hé :D

        Login om te reageren
  13. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    9 januari 2012 om 19:23

    Nieuwe m5 is ZAKENsedam, geen supersportcar

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      9 januari 2012 om 21:38

      @bmwmaaktrijdengeweldig: Nou, als jij dit een zakensedan noemt :D, dat is meer een ”normale” 5-serie. Dit is meer een sportwagen, idd geen supersportwagen.

      Login om te reageren
      • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

        10 januari 2012 om 17:37

        @masterstig: ja, maar een zakensedan met veel power hoeft geen sportwagen te zijn

        Login om te reageren
        • masterstig zegt

          11 januari 2012 om 07:47

          @bmwmaaktrijdengeweldig: Klopt, maar deze is sportief ingesteld, dus is het meer een sportwagen dan een gewone zakensedan.

          Login om te reageren
  14. Rohrl-fan zegt

    9 januari 2012 om 19:24

    Hoewel er verschillen zijn tussen een Europese en een Amerikaanse versie van een bepaalde wagen dacht ik niet dat er verschillen zijn in de regels over versnellingsbakken. Ik begrijp dan ook niet waarom BMW toch niet de wagen in Europa aanbiedt met een manuele bak.

    De ontwikkelingskosten om een handbak te monteren op een F10 M5 hebben ze nu toch al gemaakt. Waarom de wagen dan ook niet gewoon in Europa op de prijslijst zetten? Toegegeven, veel exemplaren zullen er niet van verkocht worden, maar BMW moet er amper extra voor investeren!

    Feit is natuurlijk dat de vraag beperkt is. In de UK (toch een grote high performance markt in Europa) rijden er bv slechts 2 manuele Panamera’s rond. Beiden zijn dan ook nog eens ingeschreven als demonstrator door Porsche UK…

    Zelf zou ik een M5 nu ook wel met DCT nemen. Een F30 M3 met handbak lijkt me dan weer wél wat! ;-)

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      9 januari 2012 om 19:27

      @Rohrl-fan: Waarom op een M3 wel een handbak nemen en op een M5 niet?

      Login om te reageren
      • Rohrl-fan zegt

        9 januari 2012 om 19:30

        @alcantara: Omdat een M3 lichter is en wat speelser. Indien ik er eentje zou hebben zie ik mezelf daar eerder het circuit mee opgaan dan met een M5.

        Hoewel ik goed besef dat een DCT bak zijn werk beter en sneller zal doen dan ik ooit zal kunnen vind ik de uitdaging om met slechts 2 voeten 3 pedalen te bedienen heerlijk. De openbare weg is volgens mij niet de plaats om daar zo mee te spelen, maar op circuit is dat iets anders.

        Login om te reageren
  15. SHFT zegt

    9 januari 2012 om 19:27

    Dat is pas de omgekeerde wereld!

    Login om te reageren
  16. undifined1 zegt

    9 januari 2012 om 19:28

    een handbak minder uitstoot, kan iemand mij dat uitleggen?

    iedereen weet dat een automaat niet efficient is en dus meer verbruikt en dus langzamer is (of was dat alleen vroeger zo?) Bovendien rijdt een handbak veel leuker. Het staat mooier, zo’n echte pook in plaats van zo’n zielig klein dingetje.

    Waarom kon een m5 vroeger toen het nog handgebouwde speciale auto’s waren. inplaats van een auto waar op de productielijn tussen alle 4 cilinder dieseltjes toevalig een v8 twinturbo in werd gezet (ook al zo jammer, die 2 turbo’s en die v8, dat is het net niet. of een 6 cilinder of een v10, maar geen v8, past niet bij europeaan als je het mij vraagt)

    en als je er lange stukken mee rijdt, dan kun je ook wel een handbak hebben, alleen bij het optrekken hoef je te schakelen en verder mooi in de 6e blijven rondtoeren. Waarom konden dikke auto’s vroeger wel een ahndbak hebben en nu niet?

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      9 januari 2012 om 19:32

      @undifined1: Overigens: feit blijft natuurlijk, als je genoeg ervoor betaald, schroeven ze er bij bmw individual zonder morren een handbak achter

      Login om te reageren
      • Mich zegt

        9 januari 2012 om 21:42

        @undifined1: Daar heb je wel een heel goed punt idd. Die doen alles voor je, en als de techniek er al is (want verkocht in amerika) maken ze er ook wel een handbakje in.

        Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      9 januari 2012 om 21:43

      @undifined1: Het zit ‘m grotendeels in de lengte en het aantal van de versnellingen.
      Bij een hanbak houdt het practisch gezien wel op bij 6 versnellingen. Als je wilt dat die nog bruikbaar zijn zit je in de hoogste versnelling met een hoger toerental dan bij een 8 (of meer) traps automaat.
      Daardoor kun je met een automaat dus met een lager toerental en dus zuiniger rijden (op vooral de snelweg).

      Login om te reageren
    • consumptieverplicht zegt

      10 januari 2012 om 15:11

      @undifined1: hydrolische automatische transmissies waren inderdaad minder efficient. Er gaat energie verloren bij het op druk brengen van de olie. Tegenwoordig schakelen robots en computers en dat komt de efficientie ten goede: Betere schakelmomenten, minder energieverlies bij slippende koppeling etc. Dat komt het verbruik te goede.

      Login om te reageren
  17. bartteeuwen zegt

    9 januari 2012 om 19:29

    misschien zeg ik iets geks hoor,, maar waren het niet de amerikanen die altijd uitgelachen werden om de automaten?? en dan komt er n sportieve sedan in europa met automaat en VS met handbak en dan worden ze alsnog uitgelachen,, beetje vreemd. En al is die automaat dan net 1 of 2 tienden sneller naar de 100, de beleving van het schakelen maakt dat wel goed…

    Login om te reageren
    • Mich zegt

      9 januari 2012 om 21:44

      @bartteeuwen: Het is bij de Amerikanen omgekeerd dan bij ons.. Als ze daar een snelle auto willen willen ze die juist met handbak.. Dat alpha male aspect.. Bij ons is een handbak normaal bij kleine auto’s en grotere, duurdere auto’s hebben vaker een automaat. Daar is dat andersom. In amerika hebben bijna alle 535’s en 550’s ook een handbak..

      Login om te reageren
  18. jrmpower24 zegt

    9 januari 2012 om 19:31

    tja…

    Login om te reageren
  19. Integra367bhp zegt

    9 januari 2012 om 19:35

    Wel weinig foto’s…

    Login om te reageren
  20. mrvandelen zegt

    9 januari 2012 om 19:36

    Wist ik allang…

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      9 januari 2012 om 21:39

      @mrvandelen: Dan wil ik je van harte feliciteren hiermee!

      Login om te reageren
  21. xilver zegt

    9 januari 2012 om 19:41

    Das logisch… de Amerikanen rijden bijna alleen maar automatische bakken…

    Login om te reageren
  22. dennisr zegt

    9 januari 2012 om 19:42

    WAHAHAHAHA, ik was net op de radio! werd gebeld door Q-music! geweldig xD sorry wou ik ff zeggen! word beroemd.. eerste stap naar de M5 is gezet! xD

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      9 januari 2012 om 19:46

      @dennisr: Voor wa hebbe zij u gebeld dan?

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        9 januari 2012 om 19:48

        @4991: ze hadden een paar liedjes afgespeeld die werden gezongen door een ander, een liedje van Gotye dat ik wel leuk vind werd totaal verkracht en dat had ik gestuurd in een sms, eerste sms ooit naar zoiets.. direct bellen ze me xD werd het even geknipt en geplakt en kwam ik op de radio, geweldig xD

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          10 januari 2012 om 14:45

          @dennisr: haha, spijtig was ik nie aan het luistere

          Login om te reageren
    • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

      9 januari 2012 om 19:47

      @dennisr: Waarschijnlijk naar aanleiding van je eigen sms

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        9 januari 2012 om 19:48

        @bmwmaaktrijdengeweldig: uiteraard :lol: vond wel hilarisch :P

        Login om te reageren
  23. love4sportcars zegt

    9 januari 2012 om 19:43

    Gisteren mijn eerste nieuwe M5 gespot, in Knokke! Geweldig geluid!

    Login om te reageren
    • nelly0183 zegt

      9 januari 2012 om 21:09

      @love4sportcars:
      Nu pas? Ik zie er elke dag 1, buurman met een goede smaak. Toch vind ik de XFR van opa misschien wel leuker

      Login om te reageren
  24. KaCh1ng zegt

    9 januari 2012 om 19:45

    kzou toch geen handbak pakken ;)

    Login om te reageren
  25. 4991 zegt

    9 januari 2012 om 19:47

    Misschien en MT voor het gas geven tijdens het ontkoppelen?

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      9 januari 2012 om 19:47

      een*

      Login om te reageren
  26. mortsel2640 zegt

    9 januari 2012 om 19:54

    Een vraagje? Wrm hebben tegenwoordig heel veel autos een elektronische handrem zoals hier boven afgebeeld. Met welke autos moeten kindjes dan later leren rijden?

    Login om te reageren
  27. barryb zegt

    9 januari 2012 om 19:55

    Amerikanen kunnen toch niet schakelen?

    Login om te reageren
  28. Jesper zegt

    9 januari 2012 om 20:00

    Waar maakt iedereen zich toch zo druk om? Een Toyota Prius kun je zo lang als die gemaakt wordt alleen maar met CVT bestellen en dat gaat ook niet ten koste van het rijplezier *kuche* en hoor je niemand over :P

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      10 januari 2012 om 01:37

      @Jesper: Prius en rijplezier? Hoe doe je dat?

      Login om te reageren
      • luuktb zegt

        10 januari 2012 om 10:07

        @RoT___: Begrijp me niet verkeerd ik vind die prius maar een rot hok , maar het is best leuk om een keer mee te rijden, Hybride icm CVT is best aardig een x te proberen heb me er best wel mee kunnen vermaken moet ik zeggen.

        Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          10 januari 2012 om 11:47

          @luuktb: Ik heb een keer een stukje met een Lexus hybride gereden, aparte ervaring. Bij het instappen op start drukken maar niets horen. Had ik dan ergens de sleutel in moeten stoppen? Ik heb de rem ingetrapt? De bak staat in P? Blijkt het lampje ‘ready’ te gaan branden als teken dat hij aan staat. Alsnog vertwijfeld hem in D gezet, kwam inderdaad van de plek toen ik de rem los liet. Wat het gemis aan geluid de mens al van zijn stuk kan brengen.

          Login om te reageren
          • luuktb zegt

            10 januari 2012 om 14:08

            @RoT___: Precies het is een anders soort plezier maar , het is wel een aparte ervaring dat zeker!
            Ook het constant beschikking hebben over het maximale koppel is niet onaardig.
            Maar goed het is en blijft een Prius !

            Login om te reageren
  29. opgooier zegt

    9 januari 2012 om 20:15

    Net zoals velen snap ik ook niet waarom de M5 met handbak juist in de USA wordt gevelerd. Dat is toch typisch een land waar iedereen een automaat heeft, of is dat een weer zo’n typisch vooroordeel?

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      10 januari 2012 om 11:11

      @opgooier: Dat is nu juist het hele idee wat die Amerikanen hebben. Als ze altijd al een automaat rijden is het niet leuk of uitdagend om in jou sportwagen een automaat te hebben. Zij willen dan iets speciaals en dat is in hun ogen een handbak. Zonder de handbak zou de vraag een stuk lager liggen.

      Login om te reageren
  30. Benz65 zegt

    9 januari 2012 om 20:17

    The reason is obvious, we Americans know how to shift and the rest of the world doesn’t. PS, we’re the best at everything thats also a good reason!

    Login om te reageren
  31. E34M5Touring zegt

    9 januari 2012 om 20:20

    Ik heb al een M5 met handbak dus ik ben al een echte superman *doet cape af en vraagt aan vrouw wat we eten*

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      9 januari 2012 om 21:07

      @E34M5Touring: ja maar hebt ook nog een echte m5, naar mijn mening zijn alleen de e28 en e34 m5’en echt bijzondere BMW’s en die nieuwere niet. Bij een m5 hoort een automaat niet eens in je op te komen, het hoort zo te zijn: een M = hanbak anders niet. simpel.

      Login om te reageren
      • fernie zegt

        9 januari 2012 om 21:23

        @undifined1: Wat hoort? De eigenaar bepaald wat hoort en die koopt nu eenmaal 99% van de tijd een automaat, klaar. Net zoals dat Ferarri een handboek moet hebben, onzin, dingen worden enkel als automaat verkocht tegenwoordig. Waarom niet raar omdat iedere degelijke raceauto ook semi automaten zijn, enkel nog aan je flippertje trekken/duwen of die tegen die pook rammen/trekken. Het gaat nu eenmaal een stuk sneller met automaat en al helemaal als je op een circuit zit.
        Nu jij weer :)!

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          9 januari 2012 om 21:35

          @fernie: mischien is een nieuwe m eigenlijk wel geen motorsport m meer maar een marketing m en kunnen ze het beter premium + noemen ofzo

          Login om te reageren
          • fernie zegt

            9 januari 2012 om 21:51

            @undifined1: Tja toch rijden ze in de motorsport bijna allemaal sequentieel/semi automaat..
            Maar moet toegeven handbak is wel leuker ;), maar een M5 is nu eenmaal een luxe wagen en die zou ik toch ook graag automaat willen hebben.

            Login om te reageren
  32. kaasboerin zegt

    9 januari 2012 om 20:39

    Yep, te duur hier om dan nog voor een handbak te durven gaan. In Amerika doen ze met moeite misschien dan wel de 4.4 sec. i.p.v. de werkelijke 3.8..

    Login om te reageren
  33. scuzi zegt

    9 januari 2012 om 21:22

    Met de handbak kun je iig nog ouderwets spelen met het gas!
    Simpelweg gewoon meer controle over je wagen.
    Ik geloof niet in dat gedeukte m5/ego verhaal. Stabilitymeuk etc. blijft ook meedoen bij een handbak ( duh )
    Neemt niet weg dat de DCT een mooi stukje techniek is.

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      9 januari 2012 om 21:24

      @scuzi: Meer controle? Nope tegendeel zelfs, houdt liever me handen aan het stuur als ik met 200 een bocht doorknal ;).

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        9 januari 2012 om 21:35

        @fernie: Normaal schakel je niet in de bocht?
        nu jij weer!

        Login om te reageren
        • fernie zegt

          9 januari 2012 om 21:50

          @undifined1: Jawel hoor :) Als dit geen onbalans brengt omdat je nog niet op een grens rijdt kan dit prima, kan me nog wel een mooie bocht achterop Spa herinneren waar die de begrenzer inging maar je nog makkelijk doorkon. Houdt bij die snelheid toch liever me handen aan het stuur voor het geval dat.

          Login om te reageren
  34. The360box zegt

    9 januari 2012 om 21:25

    Eigenlijk wel logisch als je die redenen leest.. Maar toch, 99% van de amerikanen rijdt toch met een automaat dus why? En als je zo een ding kan veroorloven kijk je echt niet naar die extra 5K?

    Login om te reageren
    • luuktb zegt

      10 januari 2012 om 10:12

      @The360box: Als je het artikel leest krijg je het antwoord !

      Login om te reageren
  35. Jochempie zegt

    9 januari 2012 om 21:43

    Ik zou graag een MT willen omdat ik een praktische performance sedan wil rijden die wars is van allerlei moderne elektronica. Ik wil zelf de baas zijn. En helaas vind je dat soort wagens voornamelijk Down Under…

    Login om te reageren
  36. AudiQuatro zegt

    9 januari 2012 om 22:11

    voor het comfort koop je maar een 535d. Een M koop je voor sportiviteit! En daar hoort volgens mijn beleving een handbak bij. Een automaat zal vast wel sneller wezen, maar de beleving is minder.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      10 januari 2012 om 14:51

      @AudiQuatro: uit elke rijtest die ik tot nu toe gelezen heb is ‘de beleving’ van een Audi tov een BMW minder.
      Toch vind je, gezien je naam een Audi een fantastische auto. Dat mag natuurlijk maar je zet jezelf eigenlijk al behoorlijk buitenspel.

      Overigens komt uit tests ook vaak dat de automaat van VAG niet enorm fijn is. Ik heb er geen ervaring mee, maar wel met de BMW versies en ik mis echt niets. Een BMW met automaat is gewoon een erg fijne combinatie.

      Login om te reageren
      • AudiQuatro zegt

        10 januari 2012 om 18:58

        @tinnemans: Om te beginnen heb ik als naam Audi Quattro. Een audi uit de jaren 80` die zeker wel veel rijbeleving leverde. En met de DSG ahum S-tronic is helemaal niets mis. Helaas wordt deze niet in de R8 geleverd, en zoals je gister kon zien was wouter daar inderdaad niet echt over te spreken. Maar het ging hier niet over audi en bmw, maar over bmw alleen. En eerlijk is eerlijk, bmw`s zijn heerlijke auto`s. Maar bmw maakt ook geweldige handbakken, dus waarom zou je dan een automaat nemen?? Zeker in een M model!

        Login om te reageren
  37. kleinzoon zegt

    9 januari 2012 om 22:23

    Echte puristen rijden een handbak, flippers zijn voor playstationkindjes

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      10 januari 2012 om 14:37

      @kleinzoon: ik heb een V8 met automaat met de mogelijkheid die in handbediening te zetten.
      Ik ben wel een purist want de auto is een GT en schakelen is voor plebs in .. non-GT’s.
      En ik ben veels te oud voor een playstation.

      Ofwel, je kletst uit je nek :P

      Login om te reageren
  38. dutchiehd zegt

    9 januari 2012 om 22:34

    Om te driften? Ik heb liever een handbak.

    E60 M5 was in Amerika ook met handbak.

    Login om te reageren
  39. Homer55 zegt

    9 januari 2012 om 23:12

    3) Waarom zou je 680 Nm op je achterwielen via een handbak willen bedienen? Een DCT scheelt veel crashes en gedeukte ego’s.
    Zou dat niet een heftig gevoel zijn ?

    DCT > MT in eigenlijk alle gevallen. Waarom zou je dan nog een MT willen?
    Zelf schakelen. Ontkoppelen/koppelen en met de pook roeren. Controle en gevoel. Dat zijn voor mij de belangrijkste gevallen. Flipperen moet je er niet mee vergelijken want dan schakelt de bak alsnog zelf.. Ga maar ff flipperen van huis naar werk.. Werkt niet..

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      9 januari 2012 om 23:13

      @Homer55:
      Dat “Een DCT scheelt veel crashes en gedeukte ego’s.” had daar niet moeten staan.

      Login om te reageren
  40. Joerek zegt

    9 januari 2012 om 23:14

    Ttrs is in vs ook alleen met handbak. In europa is de dsg een klein jaartje uit. Beide gereden, maar mijn god wat is die dsg bruut. Die keiharde knallen bij opschakelen, de launchcontrol, de revlimiter bij terugschakelen. Geeft echt een hele nieuwe dimensie. Heb altijd automaten afgezworen maar toch voor de ttrs dsg gekozen. Rij altijd in de spits dus ook weer extra voordeel. M5 met dct lijkt me daarom een juiste keuze waar niemad spijt van zal krijgen.

    Login om te reageren
  41. the-budel-guy zegt

    10 januari 2012 om 00:35

    Omdat???? Mensen uit de us graag schakelen :S

    Login om te reageren
  42. the-budel-guy zegt

    10 januari 2012 om 00:35

    Omdat???? Mensen uit de us graag schakelen :S

    Login om te reageren
  43. swaffelaer zegt

    10 januari 2012 om 01:23

    Het zal me jeuken. Ik kan toch geen M5 betalen, dus maakt het me ook echt geen moer uit wat voor bak erin zit.

    In mijn eigen 330 diesel heb ik een automaat. Veel beter in de files en sowieso veel meer ontspannen rijden. Dat geouwehoer over controle is nonsens.

    Ik heb gezegd.

    Login om te reageren
  44. driftje zegt

    10 januari 2012 om 01:30

    Meer beleving, meer voldoening als je een aantal perfecte schakelacties combineert in een snelle stint, etc. Daarom.

    Login om te reageren
  45. RoT___ zegt

    10 januari 2012 om 01:42

    Als jullie lekker willen roeren en de M5 laten staan neem ik hem wel. Heerlijk, instappen, in D en wegwezen. File? Niet telkens heen en weer moeten schakelen. Stad? Ideaal met alle verkeeslichten. Eerst moest ik niets van automaten hebben, na flink wat automaten kilometers ben ik om.

    Login om te reageren
  46. GOD zegt

    10 januari 2012 om 05:06

    Ik vind het maar raar.
    Zo veel verschil qua hardware kan dat toch niet zijn.
    Wie kan de verschillen opnoemen?

    Login om te reageren
  47. StijnB zegt

    10 januari 2012 om 09:06

    Een reden? Een koppeling is duur, een versnellingsbak is duur. Maar bij Porsche kost het vervangen van PDK (nog zonder dubbele koppeling noch vliegwiel) reeds 15k! Als dit stuk gaat vlak na het einde van de garantie is het wel erg sneu! Daarenboven blijft een goede versnellingsbak icm met een goed aangrijpende koppeling super om te bedienen. Die betrokkenheid en voeling met de wagen, nog meer controle hebben is schitterend. Anders speel ik wel playstation…

    Login om te reageren
  48. gvangrasp zegt

    10 januari 2012 om 12:07

    En komt er ook nog een M5 Touring ?? En wanneer ??

    Login om te reageren
  49. Yann zegt

    10 januari 2012 om 12:08

    Mooie redenering, denk dat t inderdaad opgaat dat in de US het meer fallus heeft om een ‘stick’ te rijden en omgekeerd in europa…

    Login om te reageren
  50. visconty zegt

    10 januari 2012 om 12:18

    Fabrikanten moeten gewoon verplicht worden om in 1e instantie een handbak te leveren. Automaat rijden we wel als we 50+ zijn. Nu wil ik nog dat gevoel hebben dat ik écht auto aan het rijden ben.

    Login om te reageren
  51. Junior540 zegt

    10 januari 2012 om 13:14

    Waarom? Omdat het kan?

    Login om te reageren
  52. gearhead zegt

    10 januari 2012 om 14:12

    Hier in Europa bestelt men de 911 in 95% van de gevallen met automaat. In de States juist meer met handbak. Hetzelfde dus.

    Login om te reageren
  53. consumptieverplicht zegt

    10 januari 2012 om 15:15

    Als ik de bmw als dagelijks vervoer zou gebruiken dat wil ik wel een automaat, maar dan zou ik ook geen ‘M’ kopen maar gewoon een stevige diesel(+automaat).
    Mijn ‘fun’ auto moet wel met een handbak zijn uitgerust. Dat is toch leuker en het boeit me weinig of ik dan 1/10 seconden langzamer ben.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      10 januari 2012 om 15:24

      @consumptieverplicht: Wat hier het debiele is is dat wij geen handbak krijgen en die luierds wel.

      Login om te reageren
  54. BananaMan zegt

    10 januari 2012 om 15:36

    ik wil driften! dat gaat vast makkelijker met een normale bak.
    ik ook nog steeds geen fan van de flippers, ken ze alleen van een gallardo en een 911 (997) maar beide vond ik niet overtuigend…

    Login om te reageren
  55. driftkicker zegt

    10 januari 2012 om 16:26

    Gekke Amerikanen. Wij betalen extra voor een automaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North